Facebook data

1
Indonesien 4 månader TIPS!!
#90633 Indonesien 4 månader TIPS!! 14 år, 2 månader sen Stoke: 2

acobia
graphgraph

Som topic lyder så drar jag och min vapendragare JW till indo i 4 månader. Vi landar i Jakarta i början av Jan och har väl tänkt oss att ta oss neråt på Java för att sedan vidare bort mot Bali, Lombok och Gili. Så nu SS ge mig alla tips och råd om Java. Boende? brädköp? höger vågor? Är det kanske bättre att börja runt Bali först för att sedan ta oss till Java? vad vet jag men hoppas ni gör.''

MVH

Logga in för att svara
#90649 Svar: Indonesien 4 månader TIPS!! 14 år, 2 månader sen Stoke: 0

Ragge
graphgraph

Tja!

Grattis i förskott till en förhoppningsvis grym resa! Det finns säkert fler här på forumet som har bättre koll men jag kan berätta vad jag vet. Har varit i indo 3 ggr varav en gång på java. När jag var där var i Juli vilket innebär att det kan vara helt andra vindförutsättningar men det framgår inte riktigt när du åker. Här är mina erfarenheter

Surf finns på ett gäng kända spots längs kusten, de kändaste på java är väl

G-land, ett paradis-surfcamp med vänstervågor av världsklass. Tyvärr måste man åka dit och bo på camp vilket innebär att det är lite dyrare med indonesiska mått mätt. Ganska tunga vågor när det blir stort

Panaitan Island - Ett annat surfparadis som är nationalpark vilket innebär att det inte finns något boende på ön, så vitt jag vet. Antingen åker man surfcharter dit eller så hyr man en fiskare från sumur om jag inte minns fel. Jag har inte varit där själv men surfet ska tydligen vara ganska tungt och grunt, speciellt one palm point, kolla på typ youtube. Pris för en fiskebåt med x antal personer ligger på runt 1 000 000 rupiah/dygn tror jag.

Cimaja - Cimaja är baspunkten för surfare som bor i Jakarta. En liten by med kanske 100 invånade och ett par losmen. Trevlig by och en fin högerpoint med några andra breaks runtomkring. Plockar upp en del swell. Går att ta sig med moppe runt till surf i trakten, typ Sawarnas.

Turtles - Perfekt vänstervåg som ligger lite öde. Ofta väldigt lite folk. Boende i området säljs i boende plus mat för omkring 150 000 per person och natt.

I övrigt finns en hel del surf, dels om man letar själv, vilket kräver tid och bra folk som kör, men kan belönas väl. Dessutom finns en del andra kända ställen som jag själv inte varit på. Kolla typ Wannasurf. Du kommer långt med de indonesiska surfguiderna.

Surfet på Södra sumatra ska vara bra och lätttillgängligt. Annars ligger väl mentawaii eller nias bäst till i dom områdena (beroende på hur det ligger till efter tsunamin).

Angående surfet på bali och lombok får du info så det räcket och blir över om du söker lite på forumet här och på andra forum!

Lycka till och ha en grym resa!

Logga in för att svara
#91020 Svar: Indonesien 4 månader TIPS!! 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

Varför lämna Vänerns vågor för?

Logga in för att svara
#91021 Svar: Indonesien 4 månader TIPS!! 14 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

acobia skrev:
Som topic lyder så drar jag och min vapendragare JW till indo i 4 månader. Vi landar i Jakarta i början av Jan och har väl tänkt oss att ta oss neråt på Java för att sedan vidare bort mot Bali, Lombok och Gili. Så nu SS ge mig alla tips och råd om Java. Boende? brädköp? höger vågor? Är det kanske bättre att börja runt Bali först för att sedan ta oss till Java? vad vet jag men hoppas ni gör.''

MVH

bring endomin salva for your trunk rash

Logga in för att svara
#91138 Svar: Indonesien 4 månader TIPS!! 14 år, 2 månader sen Stoke: 1

paddie
graphgraph

SharkBoy skrev:
acobia skrev:

MVH

and antihistamin for blubottled jelly's..

Logga in för att svara
#91139 Svar: Indonesien 4 månader TIPS!! 14 år, 2 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

SharkBoy skrev:

Tack för tipset. Börjar svida rejält nu efter 4 veckor med ett par trötta gamla shorts med hårda sömmar...

Ändrat av Whale
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!