|
#81684 |
Ett öppnare Gessles, Halmstad 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Under vintern har de rensat upp rejält på skog och mark runt Sandhamns området, som säkert är till stor fördel för de boende där. Nu är det även rejält röjt och rensat PÅ Gessles. Blev ganska förvånad när jag var där nere idag och hörde en traktor köra. Gick dit och tog lite bilder. Ser förjäkligt ut just nu, men förhoppningsvis gör de ett bra efterarbete samt att naturen hjälper till också.
Men ett öppnare landskap innebär även större insyn på de boendes mark, vilket säkert kan skapa mer irritation än vad som redan finns (ni vet vilket hus jag menar). Så fast det eventuellt öppnar upp för mer ställen att parkera, undvik helt att parkera vid det vita tegelhuset närmast vattnet med barr-buskar (sett närmast Gessles).
Nått som dock är bra är att de har rensat upp annan skit på området, gamla båtar, prylar, skräp. 
|
|
|
Ändrat av morecore
Logga in för att svara
|
|
#81685 |
Svar: Ett öppnare Gessles, Halmstad 14 år, 11 månader sen |
|
bild 
|
|
|
|
|
#81686 |
|
bild 
|
|
|
|
|
#81687 |
|
bild 
|
|
|
|
|
#81694 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Sådana uppröjningar kan ofta betyda ny bebyggelse. Kan det vara så här oxå?
|
|
|
|
|
#81695 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Willy skrev:
Sådana uppröjningar kan ofta betyda ny bebyggelse. Kan det vara så här oxå?
Men det är väl fortfarande 100 m från stranden som gäller vid nybyggnation?... om det inte e en brygga på g...
|
|
|
|
|
#81702 |
|
Tror inte det är nybyggnation på gång, de har lämnat kvar ganska mycket träd och avverkat de dåliga. Stigen som går längs hela kusten är ju väldigt populär och ett starkt kännetecken för Halmstad, så jag tror inte de bygger nått så nära den heller.
Däremot har de öppnat upp på andra ställen, men även där är många träd markerade och som jag antar får stå kvar.
En rejäl upprensning helt enkelt. Hoppas bara att det bli bra sen!
Edit1: ska kolla m.h.a. skogsstyrelsens kartor vad det är för område just vid Sandhamn, söder om området är det ju fågelskyddsområde/naturreservat.
Edit2: Står inget speciellt om området just vid vattnet mer än lite fornminnen... Men jag tro det är lugnt vad gäller nybyggnationer, iallafall som det ser ut nu!
|
|
|
Ändrat av morecore
Logga in för att svara
|
|
#81704 |
Stoke: -234 |
|
Har vi tur kan denna upprensning gynna den lille ryska späkenryggaren, som gärna bygger bon och lägger sina späda ägg och häckar i sandmark med viss sälta!!
|
|
|
|
|
#81708 |
|
De har garanterat förstört insekternas och fåglarnas boplatser genom att ta bort andelen död ved, lågor och högstubbar! Men som tur är det är det mycket restriktioner och många myndigheter inkopplade vid sådana saker, naturvård står högt upp på listan! Så jag tror att NÅN har tänkt till lite ändå.
Alltifrån skogsstyrelsen, lantmäteriet, statens fastighetsverk, vattenmyndigheten till andra naturintresserade som fågelskådare m.m.
Sen att traktorföraren är klantig och kör upp marken där det är som blötast och gör en smärre ommöblering av området, har säkert hänt förr!
|
|
|
|
|
#81709 |
|
den enes död den andres bröd,
i det här exemplet kanske, svanarna får det svårare medan den ryske späkenryggaren stortrivs!
|
|
|
|
|
#81740 |
Stoke: 0 |
asr
|
Var där igår också, ser lite tråkigt ut måste jag säga, men det blir nog fint tillslut
|
|
|
|
|
#81742 |
|
Ah, inom de kommade dagarna kanske det äntligen verkar bli lite surf på hemmabrytet igen. Har inte varit i vattnet hemma på 5mån så det blir kul att se förändringen.
|
|
|
|
|
#81744 |
|
Ser tomt ut. Men som föregående sa, snart börjar det vankas på gessles... var länge sen sist!
|
|
|
|
|
#81761 |
|
vilka ska börja vanka sig fram?
Den RYSKE SPÄKENRYGGAREN VA!!!!!???? :-D
|