Tjena! Nu är jag hemma från Filippinerna och har massa att skriva egentligen men jag skriver ner lite tips så kan ni skicka PM ifall det är något särskilt ni undrar över så ska jag försöka svara så bra jag kan!
Först bärde det av mot San Juan, La Union (typish 30 mil norr om Manila, buss runt 500 pesos, tog oss 8 timmar (dock åkte vi när det var som mest trafik))
Dåligt med vågor då säsongen var på väg att ta slut. Där bodde vi på ett ställe som heter San Juan Surf Resort. Hade ett s.k. fan-room som kostade mig och polaren 890 pesos och då ingick det frukost. Helt okej, påminde om en fängelsecell.. fast ändå inte. Men under högsäsong (sep-jan) kan jag tänka mig att det är riktigt sjysst, lite crowded kanske! Många från Manila kommer upp till La Union under helgerna så då är det extremt många som testar på surf. Sjysst beach break, bra ställe att lära sig och surfa på.
Nu till Siargao Island. Allt ni behöver veta om ön står på den här hemsidan:
www.kawiliresort.com
och även den som är tidigare nämnd i tråden.
Otroligt många bryt runt ön så har man moppe och viljan så blir det surf varje dag kan jag tänka mig. Jag blev bekväm efter ett tag och surfade mycket vid ett bryt utanför Dako Island. Lång högervåg som var riktigt nice för det mesta. Vinden var i stort sett on-shore från svag till stark, men samma här, under högsäsong så är det nog riktigt grymt!
Jag och min polare bodde på Kawili Resort mellan Cloud 9 och General Luna och bättre ställe hade jag inte kunnat valt. Fick kontakt med mannen som driver resorten, Robert, via Surfsverige.
Han har varit till otrolig hjälp och varit "the local dude" man har kunnat vända sig till om man har några frågor what-so-ever.
Om ni vill ha varierat surf, leva lite lokalliv och få kontakt med många härliga människor (jag hade turen som fick umgås med många knasiga och härliga svenskar m.m. under min vistelse) så är Kawili Resort sjysst, fräscht och värt pengarna. "Viben" som är där är inget att klaga på heller då många lika stöpta verkar samlas där och dom som sköter och driver resorten är inte mer än riktigt sköna personligheter.
Jag hade inte surfat mycket innan den här resan så det blev ingen surf i Cloud 9 för mig men är man driven och vill surfa mycket, så är det en ö att utvecklas som surfare på!
Kan även tänka mig att det riktigt roligt att vara på ön när fiesta och surffestivalen pågår runt September-Oktober då det är tävlingar och fest dagarna i ända.
Så, var inte blyga och fråga om det är något!
Peace out!