Facebook data

1
Nicaragua/Costa Rica vintern 2012
#98583 Nicaragua/Costa Rica vintern 2012 12 år, 10 månader sen Stoke: 1

johanakin
graphgraph

Hallå,

Jag och två vänner planerar en surftrip under tre månader från och med januari 2012. Vi funderar på alternativen Costa Rica eller Nicaragua och även eventuellt El Salvador. Jag var i Santa Teresa, Costa Rica vintern 2006 och är lite rädd för att saker och ting förändrats sedan dess - att det blivit avsevärt mer exploaterat.

Dela gärna med er tips gällande dessa ställen och hur de ser ut nuförtiden.

Det vi siktar på är lite crowds, hyfsat säkert och billigt ställe och, så klart, ett bra bryt som funkar ofta. Vi vill stanna på ett ställe och inte kajka omkring för mycket.

Cheers!
/ Johan

Ändrat av johanakin
Logga in för att svara
#98586 Svar: Nicaragua/Costa Rica vintern 2012 12 år, 10 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Gubbe, de är fuckat om man jämför med 2006.
De är ändå gött! Men de är banker, hyrbilar å surfcamp och fan hans moster nu ska du veta!
Priserna är helt uppåt väggarna oxå.

Logga in för att svara
#98591 Svar: Nicaragua/Costa Rica vintern 2012 12 år, 10 månader sen Stoke: 1

johanakin
graphgraph

Ah! Tack för tipset, lutar mot Nicaragua då istället. Verkar nice.
Någon som varit där?

Logga in för att svara
#98593 Svar: Nicaragua/Costa Rica vintern 2012 12 år, 10 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

lars skrev:
Gubbe, de är fuckat om man jämför med 2006.
De är ändå gött! Men de är banker, hyrbilar å surfcamp och fan hans moster nu ska du veta!
Priserna är helt uppåt väggarna oxå.

Och jag som inte varit där sen -95, du får mig att inte ens vilja åka dit Lars.

Logga in för att svara
#98600 Svar: Nicaragua/Costa Rica vintern 2012 12 år, 10 månader sen Stoke: 7

stoffe
graphgraph

Tjena! Var i Panama, Costa Rica och Nicaragua förra vintern!

Vi fann att generellt sätt var Nicaragua billigare, mindre exploaterat, i söder alltid offshore och många spots med mindre folk i lineup än Costa Rica. Med andra ord bättre även om Costa Rica är mycket bra på sina ställen och har ni 3 månader så hinns ju båda plus elsalvador med! Var på några spots i Nica!

Många har varit på SanjuanDelSur i söder och det är en helt ok liten by (rent för att vara i Nica) men man måste ta transport till surfen (går att bo ute vid det mest kända brytet dock)!

Norrut har du Popoyo som tyvärr var crowded när vi var där. Man kan bo billigt på Tica 2 och traska över en creek för att komma till surfet (mindre än 5 minuter), bra våg men en takeoff som inte klarar så mycket crowd (A-frame med en bra vänstra och ett monster till våg på utsidan om det blir stort och ni känner er manade), beachen funkade inte alls när vi var där (bankarna låg fel enligt uppgift) men kan tydligen bli ok .
Båda dessa spot finns det en hel del trådar om sedan tidigare!

Norr om P ca 30 minuter med bil ligger en fiskeby (El Astillero) som har ett beachbreak och en LÅNG vänsterpoint inom gångavstånd som är kvalité , kan ta båt till flera andra spots om man har lite pengar. Kan bo riktigt BILLIGT inne i byn hos en av fiskarna (första restaurangen på vänster sida kom inte ihåg vad den hette), mindre folk och egentligen bättre våg än P men det behövs lite mer swell för att pointen ska gå av hela vägen.

Ytterligare Norrut ligger ett surfcamp i Miramar (miramarsurfcamp.com) med några riktigt bra vågor inom krypavstånd kostar lite mer att bo och äta och man blir lite trött på utbudet av mat men sjukt bra surf all day every day (offshore olika bryt som funkar om low eller high och relativt konsistent). Lätt värt att åka till även om det kostar lite mer. 1.5 timme från Managua så om ni flyger in dit är det ett bra första stopp!

Puerto Sandino ligger om hörnet (måste ta båt dit) SJUKT LÅÅÅÅÅÅNNNNNNGGGGGG vänster som bara fortsätter och fortsätter! Magiskt! Vindkänsligt och funkar low incoming!

Ännu längre norrut ligger Playa Boom ett hårt beach som är känt för att bryta brädor, som tur var, var det inte så farligt när vi var där, många duktiga surfare i vattnet men flera peaks om man inte känner att man måste ligga på mainpeak.

Missade El Salvador tyvärr för det är nog riktigt bra!
Köp wavefinder Centralamerica, enkel att ha med och har en hel del info även om den inte är komplett!

Hoppas ni får en bra resa.

Logga in för att svara
#98625 Svar: Nicaragua/Costa Rica vintern 2012 12 år, 10 månader sen Stoke: 1

johanakin
graphgraph

Tack så mycket Stoffe!

Ska kolla in spotsen - verkar lovande. Alltid great med några tips inför resan.
Cheers

Logga in för att svara
#98743 Svar: Nicaragua/Costa Rica vintern 2012 12 år, 9 månader sen Stoke: 0

meltic
graphgraph

Har mer eller mindre precis samma uppfattning av Nicaragua som Stoffe. Kan dock fylla på med att strandbryten i Popoyo fungerade riktigt fint i början av sommaren nu. Puerto Sandino är värt att nämna igen, kanske bästa vågen jag fått chansen att uppleva. Boom lever verkligen upp till sitt namn, helt galen. Tar man båten ut till pointbreaket på ön, 3min, så kommer man dock inte ångra att man åkte upp till området.

El Salvador, var i La Libertad området och gillade verkligen El Zonte. Vågen är en väldigt väldigt fin höger men man ska akta sig för insidan då den ligger ganska nära land och grunt. Alex ägaren är hur trevlig som helst och localsen är glada till skillnad mot de du träffar på Punta Roca (men den vågen är kanske värd att riskera liv och lem för). El Tunco kändes överskattat men var kanske mer för longboards.

Viktigaste att tänka på är att ni BÖR ta med er egna brädor om ni bara ska åka till Nicaragua. Det är fortfarande helt hopplöst svårt att hitta en normal shortboard. Sedan vet jag inte hurvida storleken på swellen är på vintern jämfört med sommaren men det är inte så svårt att kolla upp med MSW.

De flesta jag träffade i Nicaragua som kom från Costa Rica var positivt överraskade och var hur glada som helst för att betala 1/3 så mycket och surfa med färre människor i lineup.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!