Facebook data

1
Hawaii
#87034 Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: -1

Shozo
graphgraph

Godagens!
Jag och frugan ska dra på bröllopsresa till Hawaii i sept. Har aldrig varit där innan så jag e tacksam för tips på roligheter man kan göra.
Resan på ett ungefär: 2v sammanlagt.
1v Oahu, bor vid waikikibeach på hotell, har ingen egen bil.
1v Maui, bor i lägenhet, har hyrbil hela veckan.
Nu e det så att tjejen inte surfar. Självklart ska hon prova på men tipsen ni kommer med behöver ju inte bara handla om surf. Själv e jag glad amatör i vattnet så jag bangar nog från att paddla ut på typ pipeline.
Nån bra. Surfskola? Bräduthyrning? Fina stränder? restauranger? Shopping? Sevärdheter? Rundturer? Vilka av de typiska turiststuffsen man bör se, inte bör se? Om man köper bräda på Hawaii, hur får man hem den, e det lönt? blablabla? Ja, ni fattar.
tack på förhand. Peace

Logga in för att svara
#87037 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

På Oahu finns den bästa/billigaste busslinjor i världen "The Bus" heter det. Dags utflyktetr till Haliewa, North Shore, Hukilau Beach är att rekommenderar. Likaså "Sandy Beach" på syväst sidan är bodyskim och spongeparadiset - nås det också med bussen. Ta "Transfer" biljetten och mat säck så blir kostnader väldigt lågt just den dagen i alla fall. "Dukes" pub och restaurang direkt efter beachen är solndgångens bästa utskickspunkt. Det en hel del "aloha spirit" på Hawaii men mycket skumt också. Försök inte cykla i de centrala delar of HNL. Det gratis att ta cykeln på bussen därimot. MEN SURFBRÄDOR ÄR INTE TILLÅTET!! Kostar a arm and a leg att ta med brädan i taxi, airport transfer, på inner island flyg m.m. så glöm det. Brädor är inte billiga i Hawaii heller. Ett litet ställe med riktigt bra take out finns på maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Waik%C4%ABk%C4%AB,+Honolulu,+HI,+USA&sll=21.651515,-157.927437&sspn=0.004587,0.010568&ie=UTF8&hq=&hnear=Waik%C4%ABk%C4%AB,+Honolulu,+Hawaii&ll=21.276418,-157.823668&spn=0.016556,0.084543&t=h&z=14&layer=c&cbll=21.276384,-157.82367&panoid=93kYkHugXf07FXbGpRWnGw&cbp=11,120.65,,0,-1.77

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#87040 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

Tja
Ej surfrelaterade utflykter ni kan göra är hika till toppen på diamond head men glöm inte pengar,. åka till pearl harbour eller waimea valley, dessutom är det ett måste att checka north shore, kanske ha picnic på stranden eller något,. finns surfkurser och brädor längs med hela waikiki beach, om du och tjejen vill testa på tandemsurfing snacka med bear woznick, han är världsmästare, gift med en svenska och jätteschysst. Pissdyrt att ta med bräda hem, däremot kan du köpa något billigt på craiglist som du gör dig av med när du åker hem, kan bli lika dyrt som att hyra om du inte lyckas sälja. Bussbiljetterna kostar 2dollar typ, sedan kan du åka runt hela ön på den. Du kan även checka RVs, en surfshop i utkanten av waikiki mer riktad åt locals, billigare prylar till surfet än i innerstan.
Aktiviteter du och tjejen kan göra kommer det inte lida brist på, dem springer efter dig med flygblad i waikiki. När du landar så kanske du tror att du hamnat i japan istället, men du behöver inte oroa dig, det ser bara ut så, hawaii är japans gran canaria.
Lycka till och hälsa Bear om du träffar honom!

Logga in för att svara
#87045 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

BoogieMan
graphgraph

Maui, det gamla vanliga, som jag längtar efter att göra igen:
Åk upp på vulkanen, kanske cykla ner.
Kolla om Jaws smäller av (inte i september antagligen). Men om, så måste ni kolla.
Ta en god Cafe Latte i Paia.
Kolla bodyboardarna i Paia beach. Kanske södra västra maui går av, där ni antagligen bor. Då kan ni kolla kamikaze-spongers där istället, om ni inte redan sett dom på Sandy Beach på Oahu.
Kör Hana highway, eller ännu hellre kör runt hela ön. Fiiint...
Åk ut på valbåt och kolla valarna.
Åk till Hookipa bortanför Paia. Har ni tur så är Robby Naish ute, eller Laird Hamilton på en SUP.
Köp organiskt odlad nivetvad.
Käka ilandflutna kokosnötter.
Simma med havssköldpaddor.
Vandra upp till något av vattenfallen i skogen/djungeln.
Ta lite bilder.
Minns, och åk tillbaks med tvilling-ungarna om några år, dom ni gjorde på stranden

Logga in för att svara
#87055 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Hahah!! rolig inlägg BoogieMan!! + stoke

Logga in för att svara
#87062 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: -1

Shozo
graphgraph

Tackar boyz. Ni får varsin stoke för era svar.
Ja, då behöver man inte direkt vara orolig för att bara ligga o gäsa på playan:) Hur e priserna för att hyra bräda?

Logga in för att svara
#87064 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Rätt dyrt faktiskt som allt där borta men en del ställen går att förhandla med ......

Logga in för att svara
#87069 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: 1

Toobs5_0
graphgraph

Matmässigt så är Ahi Poke en favorit, en slags rå tonfisk blandat med lite sojasås och goda kryddor. Foodland brukar ha fin sådan och även lite olika sorter. Passar perfekt som utflyktsmat ihop med en baguette, lite färsk frukt och öl från Kona Brewery. Om du ger dig upp på NS så är Ted's Bakery värt ett besök, speciellt deras Haupia Pie är gudomligt god. Gillar du sötsaker så skall du också testa Malasadas från Leonard's bakery på Kapahulu Ave. Mina personliga favoriter vad gäller stränder är Lanikai och Waimanalo på östsidan. Har för mig att det är buss 55 som tar dig dit men dubbelkolla för säkerhets skull. Brukar knappt vara något folk alls på vardagarna så man kan ha i det närmaste en kilometer strand nästan helt för sig själv. Dock så är dessa två stränder inte bra vad gäller surfing utan mest för att glassa lite.

Logga in för att svara
#87095 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

När jag och min fru var där i vintras så tog vi en tur till North shore med "The surfbus" för det var inte många vanliga utflykter/turistbussar som ens stannade till där utan de brummade bara snabbt förbi och pekade ut genom bussfönstret. Men med Surfbussen så kördes man upp till ena änden av North Shore och sen fick man låna cyklar och cykla längs med Nort Shore på cykelvägarna bredvis stranden, det var lätt det glassigaste jag gjort i mitt liv. Man fick se allt och i den takten man ville. Sen vid waimea så plockades man upp av bussen igen och kördes tillbaka. De hade en massa andra saker man kunde göra också om man ville, men cyklingen var kanon. Avslappnat och jättetrevligt.

Riktigt turistigt men ganska kul för släkten hemma var live-webkameran som är vid statyn (Duke Kahanamoku) mitt på Waikiki, synkade man lite så kunde man stå och vinka lite till de här hemma. Du hittar länken lätt genom lite googlande.

Logga in för att svara
#87097 Svar: Hawaii 14 år, 2 månader sen Stoke: -1

Shozo
graphgraph

Härligt!
Många fina tips. Googelat runder på pics. Looking goood. Tack än en gång.

Logga in för att svara
#88348 Svar: Hawaii 14 år, 1 månad sen Stoke: 1

ThereseH
graphgraph

Detta svar kanske kommer lite väl sent, men men:)

Hiker är det bästa man kan göra på Hawaii om man inte vill surfa. Förutom de som redan nämnts är "Stairway to heaven", en skitlång trappa, väldigt popluär bland turisterna och fin utsikt. Utgår man från North Shore finns en del hiker som inte är lika proppade med turister om man vill vara i fred. På North Shore finns ett hostel, och personalen där är schyssta och säkert låna ut nån bräda billigt om ni vill surfa där nån dag. De hyr också ut cyklar jättebilligt vilket kan vara värt om man tar bussen upp till och vill se mycket. Det finns en bra cykelstig längs med hela strandremsan.

Waikiki har mycket shopping och restauranger men gör inte misstaget att stanna där 5 av 7 dagar:) Den omtalade "aloha spiriten" finns, men går inte riktigt ihop med den täta turismen i Waikiki.

I allmänhet är Waikiki väldigt populärt bland nya surfare och det kan vara väldigt trångt i vattnet, mycket mer lugn och ro att surfa på andra platser och i september är det enligt min erfarehet sällan gigantiska vågor på Pipes så du kanske vågar dig ut där ändå:) ska du köpa bräda, gör det på craigs list som nämnts eller i Haliewa som har många begagnat butiker

Njut och ta en drink i solnedgången på Turtle Bay resort om det ska va lite fancy:)

Logga in för att svara
#88353 Svar: Hawaii 14 år, 1 månad sen Stoke: 4

Teun
graphgraph

Kan tipsa om en grym restaurang i utkanten av Waikiki.

www.kaimana.com/hautreelanai_2.htm#FBHlocation

Vi åt vår förlovningsmiddag där och det var fanimej den bästa restaurangen jag nånsin har besökt både vad gäller service, mat eller atmosfär. Man sitter i stort sett på stranden och njuter av en grym solnedgång.
Det är mycket populärt så du måste boka i förväg. Jag rekommenderar att gå dit en vardag då det är lite lugnare än på helgerna.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!