Facebook data

Tow-in session på Torö
Publicerad tisdag 15 juni 2010 av Petter CarlweitzInnehåll / Artiklar

Micke och Patrik bryter ny mark på Torö. Foto: Sophie Zander.

Micke och Patrik bryter ny mark på Torö. Foto: Sophie Zander.


I helgen sjösatte Micke Danielsson och Patrik Ekström en vattenskoter på Torö och drog in varandra i vågorna med hjälp av ett rep. Därmed anslöt sig Stenstrand till ett av många spots världen över som tagit steget in i den motordrivna surfåldern. Vi sökte upp Micke för en kommentar.

Berätta om upplevelsen. Var det lika grymt som ni hade föreställt er?

Grymt och grymt... det var ju inte direkt stort. Kul att prova på och öva lite dock - det var inte helt lätt. Krävs rätt mycket teamwork så att både den som kör skotern och den som surfar positionerar sig rätt. Dessutom var det jäkligt studsigt. Stenstrand är ju inte heller så förlåtande för misstag med skotern eftersom det är så nära land. Trillar man av är det stor risk att hamna på stenarna och det kan bli dyrt!

Var på stranden körde ni?

Vi körde på första allmänningen och det var Patriks skoter. Det var någon som la upp några bilder, men inga riktigt bra. Fick i alla fall några vågor där jag towade in. Vinden var jäkligt västlig också, vilket gjorde att det var långt mellan seten och extra choppigt.

Vad var det svåraste momentet?

Det var skitsvårt att starta utan flytväst och i vågorna. Satte på västen sen och fick in lite tricks med starterna. Det gäller att starta "bakom" en våg så att man är på väg ner när man ligger där, annars blir det stort motstånd att komma upp.

Micke i flytväst. Foto: Sophie Zander.

Micke i flytväst. Foto: Sophie Zander.


Hur var det att manövrera skotern i vågorna?

Inte helt lätt. Den styr ju bara när man gasar så det gäller att komma ihåg det när man får surf nerför en våg med den. Lite småsnuskigt i början innan man kommer på tricket. Inte helt avspänt att handlöst knuffas mot klipporna med en 150000-kronors leksak i plast! Om det är större blir det lättare att surfa tror jag men svårare med skotern. Gäller att ha en jäkla fart när man droppar in tidigt annars sjunker man snabbt igenom. Samtidigt är det svårt med farten om det är mycket chopp. Fladdrade av rätt många gånger!

Kommer ni att prova det igen?

Vi kommer absolut va ute där igen om det blir stort nån dag, det kan du ge dig på!

Mer bilder från dagen i Surfforum
 
42 Kommentarer
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 11:00:27
tow-in tänk hela vägen!!! flytvästarna är ju ett måste! du får den sköna stela laird hamilton looken grattis!!!
#85844
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 13:58:56
Ärlig talat så ser jag inte riktigt meningen med att publicera denna artikel på Surfsverige och hylla tow-in i Sverige. För det första tycker jag att vi förorenar tillräckligt mycket luften genom att ta bilen till stranden. De flesta surfarna har 1 timmes körsträcka till spotet (x2). Vi har inget annat val, tyvärr! Ska man nu också börja förorena vattnet vi surfar i? Som alla vet är surf dagarna alldeles för få i Sverige. Ska man behöva dela line upen nu med vattenskoter som är inget annat än en båt utan propeller? Finns det inte redan ett lag som säger att vattenskotern ska hålla sig från ett visst avstånd från stränderna?
Debatten är härmed öppen…
Didine
#85853
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 14:44:19
jävla trams, håller med didine
#85856
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 14:44:53
WORD!, Didien. Håller helt med. Även med tanke på det svala bemötande man får på många håll när man är ute och surfar utan motor så tror jag det här är mera negativt än possitivt för surfing i sverige.

sen kan man så klart fråga sig om det någonsin behövs towin i sverige. blir verkligen vågorna så stora att man inte kan paddla?
#85857
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 14:51:39
jag tycker att tow-in är dumt att köra på torö. just för att det kan sabba för andra. folk killar inte vattenskotrar.

men finns spots västerut från torö som ni kan kolla in.kolla på sjökort. finns flera ställen som kan va grymma att köra tow-in på.
#85858
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 15:03:10
Word Didine!!!
#85861
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 15:13:48
STOPPA tow-in i sverige!! HELT ONÖDIGT tvivlar på att det nångång kommer behövs om ni nu vill köra two in cykla till brytet då går det jämt ut aloha!
#85862
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 15:21:59
Perfekt och leta egna bryt i yttre skargard, bohuslan och diverse oar, runt var kust.
Att kora pa maghogt Toto var nog det kookigaste jag sett pa lange.

Grymt avundsjuk, forresten. Men har tyvarr inte 50 papp lost att branna pa en vatenskoter som jag bara kommer anvanda 5-10ggr per ar


kolla kommentar pa bild 11
www.surfline.com/surf-news/billabong-xxl-big-wave-awards-the-year-of-paddle--twiggy-wins-ride-of-the-year-for-mavs-bomb_42827/
#85864
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 15:49:45
didine skrev:
Ärlig talat så ser jag inte riktigt meningen med att publicera denna artikel på Surfsverige och hylla tow-in i Sverige.

Har inte på något sätt hyllat tow-in! Bara konstaterat att det gjordes på Torö i helgen, sökt upp gärningsmännen (om det är så du vill kalla dem ) och skrivit om det. Vi kommer inte låtsas som det aldrig har hänt och låta bli att publicera artiklar om tow-in-surf, wakesurf, vågpooler, roadtrips, etc. för att det råkar vara dåligt för miljön.

Min personliga syn på tow-in är att det främst hör hemma i vågor som är för stora att paddla in i och aldrig i en crowd bestående av vanliga paddel-in-surfare, dels p.g.a. att det är farligt och dels för att det choppar till vattenytan och sprider en lukt av skit i lineup.

Hade jag provat det om jag hade chansen (i en tom lineup)? Förmodligen.
#85865
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 16:03:22
Andiss skrev:


kolla kommentar pa bild 11
www.surfline.com/surf-news/billabong-xxl-big-wave-awards-the-year-of-paddle--twiggy-wins-ride-of-the-year-for-mavs-bomb_42827/


Herre djävlar bild 3 i detta bildspel!!!!!! Och han behövde inte draghjälp. Behöves det någonsin i Sverige då?????
#85866
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 16:12:31
Was in the water when they tried to start towing in. The whole thing was a comedy. Think about it 1-2 foot gutless waves 20-30 people in the water and a PWC buzzing around the line up, top that with the onshore and it stunk the place up. Also it was way to choppy to tow in.
#85868
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 16:23:57
Var sak har sin plats, en vattenskoter skulle garanterat ge tillgång till yttre rev på vissa ställen som ligger för långt ut att paddla till eller varför inte som Andiss säger köra en vända i yttre skärgård någonstans? Att köra runt i småsurf som är midjehögt kan man ju undra vad det syftar till, ska man öva måste det finnas nåt ensligt bryt där man kan göra det utan att störa andra surfare väl?
Det fanns tidigare lagar mot vattenskoteråkning i Sverige men de är borta som tur är, en modern 4takts vattenskoter är både tyst och miljövänlig ofta mer så än övriga båtflottan. Miljöfundamentalister borde dessutom inse att även om de inte skulle åka bil en meter så bygger stora delar av hela samhället på användning av fossila bränslen. En liten fånig vattenskoter gör i detta sammanhang varken från eller till.
#85870
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 18:15:01
Såg skiten på avstånd! Å min tanke var bara: Hur smart är det där igentligen? På ett redan överbefolkat spot. Hoppas ingen blir skadad.

Sen tänkte jag lite annat oxå. Men det passar sig nog inte att skriva här.....


Word Didien!
#85874
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 19:03:03
Hade kanske varit lite bättre på Udden där vågorna brukar ha lite mer storlek och avståndet till torra land är lite längre. Men vafan! Klart man ska testa nya grejer!
#85876
Svar: Tow-in session på Torö Jun 15 2010 20:31:17
Jag förstår att alla som har miljörelaterade synpunkter på detta towin surf, åker komunala färdmedel till Torö när det är surf. Naturligtvis stannar dom hemma när det inte är surf så att slitaget på naturen inte blir för stort. Dom har aldrig flygit till fjärran länder med bra vågor, eller gjort något annat som är dåligt för miljön.

Dom behövde aldrig träna på att paddla i små vågor utan kunnde dyka, fånga vågor och göra en massa coola trix på en gång! Dom åkte till Hawaii och rippade fett som fan första dagen!
Därför har dom lite svårt att förstå att vissa faktiskt vill/ behöver träna på nya moment, (tex towin), i små vågor!

Jag tycker att det är klokt prova towin under kontrollerade former innan man ger sig ut i nåt vrålstort och farligt, så man vet hur det funkar med linor osv.

Om det är särskillt smart att göra detta en lördag med typ 30 pers i lineup kan man ju ha lite synpunkter på. Men det är en annan diskussion.....
#85878
Svar: Tow-in session på Torö Jun 16 2010 11:53:21
Erik Z skrev:
Jag förstår att alla som har miljörelaterade synpunkter på detta towin surf, åker komunala färdmedel till Torö när det är surf. Naturligtvis stannar dom hemma när det inte är surf så att slitaget på naturen inte blir för stort. Dom har aldrig flygit till fjärran länder med bra vågor, eller gjort något annat som är dåligt för miljön.

Dom behövde aldrig träna på att paddla i små vågor utan kunnde dyka, fånga vågor och göra en massa coola trix på en gång! Dom åkte till Hawaii och rippade fett som fan första dagen!
Därför har dom lite svårt att förstå att vissa faktiskt vill/ behöver träna på nya moment, (tex towin), i små vågor!

Jag tycker att det är klokt prova towin under kontrollerade former innan man ger sig ut i nåt vrålstort och farligt, så man vet hur det funkar med linor osv.

Om det är särskillt smart att göra detta en lördag med typ 30 pers i lineup kan man ju ha lite synpunkter på. Men det är en annan diskussion.....



men det som är bra att han gör det när det är stor crowd är ju att han tränar på sina turns emellan allas huvuden mohaha!
#85897
Svar: Tow-in session på Torö Jun 17 2010 09:02:33
går inta att köra skiis i chop heller så de är värdelösa att leta surf med!!! men uppe i bohuslän med cleant swell hade varit sweet. 1-2 foot är perfect att köra whip-ins på!!!
#85931
Svar: Tow-in session på Torö Jun 17 2010 09:51:51
bigfat skrev:
går inta att köra skiis i chop heller så de är värdelösa att leta surf med!!! men uppe i bohuslän med cleant swell hade varit sweet. 1-2 foot är perfect att köra whip-ins på!!!

Det skulle väl gå bra om man ska ut genom nån skärgård?
#85933
Svar: Tow-in session på Torö Jun 17 2010 10:55:24
Varför kan man inte köra i chop?
#85937
Svar: Tow-in session på Torö Jun 19 2010 04:03:15
Alltså, bara för det så kan jag inte hjälpa att lägga upp den här länken.
www.spatziba.com/surf/megalomania_deluxe_468
#86003
Svar: Tow-in session på Torö Jul 01 2010 20:15:08
Är med på vad som skrivs runt miljön och risker för skador med en skoter i lineupen. MEN om man inte testar så lär man sig inget heller och inte utvecklas surfingen i sverige mindre av att man vågar pröva något nytt. Sen får man bara hoppas att ALLA förstår att det är MYCKET sällsynt att vågor förekommer i svenska vatten som man INTE kan paddla in i med lite krut i slangarna. Jag ser försöker med tow-in som ett experiment, känns bättre så
#86324
Svar: Tow-in session på Torö Jul 06 2010 20:22:41
Tow in är ju i första hand komma åt sectioner och komma in med fart! Finns otroligt mycket kul i att surfa close outs förra 20 m floaters är svin kul! Eller gå på air i den sectionen där en paddel surfare fick in sin enda speedpump för att sen försöka hålla fart i cutbacken i nästa section som förmodligen saknar kraften att trycka runt dig! Nä är grymt peppad att försöka hitta ett sätt att komma åt alla de vågor som ligger en bit bort utan bilvägar eller de som har sectioner men som är omöjliga att ta av på eller som bryter för snabbt, föakt eller hårt!
En sak med att köra i liten chop! Men 15m/s onshore är lite större oftast och alla små ogämnheter flyttar på skiin! Du hoppar på en får nosedive på nästa, du träffas av en från sidan osv. Bara det att du kommer alltid möta chopen eftersom den rörpå sig Det är klart det går, hittar man rythmen mellan dyningarna så funkar det ligger man nära brytnings punkten på stranden där vågorna börjar påverkas av botten och börjar clean till sig. men att möta en storm är fruktans värt segt på en sådan. Men det finns många ställen som vart svin ball!
Sen vet jag inte om sjöregler är samma men efter som badande har företräde så kan man inte tow:a i regel bland folk. tror också att ni måste hålla er ett visst avstånd! I Australien var det 200m tror jag! Fan vad segt nu missade jag andra halvlek på Uruguay hollad bara för att jag försökte va bezzerwizzer och låsas som en expert! Sharkboy kanske kan fixa några riktiga skepp att jaga outer Islands med?
#86434
Svar: Tow-in session på Torö Jul 06 2010 20:54:14
Försökte köra i från polis båten i rottnest island i 1,5m-2m med lite chop, då var det hyfsad våg längd så vi kunde hitta en hyfsad rythm! Höll 55-70km/h i timmen när det gick bra och då åkte v längs med dyningarna! De fick syn på oss från långt håll! Och deras ribb båt var 10m i sidled jävligt snabbt Vi var tre på varje ski och det var många bristande punkter! Blev drygt 200 auddollar per skalle. Blev ingen towin session den trippen! Sen eskorterade de oss till hamnen varav bara förarna fick köra skina själva men de hade problem att hänga med! Sådan båt skulle jag vilja ha!
Väl i hamn fick vi vänta tills sjöräddningen skulle köratillbaka till Perth och agera följe båt! Då vi väntar hittar ju vi några schoolies som vill åka skii vilket resulterade i ytterligare 100 dollar/ski i böter från hamn värdarna då 5 knop gällde i hamn området!
Aja rolig historia iallafall! Hade nästan glömt den!
#86436
Svar: Tow-in session på Torö Jul 07 2010 21:21:24
Får nog hålla med Didien på denna punkt. Känns aningen overkill att köra tow-in för 1-2 ft.. Bättre att spara den soppan till 10-20 ft:arna
#86460
Klicka på länken nedan för att se resten av kommentarerna i Surfforum.
Logga in eller registrera dig för att kommentera.
Kommentera: 42 inlägg

Mer Artiklar

 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!