Facebook data

1
Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D.
#91009 Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 14

cederholm
Inlägg: 1006
graphgraph
offline

Det är dags att köpa ny kamera. Canon Eos 7D är den som är hetast just nu eftersom jag har kört mycket med Canon förr. Har idag en Canon eos 40D.

Är det någon här som har erfarenheter med 7D ?

8 bilder/sek
Full HD video



Bara det är ju frestande för en amatörfotograf
 
Logga in för att svara
#91014 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
Inlägg: 234
graphgraph
offline

Enklast är givetvis att läsa recensioner, på nätet.
Utöver det kan jag tilläga att...
Jag filmar mycket med DSLR kameror, vet inte om det är det du i huvudsak skall använda den till. Tänk på att det inte funkar som en videokamera med auto; focus och bländare. Allt är manuellt och tar tid att vänja sig vid. Kvalitén på videon är jämförbar med videokameror som kostar 70-80000, men för att få videomaterialet att nå den kvalitén krävs en del förarbete, bra objektiv och framförallt kunskap.
Den tar bra bilder, och 8 frames/sek går absolut inte att klaga på Men använder den framförallt för video, så säkert nån annan som har bättre koll på hur den är att ta bilder med.
 
Logga in för att svara
#91017 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

5d for stills
60d for video
 
Logga in för att svara
#91019 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
Inlägg: 234
graphgraph
offline

"Nackdelen" med 5D är att det är en fullformatskamera och att objektiven till är proffs objektiv och därmed riktigt dyra. Med 7D så kommer man undan med lite billigare objektiv, finns helt enkelt fler objektiv att välja mellan. Sen är den inte riktigt lika bra för att ta surfbilder om man tar bilder i sequence vilket de flesta gör då den tar 3/frames per sek om jag inte missminer mig(7D tar 8/frames per sek).
5D är en klart bättre kamera än 7D med undantag för aktion sporter typ surfing pga hastigheten på bilder den kan ta i sekvens.
För video är 5D överlägsen, men dyrt med objektiv...
 
Logga in för att svara
#91022 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

5d pluses:
full sensor for stills, light sensitivity, better camera, this alone outweighs the negatives
5d minuses
-full sensor means you need longer lenses for surf
- max 4 fps bursts
- more expensive lenses
for filming, I think the 5d is worse than the 60 and 7d because slower bitrate and less ergonomic features.
Also, 7d/60 have 1.6 sensors that match closer to actual motion picture 35mm (5d full sensor matches 35mm still film more)
 
Logga in för att svara
#91023 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

jag skulle helt klart kunna rekommendera 7dn.

har ägt den i ett år nu och har hittills inte hittat några svagheter eller saker jag skulle vilja förbättra. givetvis vore det kul med fullframe sensor men då får du som sharkboy och andra säger problem med dyrare linser etc.
för filmning kan du komma undan rätt billigt när det kommer till linserna, du klarar dig en lång väg med kit-objektivet + ett lite ljusstarkare fast 50mm t.ex kvalitet på linser är absolut inte lika viktig som när du ska fota, det är först då du börjar se avsevärd skillnad på ett L-objektiv från en kit-lins.

min setup är följande: 7d + canon ef-s 10-22mm/3.5-4.5, canon ef 50mm/1.4, sigma 24-70mm/2.8 macro samt canon ef 70-200/4L.

just nu känns det rätt komplett för allt i surffoto/filmväg men ska nog investera i en 1.4x converter för de lite längre shotsen.

vore det inte sportfoto/filmning du var sugen på skulle jag rekommendera 550Dn som är betydligt billigare men dock inte vädertätad, något du kanske vill ha här hemma i kalla blötsverige. sen är ju 8 fps på 7dn riktigt roligt...

ett litet filmexempel från i somras, allt filmat med 7d + ovan nämnda linser:

vimeo.com/14339879

ha de!
 
Logga in för att svara
#91024 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
Inlägg: 234
graphgraph
offline

Om du vill ha mer tips och råd om hur man filmar med 7D / 5D samt vad som lämpas till vad etc. www.dvxuser.com/V6/
Där diskuteras det flitigt om vad som nämnts lite kort här ovan, samt tips om objektiv och annat tillbehör som är bra för att filma med en DSLR kamera.

För foto så är det helt och hållet vad den skall användas till. För surf och mindre plånbok, 7D.
Om du har cash kanske 5D eller en begagnad 1D(har hög framerate 10fps).
Eller spana runt på lite olika fotosidor för andras uppfattningar.
De flesta har olika preferenser, lycka till
 
Logga in för att svara
#91025 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 14

cederholm
Inlägg: 1006
graphgraph
offline

Tack ska ni ha, det behövs lite tips.
Jag hade tänkt att filma en del med den, så alla input om vad man behöver tänka på är ju väldigt välkommet. Tittade på filmen som låg här på tråden, det var ju väldigt bra
Men det finns alltså ingen möjlighet för autofokus när man filmar, är inställningarna för det jobbiga eller är det ett enkelt grepp bara?
 
Logga in för att svara
#91026 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

Det är lättare att missa med ett DSLR men man får mer belåning för det man fångas.

Dem är fantastiska för sina priser (för filmning allså) i ett kontollerad miljö.

För live action så är dem också väldigt bra, men focusering och exponering är lite lättare att missa
 
Logga in för att svara
#91027 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

cederholm skrev:
Tack ska ni ha, det behövs lite tips.
Jag hade tänkt att filma en del med den, så alla input om vad man behöver tänka på är ju väldigt välkommet. Tittade på filmen som låg här på tråden, det var ju väldigt bra
Men det finns alltså ingen möjlighet för autofokus när man filmar, är inställningarna för det jobbiga eller är det ett enkelt grepp bara?


det finns ingen autofokus i kameran för att du ju har fokusen på själva objektiven och då som en amatörmässig gissning får jag väl säga att det är för mycket att snurra på hela tiden om det ska ske per automatik. därför får du hela tiden ha en hand på fokusringen (eller ha en liten bländaröppning) om du vill få fokus på objektet. filmar man skateboard eller liknande är det ju enkelt med en fisheye eller vidvinkel på längsta fokus då nästan allt i bild blir skarpt. är det dock på längre avstånd du vill filma, och framför allt med stor bländaröppning (f/8 eller större) så blir det ju helt klart pilligare med fokus om objektet rör sig mycket i djupled. som tur är är det ju oftast ljust utomhus när man filmar surf så då slipper man det problemet.

som ovanstående säger, belöningen när man får ett riktigt bra shot med en DSLR överväger nästan smidigheten med videokameror.
 
Logga in för att svara
#91035 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 7

Mr.Green
Inlägg: 69
graphgraph
offline

Har en 7d och har inget dåligt att säga om den mer än att det inte är Full Frame sensor. Detta har dock en stor fördel som flera skriver. Du behöver "bara" köpa ett 200 för att få ett 320.

Om du funderar på 550d är den inte lika säker på fokus i dåligt ljus som 7d. Dock så beror ju fokus mycket på objektivets ljusstyrka och fokusalgoritm tror jag det heter.

Vikten kan kännas som en nackdel men eftersom du använt en 40d som är samma size så borde det inte vara något problem.
 
Logga in för att svara
#91076 Svar: Kamera igen...erfarenheter med Canon Eos 7D. 13 år, 5 månader sen Stoke: 14

cederholm
Inlägg: 1006
graphgraph
offline

Bra med tips alla, tack så väldigt mycket.
då är det bestämt, kameran ska inhandlas asap
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!