Det går att ta sig ut till Guincho med bussar, men de går ganska sällan så det är inte så lätt att bara ta en snabbis. Dessutom kan det blåsa i Guincho även om det verkar vindstilla i Estoril och då måste man fortsätta till Praia Grande. Tyvärr är det lite krångligt att ta sig mellan Guincho och Praia Grande utan bil, så det är inget man gör medan familjen sitter och väntar.
Ett bättre alternativ är i så fall att följa med någon av surfskolorna. Det finns flera skolor som utgår från stränderna i närheten av Estoril, och kör iväg till den stranden som fungerar bäst för dagen. Normalt kostar det runt 20 EUR/gång och då ingår även lektion och utlåning av bräda samt våtdräkt.
Vill man campa i Portugal kan man hitta information om campingplatserna på
www.roteiro-campista.pt/
Jag har bott på campingen i Guincho ett flertal somrar. Det är en bit att gå ner till stranden och finns inte så där jättemycket att göra förutom att just hänga på stranden.
Praia Grande hade en bra och billig camping där jag också har bott ett flertal somrar, men jag tror den har stängt. Praia Grande är kanske den vågsäkraste stranden i hela Portugal under sommaren. Dessutom är det oftast vindstilla, men ibland lite disigt.
Ericeira har bra camping, och är en riktigt mysig by. Skulle det komma ett bra swell så har Ericeira dessutom Portugals bästa vågor, men är det små vågor får man leta runt lite så då är det bäst att ha bil eller guide. Lapoint har ju ett grymt fint surfcamp i Ericeira, men det kanske inte är riktigt vad du är ute efter...
Santa Cruz vid Torres Vedras är fint och har hyfsade vågor under sommaren. Jag har dock inte bott på campingen så jag vet inte hur den är.
Peniche har flera campingplatser. Jag har bott på husvagnscampingen vid Baleal och den är riktigt fin, men är nog bara för medlemmar. Jag har även bott vid den kommunala campingen i närheten av supertubos. Den är ganska tråkig och supertubos är oftast platt under sommaren. Peniche har stränder i flera riktingar och har därför nästan alltid bra vågor någonstans, men som vanligt krävs bil för att utnyttja detta fullt ut. Själva byn är dessutom inte lika mysig som Ericeira.
Porto är en fin stad. Det går att surfa vid Matosinhos mitt inne i staden eller Leça norr om hamnen. Enkelt att ta sig ut till stränderna med buss från centrum.
Viana do Castelo i norra Portugal har en camping precis vid stranden. Tyvärr dåliga vågor vid campingen, och lite långt mellan campingen och centrum. Jag har främst varit där för att vindsurfa, och åkt till Afife 2 mil norrut när jag surfat.
Jag har också campat en del i norra Spanien. Galicia är det bästa området för surf på sommaren. Jag har enbart fulcampat vid Doninos, men det finns en riktig campingplats vid Valdovino. Rodiles i Asturias hade riktigt bra vågor när jag var där och en fin camping precis vid stranden. Mundaka har också en fin camping, men dåligt med vågor på sommaren. Jag har inte campat i San Sebastian, men varit där några gånger och det kräver också lite större vågor för att fungera.
/Jonas