Vad tror du? Blir en surfare som för det mesta surfar ett genomsnittligt beach break bättre än en som bara surfar points? Eller är det tvärtom? Självklart att de för övrigt har samma förutsättningar med timmar i vattnet, utrustning och motorisk skicklighet.
När jag talar om bättre surfare kan det egentligen bara mätas i hur långt de komer i tävlingar och då kan WCT-touren vara en bra måttstock.
Beach break är mindre förutsägbar men ett point ger oftast längre åk.
Parko o Fanning.....det ar ju inte alltid the superwank funkar, de korde sakert mer dbah. Curren ar ju fran Santa Barbara (med bl.a. rincon) men det blir saker mest beach breaks. Curren och Maurice Cole flyttade till frankrike for beach breaksen....de flyttade inte till Jbay. Personligen sa ar det super enkelt att kora en point jamfort med beach. Dvs nar beachbreak gubben hamnar pa reef/points sa hinner han klamma in cp manga moves jamfort med point pelle. Beachbreaks ger ju mer utmaning och olika forhallanden jamfor med forutsagbara points.
Kan ju kora en narmare forankring...freddie o latter slog ut irlandare pa Em. Irlandarna kor nastan bara rev o points medan svennebananerna kor i huvudsak beach. Och huvudelen av alla europeer pa touren ar fran beach breaks bryt.
actually after further reflection, I think it'd be easier for a surfer with a solid base in beachbreak surfing to become a good point surfer than it would be for a surfer with a solid base in points to become a good beachbreak surfer. Lots of reasons why
Willy jag är i behov av att få ett exempel på hur de olika surfställena ser ut samt fungerar och vad som är skillnaden mellan dem när det gäller hur vågorna bryter.
Du skrev "Beach break är mindre förutsägbar men ett point ger oftast längre åk." ge orsaken till detta så att jag som inte har koll kan förstå.
shakes skrev: Prova surfa någon gång så kommer du förstå skillnaden, vilket är mycket roligare än att bara läsa om det...
Jag tycker det är roligt att veta innan jag åker ut till ett surfspot vilken typ det är. Vill ju satsa endast på de bryten som ger mest färdigheter inom surfing. Det är därför som jag vill läsa denna tråd. Tack för ditt råd Shakes!
SharkBoy skrev: actually after further reflection, I think it'd be easier for a surfer with a solid base in beachbreak surfing to become a good point surfer than it would be for a surfer with a solid base in points to become a good beachbreak surfer. Lots of reasons why
Elin_nybörjaren skrev: Willy jag är i behov av att få ett exempel på hur de olika surfställena ser ut samt fungerar och vad som är skillnaden mellan dem när det gäller hur vågorna bryter.
Du skrev "Beach break är mindre förutsägbar men ett point ger oftast längre åk." ge orsaken till detta så att jag som inte har koll kan förstå.
Tack för att du startat en så surfig tråd Willy!
Elin! Har du några fler behov idag? Kan du inte berätta! Snääälllaa!
Andiss skrev: Parko o Fanning.....det ar ju inte alltid the superwank funkar, de korde sakert mer dbah. Curren ar ju fran Santa Barbara (med bl.a. rincon) men det blir saker mest beach breaks. Curren och Maurice Cole flyttade till frankrike for beach breaksen....de flyttade inte till Jbay. Personligen sa ar det super enkelt att kora en point jamfort med beach. Dvs nar beachbreak gubben hamnar pa reef/points sa hinner han klamma in cp manga moves jamfort med point pelle. Beachbreaks ger ju mer utmaning och olika forhallanden jamfor med forutsagbara points.
Kan ju kora en narmare forankring...freddie o latter slog ut irlandare pa Em. Irlandarna kor nastan bara rev o points medan svennebananerna kor i huvudsak beach. Och huvudelen av alla europeer pa touren ar fran beach breaks bryt.
Bra svar andiss!
jag tycker oxå att om man är en begåvad erfaren surfare spelar det ingen roll
RATMAN skrev: Andiss skrev: Parko o Fanning.....det ar ju inte alltid the superwank funkar, de korde sakert mer dbah. Curren ar ju fran Santa Barbara (med bl.a. rincon) men det blir saker mest beach breaks. Curren och Maurice Cole flyttade till frankrike for beach breaksen....de flyttade inte till Jbay. Personligen sa ar det super enkelt att kora en point jamfort med beach. Dvs nar beachbreak gubben hamnar pa reef/points sa hinner han klamma in cp manga moves jamfort med point pelle. Beachbreaks ger ju mer utmaning och olika forhallanden jamfor med forutsagbara points.
Bra svar andiss!
Om man är en obegåvad surfare spelar det ännu mindre roll!
ErikG skrev: RATMAN skrev: Andiss skrev: Parko o Fanning.....det ar ju inte alltid the superwank funkar, de korde sakert mer dbah. Curren ar ju fran Santa Barbara (med bl.a. rincon) men det blir saker mest beach breaks. Curren och Maurice Cole flyttade till frankrike for beach breaksen....de flyttade inte till Jbay. Personligen sa ar det super enkelt att kora en point jamfort med beach. Dvs nar beachbreak gubben hamnar pa reef/points sa hinner han klamma in cp manga moves jamfort med point pelle. Beachbreaks ger ju mer utmaning och olika forhallanden jamfor med forutsagbara points.
Bra svar andiss!
Varför då? Utveckla nu din anledning ErikG.
Elin_nybörjaren skrev: shakes skrev: Prova surfa någon gång så kommer du förstå skillnaden, vilket är mycket roligare än att bara läsa om det...
Jag tycker det är roligt att veta innan jag åker ut till ett surfspot vilken typ det är. Vill ju satsa endast på de bryten som ger mest färdigheter inom surfing. Det är därför som jag vill läsa denna tråd. Tack för ditt råd Shakes!
Alla vågor ger färdigheter, så länge du ligger i vattnet och inte bara läser om dom...
Men i brist på vågor kan det givetvis vara trevligt att läsa om surf.
Elin_nybörjaren skrev: ErikG skrev: RATMAN skrev: Andiss skrev: Parko o Fanning.....det ar ju inte alltid the superwank funkar, de korde sakert mer dbah. Curren ar ju fran Santa Barbara (med bl.a. rincon) men det blir saker mest beach breaks. Curren och Maurice Cole flyttade till frankrike for beach breaksen....de flyttade inte till Jbay. Personligen sa ar det super enkelt att kora en point jamfort med beach. Dvs nar beachbreak gubben hamnar pa reef/points sa hinner han klamma in cp manga moves jamfort med point pelle. Beachbreaks ger ju mer utmaning och olika forhallanden jamfor med forutsagbara points.
Bra svar andiss!
Varför då? Utveckla nu din anledning ErikG.
Beach break - Ett beach break är en typ av våg där vågen bryter på så kallade sand banker, oftast snälla vågor att börja surfa på. Men på ett beach break så förflyttar sig vågen tack vare att sand botten rör sig i och med vågen och då bryter den inte alltid på samma ställe och även vågens storlek skiftar.
Point Break - Ett pointbreak är en typ av våg där vågen bryter på en stenig punkt, de bryter alltid på samma ställe.
Reef Break - Ett reef break är en typ av våg där vågen bryter på korall rev. Den här typen av vågor är oftast de lite farligare om man får en taskig wipeout och man kan skada sig regält. Men de är oftast de mest pålitliga vad gäller storlek och att brytet är på samma ställe. Det är oftast den här typen av vågor som man ser i typ surffilmer.
Hoppas att det är till någon hjälp, detta är inte så utförligt skrivet men någorlunda så man förstår skillnaden.
Jaså du elvir hehehe muuu!!
Jag visste inte att beachbreaks var snälla vågor att börja surfa på, trodde att det var botten som var snäll.
Sen visste jag inte att ett pointbreak bröt vid en STENIG PUNKT.
Samt att ett rev måste bestå av korallrev.
Sån tur attjag fick lära mig detta!! : -D
Beach break - Ett beach break är en typ av våg där vågen bryter på så kallade sand banker, oftast snälla vågor att börja surfa på. Men på ett beach break så förflyttar sig vågen tack vare att sand botten rör sig i och med vågen och då bryter den inte alltid på samma ställe och även vågens storlek skiftar.
Point Break - Ett pointbreak är en typ av våg där vågen bryter på en stenig punkt, de bryter alltid på samma ställe.
Reef Break - Ett reef break är en typ av våg där vågen bryter på korall rev. Den här typen av vågor är oftast de lite farligare om man får en taskig wipeout och man kan skada sig regält. Men de är oftast de mest pålitliga vad gäller storlek och att brytet är på samma ställe. Det är oftast den här typen av vågor som man ser i typ surffilmer.
Hoppas att det är till någon hjälp, detta är inte så utförligt skrivet men någorlunda så man förstår skillnaden.
Surf on!
Tack för dina surfiga förklaringar! Elvir du är en riktig surfare som vill skapa en förutsättning att nybörjarsurfare är på passande surfsbryt för att minimera olyckorna. Vad jag fattar så är det inte så smart av mig att börja att surfa på vågorna vid ett Reef break om jag har en fallenhet för wipeouts förutsatt att jag inte har full skyddsutrustning på mig.
Beach break verkar vara det surfställe som kan erbjuda på mest överraskningar om hur vågen beter sig eftersom att den kan ändras. Vad jag då funderat vidare på är om det överhuvudtaget går att redan på stranden planera vilken typ av vågriktning man ska ta innan jag hoppar i, tänkte på att om vågorna ändrar utgångsläge hela tiden så försvårar det ju denna förberedelse. Vid beachbreak stället är det mest risk för att få sand i ögonen samt att få någon annan surfare för tätt inpå p.g.a alla vågens överraskningar.
sverre skrev: Jaså du elvir hehehe muuu!!
Jag visste inte att beachbreaks var snälla vågor att börja surfa på, trodde att det var botten som var snäll.
Sen visste jag inte att ett pointbreak bröt vid en STENIG PUNKT.
Samt att ett rev måste bestå av korallrev.
Sån tur attjag fick lära mig detta!! : -D
HEHEHE BOOOO!!!
Som sagt sverre det var lite kortförklarat vad det innebar bara, ja du har rätt i att botten är den som är snäll så på så sätt är det ju oftast bäst att börja surfa på ett beach break då man förmodligen råkar ut för många wipeouts som ny. Eller vad vet jag, du kan ju förklara?
Elin_nybörjaren skrev: Elvir skrev: Lite enkelt svar här,
Surf on!
Tack för dina surfiga förklaringar! Elvir du är en riktig surfare som vill skapa en förutsättning att nybörjarsurfare är på passande surfsbryt för att minimera olyckorna. Vad jag fattar så är det inte så smart av mig att börja att surfa på vågorna vid ett Reef break om jag har en fallenhet för wipeouts förutsatt att jag inte har full skyddsutrustning på mig.
Beach break verkar vara det surfställe som kan erbjuda på mest överraskningar om hur vågen beter sig eftersom att den kan ändras. Vad jag då funderat vidare på är om det överhuvudtaget går att redan på stranden planera vilken typ av vågriktning man ska ta innan jag hoppar i, tänkte på att om vågorna ändrar utgångsläge hela tiden så försvårar det ju denna förberedelse. Vid beachbreak stället är det mest risk för att få sand i ögonen samt att få någon annan surfare för tätt inpå p.g.a alla vågens överraskningar.
Så fattade jag.
Du kan ju inte utgå från stranden heheh, du får ju hoppa i vattnet, sätta dig i lineup och sen får du vänta på rätt våg för dig. Se till att inte åka in framför någon bara så slipper du oroa dig för det, och vad beträffar sanden så får du väll blunda
Elvir skrev: Elin_nybörjaren skrev: Elvir skrev: Lite enkelt svar här,
Surf on!
Så fattade jag.
Du kan ju inte utgå från stranden heheh, du får ju hoppa i vattnet, sätta dig i lineup och sen får du vänta på rätt våg för dig. Se till att inte åka in framför någon bara så slipper du oroa dig för det, och vad beträffar sanden så får du väll blunda
Nää jag vill inte blunda så jag ska använda surfgoggles.
Surf on!
Bra initiativ att förklara termerna Elvir Vet inte var du fått din info, men för att slippa förvirring i framtiden kan jag ta upp några fel.
Först: ett beach breaks botten behöver inte bestå av sand. Det kan t.ex. bestå av sten, som på Torö.
Sen: Ett point break har ingenting med punkt att göra och den behöver inte vara stenig heller. Point är udde på engelska och det betyder alltså att vågen bryter längs med en udde eller landformation.
Sist: Ett reef breaks rev behöver som sagt inte bestå av korall. Det kan även bestå av sten, som t.ex. alla reef breaks i Sverige.
Surf on!
Bra initiativ att förklara termerna Elvir Vet inte var du fått din info, men för att slippa förvirring i framtiden kan jag ta upp några fel.
Först: ett beach breaks botten behöver inte bestå av sand. Det kan t.ex. bestå av sten, som på Torö.
Sen: Ett point break har ingenting med punkt att göra och den behöver inte vara stenig heller. Point är udde på engelska och det betyder alltså att vågen bryter längs med en udde eller landformation.
Sist: Ett reef breaks rev behöver som sagt inte bestå av korall. Det kan även bestå av sten, som t.ex. alla reef breaks i Sverige.
Min surfcoach Elvirs initiativ kom från mig för att jag tyckte att han borde förklara det för mig, nu när inte Willy ville det. Och Elvir kan man lita på och även bra att du Redax förtydligade det hela.
Angående namnet Strandbränningar har väl o göra med att de som skapade namnet där fans det endast sandbotten. Här i Sverige är det ju vanligt med stenbotten vid en strand och den info fick jag tänka ut själv, det tyckte Elvir. Han skulle ju bara ge exempel samt ge en överskådlig jämförelse där inte alla detaljer behövde vara med.
Angående förklaringen Bränningar vid udde så fattade jag att Elvir menade en udde när han skrev stening punkt för jag tänkte att steniga punkter brukar vara klippor och ligga på en udde och där det är en stilla stående punkt som vågorna klyvs genom.
Så nu kan jag kanske förstå vad Willys huvudfråga innebär som denna tråd handlar om tack vare Elvir och Redax svar.
Willy skrev: ...vilken typ ger den bästa surfaren?
Vad tror du? Blir en surfare som för det mesta surfar ett genomsnittligt beach break bättre än en som bara surfar points? Eller är det tvärtom? Självklart att de för övrigt har samma förutsättningar med timmar i vattnet, utrustning och motorisk skicklighet.
När jag talar om bättre surfare kan det egentligen bara mätas i hur långt de komer i tävlingar och då kan WCT-touren vara en bra måttstock.
Beach break är mindre förutsägbar men ett point ger oftast längre åk.
Vad tycker DU? Motivera.
Jag tror att detta beror på vilka typ av bränningar som WCT-touren hålls på och därför även mäter just den färdigheten hos surfaren. Så vad är den vanligaste typ av bränning som WCT-touren brukar arrangeras vid?
Förutom denna aspekt så tror jag att surfare vid beachbreaks har en bättre surferfarenhetsgrund då den är mer varierad än de andra alternativen. Att bränningar vid en udde ger längre åk ger ju surfarna mycket uthållighets styrka i ben.
Men tänk på att jag bara chansar i min motivering eftersom att jag bara är en obegåvad ej surfare med någon egen upplevd erfarenhet. Min kunskap är endast bildad av Elvirs samt Redax förklaringar samt mina egna reflektioner.
Surf on!
Tack för klarifieringen Redax, som jag sa så var det inte en utförlig beskrivning bara en liten lätt "beskiljelse" på dessa 3. Sen finns det ju alltid fördjupning som du skriver om att det inte behöver bestå av tex koraller. Men det var bra att du förklarade lite närmare, har lite svårt att utrycka mig bara hehehe