|
#107635 |
Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 11 år, 4 månader sen |
Stoke: 68 |
|
Whale skrev:
Nån som har koll på vilken av xcel drylock 7 mm eller vanliga infinity 8 mm som är varmast (skor alltså). Den sistnämnda går att hitta betydligt billigare.
Whale, jag har både 8mm infinity och 7mm drylock och märkte att, när jag köpte min nyaste par (8mm infinity), hade de gjort om mönstern på storleken lite gran och de var bredare i foten en mina 7mm drylocks som jag köpte året innan…för min fot gjorde det att 7mm och 8mm blev lika varma föratt jag fick mera vatten in i mina skor med 8mm en med 7mm drylocks. Mina fötter är breda men inte extremt breda! Jag kan tänka mig att 7mm drylocks, även i det nya storlek, kan bli lika varma som 8mm utan drylock i super kallt vatten bara föratt de håller ute kallt vatten som kryper ner i skorna efter en stund..men det beror helt och hållit på hur de passar dina fötter…som många har skrivit, i super kallt vatten som vi får häruppe i norrland, är det oerhört viktigt att allt passar så perfekt som möjligt!
|
|
|
|
|
#107636 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
Jag önskat bara att det blir kallt i vattnet så man kan få prova sin nya vinterdräkt. Men fan fortfarande 5/3 tempraturer utan handskar....
|
|
|
|
|
#107771 |
Stoke: 0 |
|
Slog till på en C-skins Hot wired 6/5. Riktigt nöjd än så länge. Första dräkten med chestzip så det kanske tar lite tid att vänja sig vid att det är lite tight/stelt mellan armhålorna och över bröstet.
Det känns som den håller bra kvalité men det får tiden utvisa. Varm och go so far!
|
|
|
|
|
#107904 |
Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 11 år, 3 månader sen |
Stoke: 6 |
powe
|
|
|
|
|
#107910 |
Stoke: 7 |
|
Någon som kan rekomendera en bra vintersko?
|
|
|
|
|
#107911 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
|
|
|
|
#108003 |
Stoke: 3 |
|
Är det ngn som har örnkoll på storlekar i skor av olika märken? Har ett par fcs stormtrooper 7mm stl 10, men de är lite stora och bygger ut en del med den tjockleken, så det blir helt omöjligt att sätta upphoppen med så stora fötter. Jag har även ett par xcel drylock 7mm stl 9 men de är lite för små och blir kalla då, fast upphoppen går fint. Om det är som whale säger med storlekar kanske xcel drylock stl 10 skulle vara perfekt då? Jag har någon gång på juniors tid testat xcel 5mm skor i butik (inte drylock vad jag kan minnas) och kommit fram till att jag var mellan stl 9&10. Är drylock mindre även jämfört med övriga xcel-skor?
|
|
|
|
|
#110611 |
Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 9 år, 6 månader sen |
Stoke: -1076 |
IST
|
När det skrivs om "drylock" handskar syftas det då på märket xcel eller använder andra märken också det begreppet?
|
|
|
|
|
#110710 |
Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 9 år, 5 månader sen |
|
Några recensioner på Oneills 6mm? Är den tejpad på insidan. Har inte haft min rc f-bomb så länge men den läcker som ett såll i skrevet/rumpan!
|
|
|
|
|
#110782 |
Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 9 år, 4 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Jag har nya Psychotech 6/5/4 från Oneill och är riktigt nöjd! Den är tejpad på insidan men inte i alla sömmar, i typ ärmarna är den singel tejpad för bästa stretch men är absolut 100% vattentät!
Sen är deras Technobutter 2 neopren sjukt stretchigt och blir inte lika blött som andra dräkter vilket gör den lätt och så torkar den fort.
Dräkten känns nästan lika lätt när man kommer upp från vattnet som innan man hoppat i eftersom den inte suger åt sig vatten lika mycket.
|
|
|
|
|
#110783 |
|
CalleS dig vågar jag inte lita på som är återförsäljare eller??
Fick hem dräkten på posten men skickade faktiskt direkt tillbaka den till England.. Känns inte alls nice jämfört med flashbomben!
|
|
|
|
|
#110785 |
|
Schmidt du kan lita på mig som surfare.
Vad var det som inte kändes bra med den? Ripcurl dräkterna känns väldigt sköna när man provar dem med deras fluffiga flashbomb men mindre skönt när det börjar läcka in kallvatten i skrevet.
|
|
|
|
|
#110787 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
Är mycket mer nöjd med min Oneil 5,5 än jag någonsin var med min Rip-Curl Flashbomb på vintern.. Är nog en av de grymmaste dräkterna jag har haft än så länge..
|
|
|
|
|
#110789 |
Stoke: 0 |
|
Har en fjolårets Flash Bomb 5/4 som läcker nå djävulskt i skrevet. Verkar som om det är ett återkommande problem för den årsmodellen. Någon som sitter inne på en av årets (5/4 slopade dom) 6/4 Flash Bomb och har känt att även den läcker?
|
|
|
|
|
#110790 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag har en tre år gammal 4/3 flash bomb som även den läcker i sätet/skrevet nånstans. Man kan stå ut med det på en 4/3.
Den läckte från allra första början, orkade inte skicka tillbaka den till secretspot i uk. Jag är lite lätt nojig av, kanhända de skickar iväg måndagsexen långt bort till oss i Sverige???
Skippar numer Ripcurl för alltid, de har haft så många år av problem med sömmar fram och tillbaka genom åren.
|
|
|
|
|
#110807 |
Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 9 år, 4 månader sen |
|
Tjaa!
Samma upplevelse här, min 1,5år gamla flashbomb känns som om den leder kallvattnet rätt in i pungen. Gillar den dock annars, riktigt bra passform och streach. Jag tänkte köpa en ny dräkt nu inför vintern, hooded denna gången. Vad säger ni här om Xcel infiniti 6/5/4 eller O'neill psychotech 6/4? I jämförelse med Flashbomben?
Tacksam för snabba svar, ska ju bomba på söndag och jag är osugen på kalla bollar!
|
|
|
|
|
#110812 |
Den ultimate våtdräktstråden...eller kan b 9 år, 4 månader sen |
Stoke: 25 |
lars
|
Rickard Lundgren skrev:
Har en fjolårets Flash Bomb 5/4 som läcker nå djävulskt i skrevet. Verkar som om det är ett återkommande problem för den årsmodellen. Någon som sitter inne på en av årets (5/4 slopade dom) 6/4 Flash Bomb och har känt att även den läcker?
Ja, va i helvete, min rip curl flashbomb 4/3 läcker också i skrevet! Köpte den nu i våras.
|
|
|
|
|
#110820 |
Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 9 år, 4 månader sen |
|
Uppdatering; Jag testade både Xcel infinity och Oneill Psychotech, men det blev trots alla läckande skrev en flashbomb. (Får väl ta och investera i ett par neoprenkallingar till nästa vinter.) Den satt helt enkelt bäst och sen är det bara för jefla gött med fodret hela vägen ner i benen när dräkten nästan aldrig hinner torka helt.
Xcel'en kändes definitivt tjockast och varmast och Oneill'en är verkligen lätt och smidig - och dessutom sjukt lätt att komma i och ur. (Tror den ska väga ca 50% av de andra dräkterna när den är blöt.)
Överlag kändes det som bra dräkter alla tre och det finns fördelar med varje märke. Men med min kroppsform och smak passade flashbomben bäst.
Credd till Ohana i Halmstad som hade flera modeller inne så att man kan testa vad som passar bäst.
|
|
|
|
|
#110858 |
Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 9 år, 3 månader sen |
|
Hej!
Ännu en våtdräktsfråga.. Letar vinterdräkt och var först inne på att köpa en 5/3 då jag förstått att vissa här kör med det på vintern. Kollade bla. på "RIP CURL DAWN PATROL 5/4 HOODED". I affären rekommenderar de dock att jag ska gå upp till 6/5/4 och rekommenderade den omtalade Xcel Infinity.
Jag är ny på vintersurf så min fråga är: Hur mycket skiljer det sig värmemässigt på ovanstående dräkter? Då det skiljer 1000 kr i pris skulle jag inte bli ledsen ifall det räckte med tex Rip Curl 5/4. Samtidigt kommer jag nog ångra den sparade tusenlappen om jag ligger och skakar i vattnet..
|
|
|
|
|
#110899 |
Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 9 år, 3 månader sen |
|
Det är som med allt annat, man får vad man betalar för. Jag hade först en 5/3 dawn patrol innan jag bytte till flashbomb. Båda då utan huva. Och dawnpatrolen fungerade väl helt okej jag körde en sommar i Sverige och en vinter i Marocko. Men efter att ha bytt till flashbomb kommer jag aldrig byta tillbaka. Den sitter mycket bättre, släpper in mycket mindre vatten och ullen som är i flashbomben är fan underbar.
Sen vilken som är bäst av dräkterna där kring 3900-4500kr xcell, ripcurl, oneill, patagonia osv tvistar de lärde. Den som sitter bäst blir varmast tror jag.
|
|
|
|
|