Facebook data

1
El Palmar
#92959 El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Nu skall vi se om det här lyckas... här kommer någon form av rapport från en härlig vecka i El Palmar.

Så här såg det ut utanför fönstret

 
Logga in för att svara
#92960 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

och genom fönstret...

 
Ändrat av Jonty
Logga in för att svara
#92961 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Testar igen

 
Ändrat av Jonty
Logga in för att svara
#92962 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

man hinner med lite annat också.

Fotboll till exempel
 
Logga in för att svara
#92963 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

morgonsurf

 
Logga in för att svara
#92964 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Thompa surfar

 
Logga in för att svara
#92965 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Pontus surfar lite

 
Logga in för att svara
#92966 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

brädan kom i alla fall ut...

 
Logga in för att svara
#92967 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Jonty surfar inte



Jag fick surfa i några dagar innan det blev fotografering för resten av veckan.
 
Logga in för att svara
#92968 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Bråka inte med en BIC

 
Logga in för att svara
#92972 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 0

JIM
Inlägg: 4
graphgraph
offline

Jonty skrev:
Jonty surfar inte



Jag fick surfa i några dagar innan det blev fotografering för resten av veckan.


Vad hände?
 
Logga in för att svara
#92973 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

brädan i pallet

Sytt lite och fick höra No water no sun av sjuksyster...

De verkar i ala fall vara bra på att sy.
 
Logga in för att svara
#92990 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 10

Surfer
Inlägg: 344
graphgraph
offline

Stoke för den smällen:-) Hoppas du fick lite goda vågor innan det hände...............
 
Logga in för att svara
#92992 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 0

Thompa
Inlägg: 113
graphgraph
offline

Tack för besöket och bilderna Jonty! Underbart både att ha dig här och se bilderna. Fortfarande skyldig dig en öl... Hoppas det blir läge att betala igen det snart.
 
Logga in för att svara
#92993 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 101

danneroyal
Inlägg: 583
graphgraph
offline

Justa bilder! Ja bräda i nyllet är inte kul. Krya på dig.
Du får satsa på en stark Torö comback 2011!

*du fick en stoke av mig oxå!
 
Logga in för att svara
#92997 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Ja vill, jag vill, jag vill, NU!!!
Jonty skrev:
Nu skall vi se om det här lyckas... här kommer någon form av rapport från en härlig vecka i El Palmar.

Så här såg det ut utanför fönstret

 
Logga in för att svara
#92998 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Hur tar man sig enklast och billigast dit?
Nu måste jag ha surf i lite varmare än 0,1 gradigt vatten!
 
Logga in för att svara
#92999 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Tack för sympatierna! Jag han fånga några vågor och är laddad som aldrig förr för ett härligt Torö-år och förhoppningsvis en ny resa snart igen.

Thompa riktigt kul att titta igenom bilderna när jag kom hem. Det blev en fantastisk vecka om än annorlunda jämfört med vad jag räknat med.

Hur ser resten av våren ut nu där nere?

Kan Påsken fungera? Går det att åka på en långhelg kanske under våren så fort skallen har läkt ihop.
 
Logga in för att svara
#93000 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

above_the_law skrev:
Hur tar man sig enklast och billigast dit?
Nu måste jag ha surf i lite varmare än 0,1 gradigt vatten!


Norwegian flyger billigt till Malaga. Sen kan man antingen hyra bil i Malaga eller hör med något camp om de plockar upp.

Åk det är klart värt det!
 
Logga in för att svara
#93003 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Tack för tipset Jonty och krya på dig så du kan gå i vattnet snart igen:-)!
/Nicco
Jonty skrev:
above_the_law skrev:
Hur tar man sig enklast och billigast dit?
Nu måste jag ha surf i lite varmare än 0,1 gradigt vatten!


Norwegian flyger billigt till Malaga. Sen kan man antingen hyra bil i Malaga eller hör med något camp om de plockar upp.

Åk det är klart värt det!
 
Logga in för att svara
#93004 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

En annan fråga:
Hur får man upp foton på den här sidan egentligen? Finns ju inte någon "Bifoga fil"... När jag lagt upp film brukar jag lägga in länken, men inte ens då man kör "inbäddade filer" får man ju upp någon tumnagel-bild... Frustrerande tycker jag...
 
Logga in för att svara
#93007 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

klicka på "svara" istället för att skriva ett snabbsvar så finns möjliheten att lägga upp bilder.
 
Logga in för att svara
#93011 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 6

freddyo
Inlägg: 114
graphgraph
offline

Grym vecka. Grym surf. Grymt käk. Grymt camp!
 
Logga in för att svara
#93014 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 7

Wrane
Inlägg: 151
graphgraph
offline

Stoke till Jonty för att vara så "stokad" efter en misslyckad SURFresa.
 
Logga in för att svara
#93015 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: -1

pkristian75
Inlägg: 11
graphgraph
offline

synd att du blev skadad..samma sak hände mig en gång men det var min fot som blev snittad av min egen fen...men det verkar som om du hade kul i vart fall....det är det viktigaste. Körde du med longboard därute (undrar)?
 
Logga in för att svara
#93035 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Ja det var sjukt roligt ändå!
Synd bara att jag inte kunde få dra mer nytta av Thompas instruktioner de var grymma!

Jag körde med en 7'6:a det var nog ganska lagom åt mig eller så skulle jag ha gått större. Det var bra vågor för de flesta sorternas brädor. Man kunde se allt från SUP till shortboards i line up och jag tror att de flesta fångade sin beskärda del av vågorna.
 
Logga in för att svara
#93038 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 1

Soulshine
Inlägg: 262
graphgraph
offline

En 7,6 alltså. Börjar det bli dags att byta upp sig lite? ;P
 
Logga in för att svara
#93053 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Ja det var nog dags för länge sedan men frågan är vad man fixar att paddla ut med på Torö
 
Logga in för att svara
#93056 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 11

carlos
Inlägg: 56
graphgraph
offline

oj oj jonty, hoppas att du hann med några dagars surf innan missödet... Du som har varit både i taghazout och i palmar denna säsong skulle kanske kunna kosta på dig att dela med dig av lite komparativa jämförelser av ställena och campsen
 
Logga in för att svara
#93057 Svar: El Palmar 13 år, 2 månader sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Oj det är ju svårt och inte minst eftersom som jag inte han surfa så många dagar...

För en surfare på min nivå så var el palmar helt klart bättre men det kan ju också ha med tajmingen av swell att göra. Många beachbrejk där man lätt kunde paddla ut till en eller flera bra pikar. Är man en mer erfaren surfare är ju alla fina pintbreaks i Marocko svåra att slå men vid vissa tidvatten var vågorna i el palmar tubande som på bilderna. Båda campen har gott om spots på nära håll men el palmar var betydligt mindre crowded.

Som land sett har jag kanske aldrig gillat Marocko även om det är mer exotiskt. Jag är lite för bekväm av mig och gillar inte riktigt att man slänger sopor över allt eller att avloppen går rakt ut i havet. Det är kanske likadant i Spannien men det märks inte i vattnet på samma sätt. De påträngande säljarna i Marocko kan vara både underhållande och jobbiga. De som bor i el palmar mer eller mindre permanent är mer eller mindre galna hela bunten på ett underhållande och oftast välkomnande sätt. Pontus G påstår att det har med "la vante" (vinden) att göra .

Marocko är lite varmare både i vattnet och luften av naturliga anledningar. Även om man från lapionts sida hotade med kalla nätter kommer man inte närheten av nätterna i el palmar. Spanjorerna kan inte bygga hus! tur att det finns element och filtar

Jag har alltid gillar den nordiska blandingen på laponts camp det har varit trevligt varje gång. Campet i el palmar är normalt ett tyskt camp så vi hade svensk-tysk blandning även nu när det drivs i sammarbete med x-travel. Takterassen hos lapoint är svårslagen som hängyta och lapoints camp erbjuder generellt lite bättre gemensamma ytor. Lägenheterna i el palmar var riktigt lyxiga och det är ingen brist på varmvatten att duscha eller bada i när man är lite kall efter en lång dags surf. I Marocko får man givetvis vara mer sparsam med vatten eftersom det är en sån bristvara.

Matmässigt är Marocko säkerligen mer spännande och annorlunda men det får man till priset av matförgiftningar på löpande band. Maten i el palmar var otroligt bra men det berodde på att Kim och Pontus mfl som ansvarade för maten var så otroligt ambitiösa och duktiga. Bra hemlagad mat varje dag. Det kan ju givetvis variera beroende på vilka som jobbar på campet. I Marocko är det ju samma kockar hela tiden skulle jag tro eftersom man tar maten från restaurangen nedanför.

Surfkursmässigt så är Thompa svårslagen som instruktör; seriös och engagerad och vi hade videocoachning varannan dag. Eftersom jag inte kunde surfa hade vi lite bildcoachning utifrån det jag fotat de andra dagarna. Pontus som var min instruktör på lapoint är också otroligt duktig och engagerad och tack vare honom kom jag bättre förberedd till Spannien vilket ju var lite av planen när jag bokade två resor så nära inpå varandra. Vet inte om man kan risa eller rosa ett generellt camp utan det hänger helt och hållet på vem som jobbar som instruktör den period man är på plats. Det man kan säga är att det nog skulle vara svårare med videocoachning i Marocko eftersom man tyvärr måste vara lite mer försiktig med sina saker så de inte blir stulna.

Ja det lutar helt enkelt åt att Spannien går vinnande ur striden men jag skall försöka sammanfatta det här lååånga inlägget lite mer kompakt:

Marocko är varmare, mer exotiskt och har helt magiska pointbreaks med mer konsistent swell och levererar troligtvis större förhållanden för den riktigt erfarne surfaren. Campet har underbara mingelytor och missa inte utflykten till Paradise Valley!

Spannien är renare och känns mer som hemma med snälla beachbreak som levererar riktigt bra vågor för nybörjarsurfaren och level 2-surfaren. el palmar är en trevlig by och även i lågsäsong är nattlivet mer aktivt. Glöm inte att Spanjorerna har siesta mellan 2 och 5 då är det stängt!

Mitt råd är givetvis att man skall besöka båda!

Mitt råd till alla camps är att ha videocoachning eller åtminstone fotografera lite varje eller varannan dag och visa på kvällen. Man lär sig sjukt mycket av att se sig själv på bild.

Hoppas det blev begripligt.
 
Ändrat av Jonty
Logga in för att svara
#93292 Svar: El Palmar 13 år, 1 månad sen Stoke: 10

PontusGrafström
Inlägg: 279
graphgraph
offline

Roliga bilder jonty, likaså jämförelsen med maroco tackar både dig och freddy för er visit!

det var väldigt roligt att driva det här campet med thompa. träffat många härliga människor samt fått bortskämt bra surf.. var med kan man önska sig en kylig vinter..

fler vågor delas i framtid, men ta dem inte för givet. ju större uppskattning desto bättre surfare

paella
 
Logga in för att svara
#93358 Svar: El Palmar 13 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
Inlägg: 354
graphgraph
offline

Bra att du gillade det för det gjorde vi som var där!

Gör om det och vi kommer tillbaks! Jag började faktiskt leta efter möjligheten att åka tillbaks i Påsk men då verkar det fullbokat på campet så vi försöker hitta något i Portugal nu så får vi se.
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!