Facebook data

12
Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli
#107311 Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Var ett tag sen man postade här...imellan har passerat tre stränga vintrar med is på västkusten vilket minimerat surfet maximalt. I år har den underbara indiansommaren och högtrycken låtit surftarmen lida samtidigt som vattentemp. droppat avsevärt från 4/3 till ngt annat med handskar helst...

Köpte en ny dräkt idag och är stoked, men lite scared, som ngn precis frågade, räcker en modern 5/4 i svenska vatten? Jag vet inte, men det känns som när det är som kallast är det is numer?!

Började 2005 med en Xcel Infiniti 6/5/4 och minns när den 28/2 2006 satt med en kompis i snöstorm och minusgrader i vattnet, vi frös inte, de gjorde andra. Sen dess har det blivit en West och sedermera den sista F-Bomben från RC, vilken är kanon, förutom kanske den styva huvan.

Provat hybrider i form at Matuse 5/4/3, körde den idag, men den blir kall, och klarar ingen windchill, fast surfat den vinter i Norge med under 5 i luft och vatten, igen vind dock. Oavsett, så tillverkar de inte vinterdräkter längre så....

Beställde mig en ny dräkt idag, en Xcel 5/4 Drylock Powerseam 2014. Lite spänd vad den orkar...har juh trots allt RC:n om det kyler på, även om den snart fyller 3.

Vad är era vinterplaner, förutom utomlands, för det räknas inte och är intressant i denna tråden

Logga in för att svara
#107314 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Gött mos gubbe, att du är tillbaka här!

Jag har hört powerseamen är helt sick i kalla förhållanden utan vind, i vind vettifan men jag tror du klarar dig fint. Varmaste dräkten på marknaden är nog Rip Curl Flashbomb 2014 med E4.

Jag tänker kötta i 5/4 Flashbomb tills isen lägger sig eller flyget lyfter till boardiesväder.

Logga in för att svara
#107317 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 2

Sanne
graphgraph

Är också ute efter en ny dräkt. Har i två år kört Patagonias R3:a, även i lite för kalla förhållande. Den var helt klart varm, men upplever den som osmidig runt axlarna. Men då har den varit i tightaste laget också, så kan ha varit mycket på grund av det.

Nu har jag velat lite mellan en Flashbomb 5/3 och E-bomb pro zip-free, men lutar nog åt Flashen. Känns som den är mer dräkt och inte så stor prisskillnad. Har ju svårt att kliva ur en vanlig dräkt så vågar inte tänkte på hur en zip-free skulle vara i kylan... panik.

Någon som använder eller har prövat Rip Curls Rubber soul skor?

Ändrat av Sanne
Logga in för att svara
#107318 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Har kört nästan samma linje som Daniel med Xcel infiniti för 6-7 år sedan. Det är lätt den varmaste dräkten jag haft. Körde oneil förra vintern och den var ok men inte på långa vägar lika varm. Så efter en del testande och kikande har även jag en Xcel på gång men en infiniti 5-4. Ska bli mycket intressant. största anledningen till xcel är deras utbud av storlekar. de är de enda av de stora som har xls till ett kort fetto som mig själv. bästa sättet att hålla sig varm är å ha en dräkt som sitter rätt.

Logga in för att svara
#107322 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag är helnöjd med min Cskins wired 6mm med huva. Körde Oneill innan och den var för klumpig och stel. Oneill var en psychofreak 5.5/4.5mm med luftbubbelneopren på lite för många ställen. Det är helt kasst på de ställen där det kan tryckas samman. Tex under rumpan. Neoprenet kollapsar och det blir köldbryggor.
Tung och ganska stel. Det bästa med denna var att den höll väldigt tätt under spolningar samt i sömmarna.
Det är bra med sömmar som är tätade med flytande gummi. Det blir väldigt hållbart och man kan lätt se var ev hål finns. Lätt att täta till. Aningen stelare än tejpade sömmar blir det dock.
Min Cskins dräkt har flytande gummi enbart på utsidan av dräkten och det räcker tycker jag än så länge.
Rekommenderar alla att köpa Cskins dräkt, vet inte om nån säljer i Sverige dock? De verkar snäppet lägre i pris än många andra men jag tycker inte det märks på prestandan alls.
Har tidigare haft Matuse ett tag, märklig dräkt som kändes aningen stel men man märkte det inte när man surfade, väldigt liten i storlekarna.
Har också en ny flashbomb 4/3 mm 2012 års modell, den känns väldigt trevlig och välgjord. Får se hur den håller i sömmarna då den är tejpad Bra smidighet över axlarna men aningens klumpig runt knäna men inte så man märker det när man surfar. Känns aningen tjockare än sina 4/3mm, kanske pga den feta fleecen som är på insidan. Vattnet verkar faktiskt dräneras snabbare neråt när den hänger på tork än andra dräkter med fleece jag haft. Tror helt klart RC har en fördel där.
Drylock handskar och skor är bästa jag haft. Speciellt handskarna är super och förblir torra från det man går i tills man går upp. Det underlättar paddlingen då man slipper vattnets vikt i handsken.

Det är MYCKET bullshit i våtdräktsbranschen. Många verkar okritiskt svälja hysterin och sveps in i köpfållorna efter nåt nytt mirakelgummi eller dylikt lanseras. Tänker på saker som det här ganska fåniga neoprenet med luftceller. Tvivlar rätt starkt på att det verkligen är varmare än vanligt neopren som ju redan är uppbyggt av tusentals mikrohålrum med gas i. I en luftcell blir det ju konvektion som leder bort värme. Eller hur?
sv.wikipedia.org/wiki/Konvektion

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#107324 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 0

pesone
graphgraph

Har hört att bästa och varmaste våtdråkterna specialbeställer man med custom fit direkt från japan. Ingen som har erfarenhet av detta ? kollade lite, dom va ganska dyra. men inget probb för en rik svenne.

Logga in för att svara
#107325 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag har haft en japansk dräkt av märket "Supersuit hot capsule", inte skräddarsydd men lösningarna var verkligen långt före andra dräkter från samma tidevarv. Det var mer än tio år sen och den hade fleece, vattentätt blixtlås på ryggen och överhuvudtaget mycket mer figursydd än andra dräkter.

Äger även en måttsydd dräkt från BOZ, Peru. Måste vara en av de bästa dräkter jag haft med tanke ppå flexen i gummit och passform. Tyvärr höll den inte måttet vad gäller hålla vattnet ute. BOZ lösning av dragkedja på bröstet funkar dåligt. Den tar in mängder av vatten från axelsidorna.

ÄR japanska måttsydda dräkter så oerhört dyra?

Logga in för att svara
#107327 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 4

Danne E
graphgraph

Hej.
Även jag går i vinterdräktstankar, har haft en uppsjö av dräkter men kört slut på min Xcel 6/5/4 som nästan har sju år på nacken. Är generellt nöjd med den förutom att den är lite osmidig och att det krävs MMA- teknik för att få ut fötterna ur den, vad det gäller värme så är den ultravarm.
Klart jag kan köpa en ny Xcel men jag har sneglat på Patagonias R4, någon som testat denna i Östersjön vid -1 i luften och +2 i vattnet? Jag kör 100% i Stockholmstrakten på vintern så det känns lite riskabelt att köpa R4 utan vettig recension enligt min mening.

Logga in för att svara
#107330 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fick prova en Patagoniadräkt för några år sen, tycker att den var väldigt stel och otymplig i jämförelse med andra dräkter.
Jag tvivlar också rätt starkt på att en dräkt med ull i fodret skulle kunna vara så otroligt mycket varmare än en med fleece.
Det är ju skönt med ull på fjället då det reglerar och ventilerar bort fukten på ett bra sätt. Troligen aningen bättre än syntetunderställ.
Men är det inte tveksamt ifall det skulle vara bättre i en våtdräkt? En våtdräkt är ju HELT ångtät och man kan därför inte utnyttja yllematerialets ventilerande effekt i en tät gummidräkt.
Återigen är vi här inne på vad som är bullshit och inte i våtdräktsvärlden?
Det verkar inte vara så otroligt mycket vetenskap bakom det som säljs utan mer 50% bull och 50% vetenskap i en salig röra.

Eller kan någon vänlig själ förklara varför ull skulle vara varmare än fleece i fodret på en våtdräkt?

Logga in för att svara
#107332 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Jag tror Patagonia dräkterna är varma men stela och lever på hypen av att vara eco-friendly.
För hightech superduper performance tror jag på Xcel/Rip Curl/Cskins.

Rekommenderar även xcel drylock handskar eller liknande.

När de gäller skor, har jag hört att Atan dojjorna får fötterna å koka.

Logga in för att svara
#107335 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 4

Danne E
graphgraph

Hello.

Håller helt med jag vet inte hur mycket googlande jag lagt ned, alla vill ju sälja sin dräkt så de öser på med ditten och datten för att man skall köpa.
Det verkar luta åt en Xcel men jag hade ju såklart lite förhoppningar att en tunnare dräkt skulle vara smidigare samtidigt som den håller värmen, dock är ju min Xcel nästan sju så neoprenet är kanske lite förhårdnat...

Vet nån om det överhuvudtaget går att köpa Xcel i Stockholmsområdet?

Jo Atan is the shit!
Kör vintertid på ett par 7mm oneill som skall bytas till Atan när de ger upp. Sommar/höst har jag 3mm Atan som nästan suger sig fast på brädan, känns jävligt lowtec utan krusiduller en bra sko helt enkelt.

Logga in för att svara
#107336 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 1

Hype
graphgraph

Gött med en gummitråd.

Antar att mycket är personliga preferenser( Jag är inte så frusen av mig). Körde i en F-bomb 6mm förra året och svettades rejält, frös bara om händerna så antar att jag har fel handskar. Sålde 6an och har nu köpt en f-bomb 5/4 med E4 stretch, inte testat den än då jag fortfarande kör i min 4a, men den verkar sjukt flexig.

Har kört med ett par RC Rubber soul boots i höst och de är sjukt sköna, men man får laga dem titt som tätt så lär inte köra med dem i vinter.

Verkar som att folk gillar Drylock handskarna. Får ta en titt på dem.

Logga in för att svara
#107337 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Hype skrev:

Har kört med ett par RC Rubber soul boots i höst och de är sjukt sköna, men man får laga dem titt som tätt så lär inte köra med dem i vinter.

Kör dessa som 3mm. Sjukt Goa! Men tror inte såna 5mm duger för vintersurf.

Logga in för att svara
#107338 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

mina två öre:

passform bestämmer allt

Jag kör med Rip Curl dräkterna än så länge, hade tänkt att det skulle bli en 3/2 till sommaren men min gamla 4/3 höll hela vägen.

egentligen så har jag inget större behov av nya vinterdräkter eftersom min 6/5 Fbomb från 2007 håller än idag samt som min Hbomb 4/3...eller så är det så att iset har gjort att jag inte har surfat tillräckligt på vintern sista åren

Logga in för att svara
#107340 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 0

stig
graphgraph

Jag köpte en Patagonia, 3:2 (R2) visst något stel, men mycket varmare än någon annan jag haft inklusive Psycho 2. Vet att de kör halva priset på R3 (köpte en själv dock sista i ms) och R4 i affären i San Sebastian (tror att de endast har stora storlekar kvar) så det kan vara läge om man vill slå till. Det går att få tag i dem via Facebook (Patagonia Donosti-San Sebastian) om man vill skicka meddelande och kolla leverenspriser etc.

ha det

Logga in för att svara
#107341 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 3

kljungqv
graphgraph

ErikG, utan att ha provat en dräkt med fleece eller ull i fodret så tror jag nog att en med ull borde vara betydligt varmare eftersom ull fortfarance värmer när det är vått medan syntetiskamaterial inte gör det på samma sätt. fleecetyget kan vara skönt men det borde inte väl värma så mycket.
Att köra med ett par tunna strumpor av ull i våtdräktskorna hjälper ganska mycket, tycker jag.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Logga in för att svara
#107342 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 1

Hype
graphgraph

lars skrev:
Hype skrev:

Kör dessa som 3mm. Sjukt Goa! Men tror inte såna 5mm duger för vintersurf.

Helt missat att de fanns i 3or, köpte mina 5or precis när de kom ut på marknaden. Hann med lite kallvatten o de funkade bra. Håller dina Lars? Mina har lagningar precis överallt...

Logga in för att svara
#107344 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 9

einar
graphgraph
Donerat Brons

Jag läste om dräkter i förra året och inspirerades bl a av ErikG att prova en Cskins Wired 6a. Kan nu bara stämma in i hyllningskören. Varm, flexig och sitter som en smäck. Att de hör till de billigare dräkterna på marknaden gör inte saken sämre. Slutade med att jag slog till på en 4/3a också, och den kan man också bara vara nöjd med, pajasfärger till trots.

Logga in för att svara
#107345 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 6

powe
graphgraph

Xcel fins på surfspot i kungenskurva. Hade både 5/4 och 6/5/4 för några veckor sen. Har själv O'neil R8 5,5/4 och har varit mycket nöjd med den. Har å andra sidan inte testat någon annan vinterdräkt. Tror dock mycket på det som andra säger att passform är extrem viktigt

Logga in för att svara
#107348 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Tja grabbar, kul med allt snack om gummiet!Mycket har hänt sedan excel blåste alla andra dräkter ut ur det kalla svenska vattnet med mega värme! Jag gjorde som en del av ni andra typ 6-7 år sedan och köpte en excel 654..den var super super varm och hyvsat flexibel (och JA man behövde mma egenskaper för att kliva ur den jävel'n runt handledarna och fotledarna som är inte så lätt när man har redan frysit om fingrana efter man hade fått av huvan!) men efter 5 hårda år började den sakta men säkert släpper in bara pytte pytte lite vatten hit och dit. jag sålde den. den hade varit en super bra hållbar vinter dräkt..
Jag bestämmde att prova något nytt och köpte en f-bomb 654...wow...den var MYCKET smidigare, mycket lättare att dra på och av och mycket bättre runt nacken med vanlig neoprene material och inte smoothie (som excel'n hade som gjorde den svårare att vrida huvudet och tittar bakåt när man paddle på en våg)...det var bara att se vad det var som var sämre en excel'n..jag hittade vad var sämre..den var inte lika tät runt handledarna och fotledarna och den släpte lite vatten in om man blev spolade tex om man gjorde en stor wipeout eller om man duckade under större mer turbulenta vågor,,,bara pytte lite vatten men det känns när det är riktigt kallt!! och när det VAR super kallt märkte jag att jag började känner av kylan typ 20-30 min innan mina polare som hade excel...annars..när det är inte extremt kallt var f-bomben överlägsen skönare att både kliver i och ur och surfar i och mycket smidigare ! Då bestämde jag att behålla f-bomben och köper en ny excel 654 för dem kallaste dagar!!! Den nya excel dräkten var som min första..ett helvete att kliva i och ur (mest ur) och inte like smidig MEN klart mycket varmare när det är super kallt..tätheten runt fötterna och händerna stoppar spolningara där och gummiet verkar lite tjockare..nu har jag bade dräkter och använder min f-bomb tills det blir super kallt sedan surfa jag i excel......men EXCEL HAR GJORT ETT stort MISSTAG MED DERAS NYASTE 654 infinity MODELLEN tycker jag..de tog bort trådet som man kunde dra runt ditt ansiktigt och bytt till en liten 'hake-kopp' istället.. så nu när man duckar under större/eller mer turbulenta vågor blir den bortspolad och man får spolningar runt ansikten..INTE BRA...jag har skrivit 2 gånger till excel och frågat varför de inte kan ta tillbaks det gammla systemet med ansikts'tråd' runt hela ansikten, (bara i deras 654 modell), med förklaringar om varför... men... har inte hört någonting alls från de......barstards... !!
Igår kollade jag genom alla mina UK våtdräkt sajter och läste allt om den nya Flash bomb 654 med E-4...jag kommer att sälja min nästan sprillens ny 654 F-bomb och köper en flash bomb 654 E-4...snart kan jag berättar om den till er!..peace dudes..keep surfin' DA RAT

Ändrat av RATMAN
Logga in för att svara
#107350 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

kljungqv skrev:
ErikG, utan att ha provat en dräkt med fleece eller ull i fodret så tror jag nog att en med ull borde vara betydligt varmare eftersom ull fortfarance värmer när det är vått medan syntetiskamaterial inte gör det på samma sätt. fleecetyget kan vara skönt men det borde inte väl värma så mycket.
Att köra med ett par tunna strumpor av ull i våtdräktskorna hjälper ganska mycket, tycker jag.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Fleecematerial (polypropylen) värmer också när de är våta, det är därför materialet finns i underställ för tex skidåkning.

Logga in för att svara
#107353 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

fixade en RC flash-bomb 6/5/4 för två år sedan, och kommer aldrig mer byta vinterdräkt. jag som är lång och smal men bredaxlad (184 x 75), använder Large och den sitter perfekt överallt förutom lite slapp runt magen men det har jag inte stört mig på. det bästa är torktiden, den är torr efter några timmar i badrummet vilket man inte kan säga om andra dräkter jag ägt (O'neill Heat 5/4 tar några dagar ibland).

varm som fan, oavsett väder, har suttit på torö i 3 timmar i januari med vind och 5 minus i luften och varit varm när jag kommit upp. köp köp köp.

Logga in för att svara
#107357 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Kanske borde ni intresserade och våtdräktskunniga med mycket erfarenhet dra ihop ett gäng och olika dräkter och intaga Taiga test camp som är en tvådagars kurs med inslag av olika typer av vädertester på klädmaterial. Taiga Climate Lab har tillgång till olika klimatsimuleringar som vind, vatten, luftfuktighet och kyla. Företaget vänder sig mest mot yrkesverksamma som vistas utomhus men kanske kan göra ett undantag för entusiastiska surfare. Labbet ligger i Varberg.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#107360 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 7

Schmidt
graphgraph

Har precis köpt flashbomben och testat den två gånger! Alldeles för varm i oktober! Fantastiskt mjuk och ullig inuti. Den är tusen gånger smidigare än min gamla xcel. Det enda negativa är att det läcker in lite vid fötterna, så det finns risk att det kan bli lite kallt om fötterna tror jag. Kör xcels skor och dom är ganska höga så lite konstigt att det läcker ändå, får väl träna upp lite volym i vaderna haha!

Jag är 188, 78 pannor och har typ 100-102cm runt bröstet, MT sitter som ett smäck! Lätt att få av och på jämfört med xcel. Rekommenderar den starkt!

Logga in för att svara
#107361 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 0

Simpan
graphgraph

Xcel revolt 5,4,3 med huva. Riktigt varm o mysig dräkt! Har man dessutom 7 mm xcel infinity skon och deras drylock 5 mm lobster vante så går det inte att frysa!

Logga in för att svara
#107365 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 4

KalleLuden
graphgraph

Tycker RipCurl Flash-bomb 5/3 funkar hur bra som helst hela vintern, jag är dock inte frusen av mig det minsta. Har handskar och boots i samma serie och tjocklek men är mindre nöjd med dem, för kalla, ska köp nya från Xcel snart. Även huvan är flashbomb och den tycker jag också funkar riktigt bra.

Logga in för att svara
#107367 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 3

Svullo
graphgraph

Ser fram emot en iskall vinter i min nya Billabong 7/6/5

Logga in för att svara
#107377 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 7

mr webber
graphgraph

Xcel är fan varm och go! Det enda jobbiga är att få ut fötterna men det är det värt alla gånger istället för att frysa.. skön å paddla i!
Hade en ripcurl innan den var både kallare och tyngre å paddla i.

Logga in för att svara
#107388 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Erik G vad tror du om den nya www.oneill.com/#/men/europe/collection/men/wetsuits/surf/wetsuit_collection/pyrotech_f.u.z.e.entry_whood_fsw/black/ då?

Väljer mellan en sådan eller Hot Wired C-skin...

Logga in för att svara
#107389 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

I tre år har jag förespråkat C-skins i många av dessa trådar. Några har lyssnat å är nu nöjda verkar de som.
Så ge mig kärlek.

Logga in för att svara
#107391 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hasse skrev:
Erik G vad tror du om den nya då?

Väljer mellan en sådan eller Hot Wired C-skin...

Vet inte ärligt talat, C-skins satt bättre på mig med måtten. Vet inte om Oneill har sånt där snabbtorkande fluff i sina nyaste?

Logga in för att svara
#107393 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Är nog som du säger Erik. Så länge den sitter perfekt på kroppen så är den väl den bästa och varmast...

Googlade lite och fann denna: www.nolimitwetsuits.co.uk/index.html Träffade Greg på Azoererna så man kanske skall ge den ett försök men det är ju bara 5/3 men han sade att han den var rejäl varm i alla....

Logga in för att svara
#107429 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Nån som har koll på vilken av xcel drylock 7 mm eller vanliga infinity 8 mm som är varmast (skor alltså). Den sistnämnda går att hitta betydligt billigare.

Logga in för att svara
#107434 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Bäst hållbarhet? Oneil eller C-skins?

Logga in för att svara
#107436 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hasse skrev:
Bäst hållbarhet? Oneil eller C-skins?

Båda har hållit ihop väldigt bra, starka dräkter båda två.

Logga in för att svara
#107461 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 0

joden
graphgraph

Var säljs Xcel drylock boots? Red snapper har inte min storlek. Har ingen koll på bra utländska sidor.

Logga in för att svara
#107465 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Sharkboy, du surfar knappt längre juh, jag förstår varför...men 2011 är en lång tid i utvecklingen av gummi och du har ingen vana av det, med tanke på att du har två barn

Oskulden kvarstår, kanske imon, eller överimon, eller dan därpå, annars får det bli helgen, för nu är det väl surf? Well, jämför inte bara märken, modellerna är avgörande, att jämföra F-Bomb med Flash-bomb är troligen inte rättvist (F-bomb är de jag har i 4/3 och 6/5/4), att köra jmf mellan Inifiniti och Drylock och Xcels nya modell därimellan, troligen inte rättvisa. Som att ta en Heat mot en Psychyo 2.

Xxel gör def. bäst skor och handskar, även om O'Neill och RC är bra med, men svampiga, visst kan man dra sönder loopen på Xcel, men vet man om det, så håller de. Visst, 8mm i all ära, svinvarma, gå upp en halvstorlek, men tror jag föredrar 7mm, bara provat inifiniti hittar fasen inte drylock i min storlek.

Drylock görs inte i det tjockaste....så....

Om man inte hittar dräkter i Sverige så finns det alternativ i UK, t ex freakfish.co.uk, secretspot.co.uk, shore.co.uk eller kingofwatersports.com men kan man, så klart man skall prova och köpa i Sverige.

PS. Köpte ett par Patagonia 5mm handskar för två år sedan, sämsta jag haft, får ont i fingrar och naglar, så mycket sömmar. DS.

Logga in för att svara
#107498 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Har i ren desperation plockat hem både Xcel drylock 5mm ST och flashbomb 6mm MT. Är född med omanliga axlar, är 184 cm och väger ca 75 halvrippade pannor. Kan konstatera att jag svettas som en abstinent heroinist i xcelen som sitter perfekt men rip curlen sitter rätt bra också och är ju enligt uppgift varmare, dock ej inne i min duckdivefria lägenhet. Alltså, kan bara inte bestämma mig, vilket är varmast i vinter? 6mm snabbtork eller 5mm ta-på-dräkten-är-all-uppvärmning-du-behöver-(detta året)?

Logga in för att svara
#107501 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 0

illsur
graphgraph

Låter som att passformen är det viktigaste. Jag är 190, väger 73 och är ca 90 cm runt bröstet och är ute efter vintergummi. Några tips för ett benrangel som jag?

Problemet har tidigare varit att det antingen blir en mindre som passar på överkroppen men som gör ont i skrevet eller en som sitter bra men som är lös i armhålorna.

Logga in för att svara
#107502 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

carligula skrev:
Har i ren desperation plockat hem både Xcel drylock 5mm ST och flashbomb 6mm MT. Är född med omanliga axlar, är 184 cm och väger ca 75 halvrippade pannor. Kan konstatera att jag svettas som en abstinent heroinist i xcelen som sitter perfekt men rip curlen sitter rätt bra också och är ju enligt uppgift varmare, dock ej inne i min duckdivefria lägenhet. Alltså, kan bara inte bestämma mig, vilket är varmast i vinter? 6mm snabbtork eller 5mm ta-på-dräkten-är-all-uppvärmning-du-behöver-(detta året)?

Svårt att säga, ska du surfa stora kalla vågor utanför Sverige med dräkten så ta den som sitter tajtast. Annars är nog RC med mer lurv inne i varmare och en extra mm också.
Men håller verkligen RC:s tejpning tätt lika länge som en med flytande gummi ? Jag tvivlar på det!

Logga in för att svara
#107507 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 11 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

För mig blev det precis nya O´neill dräkten. Återkommer i vinter med tester. Annars så har ju surfbutiken Xcel här så bara att köpa ny då

Nu surf i Vorupør....

Logga in för att svara
#107543 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Tack för hjälpen! Gick på passformen och körde 5mm drylock. Testad på ljummen oktobersurf på Torö och kan bara konstatera att jag önskade mig gore-texmaterial i dräkten för den var så varm att jag svettades. Grymt bra känsla inför kallare dagar. Verkar torka rätt kvickt också!

Logga in för att svara
#107547 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: 0

joden
graphgraph

Kan inte bestämma mig mellan C-skins hot wired 6/5/4 och RC flashbomb e4. Desto mer man läser och glor desto svårare blir det att bestämma sig. Absolut mest info om flashbomben. Väldigt få reviews att hitta angående C-skins. Samma pris och verkar vara liknande dräkter.

Känns mest safe att gå med rip curldräkten men vore kul att prova något annat.

Logga in för att svara
#107548 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

joden skrev:
Kan inte bestämma mig mellan C-skins hot wired 6/5/4 och RC flashbomb e4. Desto mer man läser och glor desto svårare blir det att bestämma sig. Absolut mest info om flashbomben. Väldigt få reviews att hitta angående C-skins. Samma pris och verkar vara liknande dräkter.

Känns mest safe att gå med rip curldräkten men vore kul att prova något annat.

Tryck ner tangenterna Ctrl + F o skriv in C-skins så finner då några värdefulla reviews här.

Logga in för att svara
#107549 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

ahhhhhhhhhhhhhhhhhhahhhhhhhhhhhhhh!

Ändrat av Redax: kortade ner aha-et.
Logga in för att svara
#107550 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: 0

joden
graphgraph

Tryck ner tangenterna Ctrl + F o skriv in C-skins så finner då några värdefulla reviews här.

Jo denna tråden har jag läst några gånger och vad MarQs och ErikG har skrivit har jag tagit med. Det går kanske 10 flashbomb reviews per c-skin.

Ändrat av joden
Logga in för att svara
#107551 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Köpte C-skins förra året och är helnöjd med den. Men då var den också betydligt billigare än Flashbomben. Har inte hört någon som är missnöjd med flashbomben ännu så kostar de lika skulle jag nog gå på Flashbomb. T.ex. för att den torkar så fort som alla säger...

Angående skor så se upp med att Xcel drylock är åtminstone en storlek mindre än vad som är normalt. Vi har haft rockadrally i trakten med skor som köpts och bytt.

Logga in för att svara
#107557 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: 0

joden
graphgraph

Whale skrev:
Köpte C-skins förra året och är helnöjd med den. Men då var den också betydligt billigare än Flashbomben. Har inte hört någon som är missnöjd med flashbomben ännu så kostar de lika skulle jag nog gå på Flashbomb. T.ex. för att den torkar så fort som alla säger...

Angående skor så se upp med att Xcel drylock är åtminstone en storlek mindre än vad som är normalt. Vi har haft rockadrally i trakten med skor som köpts och bytt.

Okey, tack för svaret. Iaf där jag kollar så ligger just nu den nya Hot wired dräkten och flashbomben på samma pris. Dock så finns det inte så mycket information om den nya C-skins dräkten så det kan hända att jag missar något angående den.

Logga in för att svara
#107558 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: 4

Danne E
graphgraph

Ok, körde på ett säker kort det blev en Xcel 6/5/4 med atan 6.5mm skor. Combon är i alla fall obehagligt varm på balkongen...

Logga in för att svara
#107625 Svar: Den ultimate våtdräktstråden...eller kan bli 10 år, 10 månader sen Stoke: 0

Gibbe
graphgraph

Lutar mot att köpa en RC Flashbomb 5/3... Vad rekommenderas - köpa en fbomb med inbyggd huva eller utan? Har en West-huva som sitter på en långärmad rash som jag använder nu...

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!