Facebook data

1
SUrf-resa i Europa med barn
#93697 SUrf-resa i Europa med barn 13 år, 7 månader sen Stoke: 0

gustabo
graphgraph

Hej, Jag planerar att åka någonstans i Europa med min sambo + 1 åriga son.
Planen är att bo på camping eller hyra billigt hus. Vi hade planer på att åka till Hossegor men börjar nu fundera på Spanien efter som jag snackar lite spanska men inte Franska. Eftersom min tjej inte surfar letar vi efter ett ställe som inte bara är en surfstrand, utan gärna även en nice liten typ.
Har någon något bra tips och vill dela med sig?

Logga in för att svara
#93700 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 13 år, 7 månader sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

Har varit i Biarritz/Hossegor/San Sebastian med flickvännen, samt längsmed Portugals västkust med flickvännen + 8 månaders.
Min tjej gillade Portugal bäst, bättre väder, maten är sådär men de älskar barn på restaurangerna. Åker själv dit i sommar igen.
San Sebastian/Biarritz/Hossegor har ostadigt väder, har man otur kan det regna väldigt mycket. Det kan vara jobbigt för övriga familjen som vill bada/sola lite på semestern och inte surfar.
San Sebastian är annars fint, maten är grym, tapas! Biarritz är helt ok, bra mat om man letar lite men dyrt, mycket folk. Hossegor = surfslum = bör undvikas!

Har lärt mig det viktigaste, att man får prioritera annat än surfet när man reser med familjen. Surfet kommer i andra hand...annars går det illa...är mamma arg så sitter alla i klistret

Lycka till!

Logga in för att svara
#93710 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 13 år, 7 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Portugal kan rekommenderas. Jag har tillbringat varje sommar här nere sedan 95, och bott i Estoril sedan 2005. Det är ett toppenställe både med och utan familj. Även om det sällan är några vågor på stranden inne i Estoril under sommarhalvåret så går det snabbt att köra ut till Guincho eller Praia Grande för ett morgonsurf medan övriga familjen (samt de flesta portugisiska surfarna) ligger och sover. Vill familjen inte ut till Guincho under dagen så finns det badvänliga stränder, parker, lekplatser, mm inne i Estoril. Dessutom finns det tåg in till Lissabon om man vill göra en utflykt. På kvällen tar man strandpromenaden till Cascais där det är fullt av restauranger och barer. Det sköna med Portugal är att barnen kan vara med överallt. Här är det helt normalt att vara ute och äta eller ta ett glas vin tills långt in på natten medan barnen springer runt och leker eller sover i kärran.

Om ni är intresserade av en lägenhet så hyr jag ut våran under sommaren:
www.surfineurope.net/apartment.php?lang=swe

/Jonas

Logga in för att svara
#93780 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 13 år, 6 månader sen Stoke: 0

gustabo
graphgraph

Tack för bra svar! Vi har fått för oss att vi är inne på att campa typ bungalo eller nått för att grilla och umgås. Vi har ju sett Sverige campar serien lixom
Vi spanade in San Sebastian, campingen verkar ligga ganska långt utanför och börjar bli mer och mer sugna på Portugal. Jonas, vi spanade in din lägenhet, super nice. Hur funkar det om man inte har bil, surfen är ju rätt viktig (kan ju nämnas i detta forum). Har ni någon koll på fler ställen i Portugal, googlade lite men fick typ en miljon svar, lyxproblem men likväl problem. Vet att Peniche håller en hel del bra surf och även runt Porto och förmodligen över allt längs kusten, men det ska ju som sagt tillfredsställa fler.. Tjoonas vart åker ni i sommar, är det något som du kanske kan rekommendera?
Återigen tack för svar, de är guld värda.

Ändrat av gustabo
Logga in för att svara
#93786 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 13 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

kom nyss hem från Portugal (första resan dit var 1978 (.. beat that you bastards!!! Hahah!!) och har en relativt konstig förslag. Vi bodde på ett jävligt fint ställe i Sintra. (residencialsintra.blogspot.com/) Typ 20 minuter till Praija Grande och en del andra riktigt fina, vackra beachar med SURF!! samt en bit till till Ericera. Sintra är ett väldigt trevligt stad med mycket att erbjuda osurfiga sambos! Man bor otrolig bekvämnt för 40 euros per natt med famlijaktigt atmosfär. Paret som äger stälet har tre söner vilka alla surfar så man kan nog haka på de om det skulle klaffa. I vilket fall har de lokal info. Jag gav de en eget produserade surfDVD så nämnar mig (Gary eller Gaz) så får nu en fot in så att säga ...

Frukostbordet ...

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#93787 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 13 år, 6 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

Jag skulle rekomendera Spanien med området kring Santander. Var där förra sommaren och scorade helt ok vågor, det var ok prismässigt och mkt trevliga campingar. där man kan hyra villavagnar.
Stranden Noja har en camping som ligger perfekt för både surfare och barn. När jag var där tänkte jag. Hit ska jag ta mina barn när jag väl får några sånna (först behöver man en flickvän har jag hört).
Åker du längre västerut i spanien blir det kallare i vattnet. Men hela norra spanska kusten är underbar. Är du där i början av augusti så måste du besöka Salinas retro surf festival.

Logga in för att svara
#93788 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 13 år, 6 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Det går att ta sig ut till Guincho med bussar, men de går ganska sällan så det är inte så lätt att bara ta en snabbis. Dessutom kan det blåsa i Guincho även om det verkar vindstilla i Estoril och då måste man fortsätta till Praia Grande. Tyvärr är det lite krångligt att ta sig mellan Guincho och Praia Grande utan bil, så det är inget man gör medan familjen sitter och väntar.

Ett bättre alternativ är i så fall att följa med någon av surfskolorna. Det finns flera skolor som utgår från stränderna i närheten av Estoril, och kör iväg till den stranden som fungerar bäst för dagen. Normalt kostar det runt 20 EUR/gång och då ingår även lektion och utlåning av bräda samt våtdräkt.

Vill man campa i Portugal kan man hitta information om campingplatserna på www.roteiro-campista.pt/

Jag har bott på campingen i Guincho ett flertal somrar. Det är en bit att gå ner till stranden och finns inte så där jättemycket att göra förutom att just hänga på stranden.

Praia Grande hade en bra och billig camping där jag också har bott ett flertal somrar, men jag tror den har stängt. Praia Grande är kanske den vågsäkraste stranden i hela Portugal under sommaren. Dessutom är det oftast vindstilla, men ibland lite disigt.

Ericeira har bra camping, och är en riktigt mysig by. Skulle det komma ett bra swell så har Ericeira dessutom Portugals bästa vågor, men är det små vågor får man leta runt lite så då är det bäst att ha bil eller guide. Lapoint har ju ett grymt fint surfcamp i Ericeira, men det kanske inte är riktigt vad du är ute efter...

Santa Cruz vid Torres Vedras är fint och har hyfsade vågor under sommaren. Jag har dock inte bott på campingen så jag vet inte hur den är.

Peniche har flera campingplatser. Jag har bott på husvagnscampingen vid Baleal och den är riktigt fin, men är nog bara för medlemmar. Jag har även bott vid den kommunala campingen i närheten av supertubos. Den är ganska tråkig och supertubos är oftast platt under sommaren. Peniche har stränder i flera riktingar och har därför nästan alltid bra vågor någonstans, men som vanligt krävs bil för att utnyttja detta fullt ut. Själva byn är dessutom inte lika mysig som Ericeira.

Porto är en fin stad. Det går att surfa vid Matosinhos mitt inne i staden eller Leça norr om hamnen. Enkelt att ta sig ut till stränderna med buss från centrum.

Viana do Castelo i norra Portugal har en camping precis vid stranden. Tyvärr dåliga vågor vid campingen, och lite långt mellan campingen och centrum. Jag har främst varit där för att vindsurfa, och åkt till Afife 2 mil norrut när jag surfat.

Jag har också campat en del i norra Spanien. Galicia är det bästa området för surf på sommaren. Jag har enbart fulcampat vid Doninos, men det finns en riktig campingplats vid Valdovino. Rodiles i Asturias hade riktigt bra vågor när jag var där och en fin camping precis vid stranden. Mundaka har också en fin camping, men dåligt med vågor på sommaren. Jag har inte campat i San Sebastian, men varit där några gånger och det kräver också lite större vågor för att fungera.

/Jonas

Logga in för att svara
#93802 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 13 år, 6 månader sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

Tack Jonas för bra info!

gustabo, i sommar börjar vi i Ericeira och åker söderut med bil mot Sagres. Sista dagarna kommer vi att avsluta på Algarve kusten, för att enbart bada sola med familjen.

Ericeira tyckte vi fungerade för hela familjen, vi hade bil. Anser nog att det är nödvändigt.

Angående Sintra, var där förra året, och precis som Gazzer säger är det en riktigt fin liten stad, mycket att se (borgar, gamla stan, kyrka mm). Ligger lite inåt landet, utan bil kan jag inte rekomendera det. Överbefolkat under dagarna när alla turister väller in (läs lååånga bilköer) för att kika på borgen, slottet och den gamla delen av Sintra. Dessutom är det den gamla delen (Centro de historico eller nåt...) som är den mysiga delen av Sintra, men att bo där med bil var ett rent helv.... 30-60min kö för att komma in eller ut under dagtid...hitta parkering...glöm det! Värt att stanna någon dag, inte mer, är min åsikt.

Lycka till!

Ändrat av tjoonas
Logga in för att svara
#101044 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 12 år, 7 månader sen Stoke: 0

ponka_melon
graphgraph

Rekomenderar Sagres som bad och sol framför Lagos. Sagres är väldigt mysigt och har fina stränder som ofta är platta när det bjuds på vågor 10 minuter därifrån! lagos är mer turist med allt vad det innebär!

Logga in för att svara
#101054 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 12 år, 7 månader sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

Portugal, Ericeira är perfekt för både barnen och frun....var där förra sommaren och bokade precis en resa dit igen. Kan rekomendera Foz do lissandro, då kan du surfa samtidigt som barnen kan bada utan vågor i "floden". Dessutom är hänget på bryggan (resturangen barer mm) bra för hela familjen. Visst, vågen är inte perfekt men det är kvalitetstid för hela familjen. Lätast är att hyra lägenhet inne i Ereiceira och ha bil.

Logga in för att svara
#101056 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 12 år, 7 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Om frugan din inte ar high maintenance och ni inte behover varme skulle jag rekommendera irlandska eller skottska nordkusten.

Logga in för att svara
#101063 Svar: SUrf-resa i Europa med barn 12 år, 7 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Bil och Morocco är inte helt fel ... Europa?? Well,it's almost Europe ..!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!