Precis tillbaka efter tre veckor i Taghazout. Ris och ros. Riset vann så det blir nog inte Marocko på ett bra tag... Rosen till boendet hos irländske Chris på Surf n' Stay, lägenheterna mellan Surf Maroc och DFrost på sista stumpen av staden/byn mot Anchors . Supertrevlig far och dotter som driver lägenhetsuthyrning för 36 euro/natt fem meter från vattnet med fantastiska solnedgångar på kvällarna. Är man 4-5 pers blir det oslagbara priser för den standarden. Varken minareter, fukt eller fiskebåtar som störde natt eller morgon. Skönt häng med Cous-Cous och BBQ-fester på kvällarna. Hyperaktiva Chris styr upp allt som önskas OMGÅENDE till skillnad från marrarna som kör "Moroccan time" vilket inte känns ok om man har begränsat med tid på resan. 40 minuter för att få (kass mat) på vissa ställen, öhhh... (Håller kanske på att bli en Club Med-typ, trots allt). Blev magsjuk för andra resan hit dessutom. Jag hade 3 veckor, men har man bara en kan detta sätta hinder för allt.
www.surfnstay.net/
Åkte med två nybörjare som ville ta en kurs först hos något av campsen, men gör inte detta om ni vill spara pengar. Bräduthyrning kostar 70-100 sek inklusive våtdräkt per dag. Efter en eller två lektioner finns ändå inget annat än att bara ge sig ut och kämpa själv. Gångavstånd till Panorama från Taga som är den bästa nybörjarstranden dessutom.
Personligen tycker jag efter två resor till Taghazout att man kan skippa hela denna plats om man prioriterar surf, inte är total nybörjare eller superduktig och fångar vågor på löpande band i konkurrens med 50 andra en midjehög dag på Anchors... Idealiska vore att skaffa van i Spanien och köra ner och reka bryt och slabs längs kusten och laga mat själv. Hela Taghazout känns som nåt misslyckat surfturist-experiment. Dåliga restauranger med hopplös, smaklös mat. Överpriser på allt i butikerna (Nåväl, allt är relativt, men i jämförelse med Agadir i alla fall). Smutsigt och skräpigt på stränder, i vatten och omgivning (kanske gäller hela Marocko?). Ingen öl eller vin till maten på en turistort! (Fanns i Essaouira). För många människor som ska surfa bryten som verkligen bryter. Ingen turordning i vattnet. Inga leenden från människorna. (eller som nån uttryckte det; "In Morocco you gotta work for a smile".)
Fick de bästa vågorna i Tifnit och Sidi Kaouki i konkurrens med 4-5 andra i vattnet i jämförelse vilket kanske säger något.
Nä, Marocko kanske inte är min cup of tea, trots minnesvärda åk på upp till 30-40 meter denna gång. Två resor, två turistdiarréer, två uppätna kreditkort, två försenade surfbrädväskor till flygplatsen. Bränd av maneter och trampat på sjöborrar dessutom. Ha ha, måste ha varit en local från Taghazout som blåste turister på pengar och plågade byrackor i mitt förra liv...
/J