Facebook data

1
filippinerna info tack!
#99820 filippinerna info tack! 12 år, 8 månader sen Stoke: 0

bzzup
graphgraph

Hej

Jag och min fru planerar en resa till Filippinerna runt jul nästa år och undrar om någon har tips på ett ställe med sol, bad och givetvis bra surf? Någon speciell ö?

Tack på förhand!

Logga in för att svara
#99889 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 8 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Siargao!!!

Logga in för att svara
#99896 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 8 månader sen Stoke: -4

JonasS
graphgraph

Finns väl en svensk som har startat ett resort nära Cloud 9 och andra break. Han var här på Surfsverige för några veckor sedan (Robert?) och tipsade om en sajt han drev - www.siargaophilippines.com/index.php.

Låter riktigt lovande måste jag säga.

Logga in för att svara
#99907 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 8 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Och här är forumtråden.

Logga in för att svara
#99917 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 8 månader sen Stoke: 0

eightball
graphgraph

Planera den så långt innan jul ni kan, med tanke på väder och vind... Nyss hemkommen efter några veckor på Siargao och tyvärr blev det några dagar utan surf pga stark on shore, men det hindrar väl inte en svenne i och för sig
Finns andra schyssta boenden med, kan starkt rekommendera Siargao Inn!

Logga in för att svara
#99938 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 8 månader sen Stoke: 0

bzzup
graphgraph

tack så mycket!! =)

Logga in för att svara
#99941 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 8 månader sen Stoke: 3

FredFarrell
graphgraph

Hejsan! Jag ska till Filippinerna och utforska lite (23de Jan)! Kommer hem den 22de Mars så skriv ett par rader till mig när jag har kommit hem så kan jag återberätta om vad jag upplevt då!

Blir en havlt spontan resa för mig och min kompis så vi ska bara flänga och fara lite och se vart vi hittar surf som passar oss.

Peace out hombres!

/Fredrik

Logga in för att svara
#100330 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

Aintain
graphgraph

Jag är också väldigt nyfiken på filipinerna! Flickvännen har en kompis som har en stor lägenhet där. Jobbar som dykinstruktör och tyckte vi skulle komma ner och ta oss ett sertifikat... Jag kan tänka mig åka dit om det går att surfa i närheten.. tyvärr vet jag inte var hon bor men det kvittar.. bara jag vet var man kan surfa så är jag nöjd.

Är det konstant swell? när är det säsong och vilken sida är det oftast swell på? detta är väl det jag undrar mest över. kombinationen dyka och surfa är ju inte optimal då dykning ofta hör ihop med stilla vatten.

Ska kolla in hemsidan ovan!

Logga in för att svara
#100331 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

Aintain
graphgraph

Kollade in länken ovan och det verkar ju inte allt för dyrt att hyra en båt ut till brytet, om jag förstod det rätt så en 100 för en förmiddag ish. Kan ju kvitta om det inte går att surfa där flickvännens kompis br bara man lyckas övertala henne att åka någonstans det går att surfa senare

Logga in för att svara
#100333 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 7 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Majestics, Catanduanes. Bara några timmar från Manila. Fina högrar.

Logga in för att svara
#101298 Svar: filippinerna info tack! 12 år, 5 månader sen Stoke: 3

FredFarrell
graphgraph

Tjena! Nu är jag hemma från Filippinerna och har massa att skriva egentligen men jag skriver ner lite tips så kan ni skicka PM ifall det är något särskilt ni undrar över så ska jag försöka svara så bra jag kan!

Först bärde det av mot San Juan, La Union (typish 30 mil norr om Manila, buss runt 500 pesos, tog oss 8 timmar (dock åkte vi när det var som mest trafik))

Dåligt med vågor då säsongen var på väg att ta slut. Där bodde vi på ett ställe som heter San Juan Surf Resort. Hade ett s.k. fan-room som kostade mig och polaren 890 pesos och då ingick det frukost. Helt okej, påminde om en fängelsecell.. fast ändå inte. Men under högsäsong (sep-jan) kan jag tänka mig att det är riktigt sjysst, lite crowded kanske! Många från Manila kommer upp till La Union under helgerna så då är det extremt många som testar på surf. Sjysst beach break, bra ställe att lära sig och surfa på.

Nu till Siargao Island. Allt ni behöver veta om ön står på den här hemsidan: www.kawiliresort.com
och även den som är tidigare nämnd i tråden.

Otroligt många bryt runt ön så har man moppe och viljan så blir det surf varje dag kan jag tänka mig. Jag blev bekväm efter ett tag och surfade mycket vid ett bryt utanför Dako Island. Lång högervåg som var riktigt nice för det mesta. Vinden var i stort sett on-shore från svag till stark, men samma här, under högsäsong så är det nog riktigt grymt!

Jag och min polare bodde på Kawili Resort mellan Cloud 9 och General Luna och bättre ställe hade jag inte kunnat valt. Fick kontakt med mannen som driver resorten, Robert, via Surfsverige.
Han har varit till otrolig hjälp och varit "the local dude" man har kunnat vända sig till om man har några frågor what-so-ever.

Om ni vill ha varierat surf, leva lite lokalliv och få kontakt med många härliga människor (jag hade turen som fick umgås med många knasiga och härliga svenskar m.m. under min vistelse) så är Kawili Resort sjysst, fräscht och värt pengarna. "Viben" som är där är inget att klaga på heller då många lika stöpta verkar samlas där och dom som sköter och driver resorten är inte mer än riktigt sköna personligheter.

Jag hade inte surfat mycket innan den här resan så det blev ingen surf i Cloud 9 för mig men är man driven och vill surfa mycket, så är det en ö att utvecklas som surfare på!

Kan även tänka mig att det riktigt roligt att vara på ön när fiesta och surffestivalen pågår runt September-Oktober då det är tävlingar och fest dagarna i ända.

Så, var inte blyga och fråga om det är något!

Peace out!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!