Facebook data

1
breathing exercises!
#78409 breathing exercises! 14 år, 4 månader sen Stoke: -9

MR.T
Inlägg: 23
graphgraph
offline

olla amigos!
har ni några tips eller vet några bra andningsövningar.
så man inte dör när clean up seten commer hehe
 
Logga in för att svara
#78410 Svar: breathing exercises! 14 år, 4 månader sen Stoke: 8

Feddan
Inlägg: 967
graphgraph
offline

Kolla upp andningsövningarna i YOGA. Nåt jag lärde mig under en fridykarkurs.
Då lär du dig att få ner pulsen och på så sätt bränner mindre syre.


Annars så... håll andan när du är ute och springer, likaså om du är nere i simhallen.
Kör 25-50meterslängder under ytan. Anledningen till att du ska hålla andan när du anstränger dig är att du då bygger upp en kvävetolerans.
 
Logga in för att svara
#78449 Svar: breathing exercises! 14 år, 4 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Prova att knyta en plastpåse över huvudet.
Knyt hårt och andas tills du hyperventilerar. Var noga med att inte ge upp när du känner andnöden, och se till att du är helt själv när du gör detta. hahahahaha MUUUUU!!
 
Logga in för att svara
#78450 Svar: breathing exercises! 14 år, 4 månader sen Stoke: 3

cobben
Inlägg: 122
graphgraph
offline

Inte kollat igenom filmen, så de kanske tipsar om det även där. Men en bra övning är att "andas i en fyrkant" som nån kallade det.

Andas in i 5 sekunder.
Håll andan i 5 sekunder.
Andas ut i 5 sekunder.
Håll andan (med knappt nån luft i lungorna) i 5 sekunder.
Andas in i 6 sekunder
Håll i 6
Andas ut i 6
Håll i 6

Fortsätt öka med en sekund tills du inte klarar mer!
 
Ändrat av cobben
Logga in för att svara
#78486 Svar: breathing exercises! 14 år, 4 månader sen Stoke: 5

freddie m
Inlägg: 63
graphgraph
offline

in i 5, håll andan i 20 och ut i 10... fatty!
 
Logga in för att svara
#78497 Svar: breathing exercises! 14 år, 4 månader sen Stoke: 0

Jake
Inlägg: 489
graphgraph
offline

Feddan skrev:
Kör 25-50meterslängder under ytan. Anledningen till att du ska hålla andan när du anstränger dig är att du då bygger upp en kvävetolerans.

Det är koldioxidtoleransen man kan påverka. Finns bara två gaser som driver våran andning, syre och koldioxid. Jag tror dock inte man kan påverka koldioxidtoleransen på längre sikt (så länge du inte har KOL). Man kan däremot successivt vänja kroppen vid högre koldioxidhalter vid exempelvis ett pass med fridykning om man hela tiden pressar sig och inte ventilerar tillräckligt. Då blir det även psykisk träning att vänja sig vid andnöden och ändå behålla lugnet så att man förbränner mindre syre. Själva toleransen försvinner dock snabbt, skulle tro att det rör sig om max en timme.
 
Logga in för att svara
#78498 Svar: breathing exercises! 14 år, 4 månader sen Stoke: 5

rxrosenvinge
Inlägg: 40
graphgraph
offline

Jag är själv fridykare/apneist och kan hålla andan i många min när jag har gjort en del uppvärmningsövningar. Många övningar är prana yana yoga men även övningar för att töja diafragma eller övningar på tomma lungor eller rättare sagt med bara residualvolym för att sparka i gång dykreflexen, bloodshift eller en vasokonstriktion. Det finns en uppsjö av tekniker och möjligheter man kan rabbla upp för att vänja kroppen på långa andhållningar.

Frågan är om man behöver allt detta som surfare. Som fridykare söker man en så låg puls som möjligt för att kunna dyka så djupt och länge som möjligt. Vissa har haft en puls på 8 slag i minuten under den djupaste delen av dyket. (Det är en lång förklarning till varför det blir så). Som surfare kommer man ha en hög puls när man har paddlat och hittat eller missat vågen.

Mental och fysisk träning kan jag dock rekommendera. Om du springer/simmar 100 meter så du har en hög puls och sedan försöker hålla andan i 30 sekunder. Repetera och repetera och repetera med längre andhållningstider och mindre lungvolym.

Det första du kommer känna av är en mental spärr. Du kan känna en smärre panikkänsla och du tror att du kommer att kvävas. Om du slappnar av släpper det och du upptäcker att du har en massa luft kvar. Med lite övning kan du säkert hålla andan i 3 minuter. Det borde räcka..

Många fridykare brukar säga att orsaken till att de kan dyka så djupt och hålla andan så länge som de gör är att det vet att de kan göra det.

Om du vet att du lätt kan hålla andan när det behövs gissar jag att det kommer att kännas lättare när du behöver göra det.
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!