Facebook data

1
Brasilien
#77868 Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

Håller på & kollar på lite olika alternativ i trakterna kring Sao Paolo och/eller Rio de Janeiro.
Letar efter ett ställe med en bra mix av surf & semester. Det får gärna vara beachbreak, gärna vänstervåg & eftersom jag tänkt resa runt en del behöver jag hyra bräda på plats. Vill bo hyfsat men inte alltför dyrt & helst på ett skönt ställe/stad med bra vibbar & lite lagom med party.
Nån som har ett bra tips??

Logga in för att svara
#77873 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 2

shakes
graphgraph

Kolla in Itacare.
Kanon ställe, roligt folk, god mat, bra fester, fina stränder och givetvis kanon surf!
Bodde på Albergue O Pharol, absolut det bästa stället jag bott på i Brasilien.
Dock ligger Itacare en bit från Rio men du kan flyga till Salvador istället för Rio så blir det närmare.
Är du i Itacare missa inte ön Barra Grande om du vill slappa.
Nås enklast med kanot och Jeep taxi.

Hoppas det hjälpte.

Logga in för att svara
#77874 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Håller med om att Itacaré är GULD!
Tropiskt vackert grönt, många stränder med surf, (hyr en bil eller slå dig ihop med nån som har) ett tag. Men det finns fyra stränder inom gångavstånd. Egentligen en bra in på knuten och sen en annan bra ett par kilometer bort.
Rio De Janeiro är däremot också BRASILIEN med allt från hela Brasilien i ett nötskal. Cariocas, människorna som bor i Rio är väldigt sköna och lätta att prata med! Det finns otroligt mycket att se o göra i Rio. Svalka dig med en juice i en juicebar som finns i varje hörn, äta lucnh i Santa Teresa, den bohemiska kuturella delen av stan, till levande musik, bossa nova. RIKTIGT bra fest i RIO! Men du måste veta vart det är som gäller just då. Det finns inget som Avenyn direkt där allt är centrerat förutom Lapa. De bästa klubbarna ligger utspridda.
Rio är en av världens vackraste städer, bra strandliv, du har Prainha att surfa en bit med buss därifrån. Men för surf är Rio annars inte det bästa i Brasilien. Sau Poulo är jätte crowd, skit i den stan 17 000 000 invånare i en stor fyrkantig stad..
Men BRA FEST!
Om du inte vill ha den klassiksa tropiska semestern i Itacaré med allt vad det innebär kan du istället åka söder om Rio, c:a 24 timmars bussresa till ön Santa Catarina, Brasiliens bästa surf bortsett från ön Fernando de Noronha i nordöst. Beachbreak efter beachbreak, bra bussförbindelser. Denna ö är mycket mer västerländsk till sin natur, rika människor, mindre kriminalitet, utmärkt surf, grönt och vackert, BRA FEST!

Gudfadern har talat till BOS

Logga in för att svara
#77877 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 0

figge44
graphgraph

Kolla även in guaruja och Santos.
Det ligger ca 1,5 timmesa bilväg ifrån Sao Paolo.
På Guaruja finns ett break som heter Pitanguieras. Men där finns också en lång sandstrand där det finns massor med bryt.
Hit åker folk ifrån Sao Paolo över helgen och på semester så det kan bli väldigt mycket folk.
Men är det inte semester tider eller helg så är det ganska lungt
Kanske inte världens bästa vågor men det finns gott om ställen att bo på och grejer att hyra.

Logga in för att svara
#77882 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

Kolla också in Ihla Grande om du skall till Rio. Var där för iofs tio år sedan, men då var det inte speciellt turistigt och glasklara vågor. Kan bara haft tur, men det var då helt klart en outnyttjad pärla. =D

Logga in för att svara
#77899 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

Tack snälla ni för tipsen!!

Itacaré går tyvärr bort eftersom jag flyger till Sao Paolo & sen ska vidare ner till Argentina så jag är mest inne på ställen mellan S.P och Rio.

Ihla Grande har jag kollat själv lite på men var lite undrande över priserna (dyrt??) och om det är FÖR "stillsamt" även om surfet verkar bra. Fast jag kanske har helt fel intryck här??

Santos/Guaruja; är det där Praia Grande m.fl ligger? Har fattat att det finns en del att välja på söder om Sao Paolo.

Förutom en del av det som redan nämnts har jag även fått tips ett ställe som heter Ubatuba (tror breaket/standen heter Itamambuca eller dyl). Nån som vet nåt om det?

Logga in för att svara
#77924 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 0

figge44
graphgraph

Det stämmer.
Praia Grande och Santos sitter i stort sett ihop.

Logga in för att svara
#77944 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 0

Guincho
graphgraph

Hira skrev:

Itacaré går tyvärr bort eftersom jag flyger till Sao Paolo & sen ska vidare ner till Argentina så jag är mest inne på ställen mellan S.P och Rio.

Ihla Grande har jag kollat själv lite på men var lite undrande över priserna (dyrt??) och om det är FÖR "stillsamt" även om surfet verkar bra. Fast jag kanske har helt fel intryck här??

Santos/Guaruja; är det där Praia Grande m.fl ligger? Har fattat att det finns en del att välja på söder om Sao Paolo.

Förutom en del av det som redan nämnts har jag även fått tips ett ställe som heter Ubatuba (tror breaket/standen heter Itamambuca eller dyl). Nån som vet nåt om det?

Ubatuba är trevligt, fullt med Paulistas (folk från São Paulo) som gillar att festa tills solen går upp. Det ryktas även om att det ibland kan bjudas på bra surf, t ex på Itamambuca, men de dagar jag spenderade där var vågorna mindre än de som skapas när man sätter sig i ett nyupptappat badkar. Är surf prio ett så skulle jag hellre rekommendera, precis som Sverre redan gjort, Santa Catarina. Ön Florianópolis är vacker och har flera riktigt bra spots. Trevlig resa!!

Logga in för att svara
#77952 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Guincho skrev:
Hira skrev:

Ubatuba är trevligt, fullt med Paulistas (folk från São Paulo) som gillar att festa tills solen går upp. Det ryktas även om att det ibland kan bjudas på bra surf, t ex på Itamambuca, men de dagar jag spenderade där var vågorna mindre än de som skapas när man sätter sig i ett nyupptappat badkar. Är surf prio ett så skulle jag hellre rekommendera, precis som Sverre redan gjort, Santa Catarina. Ön Florianópolis är vacker och har flera riktigt bra spots. Trevlig resa!!

Just så, skrev fel när jag skrev ön Santa Catarina, Florianapolis i delstaten Santa Catarina ska det va.
Magnifico

Ändrat av sverre
Logga in för att svara
#77953 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

sverre skrev:
Guincho skrev:
Hira skrev:

Just så, skrev fel när jag skrev ön Santa Catarina, Florianapolis i delstaten Santa Catarina ska det va.
Magnifico

Okej! Florianopolis har jag oxå kollat lite på. Verkar vara en hyfsat stor ö. Nåt speciellt ställe där som kan rekommenderas??

Camburi norr om Sao Paolo är ett annat ställe jag kikat lite på. Verkar vara ett hyfsat schysst ställe med sköna stränder & hyfsat konsistenta vågor. Nån som vet mer om det?

Sen undrar jag lite över vattentempen i feb/mars. Klarar man sig med bikini & rashie?

Logga in för att svara
#77972 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 0

Guincho
graphgraph

sverre skrev:
Guincho skrev:
Hira skrev:

Magnifico

Om man ska vara riktigt petig så hade du nog rätt ändå, jag tror nämligen att både delstaten och ön heter Santa Catarina medan Floripa är staden som ligger vid ön (en bit på ön och en bit på fastlandet). Men det viktiga var ju vart surfspotsen ligger och det är på öns östsida med de mest kända spotsen ganska centralt. Dock är det vackrare söderut och mindre crowd.

Bikini funkar alldeles utmärkt i feb/mars.

Logga in för att svara
#77973 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

nja.. jag tror att DU hade rätt.
Floripa är staden på ön Florianapolis i delstaten Santa Catarina.

Fan jag har ju vart där men minnet är kort. Däremot minns jag alla heta bikinibrudar! :-P

Logga in för att svara
#77974 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Surfet minns jag ju såklart också. Men vad fan hette den stranden som backpackerset låg på. I alla fall inte den bästa surfstranden. Bättre då att bo på... FAAAAAN!!! också vad heter den.. den med Sanddynorna!!
Hyr en bil ett par dagar kan vara ett tips också. Buss går till festandet i staden i mitten av ön.
Det finns en stad prcis när man kommer till ön också, ej så bra fest!
En vacker surfstrand finns även vid... Santinho, hette den så? Där kan man också bo vis surfet.

Logga in för att svara
#77975 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 2

Andrew
graphgraph

Barra de lagoa heter de där backpackerset låg väl?
Joquina heter stranden med sanddynorna........floripa e rätt bra.
Vi va även e praia rosa nere vid garaproba.....där e bättre surf.
Feb-mars ska du klara dig i bikini;)(i södra delarna)

Logga in för att svara
#77976 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Andrew skrev:
Barra de lagoa heter de där backpackerset låg väl?
Joquina heter stranden med sanddynorna........floripa e rätt bra.
Vi va även e praia rosa nere vid garaproba.....där e bättre surf.
Feb-mars ska du klara dig i bikini;)(i södra delarna)

THANK YOU!!!

OBRIFUCKINGADO!!!!

Logga in för att svara
#78079 Svar: Brasilien 14 år, 9 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

Tack snälla för alla goa tips! Nedräkning pågår....

Logga in för att svara
#98154 Svar: Brasilien 12 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Hira skrev:

Hej!
Intressant tråd med mycket tips.
Hittade du Hira något vettigt surfställe i närheten av São Paulo när det begav sig?
Har själv planer på att åka till São Paulo och träffa några vänner i denna tätbefolkade stad men vill ju självklart kombinera resan med surf när jag ändå är där. Det enda surfhaket jag känner till kring São Paolo är stället Maresias p.g.a prosurfaren Gabriel Medina som har sitt hemmabryt där.

Logga in för att svara
#98163 Svar: Brasilien 12 år, 11 månader sen Stoke: 0

robbys
graphgraph

Åker till S.P. i början på November å stannar till efter nyår. Jobbar mån-fre, men helgerna är ju fria, å varför inte ägna dom till surfing=)

Logga in för att svara
#98166 Svar: Brasilien 12 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Min vän därifrån S.P nämnde Santos beach som figge44 skrev om i tidigare post här, fast den platsen var inte vacker enligt hennes tycke men dock den närmaste från staden där det går att surfa.

Logga in för att svara
#98167 Svar: Brasilien 12 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Far givetvis inte missa ett besok pa Inferno i SP!

beskedlig publik...vanta 30 sec...

Ändrat av Andiss: Gammal o glomsk
Logga in för att svara
#98172 Svar: Brasilien 12 år, 11 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Ocksa nyfiken om Hira hittade nat... Min sambo ar fran Floripa sa vi har varit dar en hel del. Absolut vart att besoka! Ungefar en timmes flyg fran SP. Manga konsistenta bryt inom liten radie.

Logga in för att svara
#98174 Svar: Brasilien 12 år, 11 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Tja
Jag ska också till Brasilien. Ska träffa tjejens familj över jul/nyår.
De bor i São Paulo så jag kommer hänga där plus att vi ska åka ner till Praia Rosa (tror jag de var) i en vecka också.

Fler tipps om surf i de områdena är hjärtligt välkomna!

Logga in för att svara
#98178 Svar: Brasilien 12 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Angående orten Santos och dess strand och vågor så förstår jag min väns åsikt om att det inte e speciellt vackert där efter att tittat på en live webcast som jag hittat och jag älskar webcaster. På sidan finns även tydliga vågprognoser att kolla för den som gillar tabeller. Fler webcast för surfrelaterade områden att titta på i närheten av Sao Paolo finnas på denna fantastiska sida.

Logga in för att svara
#98218 Svar: Brasilien 12 år, 11 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

...hamnade i Itamambuca till slut. Bra vågor, helt uncrowded när jag var där i februari (vilket iof sig var lite efter högsäsongen. Vi var typ 5 pers i vattnet varje dag. Hyrde bräda vid stranden, som för övrigt är helt grym. Däremot finns inte så mycket lull-lull på stranden (restaranger & dyl) om man nu vill ha "service" nära.
Sen är Itamabuca ett väldigt litet, lugnt ställe. Vill man ha röj tror jag det är bättre & bo i Ubatuba & köra till vågorna i Itamambuca.
Har inte så mycket bilder därifrån men försöker ladda upp en bild så man kanske får en liten känsla av hur det ser ut...

IST skrev:
Hira skrev:

Hej!
Intressant tråd med mycket tips.
Hittade du Hira något vettigt surfställe i närheten av São Paulo när det begav sig?
Har själv planer på att åka till São Paulo och träffa några vänner i denna tätbefolkade stad men vill ju självklart kombinera resan med surf när jag ändå är där. Det enda surfhaket jag känner till kring São Paolo är stället Maresias p.g.a prosurfaren Gabriel Medina som har sitt hemmabryt där.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!