BillyTheKid skrev: ursäkta men vad har det för betydelse eller vad är grunden till din fråga?
Jag tänker på att starta ett mindre företag och erbjuda customtillverkade surfbrädor.
Och banken har ju en jävla massa frågor när man vill låna pengar.
Det är ju också bra om man vet ungefär hur stor marknaden är.
Jag skulle nog också avråda från att försöka leva på customtillverka surfbrädor i Skandinavien.
Ok att ha det som en sidekick kanske, men lite tufft konkurrera med alla brädor importerade från Thailand, Kina etc.
Men lycka till.
Även om jag är ny på surf så skulle jag nog gissa på att ErikG har rätt, men det finns undantag. Jag har själv precis beställt en customtillverkad bräda (som är min första) och skulle inte vilja ha det på något annat vis.
Jimmy.S skrev: BillyTheKid skrev: ursäkta men vad har det för betydelse eller vad är grunden till din fråga?
Jag tänker på att starta ett mindre företag och erbjuda customtillverkade surfbrädor.
Och banken har ju en jävla massa frågor när man vill låna pengar.
Det är ju också bra om man vet ungefär hur stor marknaden är.
Jimmy.
Det är bara att göra en trendspaning och bestämma själv hur stor marknaden kommer att bli när du startat. Många branscher gör sådana för att se hur och många blivande kunder det skulle kunna bli utifrån annat som händer i världen och hur affärsidén passar in i tiden.
Marknaden är nog även större än personerna som vimlar runt på Surfsverige, många vanliga Svenssons semestersurfar ju någon vecka per år och kan säkert tänka sig fixa en egen custombräda för praktiska skäl eller för att det är kul att ha en egen specialtillverkat av en hantverkare.
IST skrev: vimlar runt på Surfsverige, många vanliga Svenssons semestersurfar ju någon vecka per år och kan säkert tänka sig fixa en egen custombräda för praktiska skäl eller för att det är kul att ha en egen specialtillverkat av en hantverkare. vimlar är rätt ord från den som gör inget annat. för övrigt är det otroligt LÅNGT ifrån rimligheten att anta att en föstagångssurfare skulle punga ut med vad man skulle behöva ta ut för en custombräda i Sverige framför allt inte för att det är "kul" - gissningsvis över 6,000:-
Gazzer skrev: IST skrev: vimlar runt på Surfsverige, många vanliga Svenssons semestersurfar ju någon vecka per år och kan säkert tänka sig fixa en egen custombräda för praktiska skäl eller för att det är kul att ha en egen specialtillverkat av en hantverkare. vimlar är rätt ord från den som gör inget annat. för övrigt är det otroligt LÅNGT ifrån rimligheten att anta att en föstagångssurfare skulle punga ut med vad man skulle behöva ta ut för en custombräda i Sverige framför allt inte för att det är "kul" - gissningsvis över 6,000:-
Jag har ju TRENDSPANAT lite angående folks shoppingvanor för customtillverkade prylar, och det är många semesterutövare som kan tänka sig att köpa saker över 6000:- fastän att de precis börjat med utövandet. Vad som avgör om det blir en flopp eller succé är varumärkets image enligt mina spaningar.
Succe´eller flopp,,,hmmm.
Kanske kan börja med vad för logga jag ska ha. Hade kintounsurfboards i Japan,men det var där.
Kanske Subzero surfboards? eller Northernlight surfboards? andra förslag?
Jag kollar ju som sagt på hela norden och kommer jämt att tänka på de tre baltiska länderna när jag kollar prognosen,de får de mesta av vågorna i östersjön tror jag. Och polen har ju också en surfande befolkning för att inte tala om tyskland och holland. De är ju också i närheten. Det beror ju nog på hur jag marknadsför det hela. Är en man med stora visioner(kanske för stora att jag inte ser verkligheten)
Men vill peppa upp det här med surfing. Ha fler tävlingar,möten m.m. Jag menar inte att man man ska dela med sig sina hemliga spots,,,Men skulle också vilja filma här i norden om hur passionerade vi verkligen är. Ta hit japanska våtdräkter har jag också tänkt på men det blir så jäkla dyrt.
Men det kliar i fingrarna nu. Fan höll ju jämt på med brädor,,,saknar elhyveln.
PS.scorade swedish north shore i söndags,var ensam ute i snön:)
RATMAN skrev: call em double barrel surfboards and your logo can be a picture of a shotgun and in the barrels of the shotgun you can have 2 barrels!!
Like! Dubbel barrel with barrels in the barrels! Låter ju faktiskt grymt.
Och logon kan ju bli hur häftig som helst!
Sitter och kollar på prognosen och undrar vart jag skall åka, men ser ut att bli jäkla halkigt så
vet inte riktigt,,,,
Jimmy.S skrev: Succe´eller flopp,,,hmmm.
Kanske kan börja med vad för logga jag ska ha. Hade kintounsurfboards i Japan,men det var där.
Kanske Subzero surfboards? eller Northernlight surfboards? andra förslag?
Jag kollar ju som sagt på hela norden och kommer jämt att tänka på de tre baltiska länderna när jag kollar prognosen,de får de mesta av vågorna i östersjön tror jag. Och polen har ju också en surfande befolkning för att inte tala om tyskland och holland. De är ju också i närheten. Det beror ju nog på hur jag marknadsför det hela. Är en man med stora visioner(kanske för stora att jag inte ser verkligheten)
Men vill peppa upp det här med surfing. Ha fler tävlingar,möten m.m. Jag menar inte att man man ska dela med sig sina hemliga spots,,,Men skulle också vilja filma här i norden om hur passionerade vi verkligen är. Ta hit japanska våtdräkter har jag också tänkt på men det blir så jäkla dyrt.
Men det kliar i fingrarna nu. Fan höll ju jämt på med brädor,,,saknar elhyveln.
PS.scorade swedish north shore i söndags,var ensam ute i snön:)
Googla lite på hur mycket surf rent allmænt har væxt i værlden de senaste tio åren, hur mycket de stora tillverkarnas førsæljning har økat! Det ær helt sjuka siffror, det ær en explosion, flera hundra % ! ! !
Det mærks ju både i media och i butiker! Och i vattnen!
Update på min situation.
Är långt ifrån att börja shapa ännu,men kommer så småningom.
Jag har räknat mycket med olika siffror och kommer fram till priser upp till 6000-7000kr/bräda.
(EPS/EPOXY i mitt fall)
Och även om surfingen växer explosionsartat så är det nog annourlunda i sverige. Potentiella kunder som är beredda att betala 6000-7000kr är ju hardcore surfare MED pengar, och hur många av dem har vi norden?
Så jag menar att det kommer att bli svårt att göra nåt av det heltid. Det kommer att bli något vid sidan om till att börja med,fan har ju inte ens ett fast jobb ännu. Men passionen finns där och kommer att bygga,absolut.
Jag har jobbat mycket med trä över EPS,dvs sandwich konstruktion,men skulle vilja gå 100% trä.
Det svåra blir då att få ut brädor som är lätta dvs highperformance. Men jag tror att det skulle kunna gå med lite experimentation.
Vad är det för brädor ni är ute efter ? Traditionella PU brädor? EPOXY? SANDWICH?
Eller miljövänligabrädor?
Ge mig lite tid så kommer jag upp med en tråd förr eller senare när jag bygger min första made in Sweden.
Jimmy.S skrev: Update på min situation.
Är långt ifrån att börja shapa ännu,men kommer så småningom.
Jag har räknat mycket med olika siffror och kommer fram till priser upp till 6000-7000kr/bräda.
(EPS/EPOXY i mitt fall)
Och även om surfingen växer explosionsartat så är det nog annourlunda i sverige. Potentiella kunder som är beredda att betala 6000-7000kr är ju hardcore surfare MED pengar, och hur många av dem har vi norden?
Så jag menar att det kommer att bli svårt att göra nåt av det heltid. Det kommer att bli något vid sidan om till att börja med,fan har ju inte ens ett fast jobb ännu. Men passionen finns där och kommer att bygga,absolut.
Jag har jobbat mycket med trä över EPS,dvs sandwich konstruktion,men skulle vilja gå 100% trä.
Det svåra blir då att få ut brädor som är lätta dvs highperformance. Men jag tror att det skulle kunna gå med lite experimentation.
Vad är det för brädor ni är ute efter ? Traditionella PU brädor? EPOXY? SANDWICH?
Eller miljövänligabrädor?
Ge mig lite tid så kommer jag upp med en tråd förr eller senare när jag bygger min första made in Sweden.
Peace,Jimmy
Spännande att se när en passion driver fram visioner som blir till idéer som utvecklas till planering och sen skapar en verksamhet.
Surfa är tufft & ballt. Vill Du verkligen bli en hardcoresurfare bör Du försöka shapa och glasa en egen bräda ngn gång. Det är inte raketforskning direkt. Den kanske inte blir riktigt som Du tänkt med pinlines och tinted resin etc. men den kommer förmodligen gå att surfa med. Det finns hur många bra instruktionstips som helst. Till och med program för outline, rocker och tjocklek. Bygg en i trä! Kolla Grain Surfboards. Alla produkter finns i Sverige, vill Du ha fensystem finns det att beställa från US, Europa. Det är konst, skulptur o funktion på en och samma gång. Det tar ca: en vecka och går bra att göra utomhus på sommaren. Hård frigolit, markskivor med hård densitet och epoxi + fin väv 150-200 gram/kvm funkar bra, fenor i inplastad plywood funkar bra. Googla, läs på och sätt i gång! PS. Det blir skitigt och jävligt mkt slipdamm, skydd i form av overall, handskar och ansiktsmask mot damm rekommenderas. Jag gillar lokala shapers som är hantverkare och konstnärer. Tyvärr har jag aldrig stött på någon brädshaper som blivit rik men många harmoniska och lyckliga.
Stort cred till Dig som vill ngt. Go for it Jimmy.S. Kan Du göra en hampa/bamboo fish som är delbar med löstagbara fenor så har Du en kund.
Mvh // Cagge
Cagge skrev: Surfa är tufft & ballt. Vill Du verkligen bli en hardcoresurfare bör Du försöka shapa och glasa en egen bräda ngn gång. Det är inte raketforskning direkt. Den kanske inte blir riktigt som Du tänkt med pinlines och tinted resin etc. men den kommer förmodligen gå att surfa med. Det finns hur många bra instruktionstips som helst. Till och med program för outline, rocker och tjocklek. Bygg en i trä! Kolla Grain Surfboards. Alla produkter finns i Sverige, vill Du ha fensystem finns det att beställa från US, Europa. Det är konst, skulptur o funktion på en och samma gång. Det tar ca: en vecka och går bra att göra utomhus på sommaren. Hård frigolit, markskivor med hård densitet och epoxi + fin väv 150-200 gram/kvm funkar bra, fenor i inplastad plywood funkar bra. Googla, läs på och sätt i gång! PS. Det blir skitigt och jävligt mkt slipdamm, skydd i form av overall, handskar och ansiktsmask mot damm rekommenderas. Jag gillar lokala shapers som är hantverkare och konstnärer. Tyvärr har jag aldrig stött på någon brädshaper som blivit rik men många harmoniska och lyckliga.
Stort cred till Dig som vill ngt. Go for it Jimmy.S. Kan Du göra en hampa/bamboo fish som är delbar med löstagbara fenor så har Du en kund.
Mvh // Cagge
Hej Cagge! Roligt att du nämner hampa/bamboo det höll jag på med ett tag. Min polare experimenterade med hampa i polyuretan. Resultatet blev en chokladfärgad foam med bättre egenskaper,dock ej perfekt. Fick aldrig fram konsistanta densiteter och ojämnheter här o där.
Men brädorna vi byggde blev bättre än vanliga polyuretanbrädor i performance,det sa alla som surfade dem. Men de flesta ville ha något vitt och snyggt under fötterna så det blev aldrig någon succe. Om dem inte tagit bort den så finns en på display i hemp museet i nimbin,Australien.
Och surfersjournal skrev något om det någon gång också.