Ja jag vill till afrika och surfa i vår. Siktar på maj och framåt. Har surfat en del innan men även om jag skulle klara det så ogillar jag stora vågor. Letar alltså inte efter monsterbryt, men ändå något att utvecklas på! Kanske till och med ett surfcamp? (INTE ett sånt där svennigt bara...) Surfar både long/short. Vet ju att marocko och sydafrika finns men hur är de under vår/sommar? Skulle gärna få lite tips om andra ställen också. Diggar varmt vatten så att man slipper våtdräkten och BILLIGT. Och så vore det ju fint om man kunde se lite fina elefanter och giraffer också om man ändå ska dit! Men det är ju inga måsten. Någon som har förslag?
Surfer skrev: Varmt vatten och billigt åk till Indo eller costa rico!
Nee var i CR i våras, sjukt fint var det och bra surf, men nu vill jag vidare! Och så vill jag inte ha den där supakulturen(kul det med men det kan jag lika gärna hålla på med på hemmaplan) som jag tror att turist-indo har. Vill bara surfa:) Vet inte, kanske är fördomsfull nu? Men du fattar grejen!
Ghana har bra surf. Busua beach har en bra pointbreak och det finns några sköna hotel och en liten surf shop. Cape three points som ligger 1 timme därifrån e bra oxå. Bara flyg till Accra och sen me mini buss, eller tro tro som d säger, till Takoradi, byt där till Aguna junction, byt igen till Busua. Fråga där efter Blackstar surfshop.
ska till Gambia i januari. ska bli spännande och se om man hittar några roliga vågor. kan skicka en rapport efteråt. Annars är sydafrika sjukt fint, varmt upp mot Mosambic annars ganska kallt. oändligt med bra vågor.
ingen supakultur i indo om du skippar kuta. som sagt så är det där jag hade lagt pengarna om du vill komma undan billigt och surfa vågor i världsklass. java eller lombok om du vill slippa turistbali.
marocko är grymt bra också, hyr en bil så kan du åka o surfa lite mindre kända vågor.
Liberia låter som det självklara valet för en surftjej, om hon vill åka på en alternativ, kulturell upplevelse, med emfas på alternativ. Vice Guide To Liberia
Den offentliga toaletten på stranden och heroinet i skjulen är bara två av höjdpunkterna. Spännande!
jacobw skrev: Liberia låter som det självklara valet för en surftjej, om hon vill åka på en alternativ, kulturell upplevelse, med emfas på alternativ. Vice Guide To Liberia
Den offentliga toaletten på stranden och heroinet i skjulen är bara två av höjdpunkterna. Spännande!
jacobw skrev: Liberia låter som det självklara valet för en surftjej, om hon vill åka på en alternativ, kulturell upplevelse, med emfas på alternativ. Vice Guide To Liberia
Alltså tror du verkligen det är så illa? Var inne på den där afrikasida som var länkad innan och vart jättesugen faktiskt!
Sydafrika är grymt men blir våtdräkt där. Var där för 4 år sen och du kan få tok-chill och uncrowded surf hur mycket du vill. Annars så är Mosambique varmare vatten, grymma höger points.....men mycket haj.
Men håller med Jacobw, bäst och mest för pengarna får du i Indo.
Har selv været i Ghana og surfet, så jeg har nogle kontakter dernede. Tjek www.GoSurfAfrica.com ud - det kan helt sikkert hjælpe dig på vej. Har du brug e for mere info, så skriv til mig på mailadressen, du finder på hjemmesiden - så vil jeg gøre, alt hvad jeg kan for at hjælpe dig på vej.
Surfing i Afrika er bare en super unik og eventyrlig oplevelse. Skal prøves!!!
Zanzibar i Tanzania är ett kanonställe för alla surfare. Kan speciellt rekommendera Kizimkazis södra stränder. Helt orört surfparadis! Klart bästa i hela östafrika.
Har nu vart i Gambia på kombinerad familje/surf semester.
Kort om Gambia som land, plus=trevligt folk, god mat, hyfsat billigt men inte jämförbart med tex indo, varmt både på land och i vattnet.
Minus= Mycket tjatande på de kända stränderna om att man ska köpa både saker och guidning men ändå kanske inget att haka upp sig på. Å andra sidan åker man iväg en bit är man helt ensam! Sjukt höga priser på allt som man måste pruta ner till minst 1/3 av vad de först erbjuder. Tex skulle tjejen köpa 5 halsband av klassisk handarbete modell med några träbitar och snäckor. Dessa skulle de ha 2800 delasi för dom men när syrrans gubbe(som är Gambian) kom sjönk priser snabbt till 1000 delasi för att sedan hamna på 700 efter lite prutande. 1kr är ungeför 4 delasi i dagens kurs.
Surfet då? Jo då jag var där i 14 dagar och surfade totalt 8 av dessa, hade kunnat surfat flera dagar men hade annat att göra med familjen, på mer eller mindre bra vågor. Trots prognos på 1 fot fanns det små vågor att surfa. Hade som bäst prognos på 2½-3 fot och då var det vågor på runt 2m(inte Hawaii style). Fast prognosen sa att längre ut typ runt Cape Verde var det 7-8 fot så jag gissar att dessa vågor också letade sig in till Gambia trots prognos på 2 fot.
Surfade först runt Senegambian beach och ner mot Bijilo beach. Korta vågor med blandade slöa sakta vågor och tunga lätt tubande vågor på grund sandbotten som var för snabba för mig. Fixade en taxi som tog mig söder ut och där efter en del letande hittade jag två fin fina vänster pointbreak som var riktigt fina. Ena hade en lång fin strand som var i stor sett övergiven med en vänster point längst in i viken. Det andra hade också en lång strand med en fin våg nära en flodmynning men det var framförallt revet på det sista stället som var intressant. En stor del av stranden var fiskeläger och inge vidare för surfing men båda sidorna om detta fiskeläger hade vågor. Ska posta lite bilder senare när jag fått ner dom på datorn.
Bäst var inkommande tidvatten. Skillde en del men på nästan alla ställen utom Senegambian var låg vatten bäst. Utanför Senegambia fanns också två riktigt fina vågor som man var tvungen att ha båt för att komma ut till. Försökte komma dit med båt men ingen som ville köra.
Som surfdestination skulle jag nog inte välja Gambia men åker man dit på annan semester skulle jag definitivt ta med brädan. Väldigt få brädor finns att tillgå. Träffade en engelsman på Senegambia som hade hyrt en bräda på Kololi beach resort men det var en gammal bic 7.6. Allt surf relaterat som man kan tänkas vilja köpa går ej att få tag på så allt från dingrepair till vax och brädor får man ta med sig dit. Träffade en annan kille som berättade att det skulle öppna en surfcamp någonstans längs kusten men att det var mycket byrokrati och pappersjobb innan de kunde börja. Tydligen hade de börjat bygga men saknade tillstånd för att driva verksamheten. Skulle tydlingen ta minst 8 månader att få så de siktade på nästa säsong.
Enligt vad jag hörde från fiskarna jag pratade med var det störst vågor från mars-maj. Vattnet låg på mellan 20-25 grader under tiden vi var där men oftast runt 24-25. Solen var inte alls illa så min kala skalle klarade sig fint med vanligt +30 solskydd en hel dag i vattnet.
Gambia var för övrigt riktigt skönt land att vara i och hyfsat lätt att resa i. Men afrika är afrika... Älskar det!
svenberg skrev: Zanzibar i Tanzania är ett kanonställe för alla surfare. Kan speciellt rekommendera Kizimkazis södra stränder. Helt orört surfparadis! Klart bästa i hela östafrika.
Har bott i Tanzania 5 år under min uppväxt och aldrig sett några vidare surfvågor då jag varit vid kusten, varken på Zanzibar eller fastlandet. Men jag kanske varit där vid fel årstider? De vågor jag har sett har dunkat rakt ned i torrlagt rev och sedan försvunnit vid högvatten. Du har inga bilder från på detta surfparadis Kazimkazi, vore kul att se? Har hört att folk som är bosatta i Dar surfar ibland, så det verkar ju som att det existerar lite vågor även om jag gått miste om dessa.
Allt gott/ Wanyamwezi-mannen
Som nævnt ovenfor, så er både Senegal, Liberia og Ghana ganske gode steder at starte sit afrikanske surf eventyr.
SENEGAL
I Senegal er der masser af surf spots omkring halvøen Almedies, der ligger lige uden for lufthavnen, hvor du vil lande. Med den legendariske N'Gor Right (kendt fra An Endless Summer) som det mest konsistente spot og med en række andrekendte spot som Ouakam og Club Med som trækplastre - er dette et af de oplagte steder at tage hen på surfrejse!
LIBERIA
Liberias surf-hovedstad er omkring Robertsport. Se ( eller YouTube trailere fra) blandt andet filmene "Sliding Liberia" og "thirty Thousand" for at se hvad Liberia har at byde på. Forbered dig dog på, at det kan være en smule besværligt at bevæge sig rundt i landet, hvis du vil på surfari - vejnettet er mildest talt elendigt
GHANA
Ghana er også et godt bud. Her finder du de bedste muligheder for surfing omkring Busua i vest. Her er der både et beach break og et point break for uden breaks omkring den tropiske ø, der ligger smukt placeret med sine palmer lige midt i bugten. I landsbyerne omkring Busua finder du desuden flere beach og point breaks at gå på opdagelse i.
Har du tid og tillader forholdene det, så tag over grænsen til Elfenbenskysten, hvor du finder god surf i Assinie lige på den anden side af floden.
www.GoSurfAfrica.com
For mere information om surf, billige flybilletter, spots, hvornår du skal tage af sted, og andre tips og tricks til din Afrika surf-tur, så tjek: www.GoSurfAfrica.com.
Det er en non-profit og no-adds web-guide til surfing i Afrika.
Her er guides til hele Afrika - også Cap Verde, Tanzania og de andre destiantioner nævnt i denne tråd.
@miloman: Jeg ville nu foretrække Afrika frem for Indo - anytime. Ja, det kan godt være, at der også er fede bølger i Indo, men hvor er eventyret henne, når otte live-onboard både ankrer op ved siden af hinanden?
Nej, så foretrækker jeg et afrikansk eventyr! Her får du både eventyret, perfekte bølger uden (eller næsten uden) line-up og følelesen af at være på opdagelse. + Så er en surfrejse med til at skabe en grobund for en bæredygtig udvikling i Afrika.
Se hvorfor under "About GoSurfAfrica.com" på hjemmesiden: www.GoSurfAfrica.com - her finder du også alt den info, du har brug for, når du skal arrangere din næste surfrejse til Afrika. Uanset om det bliver Senegal, Ghana, Liberia, Mozambique eller, eller, eller...
Har surfat i Marocko, Mozambique, SA och Namibia i Afrika, alla är toppen.
Jag skulle allra mest rekommendera Mozambique, hur mysigt som helst, jätteenkelt att ta sig runt även utam bil (lifta, minibussar), alla är jättetrevliga och hela landet går liksom i slow motion. Dessutom kan man surfa utan våtdräkt. Jag surfade vid Inhambane (Tofu/Tofino) och åkte runt lite vilket var helt fantastiskt och det finns även platser nära gränsen till Sydafrika som ska vara ok.
Sydafrika är mer folk och mer hajar, men men såklart jättebra (surfade J-bay där det nästan alltid finns vågor) och kanske enklare att hitta en surfcamp?
Namibia är lite svårare eftersom det inte är så stor surfkultur, men ibland är det riktigt bra. Enklast är nära/i Swakopmund som man kan ta sig till även utan bil. Namibia är f.ö. ett helt fantastiskt resmål om man vill se villda djur och spektakulärt landskap - det skiljer sig från allt annat man är van vid.
Marocko är jättebra men ibland lite svårare vågor och några platser blir sjukt mycket folk när det är bra vågor (typ Anchor point). En bra bas och plats att starta på är att åka till Agadir och sen åka typ en halvtimme norrut längs kusten till Taghazout som är en fiske/surfby och därifrån kan man gå/åka buss/lifta till flera ställen i närheten och det finns allt man behöver.
Jag har några kompisar som jobbar i Libera nu och det går att surfa (Poo point bland annat, i Monrovia, kanske inte det renaste vattnet direkt..) men det är inte helt lugnt politiskt så jag skulle nog inte rekommendera att åka dit om du inte åker med någon eller känner någon där..
Senegal är annars en plats jag gärna vill till snart, har hört mycket bra..