|
#96228 |
Lapoint surfcamp i Stadt 13 år, 1 månad sen |
Stoke: 1 |
|
Tjena!
Har vågsurfat en så där 4 ggr och känner att nu jävlar är det dags igen. Är alltså nybörjare och funtar på lapoints camp i Stadt. Någon som har tidigare erfarenheter därifrån? Ungefär hur vågsäkert är det? Jag må vara nybörjare med alltför små vågor suger ju
|
|
|
|
|
#96232 |
Svar: Lapoint surfcamp i Stadt 13 år, 1 månad sen |
Stoke: 9 |
|
snackade med göran på lapoint för några veckor sen angående att åka upp dit en sväng. det är nästan aldrig helt platt men det är ofta knä-midje storlek, så en stor bräda är att rekommendera. dock sa han att de hade haft flera stora dagar i somras så det kommer nog swell med jämna mellanrum.
annars är nog upplevelsen att bara vara där uppe bland fjordarna och bergen ursäkt nog för att åka, även om det blir en och annan platt dag. lapoint-gänget är störtskönt folk så du ångrar nog inget!
|
|
|
|
|
#96235 |
Stoke: 84 |
|
Ja Hoddevik är meditativt, så bara att vara där är naaaajs. Har du tur får du vågor också. Men räkna med smått och i värsta fall platt om du åker före höststormarna.
|
|
|
Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
|
|
#96244 |
Stoke: 10 |
|
Platt är väldigt sällsynt, är ju en smaksak vad man menar med platt. Fast jag har alltid fått en våg när jag är uppe på Stadt. Sen är min uppfattning att som nybörjare lär man sig mycket snabbare i snälla vågor. Hoddevik är ett av de absolut bästa ställena att lära sig på. Ervik är det lite mer tryck och sen finns det ju fler ställen än så. Fast de får man leta upp själv. En bild från Ervik för 10 dagar sen och prognosen var sådär....
|
|
|
|
|
#96245 |
|
Var en grym longboardare från Kalifornien där också, ska leta upp någon bild på honom....
|
|
|
|
|
#96246 |
|
Hittar inte den bästa bilden nu. Han gjorde en hang five och tubade och avslutade med en 360 från nosen.
|
|
|
|
|
#96247 |
|
Tack för svar!
Höststormar säger ni. När börjar dom rulla in då? (på hösten förstås) meeen lite mer exakt?
svårt att säga kanske men måste iaf fråga.
Får väl ta med downhillskejten och bomba den där backen ner till hoddevik om det är platt
|
|
|
|
|
#96256 |
|
From sep kan du räkna med sörf!
|
|
|
|
|
#96257 |
|
|
|
|
|
#96262 |
|
Hade tänkt att hänka på i deras roadtrip buss som går 17 augusti meeen då kanske det är värt att vänta lite? Dom kör bussar i sept oxå
Tack för alla svar btw!
|
|
|
|
|
#96267 |
|
Japp, precis som Göran säger så ser det braaaa ut! Fan vad sugen man blir nu då !
|
|
|
|
|
#96269 |
Stoke: 15 |
|
okej jag har fått det platt på Stadt, och Ervik vart vadhögt. Jag har också fått +3m västligt swell där vi hoppat ut bakom molö (piren), inte kul i surf i min mening. Så om du surfat 4ggr, vore storlek på swellet det minsta jag skulle orora mig för. Men visst, det blir platt, och sannolikheten att det är så. är så här års.
Oavsett, naturupplevesen är oslagbar, vart där 7-8ggr och varje gång får man ett slag i magen av hur vacket det är och hur litet allt ser ut i inramningen av bergen. Ett måste helt klart...
|
|
|
|
|
#96274 |
Stoke: -18 |
|
Finns ju en massa att göra om det är platt också speciellt om du är intresserad av fiske i alla dess former!
|
|
|
|
|
#96280 |
|
Eller åka longboard som sagt. Vandra på bergen. Kolla in
korna och getterna.
Meeeeeeeeeeeen bäst är det allt om det går att få sig en våg eller två
|
|
|
|
|
#96340 |
Stoke: 14 |
|
Det har varit en dag utan vågor när jag har varit där uppe de senaste åren, och jag har varit där en hel del precis som flera på denna tråden. Även om det har varit små vågor så har vi i alla fall fått surfa. om du nu e nybörjare så kan jag inte tänka mig någon annan spot som är lika vågsäker och som dessutom passar perfekt för dig. Men som många andra säger, så är det massor med saker att göra däruppe. se till att få med dig en ok kamera, det lär du vilja ha.
|
|
|
|
|
#96369 |
Stoke: 0 |
|
Ja, det är helt underbart! Jag var där en vecka i somras och ska dit igen nu den 17e. Kan verkligen rekomendera!
|
|
|
|
|
#96381 |
Stoke: 12 |
Hea
|
Var i stadtlandet förra veckan, samtidigt som Göran, och hade ett par dagar av riktigt rolig surf vid Ervik. Söndag-måndag var helt ok, tisdag lite mindre men fortfarande kul, onsdag gick det att fånga en våg men för litet att surfa (hade kanske gått med en pråm), torsdag var det nästan platt. Har varit där några gånger, och det har alltid varit ganska litet, men alltid fått nån dag med lite mer storlek. För nybörjare verkar det nästan alltid finnas en våg och dessutom är stället magiskt . Så säger som alla andra: Helt klart värt att åka dit!!!
|
|
|
|
|
#96414 |
|
Vart kan man bo förutom i "Lapoints stuga"? Det finns inget vandrarhem i närheten av Ervika?
|
|
|
|
|
#96424 |
|
Man kan ju alltid bo gratis på campingen vid Hoddevik. Man kan väl också bo hos Anne "surfmamma"?
|
|
|
|
|
#96432 |
Stoke: 8 |
|
|
|
|
|
#96448 |
Stoke: 12 |
Hea
|
Carrow skrev:
Vart kan man bo förutom i "Lapoints stuga"? Det finns inget vandrarhem i närheten av Ervika?
Ganska säker på att det finns ett vandrarhem i Ervika också. Minns inte vad han som har det heter. Det finns en camping i Ervika också, kostar 100 nkr/natt och finns dusch och toa. Men de har väl byggt i Hoddevik nu också? Eller fortfarande utedass?
|
|
|
|
|
#96532 |
Svar: Lapoint surfcamp i Stadt 13 år sen |
Qanik
|
CajsaS skrev:
Man kan ju alltid bo gratis på campingen vid Hoddevik. Man kan väl också bo hos Anne "surfmamma"?
Campingen är inte gratis!
De kostar hela 50 Nok per tält. Gubben som driver campingen är soft och ni har säkert råd att splitta 50 spänn per natt.
Annars brukar de vara soft häng och skön stämning på campingen.
|
|
|
|
|
#96534 |
Qanik
|
Carrow skrev:
Du kan bo hos Torkil på Strandro i hoddevik också. www.stadsurfing.com/.
|
|
|
|
|
#96555 |
|
Aaah juste de där huset ja! Låter bra, det är ju nära till Ervika med bilen oxå, sweet då vet jag! ;D
|
|
|
|
|
#96558 |
Stoke: 8 |
|
|
|
|