Facebook data

1
Hur tvättar ni era cuts?
#86580 Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 1

freddie
graphgraph

När det är dött på jobbet flyger tankarna snabbt iväg till årets surftrip som ligger dryga månaden
i framtiden. Tänkte få med ett fulländat medkit, och då blir första tanken vad som är bäst när man får irriterande cuts.
Har ni någon patenterad metod eller kör ni på känsla när det känns rent?
Själv brukar jag börja med väteperoxid, sedan om det är smutsigt använder jag nån alkohollösning,
för att sedan avsluta med en antiseptisk kräm. Efter första dagen skippar jag peroxiden.
Funkar rätt bra hittills, men det är ju alltid intressant att höra andra tips..??

Någon som har några förslag på vad en fulländad surf-förbandslåda ska innehålla?

Logga in för att svara
#86581 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Kör med ren etanol, funkar som faan! enkelt och inget man behöver fundera på vad de egentligen innehåller. (blev erbjuden pencelinkräm utomlands en gång. känns som ett riktigt bra sätt att skapa resistenta bakterier )
Runt 70% -ig alkohol dödar bäst. om man vill vara picky.

Logga in för att svara
#86582 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Nål och tråd

Logga in för att svara
#86583 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Var bär det av?

Polarn hällde whiskey på sina utslag en gång, de gjorde gött sa han..

Jag kör nog bara tvål å vatten, är man i fuktigt klimat så tror jag de kan vara bra att bo i aircon om man har ett illa cut som behöver läka snabbt..

Logga in för att svara
#86585 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

bumbum
graphgraph

citron/lime funkar jävligt bra.. men man måste gnugga som fan för att få bort alla mikroskopiska korallbitar. inte de skönaste men bra on naturligt

Logga in för att svara
#86586 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Fjällsport i Göteborg har produkter från ClimbOn en lite plåtburk med Intensive Skin Repair har jag provat själv mot cuts mot vulkanrev i Hawaii. Kan rekommenderas!!

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#86588 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 1

freddie
graphgraph

lars: det bär av mot sri lanka samt indo i 9 veckor.. så tvålen och vattnet behöver lite komplement..
gazzer: den ser intressant ut.. kanske värt och testa? körde du endast med den eller hade du sprit först?

eftersom jag oftast brukar vara "läkaren" i gänget som åker vill man ju vara uppkittad till tänderna!

Logga in för att svara
#86591 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Logga in för att svara
#86592 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Jag gillar mest färskt, rent vattten och tvål men den där var faktiskt dunder. De har eko solskydd också - de påstår att andra solskyydskrämmer skadar korallreven men om det sant eller inte få nån sakkunnigt bekräfta. //Gaz

Logga in för att svara
#86603 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

MesS
graphgraph

Tja!
Jag brukar använda "chinese stuff" när jag är i indo. Bra att rengöra såret med samt att det även torkar ut såret. Vet inte det riktiga namnet på det men man får det i en liten brun flaska med röd vit etikett där det står något på kinesiska. Finns att köpa i vilket pharmacy som helst där nere. Fråga bara efter "chinese stuff" .
Har även kombinerat det med något som kallas bioplacenton som ska fungera som ett sort naturligt hudlager.

Ändrat av MesS
Logga in för att svara
#86604 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Använd inte chinese grejen om du inte vill ha feta ärr.. Det känns när man tar det oxå..

I staterna har dom plastsprey som heter Second Skin, är nice oxå, tror apoteket har sprayplåster nu förtiden oxå.

Logga in för att svara
#86605 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

bigfat
graphgraph

piss! mot ögoninfektion(tas färskt ur egen blåsa via kork från TOM vatten flaska!)
tar 12 h så är du frisk som en nötkärna!
lars skadar man sig ute på shouldern på beachbreak med?

mot herpes/gonorre klamydia kondylom hiv och liknande är väl det bäst att hålla tyst och ignorera tror jag! annars är kan ni kolla vad som behövs på

www.rfsl.se/halsa/?p=994

Logga in för att svara
#86607 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

MesS
graphgraph

Har själv inte märkt av nå feta ärr men det lär man juh få i alla fall beroende på hur feta cutsen är.
kan hålla med om att det svider nå jävligt dock.

Ändrat av MesS
Logga in för att svara
#86612 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: -56

elinn
graphgraph

Hade ett sar som bara blev storre och storre och till slut svullnade hela foten upp. Spelade ingen roll hur mycket jag tvattade..antibiotic oinment..alkohol och allt mojligt. Men eftersom jag befinner mig i tropikerna och surfar helatiden (hehe) sa lakte det aldrig.

Hur som helst sa har jag ett riktigt bra tips en surf doktor larde mig, tekniken kallas "wet to dry".
Skolj rent saret med "Saline solution". Sedan blotlagger man en bit gasbinda (lite storre an saret) med "Saline solution" trycker pa saret och ser till att det sitter dar. Dra nagra varv gasbinda runt sa att den blotlagda biten sitter kvar pa saret.
Detta gor man sa fort man slutat surfa, typ innan man gar och lagger sig eller nat.
Pa morgonen ser man till att dra bort allt nar det har torkat. Upprepa varje kvall.
For varje gang sa blir saret mindre och mindre... tills slut laker det Tog bara 3 dagar innan det lakte helt. Innan det holl jag pa att tvatta saret med allt mojligt, i 2 veckor redan, och da hade det inte ens borja laka.

Logga in för att svara
#86670 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

bumbum
graphgraph

min fot fick sig en ordentlig törn i sri lanka, speciellt runt hikkaduwa är nog inte vattnet det renaste så ta hand om såren, fick äta pencilin när jag kom hem till sverige för att bli av med mina.

Logga in för att svara
#87955 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Beror på typ av sår, var du är och hur länge du ska stanna.

Innan du över huvud taget börjar ta dig ann såret - tvätta händerna noggrant med tvål, vatten och använd gärna alcogel. Eller använd handskar, men jag tycker att de tar för mycket plats och att använda samma handskar om och om igen kan ju kvitta.

Om vi pratar sårvård i tropiskt klimat:

Sår i överhuden, dvs grundare än en mm (beroende var på kroppen). Ex ytliga skarpsår från rev, som förvisso kan täcka en handflatas storlek men inte är djupa nog att få någon del av såret "gapa" och om ens blöder väldigt lätt.

Tvätta området noggrant med mild tvål utan att rispa huden ytterligare. Gnugga snarare med handflatan, framför det samma med fingertopparna. Använd operfymerad tvål som är lätt att tvätta bort (lactacyd exempelvis fungerar utmärkt). Skölj därefter med riklig mängd rent vatten. Gnugga inte längre i detta skeende då du riskerar att trasa upp såret mer. Badda därefter såret med alkohol eller alsolsprit, förslagsvis med hjälp av en bit gasbinda. När alkoholen inte längre svider är såret också rent. Jodlösning typ betadine går också bra, men de andra lösningarna verkar uttorkade och får såret att blöda mer och på så sätt också rena sig själv. Låt torka. Lägg därefter på ett lager alcogel. När detta torkar bildar det en skyddande hinna, som förvisso inte håller vatten borta men dock damm och annan smuts såret kommer i kontakt med på land. Upprepa proceduren efter var gång du varit i vatten. Summa sumarum - håll rent och torrt. Torka ur så fort som möjligt för att skydda vävnaden innanför.
Sprayplåster fungerar även på denna typ utav sår istället för alcogel, men har nackdelen med att om de spricker (räcker med microskopisk spricka) och havsvatten tillåts tränga in så har man istället skapat en i det närmaste perfekt miljö för bakterier att gro. Plåstret är svårt att få bort utan att gnugga med alcohol för att tvätta igen och då riskerar du att öppna upp det som redan läkt. Vätskar dessutom såret det minsta under sprayplåstret så löses detta upp eller åtminstone så görs plåstret väldigt skört.

Sår igenom överhud och in i läderhud. 1-4mm djupa sår som blöder mycket kraftigare än sår enbart i överhud på samma område på kroppen. Även läderhuden är olika tjock på olika delar av kroppen och kommer således att blöda olika mycket. Dessutom krävs det naturligt vis olika mycket att penetrera hela lagret. Vi pratar mao ytliga cuts, av fenor eller rev.

De här såren behöver tid att läka, acceptera det. Det handlar inte längre om ett par dagar. Så länge läderhuden är intakt har kroppen goda förutsättningar för att läka sår i överliggande lager. Men om läderhuden skadas, så skadas också den miljö som kroppen behöver för att läka sår. Vad som just karakteriserar sådana här sår i tropikerna är att de nästan alltid i tropikerna först tycks växa innan de börjar läka.
Kroppens försvar mot infektioner minskar dessutom drastiskt i såret, men lämnar också utrymme för mer omfattande infektioner som enbart använder såret som ingångsväg. Var aktsam om såret är över eller i närheten av en led. Bakterier kan från dess att de får kontakt med leden förstöra denna mycket snabbt.
Rådnar ett sådant här sår kring kanterna (skilj på denna rodnad och den lätt rosa rodnad som uppkommer då ny hud bildas) och såret börjar ömma vid kanterna efter det att den initiala smärtan/svullnaden från när och hur såret uppkom har lagt sig - behandla med antibiotika! Även om du kanske kommer undan med ett eller ett par sådana här sår om du lever "kliniskt rent" (västerländsk standard), vilket jag definitivt inte gör på mina resor, och stannar ur surfet, så är det inte i mina ögon värt att chansa. Var istället desto mer noggrann med vilken antibiotika du använder och att du tar hela kuren som föreskrives, som den föreskrives, för att förhindra resistenta bakterier. Överväg också antibiotika om du får flera sådana här sår. Kroppens immunförsvar kommer till slut inte att mäkta med och tillräckligt många sår, även om de är ytliga kommer tillräckligt många sår garanterat leda till infektion. Och efter att du låtit ett sår bli infekterat har du också drastiskt förlängt tiden tills att det är läkt, oavsätt om du sedan tar antibiotika eller ej. Ja - ibland tar jag antibiotika i rent preventivt syfte, om jag kliver upp ur surfet med långt mycket mer sår än vad jag bedömer att min kropp kommer kunna klara av, beroende på omständigheterna jag lever in under. Tänk på att antibiotiska salvor är till för ytliga infektioner. Har infektionen väl fått djup behöver du också äta antibiotika.

Sårvården av ett sådant här sår skiljer sig en del från de ytligaste såren. Till en början med är det lika, med skillnaden att du tvättar området runt såret, inte såret självt med tvål och vatten. Såret är bra mycket ömtåligare och dessutom kan det mycket väl sitta kvar tex korallbitar i såret. Använd pincett för att avlägsna främmande föremål och även uppenbart skadad vävnad om den är i vägen för att säkerställa att såret är rent. Tvätta såret med riklig mängd alsolsprit. Badda hellre än att skrapa ur smutsen som är för liten att avlägsna med pincett. När såret väl är rent beror det på sårets djup och framför allt hur mycket det "gapar" hur du sen ska agera. Är det mycket vävnad som står öppen (tänk tredimensionellt och att såret blir större när du sträcker i huden runt omkring) föredrar jag att i första hand försöka bandagera såret med ett vattentätt plåster, typ DuoDERM (den tunna varianten) eller Compeed. Lyckas du att få det tätt och sitta i en handfull dagar, innan du byter till nästa som sitter lika länge - skratta dig lycklig och behandla sedan som överhudssår och torka ut. Sitter såret där huden sträcks mycket är plåster dock att glömma om du vill surfa. En ordentlig surfsession kommer att få plåstret att släppa och sen är det bara att börja om. Istället tvättar jag först som ovan för att försöka få såret att blöda ur all mikroskopisk skit. Därefter håll såret fuktigt och mjukt med hjälp av antibiotisk salva - Bactroban från GlaxoSmithKline är riktigt bra (eg mot svinkoppor - men antingen har jag haft extrem tur eller så funkar det här även strålande på tropiska bakterier). Tvätta noggrant så fort såret varit blött, men ej med alcohol och i synnerhet inte väteperoxid. Det torkar ut/fräter och skapar ingen bra miljö för att producera läderhud. Använd istället jodlösning. Något jag önskar jag hade i mitt reseapotek, men inte får tag på är den honungssalva som jag använde när jag satte två dussin stygn i underarmens nederkant, vid armbågen, och resten av den var uppskrapad med mm-djupa sår. Sitter såret så att det kommer i kontakt med kläder eller är på fötterna lägger jag om bandage och använder än mer salva för att hålla det fuktigt. När såret väl slutit till den grad att det inte "gapar" mer - torka ut som överhudssår.

Om såret är än djupare - dvs. gått ner i underhuden handlar sårvården om det samma som vid läderhudssår, men också om att på ett eller annat sätt försöka minska de öppna ytorna. Kirurgisk tejp och/eller bandage och/eller silvertejp, klister och i värsta fall stygn för att sluta såret. Lyckas du inte med det - sorry, men stanna ur vattnet om du inte är på en kort surftrip och kan ta hand om det där hemma sen. Men räkna i så fall med ärrbildning. 6h efter skadan är en rätt bra gräns för att försöka få ihop kanterna på såret oavsätt hur du gör. Om längre tid råder liten chans att koppen kommer att vilja binda ihop kanterna på såret. Och när det gäller så djupa sår - låt det ta tid. Släpper tejpen och såret går upp igen minskar chanserna för att lyckas få ihop det snyggt igen rätt drastiskt. Vad som också sätts på sin spets när det gäller att tejpa/klistra/sy ihop sår igen är att de verkligen behöver vara rena. Den minsta lilla bit korall som är kvar där i kommer att få de bästa förutsättningarna för att leda till infektion när du sluter såret. Även om det är i det närmaste lika dumt som att använda citron/lime som antiseptiskt medel så är kanske tandborste istället för pincetten du inte har det ända sättet att få det rent. I så fall - låt gå.

När det kommer till sårvård i kallare länder är principerna de samma, men du löper avsevärt mindre risk för infektion och du kan torka ur såren såväl fortare som tidigare.

Och ja - sjöborrar. De ska ur där de kommit in, gärna så fort som möjligt. Går det inte att plocka dom med pincett eller nål. Varmt (fot)bad för att mjuka upp huden och därefter är det bara att gräva med nålen om de inte poppar ut av sig själv. Oavsätt hur du gör - peta inte in taggen längre. Lätt gjort, och om du lyckas har du en sista (kanske)räddning. Att slå och slå för att försöka krossa sjöborren eller åtminstone försöka flytta den så att den inte gör lika ont. Tänk också på att användandet av antibiotika kommer att leda till att kroppen inte är lika angelägen om att stöta bort taggen som om du inte hade käkat det samma.

Förresten - det måste väl finnas någon surfande läkare i Sverige? Skulle vara kul att höra vad du har att säga. Mina tips är enbart byggda på egen erfarenhet. Trial and error - stundtals mest error.

Logga in för att svara
#87958 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

tack till hajmatarn för en uttömlig guide där!

själv brukar jag först tvätta ordentligt med väteperoxid för att döda bakterierna, låta torka, sen droppa "chinese tincture" (thao giao yen eller vad det heter), för att torka ut såret, för att sedan spraya rikligt med sprayplåster på. gjorde detta med ett 3-4 mm djupt cut i armen i somras och visst tog det några veckor att läka men jag kunde i alla fall surfa under tiden, förutsatt att jag upprepade hela proceduren efter varje surf.

lite "småkookigt" att bry sig för mycket om ärrbildning va? för att citera min flickvän - så länge det inte är rakt över näsan så e det ju bara sexigt.

Logga in för att svara
#87962 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Väteperoxid fungerar absolut för en första och grundlig tvätt, i synnerhet på grundare sår. Använd dock en tämligen mild lösning eftersom väteperoxid i sig är starkt frätande. 1-3%. Har sett starkare lösningar säljas i tex indo. Och också sett dudes förvånade över hur mycket större deras sår blir.

Vad gäller den kinesiska magiska medicinen, Tieh Ta Yao Gin, är den just bra för att torka ur sår. Precis lika bra som... alkohol. Och hör och häpna - den innehåller i huvudsak alkohol, tillsammans med mentol, aloe vera och extract från växter. Att använda den på djupare sår, håller förvisso bakterietillväxten i chack pga alkohol, men skapar ingen vidare gynnsam miljö för att bilda varken läder- eller underhud, då den just torkar ut såret. Detta leder till att överhud i huvudsak produceras i kanterna av såret istället för att kroppen tillåts att sluta såret till en jämn yta. Och ja - det är här i orsaken till den större ärrbildningen ligger. Vad det nu är värt för. Snyggt eller ej så har jag själv tillräckligt med ärr för att impa på "blonda" brudar. (No offence, jacobw) Nu är alla nya ärr snarare irriterande då det tar flera år för huden att återfå samma egenskaper som annars. Dvs. att när jag slår upp gamla ärr läker de sämre. Om jag får säga mitt är jag inte intresserad av snygga ärr eller ej. Jag vill att min kropp ska vara så hel som möjligt, så att jag också kan surfa så mycket som möjligt. Fåfängt är nog just att bry sig om hur ärr ser ut , snarare än att tänka på följderna.

Logga in för att svara
#88039 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Åter till frågan om det finns läkare med på surfsverige...?

Logga in för att svara
#88155 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 0

abacaxi
graphgraph

läkarstudent här, med teoretisk kunskap men begränsad klinik, också undersköterska med erfarenhet från liggsår, operationssår och skit men inte tropiska skärsår. har ni frågor kan jag försöka svara. bara allmänt dock, jag kan inte ge er personliga råd, dels för att jag inte ser er och dels för att det är olagligt.

lite teori då: du ska hålla såret fuktigt (inte för fuktigt) men sårkanterna torra (inte för torra), då läker det bäst. tvätta med tvål och vatten varje dag (och efter surf och annat som smutsar ner) om det är inte är var och gegg, då med typ jod eller klorhexidin och lite oftare, eller jodå, medicinsk honung kan du också smeta på. sprit går nog bra men torkar ut, vilket kan vara bra om det vätskar väldigt mycket med generellt inte, och akta sårkanterna. man kan lägga lite hudsalva på kanterna om man vill skydda dem från spriten eller från att luckras upp av det genomguckade bandaget, eller från det våta omslaget man lagt på enligt ovan (klipp dock biten lite *mindre* än såret, inte större).

använd inte lokal antibiotika, det funkar bara på infektioner *i* huden som infekterat eksem och acne, inte i sår där det enda du åstadkommer är som sagt resistenta bakterier. ät en kur istället (hela!!!) och om det är en riktigt otäckt sår och du får feber lägg in dig för iv-behandling.

om man behöver sy och kanterna är gamla eller fula så ska man gå till doktorn och göra en sårrevision, då man kirurgiskt gör såret större för att få finare kanter att sy i = snabbare läkning utan ärr.

ang handskar: använd dem när du lägger om din polares sår, speciellt om du själv har sår på kroppen, på dig själv räcker det att tvätta händerna. vanliga handskar är ändå inte sterila utan har som främsta syfte att skydda bäraren.

Logga in för att svara
#88164 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Tack för ditt bidrag, abacaxi.

Gott att få bekräftat vissa av mina påståeden, men också få sågat andra, av en fackman.

Har mycket goda erfarenheter av såväl Bactroban som Nebacetin. Både vad gäller i preventivt syfte för omfattande sår, men också på redan uppkomna inflammationer - då i kombination med antibiotika jag äter. Jag utgör förvisso inte underlag för en studie, men likväl så fungerar metoden för mig. Menar du att dessa läkemedel principiellt kunde ha kvittat? Dvs att de är verkningslösa mot tropiska bakterier i sår och vävnaden omkring?

Logga in för att svara
#88165 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 0

abacaxi
graphgraph

jag vill inte säga verkningslösa, de går inte in i vävnaden men visst dödar de bakterier på ytan av såret. den resistensrisk du utsätter dig (och andra människor) för är nog större än nyttan, och döda ytliga bakterier gör du ju med desinfektionsmedel också. det är också som du säger svårt att säga från ett enda fall, jag använder aldrig såna salvor och när jag skrapat mig på brasilianska rev har det läkt likt förbannat.

(det finns mycket att säga om bactroban och förebyggande av mrsa-infektioner, men då är vi inne på sånt där som bara läkare och intresserade bör veta, så du får googla själv)

Logga in för att svara
#88193 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 1

freddie
graphgraph

Spännande och nyttig läsning! Alltid bra med lite teori och kunskap från andras erfarenheter.. Reseapoteket kommer va bättre än nånsin! Imorgon bär det iväg mot värmen...

Logga in för att svara
#88209 Svar: Hur tvättar ni era cuts? 14 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Ha det gott på din resa, freddie. Hoppas du får bra vågor och inte behöver använda reseapoteket för flitigt.

Tack igen, abacaxi - gott att få lite mer kött på benen. Men var är era andras erfarenheter? Min erfarenhet är att vi som bor i sverige vill mer än vad vi kan surfa... borde således iaf ha erfarenheter på den här fronten...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!