Facebook data

1
Dags att vakna?????
#94648 Dags att vakna????? 12 år, 11 månader sen Stoke: 0

lappjäveln
Inlägg: 34
graphgraph
offline

Någon fler än jag som såg på detta program igår kväll? Började nästan gråta när jag såg på eländet som händer JUST NU! Vad fan ska man göra åt detta? Spränga Ryssland och köra mindre bil och äta mer vegetariskt antar jag hjälper?

Se detta mina damer och herrar och ta er en funderare:

svtplay.se/t/103466/dokument_inifran

Vårt grisiga hav heter det om inte länken funkar.
 
Logga in för att svara
#94649 Svar: Dags att vakna????? 12 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
Inlägg: 2432
graphgraph
offline

Det ar bara att bygga vatmarker overallt.
 
Logga in för att svara
#94658 Svar: Dags att vakna????? 12 år, 11 månader sen Stoke: -13

rackarn
Inlägg: 377
graphgraph
offline

såg också och rekommenderar varmt.

som du säger... inte äta kött lika ofta och köpa ekologiskt!

om man inte gör sina (miljö)medvetna val väljer man medvetet att direkt bidra till miljöförstöring. för inte så längesedan hade jag tyckt att jag lät som en pretentiös aktivist men börjar inse vikten av individens ansvar. börja med små ändringar i vardagen!

grym sida med info som är lätt att ta till sig och applicera:
www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/
 
Logga in för att svara
#94682 Svar: Dags att vakna????? 12 år, 11 månader sen Stoke: 0

lappjäveln
Inlägg: 34
graphgraph
offline

www.itameriportaali.fi/sv/suojelu/vointehda/sv_SE/vointehda/

lite tips för dem som bryr sig lite..

Bra tips där Rackarn, fin sida.
 
Logga in för att svara
#94688 Svar: Dags att vakna????? 12 år, 11 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

en köttätare på cykel har större negativ påverkan på miljön än en vegetarian i en hummer-truck.

bara ett litet tips om i vilken ände att börja.
 
Logga in för att svara
#94697 Svar: Dags att vakna????? 12 år, 11 månader sen Stoke: 1

Soulshine
Inlägg: 262
graphgraph
offline

Något som bör tilläggas är att moderna ickeekologiska jordbruk släpper ofta ut mindre kväve och fosfor än vad de ekologiska jordbruken gör pga ny teknik som t.ex. mäter av färgen på grödan som gödslas och därmed portionerar ut gödslet där det behövs som bäst. Ekologiska storskaliga (OBS! Storskaliga) gårdar använder oftare gödsel från djurhållningar (läs flytgödsel) som är mycket flyktigare och lättare hamnar i vattendragen än så kallad konstgödsel.

Jag såg en del av programmet, den del som tog upp grisuppfödningen i Polen. Riktigt skrämmande bilder på övergödningen och djurhållningen. Vi hade det nästan lika illa i Sverige på 80-90 talen med övergödningen (kalkning av sjöar osv.), men med hjälp av forskning, ny teknik och lagstiftningar (så som att man måste lämna en obrukad remsa på ca 4m mellan åker och vattendrag) så har vi kommit god bit på vägen mot ett hållbarare samhälle. Dock är vi inte där ännu.

Det jag vill säga är att bara för att det står "ekologiskt" på en produkt behöver den inte vara bättre ur miljösynpunkt än samma produkt framställd på "vanligt" sätt. En tankeställare....
 
Ändrat av Soulshine
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!