Facebook data

12
SM?
#90331 SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Här kommer en känslig fråga som diskuterats förut och tänkte ta upp den igen.

I Peru så pratade jag lite med Tyskland som kör sitt mästerskap i Frankrike och även Holland gör det. Båda dessa länder har säkerligen minst lika bra (eller dåliga) förutsättningar att arrangera ett mästerskap på hemmaplan, men har valt att inte göra det.

Om SSA ska jobba för att ta fram ett så bra landslag som möjligt tror jag det är dags att lägga ett SM utomlands så det kan bestämmas i god tid och göra det möjligt för de bästa surfarna att ställa upp.

Sen ska det såklart finnas kvar lokala tävlingar arrangerade av lokala klubbar.

En av anledningarna till att det är svårt att hitta sponsorer tror jag beror just på att SM kan köras någon gång mellan 14 aug och 19 dec. De flesta som sponsrar något vill veta när det ska arrangeras om något speciellt ska promotas etc.

Så mitt förslag är SM utomlands och och under samma vecka har man träningsläger och tar ut landslaget. Då kommer några säga att alla inte har tid/råd. Men har man inte tid/råd att åka tex till Frankrike eller Portugal för träningsläger 1 v under våren har man förmodligen inte tid/råd att åka på andra tävlingar heller.

Nu kör Tyskland sitt mästerskap på hösten, jag hade tyckt det var bättre under våren för då kan man gå ut med vilka som är med i landslaget under den säsongen och det blir enklare att hitta personliga sponsorer inför EM/VM (om förbundet inte får en en fet sponsor som betalar för allt såklart...).

Nu får vi hoppas det blir någon tävling under hösten, har ju inte varit SM i shortboard sen 2007. Så känns som det är dags att prova något nytt tycker jag.

Så vad tycker ni andra?

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#90335 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Håller helt med och föreslog detta för massa år sedan. Inte för att jag är så sugen på att tävla själv men eftersom SM alltid hålls på Torö så undrar man om inte SM egentligen står för StockholmsMästerkapen.

Logga in för att svara
#90336 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Varför inte köra tre tävlingar och plocka ut den med "bästa" resultat som Svensk Mästare så slipper dags form avgöra? Men förstår att det är svårt att hålla tre helger när det inte ens går att få en tävling. Men det finns ju möjligheter att köra en i Danmark, en i Norge och en i Sverige då både Danmark och Norge har bättre förutsättningar för Surf. Och det är lättare att bestämma typ dan innan att man kör dit? Är väl lika långt till Vorupør från Sthlm som det är för dig Göran till Umeå? Om inte kortare till och med?

Var meningen att DM skulle avgöras så men då de vägrade att flytta tävlingarna så blev det bara en nu tyvärr. Men för att få mest rättvist resultat så är det förmodligen bäst att köra flera tävlingar och kora den som har bäst snittresultat då.

Bara ett förslag från en svensk i exil i Danmark

//H

Logga in för att svara
#90337 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Intressant input Göran!

SSA hade ett möte i tisdags där det diskuterades exakt det du pratar om med exakt samma upplägg som "alternativ" till ett SM i sverige.

Logga in för att svara
#90338 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

Att köra sm utomlands är som att bajsa plånboken för att göra den tjock, finns inte föruttsättningar för en tävling skiter man väl i att arrangera den, som jag förstått det har sm uteblivit mestadels på grund av bristande engagemang och intresse från arrangörens sida?

en tävlig utomlands kan väl vara en rolig grej men knappast representativt på svenskars surfförmåga då en sådan riktar sig till folk med låtsasjobb eller kräven en bajsfylld plånka..

Logga in för att svara
#90339 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det där är ju rena dumheterna. Ett svenskt mästerskap ska ju köras i svenska vågor. Mao, man tävlar om vem som kan surfa i svenska förhållanden på bästa sättet. Det kanske inte är vad SM går ut på, vad vet jag?
Vill ni öka chanserna att få till SM får ni givetvis öppna upp för ett mer mobilt format med ett flertal tänkbara platser att hålla tävlingen på. Vill ni hålla en tävling nere i Europa kan ni väl göra det under annat format än som SM?

Logga in för att svara
#90340 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Göran jag förstår inte riktigt vart du vill komma med svenska landslaget? Vill ni ha absolut bästa resultaten ska ni givetvis flytta hela konkarånget utomlands, inklusive er själva. På heltid alltså.
Eller finns det nån tanke överhuvudtaget på att svenska landslaget ska avspegla surfingen som utövas i Sverige? Alltså det som sker längs svenska kusterna?

Logga in för att svara
#90341 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Eftersom du frågar Göran, så svarar jag som jag alltid har gjort och tyckt, att SM ska hållas i Sverige. Om någon håller med mig får ni gärna motivera det. Själv orkar jag inte förklara Sen är det upp till var och en att arrangera tävlingar utomlands. Är säker på att bra resultat i sådana också räknas när SSA "väljer" surfare till landslaget.

Det där med Stockholmsmästerskapen går jag inte på Yann. Stockholm råkar ligga bra till för att folk från hela landet ska kunna ta sig dit med kort varsel. Men jag är säker på att SSA skulle tillåta att t.ex. Skånes Vågsurfare arrangerade ett SM på något break på Kullahalvön (...) om de skulle vilja göra det. Dessutom är det inte alltid Torö som gäller. 2003 var det på Väddö och Longboard SM arrangeras som bekant i Salusand.

Logga in för att svara
#90342 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Goran, precis som Teun sager sa har vi borjat titta i denna riktning, det ar relativt billigt att arra en resa med t.ex. buss till frankrike och kora ett traningslager/uttagningscamp.

Erik, arrangemangen riktar sig till surfare som har intresse av att tavla och aven tavla internationellt for Sverige och om regelbundna forutsattningar inte kan erbjudas.....sa varfor inte.

Logga in för att svara
#90343 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Så SSA ska vara en svensk surfförening som ska hålla SM utomlands?

Anders du borde blivit politiker..svara på frågorna. "Eller finns det nån tanke överhuvudtaget på att svenska landslaget ska avspegla surfingen som utövas i Sverige? Alltså det som sker längs svenska kusterna?"
Om nu SSA:s tanke inte är detta kan man då vara med i en lokal klubb typ Skånes vågsurfare UTAN att stötta SSA?

Logga in för att svara
#90344 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

SM ska hållas i Sverige! Kan låta som jag talar i egen sak men vi har ju stundtals riktigt bra surf i Sverige. Ok, Swiss und Österrich haben kaine surf men vi har 100 tals mil med kust. Crowded börjar det bli också. Det kostar 100 spänn och soppapengar, alla som vill får vara med i SM tävlingarna. Det om ngt bäddar för en större bredd. Det kommer att hållas både open & longboard, var så säker. SSA bör ha träningsläger i Portugal, Spanien, Frankrike eller någon annan billig destination men att kalla det Svenskt Mästerskap känns helt fel. Vi kan ordna det på hemmaplan så att alla kan prova på.
Till Havs! // Cagge

Logga in för att svara
#90345 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Vad prioriterar SSA högst? Vad står det i SSA:s stadgar? Är det enbart placeringar på VM osv eller prioriteras svensk surfing alltså surfing som sker i Sverige?

Logga in för att svara
#90347 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Styrelsen tar beslut angende SM osv. Jag kan bara skriva lite egna reflektioner. Det ar skit trist att det inte blast sw kuling en helg sedan Nynashamns surfklubb vanteperiod startade.

Dettar ar stadgarna

Ändamål
Svenska surfingförbundet har som ändamål enligt våra stadgar antagna den 15 april 1986 (reviderade 2005, 2007 och 2008) att:

Att förena landets surfare och verka för surfingens utveckling i Sverige.

Att upprätthålla samarbetet med ISA (International Surfing Association) och ESF (European Surfing Federation).

Att underlätta för svenska surfare att tävla utomlands.

Att genom kamratlig samvaro främja medlemmarnas intresse för surfing.

SSA är en helt idéell organisation.

Ingen i styrelsen eller medlem i SSA erhåller någon ekonomisk ersättning för arbete med förbundet.

Hur förbundets kassa skall användas beslutas på årsmötet, som i regel äger rum mellan oktober & december.

Erik G, sluta sitta pa staketet med asikter, kom in i matchen, och varfor inte arra nat pa oland...varfor in Erik G's kalkstens Open

Logga in för att svara
#90348 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Forresten Cagge var inte du pa SM i Marocko nar det arrades av SSA?!

Logga in för att svara
#90349 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag ligger i soffan med mina åsikter, vill du inte ha en diskussion där medlemmarna deltar? Om man nu är medlem. Jag vet ärligt talat inte ifall jag är medlem varken i Skånes vågsurfare eller SSA. Jag vill för den delen veta vad jag eventuellt är medlem i. Skulle inte ha nåt intresse av medlemskap i ett SSA som inte sätter surfing i Sverige främst på agendan, det skulle vara helt bisarrt och väldigt motsägelsefullt.
Det finns inte några direkt bra tävlingsställen på Öland, det är för strömt på de flesta ställena och dessutom troligen för instabila och nyckfulla surfförhållanden. Men jag skulle kunna ta upp det till diskussion med de lokala surfarna, man skulle kanske ev kunna köra nån typ av evenemang.
Jag är ingen större tävlingsfantast men man måste väl ändå få bidra till en diskussion om SM och landslag då de representerar Sverige som surfnation utomlands osv.

Logga in för att svara
#90352 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Andiss skrev:

Att förena landets surfare och verka för surfingens utveckling i Sverige.

På vilket sätt verkar man för surfingens utveckling i Sverige genom att ens disskutera att ha ett sm utanför Sveriges gränser?
Då inbillar iallafall jag mig att man biter sig själv i röva, genom att hävda att det är så dåligt med surf i Svea att det inte ens går att genomföra ett Sm kan ju inte vara att verka för surfingens utveckling inom landet.

Erik G
Har du betalat medlemsavgift till Skånesvågsurfare i år är du medlem i både SVS och SSA, har du inte betalt så är du inte medlem.

Logga in för att svara
#90354 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Innan den har debatten eskalerar sa vill jag framlagga foljande:

1. SSA diskuterar att arrangera ett tranings/uttagningslager igen utanfor Sveriges granser. Detta ar inget konstigt utan gors av diverse forbund.

2. Det finns sjukt bra surf i Sverige i synnerhet i Sveriges sodra delar men jag tror ingen vill spika datum for det ar grymt stor risk att det ar platt just det datumet.

3. Om det regelbundet halls tavlingar i Sverige ar det enklare att ta ut landslag till diverse landslag men som det ar nu ar det ju bara ett fatal personer som regelbundet tavlar och da utomlands (Tim Latte och Freddie M. )

4. Det var sjukt bra surf hemma idag!

5. SSA ser hellre lokala klubbar/personer arrar event an att vi har en kringresande tour.

Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
#90357 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det stämmer att SSA har börjat titta på möjligheten att arra SM utomlands. Det har inte gjorts tidigare, förutom möjligtvis Marocko tävlingen. Vi vill ha ett underlag att kolla på om vi ska ta ett sånt beslut eller lägga fram ett förslag för kommande årsmöte.

Anledningen till att det inte har blivit nåt SM sen 2007 beror uteslutande på vågbrist. 2008 skulle det arras på Torö, ingen prognos funkade, 2009 i Mölle, ingen prognos och nu är det tillbaka på Torö.

Att det ska gå på Torö är för att Nynäs är den enda föreningen som var intresserad av att hålla i det. Det hade varit kul med ett event på västkusten men det verkar inte finnas någon som är sugen på det Yann. Torö tävlingen har dessutom haft flera skånesurfare som vinnare genom åren. Att kalla det Stockholms Mästerskapen är därför lite missvisande, tycker jag.

Vi gick en annan väg i Skåne i år och satte två datum från början men höll eventuell tävlingsplats öppen med 3 alternativ. Inga vågor på dom två utsatta datumen, dvs ingen surftävling, men väl andra aktiviteter.

Logga in för att svara
#90359 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

LaPoint kan sponsra en tävling i Tagazought!!

Logga in för att svara
#90361 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Kör SM i Sverige, på Torö blir väl kanon! Då kan alla vara med å leka, tävla och frisurfa. Börja vänteperioden redan i juni, mkt goare för både publik och tävlande med lite värme..tänk er tävla barfota i 3/2a en go julidag med goa vågor och fullt med folk på stranden istället för en kall jävla novemberdag dag när de regnar och är grått hela jävla dagen. Det fanns lördagar nu i juli som Torö pumpa å solen sken..Då blir det ett gött event med bra surfing som alla vill vara med på å media/sponsorer kommer digga..massa uppmärksamhet till Svensk Surfing! sen en go fest på kvällen..

Orka köra SM utomlands, bättre vågor kanske men då blir de typ 15 gubbar som tävlar och ingen orkar bry sig här hemma, vi får ju fan visa att vi har vågor här hemma, det är ju de som är grejen med Svensk surfing, att vi har goa vågor fast vi egentligen inte borde ha det..

SM SKA VARA I SVERIGE!!!

Logga in för att svara
#90363 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Kul med en ordentlig diskussion, var ett tag sedan...

Finns tre mål som jag tolkar stadgarna:

1) Sprida surfing i Sverige
2) Tävlingssidan
3) Juniorsatsning (kanske under de andra punkterna egentligen)

Att surfing sprids i Sverige tror jag diverse surfcamps och surfskolor kommer göra betydligt bättre än SSA, sen är det ju kul med lite lokala events/tävlingar såklart. Det sköts bäst genom klubbar som SSA supportar uppbyggandet av.

Så i slutändan ska SSA fokusera på tävlingssidan som har som mål att ta ut ett landslag och skicka till EM/VM och supporta att det blir fler lokala klubbar och medlemmar. Sen så har det bestämts att man ska satsa på juniorsidan (Det är min tolkning då..).

Om SM är där skon klämmer så kanske man ska skilja på SM och vad som kvalificerar till landslaget då?

SM kan få gå varje, vartannat eller vart tredje år i Sverige, så ofta det funkar och någon vill arrangera det. Men då får man kolla hur man löser uttagningen på annat sätt till landslaget.

Om SM körs väldigt sent på året finns det många nackdelar (svårare få med juniorer och de som inte surfat så mycket innan, sämre med publik, vilket minskar förutsättningar för sponsorer mm).

Personligen skulle jag vilja se att landslaget togs ut vid årsskiftet (en träningsgrupp) och presenteras på SSA's hemsida (från det som presterats under året). Sen har man tränings/uttagningsläger under våren där man slimmar ner antalet till en tänkt landslagstrupp.

Helst hade man ju haft en ranking och fått poäng från flera tävlingar och då kanske man ska göra som Hasse föreslog och ta med en Dansk och en Norsk tävling och sen räknar man samman.

Visst har vi bra surf i Sverige ibland, oftast under ett par timmar mitt i veckan. Men när det är fler som vill tävla krävs det vågor en heldag om dam/junior & herrklass ska genomföras.

Så ska tävling i Sverige genomföras kanske man får kolla på att tävla vardagar också? Då ökar sannolikheten för att kunna köra en tävling i bra förhållanden avsevärt och framförallt att det går att köra tidigare på säsongen. Nackdel med publik och juniorer som går i skolan mm.

Själv har jag funderat lite på att köra "familjesurfvecka" och ha en longboardtävling uppe på Stadt under den veckan i juli och det skulle vara bra för juniorer också (är ju en del som börjar få surfande barn nu). Dröjer minst ett år till innan Jacob kan vara med, så väntar kanske tills han är redo..

Mycket info, men förhoppningsvis blir det några bra förslag inför nästa år.

//Göran

Logga in för att svara
#90365 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Goran,

Det kommer forandringar i uttagningsprocessen till landslag till 2011, sa mycket kan jag lova.
Nu ar det dags att bada av saltvattnet!

Mvh

Logga in för att svara
#90370 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Andiss skrev:

Det kommer forandringar i uttagningsprocessen till landslag till 2011, sa mycket kan jag lova.

Mvh

Hmm, har ssa fått in eller har på gång några feta sponsorer?
Annars är det väl så att det uttagningen till landslaget främst handlar om är viljan att tävla och framför allt ekonomisk möjlighet att vara med.

Landlaget har som jag upplever det, inget att göra med 98% av utövarna i Svea, vilket får mig att tycka att det är konstigt att det skulle kunna vara huvudfokus för ett nationellt förbund.

Logga in för att svara
#90372 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Japp, precis som i vilken annan sport som helst dvs alla som aker skidor vill inte kora varldscupen.

Logga in för att svara
#90374 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej så är det verkligen inte. De flesta sporter går ju faktist ut på att tävla på ett eller annat sätt

Logga in för att svara
#90375 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Till exempel schack, inte fan spelar man schack då va utan att försöka vinna. Eller boule och inte minst varpa. Själv när jag sen länge en stor dröm om att bli uttagen till svenska varplandslaget.

Logga in för att svara
#90376 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Andiss skrev:
Japp, precis som i vilken annan sport som helst dvs alla som aker skidor vill inte kora varldscupen.

Ja eller kanske plöjning är ett annat bra exempel! Inte fan åker många runt och bara plöjer va nänä världscupen med GPS, kompasser och hela laserkitet ska det va jodå.
www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.juf.se%2Fwm08.htm&ei=TLzNTJ2lMoqhOsjXndIB&usg=AFQjCNFJELblTLUi-9UHLb0v76EjLhMx4w&sig2=92PSJ5PwwJe-9ChBVKcQ2w

Logga in för att svara
#90377 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

hort talas om motionssport?

Har kommer lite insperation

Logga in för att svara
#90383 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Varför gick inte SM på Torö igår??!?!? Det var goa vågor och sol!!!!!!

Logga in för att svara
#90385 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

mmmmm intressant diskussion!!
2001 var jag med till marocko för sm,..då var ett gäng sköna grabbar som tog oss dit..inte alla var sveriges bäste surfare! men det var fan skit roligt..fina vågor hela veckan..en tävling.

2007 dömde jag sm short och longboard på Torö tävlingen som en del av 3 mästerskapstävlingar..Porra vann shortboard och Henio vann longboard på Torö...

Sedan fick jag frågan att hjälpa till med rollen som team captain..

2009 plockade vi dem surfare som hade tävlat i sverige och vunnit eller kommit plats i svensk tävlingar över de sista 2 åren..tyckte att det funkade bra..sverige fick det bäste resultat någonsin..

Eugenia gjorde ett fantastiskt jobb som team captain för VM i peru..Freddie vann 2 heats i rad i repercharge!!

Ingen tvekan att det är svårt att genomföra en surftävling i sverige med tanken på hur baltikum är..

En svensk tävling, i sverige..skulle vara ultimat...då vet vi att alla som kan hoppa i en bil/tåg/buss/flygplan har chans att var med men jag vet oxå att det är hemst svårt att få ihop..

jag vet oxå att det finns ställen som funkar i annorlunda förhållanden tills västkusten och torö och salusand men VEM är villig att ger upp sina hemligheter!!!!???? hahahaha

Be för surf..'
Peace..Rat

Logga in för att svara
#90386 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

RATMAN skrev:

jag vet oxå att det finns ställen som funkar i annorlunda förhållanden tills västkusten och torö och salusand men VEM är villig att ger upp sina hemligheter!!!!???? hahahaha

Be för surf..'
Peace..Rat

Jårå, man kan köra en "Somewhere in Sweden" tävling utan public med Webcast ....

Logga in för att svara
#90392 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

ErikG skrev:
Vill ni öka chanserna att få till SM får ni givetvis öppna upp för ett mer mobilt format med ett flertal tänkbara platser att hålla tävlingen på.
Vi kollar även på det alternativet. Men det vet ni alla hur svårt det e hitta ett 'nytt' bryt som kan outas. Jag mailar ibland en förfrågan om ett spot men får sällan svar, haha. Finns ngr intressanta pointvågor i Sverige och det skulle vara grymt köra tävling på en sån igen... Kanske leta på Holmön eller så...

Logga in för att svara
#90394 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Lördags hade varit perfekt för Sm på torö varmt och skönt grymt väder och surf hela dagen i helt ok size.

Logga in för att svara
#90398 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

och det säger du först nu .......

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#90400 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 7

Wrane
graphgraph

Ja, det hade varit kanon om du hade kunnat lova att det skulle bli bra surf senast i torsdags.
Vi har lite otur med prognoserna just nu. Håll tummarna för att det ska bli bra surf en helg framöver...
Och att det går att förutspå lite innan (typ senast torsdagen).

Arrangemanget för SM är rätt fett faktiskt och vi vill inte stå där utan vågor på lördagen med svansen mellan benen. Annat var det ju med vår egen lilla öppna tävling förra året där vi sent på fredagskvällen gick ut med att vi kör tävlingen.

/Marcus, Nynäshamns Surfklubb

Logga in för att svara
#90412 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Jag sa inte att ni skulle kört bara att det hade varit en kanondag för sm.
Enligt Metro så blir det ju nästa helg om jag inte läste fel.

Logga in för att svara
#90413 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Hade vart kul men i nulaget:

Logga in för att svara
#90414 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Tänkte inte ge mig in i debatten eftersom jag ser poänger med både SM hemma och borta, men kan inte låta följande gå obemärkt förbi:

Papasharq skrev:

...uttagningen till landslaget främst handlar om är viljan att tävla och framför allt ekonomisk möjlighet att vara med.

Landlaget har som jag upplever det, inget att göra med 98% av utövarna i Svea, vilket får mig att tycka att det är konstigt att det skulle kunna vara huvudfokus för ett nationellt förbund.

Hur menar du att uttagningen till landslaget handlar om ekonomisk möjlighet? Att väl kunna åka på ett mästerskap handlar om pengar och det är ett stort problem, vi hade inte fullt tag i Peru mycket på grund av det. Men uttagningen har inget med det att göra.
Sedan undrar jag vad du menar med att landslaget inte har något med 98% av utövarna att göra? Ser mig själv som en genomsnittlig sverigesurfare med kontorsjobb och inte mer semester än någon annan. Om du syftar på fler aktiviteter så tycker jag att man generellt kan kontakta SSA och ta initiativ till sådana, vad skulle du vilja se och hur kan du bidra till att det händer?

Imon blir det äkta svensk höstsurf!

Ändrat av Redax
Logga in för att svara
#90418 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 10

PontusGrafström
graphgraph

sundsvall har öppnat en vågmaskin. liggs det runt den 10 dec utan stormar på G är det bara att forsla upp folket. casinot ligger nära för den som åker ut tidigt...

jag håller med Lars. så otroligt mycket mer ärligt och soft att ha det i sverige. kör en fet prognos mitt i veckan i värsta fall.. då behöver folk som inte kan ta ledigt en hel vecka alt inte har stoked att åka på träningsläger i ett land långt borta endå möjligheten att fara till stockholm där vart sm ska hållas nu. kanske söderöver, vänstkust eller norrland - så länge det är en våg man kan stå på i mer än 3 sekunder är jag nöjd (torö ligger risigt till )

börja vänteperioden tidigare, kör på fet prognos.. utomlands känns lite väl krystat tyskt? keep up the swedish stoke... yäh!

Logga in för att svara
#90419 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

porra skrev:

jag håller med Lars. så otroligt mycket mer ärligt och soft att ha det i sverige. kör en fet prognos mitt i veckan i värsta fall.. då behöver folk som inte kan ta ledigt en hel vecka alt inte har stoked att åka på träningsläger i ett land långt borta endå möjligheten att fara till stockholm där vart sm ska hållas nu. kanske söderöver, vänstkust eller norrland - så länge det är en våg man kan stå på i mer än 3 sekunder är jag nöjd (torö ligger risigt till )

Nu är det så som jag skrev förut att det tar inte längre tid att åka till Vorupør eller Stavanger från Sthlm än det gör för Göran att ta sig till Umeå. Så det finns alternativ som inte ligger långt borta. Och inte är så dyra. Åker på fredag morgon från Sthlm och hemma på söndag natt? Enkelt....

Logga in för att svara
#90420 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

pikles skrev:

Hur menar du att uttagningen till landslaget handlar om ekonomisk möjlighet? Att väl kunna åka på ett mästerskap handlar om pengar och det är ett stort problem, vi hade inte fullt tag i Peru mycket på grund av det. Men uttagningen har inget med det att göra.

Här får jag väl med svansen mellan benen be om ursäkt, jag har när jag tänker efter inte någon som helst aning om hur uttagningen går till.

Däremot så undrar jag hur många det var som inte blev uttagna av de som anmält sitt intresse att representera Sverige och hade tid och möjlighet att göra så.
Iom att vi inte hade fullt lag så tolkar jag det så (rätt eller fel) att alla som hade möjlighet och ville fick åka, vilket gör att det där med uttagningar är helt ovidkommande.

Jag kan förstå Görans poänger med att tidigt på året ta ut ett landslag för att öka möjligherna till personliga sponsorer, men så länge det inte finns en bred plattform och att folk vet om att sporten finns är chanserna till sponsring avhängt till personliga kontakter precis som nu.

pikles skrev:

Sedan undrar jag vad du menar med att landslaget inte har något med 98% av utövarna att göra? Ser mig själv som en genomsnittlig sverigesurfare med kontorsjobb och inte mer semester än någon annan. Om du syftar på fler aktiviteter så tycker jag att man generellt kan kontakta SSA och ta initiativ till sådana, vad skulle du vilja se och hur kan du bidra till att det händer?

Tittar man på deltagarlistor från de senaste tävlingarna ser man att det är runt 20-30 tävlande, ofta är det samma namn som återkommer.
Om vi ser till medlemmar på Surfsverige så är det i dagsläget 3180st om vi räknar med att av dessa är hälften mer eller mindre aktiva surfare så landar vi på att runt 2-4% är intresserade av att deltaga i tävlingsurf.

Är det då rätt att det nationella förbundets huvudfokus är just landslaget.

Detta är kanske inget som har på surfsveriga att göra utan får lyftas på ssa´s årsmöte.

Till slut vill jag bara säga att jag följde med glädje varenda websändning från VM och tycker det är
fantastisk att ni åkte iväg och representerad.

Klart vi skall ha ett landslag, men skall det vara huvudfokus?

Även här har vi lite olika åsikter, tror mer på onsdag.

Logga in för att svara
#90425 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

SM ska givetvis avgöras i Sverige!
Har skrivit det här i en annan tråd förut!
Se på utföråkningen, SM i Sverige, men inte tar de ut landslaget där inte!
SM i fotboll avgörs i Sverige, men självklart tar man ut de bästa spelarna i landslaget och dom spelar inte i Sverige.
Däremot kan jag förstå problemet med att ta ut ett landslag i Sverige, då det är svårt för förbundet att hålla koll på de Svenska surfarna, det är inte som i fotboll precis.

Logga in för att svara
#90426 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

boo

Ändrat av RATMAN
Logga in för att svara
#90427 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Papasharq skrev:
pikles skrev:

Här får jag väl med svansen mellan benen be om ursäkt, jag har när jag tänker efter inte någon som helst aning om hur uttagningen går till.

Däremot så undrar jag hur många det var som inte blev uttagna av de som anmält sitt intresse att representera Sverige och hade tid och möjlighet att göra så.
Iom att vi inte hade fullt lag så tolkar jag det så (rätt eller fel) att alla som hade möjlighet och ville fick åka, vilket gör att det där med uttagningar är helt ovidkommande.

Jag kan förstå Görans poänger med att tidigt på året ta ut ett landslag för att öka möjligherna till personliga sponsorer, men så länge det inte finns en bred plattform och att folk vet om att sporten finns är chanserna till sponsring avhängt till personliga kontakter precis som nu.

pikles skrev:

Tittar man på deltagarlistor från de senaste tävlingarna ser man att det är runt 20-30 tävlande, ofta är det samma namn som återkommer.
Om vi ser till medlemmar på Surfsverige så är det i dagsläget 3180st om vi räknar med att av dessa är hälften mer eller mindre aktiva surfare så landar vi på att runt 2-4% är intresserade av att deltaga i tävlingsurf.

Är det då rätt att det nationella förbundets huvudfokus är just landslaget.

Detta är kanske inget som har på surfsveriga att göra utan får lyftas på ssa´s årsmöte.

Till slut vill jag bara säga att jag följde med glädje varenda websändning från VM och tycker det är
fantastisk att ni åkte iväg och representerad.

Klart vi skall ha ett landslag, men skall det vara huvudfokus?

Även här har vi lite olika åsikter, tror mer på onsdag.

Klart att SSA ska koncentrera sig på landslaget....det finns ingen annan som verkligen vill eller kan lägga tiden för att få ihop det..jag tycker att SSA har gjort en skit smart grej av att lägga ut tävlingarna till surfklubbarana..det görs att de KAN koncentrera på landslaget och juniorerna..Sveriges framtid..
Just nu är hela SSA en idéal förening med mycket jobb och inget som helst betalt för någon..Jag är inte en del av förbundet alls utan fick frågan om jag kunde hjälpa till med den erfarenhet jag har..Jag for till Norge för träningslager i min bil helt själv, 11 timmar till ingen surf,(jag visst att det skulle bli i princip platt innan jag åkte men åkte ändå emot ALLA mina principer som erfaren surfare) bara för att hjälpa med om jag kan..
Sveriges landslag är bäst plockade från tävlingar i sverige..helst flera på ett år (då har alla chans att var med om de vill) + med möjlighet att titta på video och bilder av surfare i sverige,från sverige som vill var med på tåget och skickar in deras filmer osv till SSA..visst är det surfare som är jätte duktiga som inte hinna till tävlingarna för olika anledningar men de kan var med om de vill genom dem möjligheterna..
Om vi kunde ha lite tur med stormerna som vi hade 2007 kunde det bli hur bra som helst...BE FÖR SURF..peace surfsverige buddies..RATman

Ändrat av RATMAN
Logga in för att svara
#90454 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 3

Matt
graphgraph

Jag tycker att vänteperioden bör vara hela året även om det oftast är sämre möjligheter att få bra surf på våren och sommaren. I stället för som nu augusti - december. Med lite otur med lågtrycken som ska vara säkra och träffa rätt på en helg går ett par månader ganska fort. Dessutom är det inte ljust så många timmar på dagen i norrland under vintermånaderna vilket ställer högre krav att prognosen ska hålla under rätt tid. Men än står mitt hopp till salusand, platsen där hav möter land...

Om den dagen kommer då man väljer att arrangera SM utomlands är mitt förslag Norge, då det är lättare att arrangera resor dit genom samåkning med bil och enklare än flyg. Eller ja i vart fall tror jag uppslutningen blir bäst då om alternativet är ett SM utomlands. Men jag hoppas SM blir kvar i sverige då det är speciellt med svensk surfing.

Logga in för att svara
#90457 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

hear hear matt, helt rätt sagt!
ang. en längre vänte period...varför inte hela året som du sa matt???..vi får några super fina dagar,(och nätter!!!!), häruppe i norrland på sommaren när solen ljuser heeeela natten, man kan surfa 24 timmar om dagen om svallet levererar..skulle bli kul med en midnattsurf tävling!! salusand skulle vara skit kul då!!!

Logga in för att svara
#90460 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Vinterhalvåret vore väl lite optimistiskt att försöka tävla på, när lägger sig isen i Salusand tex. Men varför har inte vänteperioden tidigare innefattat även sommarmånaderna?

Logga in för att svara
#90500 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Lokala klubbarna bestammer vanteperioder.

Logga in för att svara
#90505 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 2

dana
graphgraph

Ang. vänteperioder så vore det ju önskvärt att förlänga osv.
Men det faller tyvärr på sin orimlighet; jag tänker på de få engagerade eldsjälar som redan idag "bokar" upp sig ett stort antal helger i rad under vänteperioden för en eventuell tävling ska bli av, hatten av för er, ni vet vilka ni är!!!
Om fler medlemmar/klubbar/arrangörer/ engagerar sig i att arrangera tävlingar ökar möjligheterna att utöka vänteperioder eller på andra sätt förbättra det hela.

dana

Logga in för att svara
#90506 Svar: SM? 14 år, 4 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Papasharq skrev:
pikles skrev:
Om du syftar på fler aktiviteter så tycker jag att man generellt kan kontakta SSA och ta initiativ till sådana, vad skulle du vilja se och hur kan du bidra till att det händer?

[/quote]

Alltså: Vad är det du saknar, vad vill du att SSA ska fokusera på som inkluderar de som inte vill tävla, på vilket sätt ska det ske? Förbundet drivs på ideell basis, så hur vill du bidra till att det händer saker som du och de du refererar till är 98% av Sveriges surfare (de 50% av 3000 på SS tror jag inte är representativt för de som regelbundet surfar i svenska vatten, de är långt färre) tycker är givande?

Lätt att gnälla på SSA, men vad ska annars göras och hur vill du engagera dig? Jag har ingen formell insyn i SSAs ledning, men jag har mycket svårt att tro att nya idéer och engagemang inte välkomnas med öppna armar.

För övrigt så är orsaken till att vi inte åkte med fullt lag till VM den att folk hoppade av sent och det var svårt för reserver att hinna få ihop tid och pengar för att delta, vilket är fullt förståligt. Att vi inte åkte med fullt lag handlar alltså inte om bristande underlag utan mycket om finansiering och otur.

Ändrat av pikles
Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!