Facebook data

1
På jakt efter bra surfcamp, indonesien!
#96572 På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

Cibag
graphgraph

Tjena!
Jag skulle behöva hjälp med att hitta ett bra surfcamp i Indonesien och tänkte då höra med er som har erfarenhet och koll på detta! Jag har googlat runt men inte hittat något som fallit mig i smaken...
Jag reser själv och är nybörjare (har börjat så smått ta mig ut till de gröna...) och känner därför att ett camp är det bästa för mig. Jag landar i jakarta i början av oktober och kommer flyga hem ifrån bali i mitten av november.
Vilken ö och var är det bäst att befinna sig under denna period?
Det viktigaste är att det är bra snälla vågor, bra instruktörer och skönt häng! Var får jag detta till ett rimligt pris?
En annan fråga: hur tar man sig lättast runt på/mellan öarna och vad kan man förvänta sig att respektive sätt kostar?
Tacksam för all hjälp och alla vettiga svar jag kan få med dessa frågor!!
/Cicci

Logga in för att svara
#96574 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Lapoint på Bali. lapoint.se/surfcamp/indonesien-bali

Utanför storstan, precis vid några av världens bästa vågor (Padang Padang, Impossibles, Uluwatu, Bingin), så bra inspiration när det är swell. Sydänden på Impossibles ligger precis utanför campet och det är en snäll höger på rätt swell och tidvatten. Dreamland funkar också bra för nybörjare. Balangan är inte helt fel på högvatten och litet swell.

Kör hårt!

Logga in för att svara
#96593 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Eller så åker du till ön Lombok istället. Å bor på det BÄSTA å mest seriösaste av alla camp!

Info här: www.surfcampindonesia.com/

Logga in för att svara
#96605 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

micke_rick
graphgraph

Inte så mycke att fundera på, surfcampindonesia på lombok(kolla länk ovan). Klart bästa surfcampet jag varit på. Bäst intruktörer, vågor och skont häng. Gjorde min debut på surfbräda där, bästa starten man kan få.
Resa mellan öarna, gott om tid buss och tåg, håll dock koll på grejerna dom försvinner lätt och snabbt. Mindre tid, flyg fortfarande väldigt billigt, sparar massor av tid och strul..

Logga in för att svara
#96608 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

Cibag
graphgraph

Tack så mycket för de fina tipsen!! Men finns det ingen camp på Java eller varför inte sumatra? Fast då kanske man måste fram med den stooora plånboken?!

Logga in för att svara
#96609 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

Cibag
graphgraph

Just det... Hur lång tid ca tar det att ta sig från jakarta - bali med tåg/buss? Vore bra att veta hur man ska planera tiden!

Logga in för att svara
#96611 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 6

Juttz
graphgraph

Skippa surfcamp och res själv istället. Du kommer hem mer socialt kompetent och spar tusenlappar!
Överreklamerat med surf camps (i alla fall i Indo) då du får bra vågor överallt. Inga instruktörer som tar dig till speciella bryt som inte går att nå och bo på vid själv om det inte är boat trips som ändå sällan lämpar sig för nybörjare. Cimaja, Java. Keramas och Sanur på Bali, Cobblestones, Sumbawa och inside Nias o.s.v. kan du bo under 50-lappen per natt med surf på gångavstånd. Varför pröjsa mycket mer för att hänga med svenskar när du gör samma sak gratis hemma?

J

Logga in för att svara
#96615 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Snackade förut med en locals från Java som bor i Jakarta och var på liknande surftalangnivå som du. Hans råd var att besöka västra delen av Java på sydkusten i området Cimaja area precis som Juttz nämnde. Det ska ta 3,5h med bil dit och i närheten av orten Pelabuhan Ratu finns Cimaja beach som är lite större ställe (point break o barrells). I närheten typ 5min därifrån finns Sunset beach ett ställe som är exemplariskt då det är sandbotten, färre folk i vattnet samt justa locals alltså är det lättare att fånga vågor där för nybörjare-medelsurfare.

Här har hans kompis som gjort en surfvideo om stället som hör och häpna kommer från självaste Sverige .

Om du sen efter ett tag är sugen på att surfa mer avancerat så kan du testa Cimaja beach såklart samt nära och bra ta dig till ön Pulau Panaitan där de gigantiska vågorna och de mer avancerade surfarna hänger. Går båtar dit från Java.

Säg till om du vill ha kontaktuppgifter till denna locals som kan guida dig till vågorna med special ejturistisk lokalkännedom samt tipsa om bra boende, surfskolor m.m.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#96617 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Just det för att ta hänsyn till din redan planerade resrutt med avslut på Bali så passar mitt förslag i början av din resa där i oktober då du anländer. För i november på västra Java dyker vågorna upp mer sällan och vissa dagar kan de bli mer eller mindre platta sett från en Indonesiers synsätt på bra surf.

Logga in för att svara
#96627 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

Cibag
graphgraph

Tacksam för alla tips jag får och tar gärna emot fler!
Jo Juttz jag känner att för mig är det smidigare att bo på camp eftersom jag vill lära mig så mycket jag kan och få bra instruktioner från bra lärare. Har heller ingen bräda där och hade inte tänk mig att köpa någon. Jag har ingen strävan att bo just med svenskar, vart dom kommer ifrån har ingen betydelse så länge jag kan kommunicera med dom och det är ett schysst gäng
Sunset beach lät spännande IST, finns det något ställe där som man kan hyra bräda då? Sen är det ju det där med bra tips på utveckling som jag är ute efter...
Som sagt om någon vet något camp på java (eller någon annan av öarna för den delen) så tar jag tacksamt emot det!

Logga in för att svara
#96632 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Sunset beach har surfskola inklusive brädor ja.
På plats kan du fråga efter livräddaren Mumu eller för mer säkert maila innan på surfcultureclub @ yahoo.com han har koll på surfförhållanden, vart du kan hyra surfbräda också kan ha vara din surflärare. Han är med i den lokala surfklubben Surf culture club där.

Alternativt är att du kontaktar den indonesier som jag snackade om tidigare eller personen från Stockholm som gjorde vimeoklippet ovan för mer ingående tips. Han som gjorde videoklippet kan lätt hittas på google .

Logga in för att svara
#96634 Svar: På jakt efter bra surfcamp, indonesien! 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

billybjork
graphgraph

www.surfen-ohne-en.de/en/index.html

fett pointbreak .... =)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!