Facebook data

1
Tub innan 40
#99881 Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 11

carlos
graphgraph

okej, så här är läget; är en ganska medioker surfare på 38 höstar som försöker komma i vattnet så ofta som famillj, jobb, prognos och livet ger tillfällen till det bla bla - i alla fall, nu har jag fått en akut ålderskris och fruktar att allt kommer att gå utför härifrån, jag kommer paddla allt sämre, få värkande leder av all kyla, undvika duckdives så jag slipper få vatten i mina öron osv. Allt det fortare än lämpligt och att jag inser att jag inte har så lång tid på mig att fånga min tub... tuba i alla fall en enda gång (tuba - fan, vet inte ens vad det heter...)

behöver alltså lite tips (bra och förlåtande våg som du vet om och helst själv har lyckats på och tycker att jag borde satsa på för mitt livs enda tub) och lite pepp (kom igen, carlos, keep it up, you can do it, rema, rema, rema)

får jag några följeslagare här så kommer jag om allt går vägen att kunna lägga upp bilden på den tubande Carlos innan 2013-11-01

peace

Carlitos wave - better barreld than burried before 40

Logga in för att svara
#99886 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Även om vågen är bra för tubande och lätt för den som fångar den så räcker inte det, krävs även teknik och känsla samt lite mod och positivt fokus. Hur långt du har kommit i dina försök än så länge kan vara bra och veta för att få ett nuläge. Sen kan en strategi skapas för att nå ditt mål.

Heja heja Carlos !

Logga in för att svara
#99892 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Carlos du kan glömma tuber om du vill ha snälla förlåtande vågor, mitt tips är att du uppsöker nån plats med perfekta tuber i indonesien och häckar där om du nu ska ha nån chans.

Logga in för att svara
#99894 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Carlos, you can definitely get some smaller easier tubes, try US east coast around september/october, you can get barrelled there for sure

Logga in för att svara
#99898 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Som gubbarna sager, ak nagonstans dar du har en konsistent tubande vag och surfa den, du kommer garanterat tuuuuuuba

Frontside rekommenderas

Logga in för att svara
#99901 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det går inte utför, det krävs bara lite mer insats. Och belöningen blir desto större oxå.

Dom jag surfar mest med är alla äldre och betydligt mer stokade än ungdomar under 35. Vi surfar mer, ofta bättre och har betydligt roligare.

Och som alla säger så kan du mycket väl tuba. Med rätt våg krävs det inte särskilt mycket från din sida. Det du vill ha är nåt som bryter ungefär likadant hela tiden och där en miss inte kostar för mycket.

Logga in för att svara
#99904 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

åså skaffaru en indoboard och lär dig poppa upp på den från mage till frontside låg tub position. jag gjorde det på en planka och en papprulle i flera månader. branta droppar blev mycket enklare efter det!

indo eller baja, mexico vill jag tuba i!
ja e som du men 10 år tidigare, innan trettio måste tuba fett.
innan knä ger upp helt. =(

Logga in för att svara
#99906 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Carlos,ta det lungt och surfa på som vanligt så ofta du kan.
Jag tror erfarenheten är den viktigaste faktorn i tuberiding.
Jag menar att vi tappar mycket fysiskt desto äldre vi blir så det blir svårare att göra kritiska maneouvers och så men tuberiding är en helt annan sak tycker jag.
Det är inte alls lika fysiskt krävande utan mer psykiskt krävande. Lite mer som meditation.
Vågen är ju förstårs det viktigaste,måste ju ha en tubande våg för att bli tubad!
Och en bräda med lite mer rocker för att kunna stanna där inne ,med för lite är det svårt att stanna inne i tuben.
Good luck!

Jimmy.

Ändrat av Jimmy.S
Logga in för att svara
#99911 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Kan rekommendera La Piste söder om Hoss där har jag fått min hittils enda tub om en kort cover up men jag såg hållet och kom ut för att sen upptäcka att det inte var så jävla djupt. Plockade sand ur öronen i veckor efter det men värt det EASY

GO

Logga in för att svara
#99919 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Åk till bali. Är du goofy, surfa bingin. Regular, keramas. Get pitted...

Logga in för att svara
#99920 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 4

ATA
graphgraph

Visst är det orättvist att vissa får tuba och andra inte. Jag kom ur min första tub på fötterna i Mexico. Ganska nära det här plejset....

Logga in för att svara
#99921 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Tyreso_soulsurfer skrev:
Kan rekommendera La Piste söder om Hoss där har jag fått min hittils enda tub om en kort cover up men jag såg hållet och kom ut för att sen upptäcka att det inte var så jävla djupt. Plockade sand ur öronen i veckor efter det men värt det EASY

GO

Also a good call

Logga in för att svara
#99922 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Andiss skrev:
Som gubbarna sager, ak nagonstans dar du har en konsistent tubande vag och surfa den, du kommer garanterat tuuuuuuba

Frontside rekommenderas

Sandspit tubar som en jävel. Men det är ju inte direkt varje dag den gör det och när den gör det så är det fullt med folk och en galen takeoff i grunt vatten och en betong pir som inte är så förlåtande

Logga in för att svara
#99926 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Tavarua annars, liite mindre folk o varmt, inte sa svart heller

Logga in för att svara
#99927 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Sydafrika, lätt bästa stället i världen att surfa på(finns säkert bättre men jag gillar tusan sydafrika). Finns så sjukt många spots och olika vågor.
Jag har lyckats fått en tub i Costa Rica men det var halft oplanerat och kom mer som en överaskning än något annat. Llandudno var däremot första gången jag verkligen kändet att jag skulle kunna försöka och faktiskt lyckas ta en tub, sagt och gjort fick ett par högrar och en vänster.
Vet inte säkert men jag tycket faktiskt att den här vågen var riktigt bra att försöka sig på en tub. Den träffade kanten med stor kraft men sen stod tuben rakt ut som en keps. Fick lippen i huvudet ett par gånger och då smäller det ganska bra. När jag var där var det ca axel till huvud högt så man fick krypa ihop lite för att få plats. Jag ska nog också försöka sätta upp några såna mål som du.

wannasurf.com/spot/Africa/South_Africa/Cape_Town/llandudno/index.html

Ändrat av freddandson
Logga in för att svara
#99933 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 11

carlos
graphgraph

Andiss skrev:
Tavarua annars, liite mindre folk o varmt, inte sa svart heller

osm sagt... förlåtande

Logga in för att svara
#99934 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 11

carlos
graphgraph

Fan, nu blir jag ju ASPEPP.

många tips, tackar för det - sammanfattningsvis; det är helt klart möjligt , åk till en kosistent plats, surfa på lungt men satsande med mitt medelålders crew, (håller helt med om att medelålderssurfarna är betydligt mer "comitted"...) och sen vips kommer läget dyka upp och då kryper jag ihop lite, bromsar och är beredd på att få lippen i huvudet. så enkelt!

Goofy är man, men har kollat klippen och funderar på om det inte är lättare "backside" - alltså om jag tar en höger eftersom jag då kan hålla lite stabiliserande i railen??

en annan sak är "vinkelhaksdroppen", verkligen droppa hårt och sen svänga snabbt, det verkar ju faktiskt lite lite svårt kanske

...och för övrigt så räknar jag med att bli totalt spolad och slå mig en hel del innan saken är biff.

imorgon lyfter planet till Agadir, kanske väntar tuben redan där, annars verkar frugan mest rösta för Indo, inte mig emot. to be continued

//Carlitos wave

Logga in för att svara
#99935 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Se,du är ju redan på väg att bli tubad

Jimmy.

Logga in för att svara
#99946 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Riskerar oxå att bli en 40-year old barrel virgin. Vad har ni för defintion på att bli tubad? Var går gränsen mellan en cover up och en tub? Bästa tekniktipsen för att tuba? Om man kan välja vad är enklast, en tubande våg från start eller en backdoor tube? Ber om ursäkt för grymt ful svengelska...

Logga in för att svara
#99947 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det där med vinkelhaksdropp funkar kanske på en del vågor men ofta på snabbare vågor ska man nog paddla in och ner med vinkel redan i droppen.

Skillnaden på tub och coverup? Jag har inte koll, en tub ska du i alla fall vara helt inne i så du inte syns från stranden? Det är heller ingen tub om du inte kommer ut.
Enklaste vågorna att tuba på är väl vågor med enkel takeoff som sen går in i tubande sektioner.
Det är en hel del mentalt med tubandet, det gäller att mentalt inse att man ska in genom vågen, hålla ögonen öppna och hålla rätt linje är också viktigt. Inte för högt så du sugs upp och över och inte för lågt så du får läppen på dig.
Jobba även på att få upp hög flexibilitet i kroppens leder, tex knän, höfter och fotleder, det är också viktigt inte minst i tajta småtuber.
Gott nytt tubår

Logga in för att svara
#99952 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 3

Norrsken
graphgraph

ErikG skrev:

Gott nytt tubår

Tänker på Tuborgs jul och nyårs reklam i Danmark: Godt Tubår!

Logga in för att svara
#99981 Svar: Tub 12 år, 11 månader sen Stoke: 1

DNT
graphgraph

carlos skrev:
Fan, nu blir jag ju ASPEPP.

många tips, tackar för det - sammanfattningsvis; det är helt klart möjligt , åk till en kosistent plats, surfa på lungt men satsande med mitt medelålders crew, (håller helt med om att medelålderssurfarna är betydligt mer "comitted"...) och sen vips kommer läget dyka upp och då kryper jag ihop lite, bromsar och är beredd på att få lippen i huvudet. så enkelt!

Goofy är man, men har kollat klippen och funderar på om det inte är lättare "backside" - alltså om jag tar en höger eftersom jag då kan hålla lite stabiliserande i railen??

en annan sak är "vinkelhaksdroppen", verkligen droppa hårt och sen svänga snabbt, det verkar ju faktiskt lite lite svårt kanske

...och för övrigt så räknar jag med att bli totalt spolad och slå mig en hel del innan saken är biff.

imorgon lyfter planet till Agadir, kanske väntar tuben redan där, annars verkar frugan mest rösta för Indo, inte mig emot. to be continued

//Carlitos wave

Logga in för att svara
#99982 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 1

DNT
graphgraph

Tack för inlägget. Upptäcker nu att det får bli tub innan 50 för mig . Har dock lyckats med cover up( eller vad det heter)i Chile. Vi får dra till Maldives o tuba istället:). Stay stockad

Logga in för att svara
#99983 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 0

Luxman
graphgraph

@ marQs, Skulle vara roligt att se hur denna indoboard konstruktion såg ut, hur bred planka använde du?
P

Logga in för att svara
#99992 Svar: Tub innan 40 12 år, 11 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Först en planka som var 1.5dm bred å 100lång ungefär å rulle som var 2dm i diameter. Mycket svårt att poppa upp på utan att sätta plankan å händerna i golvet innan poppen alltså, men gav nog lite effekt trots golvnudd.
Med en sk8 longboard utan truckar å en yogamatta under rullen gick det lättare men ändå bra träning kändes de som.
Bäst var den jag hade på jobbet, lite större rulle och en axelbred ca 140cm lång planka, eller skiva mer.
Då kunde jag poppa fint och landa fint utan att nudda, att ligga på magen på en planka på en rulle är mycket svårare än att stå, så en hand i backen innan poppen kan va bra.

Jag tycker de va lättare å poppa upp på min senaste indoboard än på en sån där yogaboll och jag är säker på att de gav effekt för sen satte jag droppar som jag tidigare nästan bara kraschat på!

De e rätt dumt å köpa en Indoboard för dyra pengar för en hemmabyggd fungerar minst lika bra om inte bättre, som så mycket annat i denna värld.

Åt skogen med onödig konsumtion!

Logga in för att svara
#108169 Svar: Tub innan 40 10 år, 11 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

nå upp till bevis! Blev det någon tub innan 40?

Logga in för att svara
#108194 Svar: Tub innan 40 10 år, 11 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Bra målsättning, Carlos! Jag ska också bli tubad före 40, har knappt 5 år på mig. Men hur vet man om man är helt inne i tuben då, Erik G? En gång surfade jag en kort stund i en sektion med "gardinen" inne i synfältet. Är man helt inne i tuben då eller? Tyvärr hade jag ingen som kollade åt mig från stranden... Det var iallafall sjukt bra känsla! Sen gick det plötsligt jävligt fort in i tvättmaskinen men det var det lätt värt!!
Hur som helst, hittade en liten text på nätet hur man ska wipa i tuben utan att ta för mycket stryk, tänkte dela med mig av den. Känns som det kan vara bra att ha på vägen mot vårt mål haha!

surfing.about.com/od/intermediate/a/How-To-Wipeout-In-The-Barrel.htm

Logga in för att svara
#108197 Svar: Tub innan 40 10 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

När du är inne i en riktigt bra tub stannar tiden och man hör konstiga ljud från andra dimensioner.

Logga in för att svara
#108208 Svar: Tub innan 40 10 år, 11 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Det lät ju som en ordentlig hallis

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!