Facebook data

1
Cold Water Surfing - Bokrelease
#81033 Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Logga in för att svara
#81034 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fina bilder. Var det inte han som fotade med en gammal ickedigital Nikonoskamera?

Logga in för att svara
#81038 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

Uppmanar till bojkott.

Respekterar att han gör sin grej och vill göra något bra av det men han förtjänar inte bättre när han går ut i Stockholm City med sin historia. Jag är av uppfattningen att vi lever i ett land där en klar majoritet inte ens vet om att det går att surfa våra vatten så tycker det är riktigt värdelöst att han (som kallar sig surfare) går ut med det till en så bred publik för egen vinning.

Vet att jag är en riktig bitterfitta men det här sög verkligen.

/Emil

Logga in för att svara
#81042 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Du menar att det borde vara hemligt att det ens går att surfa i Sverige?

Logga in för att svara
#81045 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -4

JonasS
graphgraph

Spot on Redax!

Annars är det väl på plats att jag ber om ursäkt för surfkrönikan och Varbergsreportaget i senaste Transition. Dumt av mig att skriva om att surfing faktiskt existerar. När jag ändå håller på ska jag väl be om ursäkt för alla surfartiklar jag skrivit i Transition de senaste 6-7 åren: om grundandet av SSA, Norge, Marocko, Backdoor-Göran, Freddie Meadows, Koala-tjejerna, Våg- och brädskola etc etc etc. Plus ett gäng krönikor.

Ber även om ursäkt för de surfartiklar jag kommer att skriva - närmast om Surfakademin i tidningen Fria Företagare. Kommer antagligen generera en stormflod av surfare i lineup. Förlåt.

Nu ska jag på bokrelease. Heja Månsson.

Logga in för att svara
#81046 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

Redax, du är klokare än din kommentar.

JonasS, otroligt att du lyckas missa min poäng.

Logga in för att svara
#81047 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Det är ju jättekul att boken har fått massa reklam i div tidningar. Så att så många som möjligt kan köpa boken å sen ge sig ut att surfa! Den Svenska surfscenen kommer att få ett uppsving!
Folk kommer att stå i kö för att vara med i surfklubben SSA. Inga problem med folk till styrelsen där alltså.

Hjärterum å hjärterum. 40 pers i lineup en vanlig piss dag på Torö är alldeles för lite. TRÅKIGT!!!
Det tänder liksom inte till! Sådär som JAG vill att det ska göra! ;o)

Logga in för att svara
#81053 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -234

sverre
graph

jag är exempelvis POET, men inte springer jag runt för det och trycker upp massa böcker!! Jag är mer miljömedveten än så!!
Jag skriver lite dikter här och där, på nätet, på dasslock och väggar o stenar vid stranden.
samt skaldar genom prat.

På en sten vid Åsa har jag skrivit följande verk:

hav..
jordens nav
sav..
och trädets lav
de möttas vid stranden
en kulen natt
utan
stjärnor

Logga in för att svara
#81072 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -4

JonasS
graphgraph

Måste varit mina stressglasögon. Nu är dom borta men jag ser fortfarande inte varför en tidningsintervju ska resultera i bokbojkott. Förtydliga gärna.

Logga in för att svara
#81083 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

Ta av dig dumglasögonen och läs ytterligare en gång i sådana fall. I Sverige är det skillnad på att göra reklam i Transition och Aftonbladet. Bojkott eftersom han är en jävla sell-out som går emot oskrivna regler.

Krävs det minibussar med surfcamps-logga på Stenstrand för att ni ska fatta eller? Extremt exempel (än så länge) men det är fan otroligt att folk inte ser vilken påverkan saker och ting har.

Logga in för att svara
#81087 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 2

Skuggan
graphgraph

Du som kallar dig "Rackarn" kan känna dig stolt. Jag brukar nämligen inte skriva inlägg här men ibland får man göra undantag när totala stolpskott som du dyker upp.

Dina bittra, dåligt formulerade, osympatiska och kränkande argument är helt ogrundade och inte minst patetiska. Din kunskap kring produktion av fotoböcker tycks vara obefintlig då du beskriver honom som en sell-out och följaktligen är någon som röner kommersiell vinning på ett sådant projekt. Prova att spendera 10 år med att fota, samla ihop dina bästa bilder, formge en bok, gör provtryck, sätt ihop boken, distribuera och sälj. Överväg sedan hur mycket vinst du tror att en bok som kostar 150:- inkl. moms kostar.
”Cold Water Surfing” är ett hjärteprojekt som lyfter Torös oemotståndliga magi i bästa ljus och inget annat. Att ifrågasätta initiativ med artistiska icke-kommersiella ambitioner, hög integritet gentomot surfing som sport, respekt för objekten och stilistiken kring sporten är ogrundat, osakligt o beklagligt.

Du nämner också att han ”går ut” i Stockholm City med sin historia. Även om SC inte är den bästa dagstidningen vi har så är det likväl en tidning. En tidning är uppbyggt på redaktionellt material som alltså välljs av redaktionen. De väljer själva vad de som skriva för att bibehålla en journalistisk integritet. Väljer de att kontakta Daniel Månsson för ett reportage så är det deras val. Daniel väljer alltså inte att ”köpa” sig en plats. De fann honom intressant och med all rätt. Din liknelse med Transition är ovidkommande då även de arbetar med sträng journalistisk integritet. Jag har varit delaktig i Transitions processer, känner hela redaktionen väl och är uppvuxen inom brädsproten så det här är alltså inget främmande för mig.

Daniel Månsson är en hängiven fotograf och har fotat brädsport sedan jag känt honom vilket nu är drygt 15 år.
Vi började skejta ihop på Åkersbergas skolgårdar och bakkgator för nästan två decennier sedan.

Han är en duktig och hängiven utövare och surfare med många brädår på nacken. Han står bakom Sveriges kanske mest internationellt hyllade skateboardbok ”Faces of Skateboarding”, vilket tar brädsportsestetik till en helt ny nivå. Vad hans surfmeriter bakom kameran gäller har han bl.a. arbetat med surfare som Dane Ryenolds, Clay Marzo och Ry Craike.

Att kalla Daniel Månsson för sellout är inte OK. Jag ser däremot framemot höra mer om din äkthet och dina bidrag till sporten som måste vara smått storskaliga för att du ska våga uttrycka dig på det här sättet.

Till skillnad från dig som som skriver försmädliga uttryck anonymt heter jag Fredrik Lindstål. Jag kallas för Skuggan. I dina ögon kanske jag också är en sell-out men jag är skejtare, snowboardåkare och surfare sedan alldeles för många år tillbaka. Jag bor halva min tid på Väddö och missar sällan en dag på Torö. Jag känner till de flesta som surfar regelbundet där och de känner mig.

Jag reflekterar själv inte över min ”äkthet” till skillnad från dig. Jag är helt enkelt för gammal för sådant. För mig är min relation till sporten enkel: Jag surfar, jag tycker att det är roligt och jag delar gärna med mig av vågor till alla, proffs som nybörjare. Växer sporten så gör den. Blir vi fler i line-upen så blir vi. Det finns givetvis en del av mig som tycker att det kan vara påfrestande med 100 pers på Torö. Men en betydligt större del av mig blir fantastiskt glad över hur sporten har utvecklats och hur otroligt kul det är att träffa så många likasinnade. Jag ser också hur den ökade konkurrensen i vattnet ständigt höjer svensk surfing till en högre nivå. Vi ser, emulerar och utvecklas. Att få själv få bevittna en sådan resa på Sveriges surfbreak tycker iallfall jag känns underbart!

Det finns ALLTID vågor så att det räcker för alla. Vill ja ta fler vågor får jag helt enkelt bli tvungen att träna och bli bättre. Svårare än så är det inte.

Tack Daniel, Redax och alla ni andra som gör svensk surfing till något vackert, inspirerande och utvecklande . Tack för att ni lyfter sporten på ett respektfullt och integritetsfyllt sätt. Tack för att ni förevigar Torö. Tack för att ni tar er tiden. Och tack som fan för att det faktiskt finns vågor för alla i Sverige!

Vi ses i vattnet!
Skuggan

Logga in för att svara
#81088 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 7

Wrane
graphgraph

Jag har faktiskt boken!
Kan meddela att Daniels bok är riktigt snygg och fångar känslan jag har och har haft de senaste 22 åren jag har surfat på Torö.
Hoppas att ni hade en trevlig bokrelease.
MVH//Marcus

Logga in för att svara
#81089 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 3

Nille
graphgraph

Står om boken i SJ's Kupé.
Kasst tycker vissa, Fantastiskt tycker jag.

Logga in för att svara
#81090 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -1

jacobemmanuel
graphgraph

Missade releasen men får skaffa boken i vilket fall! Sjukt duktig fotograf, så det ser jag fram emot.

Logga in för att svara
#81100 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 12

miloman
graphgraph

Skön dude den där rackarn

Heja Månsson säger jag!

Logga in för att svara
#81101 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hahahahaha... Om denna bok bidrar till att fler vill testa surf gör väl inget. Bara för att folk testar så innebär det inte att de fortsätter. Surf i Norden är hardcore och det passar verkligen inte alla. Jag tror många är "semester-surfare", dvs tar chansen när de kan dra utomlands. Torö är nog inte särskilt utsatt... En gång där räcker..

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#81106 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

Bittra: JA.

Dåligt formulerade: Tror läsare förstår kontentan. Möjligen att "kränkningar" förtjänar en mer utvecklad argumentation.

Osympatiskt: Medvetet genererad crowd är osympatiskt.

Ogrundade: Logik, sunt förnuft.

Kommersiell vinning: Sell-out kan betyda olika saker. Jag bryr mig inte om artisten tjänar pengar på det, får ligga mer eller blir glad av få dela med sig av sin passion. Jag respekterar allt hårt arbete och folk som hänger sig åt sin passion men trampar man på andras tår så gör man.

Reportage: Gjorde inte Daniel även ett val då han ställde upp?

Liknelse: Tror vi tänker på olika saker (eller så är jag precis så pantad som du påstår). Jag syftade på skillnaderna i vilka man når ut till.

Jag tvivlar inte en sekund på Daniels kompetens och att han bara vill väl med sitt arbete. Mina bidrag till sporten? Mitt förhållandesätt verkar jämfört med många här vara ett omvänt förhållande där det är sporten som ger mig något. Galet va! Klart som fan jag kämpar emot när andra gång på gång genom sitt beteende försvagar mitt utbyte med sporten, speciellt då jag ifrågasätter vad de får ut av det.

"Utveckling" får jag uppleva nog av på de destinationer jag återkommer till emellanåt. Jag surfar inte jättemycket här hemma men jag har uppskattat exklusiviteten som funnits. Här kan jag dock uttrycka min åsikt (med fantastisk framgång ).

Jag varken förstår eller respekterar att folk agerar direkt och indirekt för att driva på utvecklingen av sporten i Sverige då det innebär mer folk i vattnet. De respekterar inte mig i sin tur. Ser ingen skillnad på att out:a ett secret spot och att ställa upp på en intervju i SC med mini-guide till Stockholms "bästa" spots.

Det var egentligen det enda jag lackade på med din vän Daniel, tyckte det var onödig. Svårt att inte vara medveten om vilka, om än långsökta, effekter det får. Kanske låg fokus för mycket på hans arbete kontra surf-etikett.

/Emil (Är man anonym så är åsikten mindre trovärdig eller? (Retorisk fråga))

Skuggan skrev:
Du som kallar dig "Rackarn" kan känna dig stolt. Jag brukar nämligen inte skriva inlägg här men ibland får man göra undantag när totala stolpskott som du dyker upp.

Dina bittra, dåligt formulerade, osympatiska och kränkande argument är helt ogrundade och inte minst patetiska. Din kunskap kring produktion av fotoböcker tycks vara obefintlig då du beskriver honom som en sell-out och följaktligen är någon som röner kommersiell vinning på ett sådant projekt. Prova att spendera 10 år med att fota, samla ihop dina bästa bilder, formge en bok, gör provtryck, sätt ihop boken, distribuera och sälj. Överväg sedan hur mycket vinst du tror att en bok som kostar 150:- inkl. moms kostar.
”Cold Water Surfing” är ett hjärteprojekt som lyfter Torös oemotståndliga magi i bästa ljus och inget annat. Att ifrågasätta initiativ med artistiska icke-kommersiella ambitioner, hög integritet gentomot surfing som sport, respekt för objekten och stilistiken kring sporten är ogrundat, osakligt o beklagligt.

Du nämner också att han ”går ut” i Stockholm City med sin historia. Även om SC inte är den bästa dagstidningen vi har så är det likväl en tidning. En tidning är uppbyggt på redaktionellt material som alltså välljs av redaktionen. De väljer själva vad de som skriva för att bibehålla en journalistisk integritet. Väljer de att kontakta Daniel Månsson för ett reportage så är det deras val. Daniel väljer alltså inte att ”köpa” sig en plats. De fann honom intressant och med all rätt. Din liknelse med Transition är ovidkommande då även de arbetar med sträng journalistisk integritet. Jag har varit delaktig i Transitions processer, känner hela redaktionen väl och är uppvuxen inom brädsproten så det här är alltså inget främmande för mig.

Daniel Månsson är en hängiven fotograf och har fotat brädsport sedan jag känt honom vilket nu är drygt 15 år.
Vi började skejta ihop på Åkersbergas skolgårdar och bakkgator för nästan två decennier sedan.

Han är en duktig och hängiven utövare och surfare med många brädår på nacken. Han står bakom Sveriges kanske mest internationellt hyllade skateboardbok ”Faces of Skateboarding”, vilket tar brädsportsestetik till en helt ny nivå. Vad hans surfmeriter bakom kameran gäller har han bl.a. arbetat med surfare som Dane Ryenolds, Clay Marzo och Ry Craike.

Att kalla Daniel Månsson för sellout är inte OK. Jag ser däremot framemot höra mer om din äkthet och dina bidrag till sporten som måste vara smått storskaliga för att du ska våga uttrycka dig på det här sättet.

Till skillnad från dig som som skriver försmädliga uttryck anonymt heter jag Fredrik Lindstål. Jag kallas för Skuggan. I dina ögon kanske jag också är en sell-out men jag är skejtare, snowboardåkare och surfare sedan alldeles för många år tillbaka. Jag bor halva min tid på Väddö och missar sällan en dag på Torö. Jag känner till de flesta som surfar regelbundet där och de känner mig.

Jag reflekterar själv inte över min ”äkthet” till skillnad från dig. Jag är helt enkelt för gammal för sådant. För mig är min relation till sporten enkel: Jag surfar, jag tycker att det är roligt och jag delar gärna med mig av vågor till alla, proffs som nybörjare. Växer sporten så gör den. Blir vi fler i line-upen så blir vi. Det finns givetvis en del av mig som tycker att det kan vara påfrestande med 100 pers på Torö. Men en betydligt större del av mig blir fantastiskt glad över hur sporten har utvecklats och hur otroligt kul det är att träffa så många likasinnade. Jag ser också hur den ökade konkurrensen i vattnet ständigt höjer svensk surfing till en högre nivå. Vi ser, emulerar och utvecklas. Att få själv få bevittna en sådan resa på Sveriges surfbreak tycker iallfall jag känns underbart!

Det finns ALLTID vågor så att det räcker för alla. Vill ja ta fler vågor får jag helt enkelt bli tvungen att träna och bli bättre. Svårare än så är det inte.

Tack Daniel, Redax och alla ni andra som gör svensk surfing till något vackert, inspirerande och utvecklande . Tack för att ni lyfter sporten på ett respektfullt och integritetsfyllt sätt. Tack för att ni förevigar Torö. Tack för att ni tar er tiden. Och tack som fan för att det faktiskt finns vågor för alla i Sverige!

Vi ses i vattnet!
Skuggan

Logga in för att svara
#81110 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -4

JonasS
graphgraph

Rackarn - Den utveckling du vill sätta stopp för här hemma, är det inte samma utveckling du tar del av utomlands? Kollar du inte spot på nätet? Bläddrar i Stormriders inför en resa? Drömmer framför filmer och magasin?

Förstår att det är skillnad mellan ex. Aftonbladet och Transition men vart drar den oskrivna regeln sin gräns? Vid antal läsare? Eller målgrupp? Tidningar, filmer, surfcamps, kläder, butiker, nätet, böcker, tävlingar - allt är en del av hela surfkulturen. Tar du del av den får du räkna med att andra vill göra samma sak.

(Ignorerar din kommentar om dumglasögon. Förolämpningar för sällan en diskussion framåt.)

Logga in för att svara
#81111 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

Ja det var väl ungefär det jag skrev också. Tar del av utvecklingen men är ingen eldsjäl som driver den framåt. Skiljer på borta och hemma eftersom det är just... hemma. Att kolla spots inför en surftrip på nätet och att promote:a surfing i Sverige är ändå två rätt olika saker, eller?

Utan skrivna regler får man tänka och känna efter. Många verkar helt sakna känsla för vad man "får" och inte får göra (må vara att jag saknar känsla i andra former men men).

"Dumglasögonen" var en effekt av mina upprörda glasögon. Sorry.

Bojkott, överdrivet. Unnar Daniel all framgång med sin fotobok, finansiell eller av annan sort. Ville mest uttrycka mitt misstycke med valet av marknadsföringen och det kunde jag gjort tydligare.

Logga in för att svara
#81122 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag kan till viss del hålla med Rackarn. Svensk surfing framstår ibland som krampaktigt exploaterad. Lite väl ofta av individer som inte verkar surfa speciellt mycket i hemmavattnen och följdaktligen inte har nån speciell relation till varken surfställena eller andra surfare. Vi har ju rätt lång kust så det är ju kul med utveckling av surfingen i Sverige. Tyvärr blir ju koncentrationen av surfare lite väl stor när det ständigt fokuseras på samma platser i mer eller mindre alla reportage. Vi har ju inte heller speciellt många dagars surf/år/surfställe.

Logga in för att svara
#81123 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

En annan grej är ju att man i Sverige aldrig ska motsätta sig nånting överhuvudtaget, då blir man kallad motvalls eller gnällkärring på direkten. Det anses väl oftare mer normalt att bara hålla med och hålla käften i svensk kultur. Konsensuskultur och konfrontationsskräck?

Logga in för att svara
#81124 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

jag tycker erikg skriver bra saker. bra erik.

Logga in för att svara
#81132 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

ErikG skrev:
En annan grej är ju att man i Sverige aldrig ska motsätta sig nånting överhuvudtaget, då blir man kallad motvalls eller gnällkärring på direkten. Det anses väl oftare mer normalt att bara hålla med och hålla käften i svensk kultur. Konsensuskultur och konfrontationsskräck?

Jag tycker iofs att det typiskt Svenska är att motsäga sig allt som betyder förändring

Logga in för att svara
#81167 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: 1

nirre
graphgraph

Om ni vill se lite bilder från releasen så finns dem här:Bilder

Logga in för att svara
#81172 Svar: Cold Water Surfing - Bokrelease 15 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Det känns som att tråden tappade tråden från mitt inlägg om pappersfri poesi.. hej.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!