Bittra: JA.
Dåligt formulerade: Tror läsare förstår kontentan. Möjligen att "kränkningar" förtjänar en mer utvecklad argumentation.
Osympatiskt: Medvetet genererad crowd är osympatiskt.
Ogrundade: Logik, sunt förnuft.
Kommersiell vinning: Sell-out kan betyda olika saker. Jag bryr mig inte om artisten tjänar pengar på det, får ligga mer eller blir glad av få dela med sig av sin passion. Jag respekterar allt hårt arbete och folk som hänger sig åt sin passion men trampar man på andras tår så gör man.
Reportage: Gjorde inte Daniel även ett val då han ställde upp?
Liknelse: Tror vi tänker på olika saker (eller så är jag precis så pantad som du påstår). Jag syftade på skillnaderna i vilka man når ut till.
Jag tvivlar inte en sekund på Daniels kompetens och att han bara vill väl med sitt arbete. Mina bidrag till sporten? Mitt förhållandesätt verkar jämfört med många här vara ett omvänt förhållande där det är sporten som ger mig något. Galet va! Klart som fan jag kämpar emot när andra gång på gång genom sitt beteende försvagar mitt utbyte med sporten, speciellt då jag ifrågasätter vad de får ut av det.
"Utveckling" får jag uppleva nog av på de destinationer jag återkommer till emellanåt. Jag surfar inte jättemycket här hemma men jag har uppskattat exklusiviteten som funnits. Här kan jag dock uttrycka min åsikt (med fantastisk framgång

).
Jag varken förstår eller respekterar att folk agerar direkt och indirekt för att driva på utvecklingen av sporten i Sverige då det innebär mer folk i vattnet. De respekterar inte mig i sin tur. Ser ingen skillnad på att out:a ett secret spot och att ställa upp på en intervju i SC med mini-guide till Stockholms "bästa" spots.
Det var egentligen det enda jag lackade på med din vän Daniel, tyckte det var onödig. Svårt att inte vara medveten om vilka, om än långsökta, effekter det får. Kanske låg fokus för mycket på hans arbete kontra surf-etikett.
/Emil (Är man anonym så är åsikten mindre trovärdig eller? (Retorisk fråga))
Skuggan skrev:
Du som kallar dig "Rackarn" kan känna dig stolt. Jag brukar nämligen inte skriva inlägg här men ibland får man göra undantag när totala stolpskott som du dyker upp.
Dina bittra, dåligt formulerade, osympatiska och kränkande argument är helt ogrundade och inte minst patetiska. Din kunskap kring produktion av fotoböcker tycks vara obefintlig då du beskriver honom som en sell-out och följaktligen är någon som röner kommersiell vinning på ett sådant projekt. Prova att spendera 10 år med att fota, samla ihop dina bästa bilder, formge en bok, gör provtryck, sätt ihop boken, distribuera och sälj. Överväg sedan hur mycket vinst du tror att en bok som kostar 150:- inkl. moms kostar.
”Cold Water Surfing” är ett hjärteprojekt som lyfter Torös oemotståndliga magi i bästa ljus och inget annat. Att ifrågasätta initiativ med artistiska icke-kommersiella ambitioner, hög integritet gentomot surfing som sport, respekt för objekten och stilistiken kring sporten är ogrundat, osakligt o beklagligt.
Du nämner också att han ”går ut” i Stockholm City med sin historia. Även om SC inte är den bästa dagstidningen vi har så är det likväl en tidning. En tidning är uppbyggt på redaktionellt material som alltså välljs av redaktionen. De väljer själva vad de som skriva för att bibehålla en journalistisk integritet. Väljer de att kontakta Daniel Månsson för ett reportage så är det deras val. Daniel väljer alltså inte att ”köpa” sig en plats. De fann honom intressant och med all rätt. Din liknelse med Transition är ovidkommande då även de arbetar med sträng journalistisk integritet. Jag har varit delaktig i Transitions processer, känner hela redaktionen väl och är uppvuxen inom brädsproten så det här är alltså inget främmande för mig.
Daniel Månsson är en hängiven fotograf och har fotat brädsport sedan jag känt honom vilket nu är drygt 15 år.
Vi började skejta ihop på Åkersbergas skolgårdar och bakkgator för nästan två decennier sedan.
Han är en duktig och hängiven utövare och surfare med många brädår på nacken. Han står bakom Sveriges kanske mest internationellt hyllade skateboardbok ”Faces of Skateboarding”, vilket tar brädsportsestetik till en helt ny nivå. Vad hans surfmeriter bakom kameran gäller har han bl.a. arbetat med surfare som Dane Ryenolds, Clay Marzo och Ry Craike.
Att kalla Daniel Månsson för sellout är inte OK. Jag ser däremot framemot höra mer om din äkthet och dina bidrag till sporten som måste vara smått storskaliga för att du ska våga uttrycka dig på det här sättet.
Till skillnad från dig som som skriver försmädliga uttryck anonymt heter jag Fredrik Lindstål. Jag kallas för Skuggan. I dina ögon kanske jag också är en sell-out men jag är skejtare, snowboardåkare och surfare sedan alldeles för många år tillbaka. Jag bor halva min tid på Väddö och missar sällan en dag på Torö. Jag känner till de flesta som surfar regelbundet där och de känner mig.
Jag reflekterar själv inte över min ”äkthet” till skillnad från dig. Jag är helt enkelt för gammal för sådant. För mig är min relation till sporten enkel: Jag surfar, jag tycker att det är roligt och jag delar gärna med mig av vågor till alla, proffs som nybörjare. Växer sporten så gör den. Blir vi fler i line-upen så blir vi. Det finns givetvis en del av mig som tycker att det kan vara påfrestande med 100 pers på Torö. Men en betydligt större del av mig blir fantastiskt glad över hur sporten har utvecklats och hur otroligt kul det är att träffa så många likasinnade. Jag ser också hur den ökade konkurrensen i vattnet ständigt höjer svensk surfing till en högre nivå. Vi ser, emulerar och utvecklas. Att få själv få bevittna en sådan resa på Sveriges surfbreak tycker iallfall jag känns underbart!
Det finns ALLTID vågor så att det räcker för alla. Vill ja ta fler vågor får jag helt enkelt bli tvungen att träna och bli bättre. Svårare än så är det inte.
Tack Daniel, Redax och alla ni andra som gör svensk surfing till något vackert, inspirerande och utvecklande . Tack för att ni lyfter sporten på ett respektfullt och integritetsfyllt sätt. Tack för att ni förevigar Torö. Tack för att ni tar er tiden. Och tack som fan för att det faktiskt finns vågor för alla i Sverige!
Vi ses i vattnet!
Skuggan