Satt på jobbet och filosoferade m kollegorna över vad man egentligen betalar per timme för t.ex att kolla tv (ca100kr/h) och köra bil (dyrt!) mm och slogs av en obehaglig känsla av att det nog är rätt dyrt att surfa - särskilt om man räknar in den tid som man faktiskt står på brädan och har den någorlunda under kontroll...
Hur ser er kostnad/surfad sekund ut?
För att det ska bli en riktig jämförelse så måste vi enas om en rättvis standard som jag inte är riktigt 100på idag. Förslagsvis ska följande ingå:
surfutrustning (brädor, gummi, rashies, boardbags osv)
reskostnader (bilkostnader inkl bomkörningar, flygbiljetter, transfers, kost och logi mm)
läkarbesök och medicin pga surf (nån mer än jag som legat på infektionskliniken m dropp efter att ha varit lite för glupsk?)
För att göra det hela hanterligt bortser vi från alternativkostnader. T.ex skulle man annars kunna tänka sig att räkna bort reskostnader - "man ska ju ändå åka nånstans på sommaren".
Och för att göra det extra intressant lägger vi till merkostnader pga ickesurfande familjemedlemmar som ska hållas på gott humör ("inte en chans att jag åker buss till Sumbawa- vi flyger!" Inte en chans att jag bor på det där skabbiga stället utan AC - jag tänker på ett ställe m AC och pool!" osv
Man får använda sitt goda omdöme och göra rimliga bedömningar. Har man köpt en surfbuss ska givetvis hela kostnaden räknas in, köpte man en kombi istället för en sedan för att få bättre plats m brädorna kanske man tar upp mellanskillnaden till exempel
Om vi får tillräckligt med data skulle man (någon annan än jag...) kunna skapa ett surfkostnadsindex där man t.ex kan jämföra sin kostnad över tiden. Det blir ju lite hopp i samband m större inköp

men man kan använda t.ex 3månaders glidande medelvärde för att utjämna sånt
Synpunkter?
//hman, tvättäkta nörd med lite för lite att göra på jobbet idag