|
#75123 |
Surf whisky...! 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 101 |
|
Har förstått att det inte bara är jag som älskar denna ädla dryck!
Vilka mer på forumet gillar virre?
Själv är det Malt träsket som gäller.
Favoriter nu är: Bowemoore 18, Macallan 12 å Glenlivet 18. med en "liten" isbit i.....
|
|
|
|
|
#75124 |
Svar: Surf whisky...! 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Du har förstått helt rätt!
Vill därför rekomendera min favorit som visserligen är lite á la carte. Viktigt att du har rätt typ av glas vid avsmakning samt att du inte ätit kryddstarkmat vilket ofta grumlar till smaklökarna. Du bör även ha god belysning så att du kan bedöma färgen och viskositeten vilket ofta säger en del om lagringstid mm.
Explorer med Prestige Whiskyessens.
|
|
|
|
|
#75125 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Jag! Malt. Ingen is. En svätt vatten ibland. Om jag har råd kanske jag hittar en favorit i framtiden.
|
|
|
|
|
#75127 |
Stoke: 1 |
|
Revisorn skrev:
Vill därför rekomendera min favorit som visserligen är lite á la carte. Viktigt att du har rätt typ av glas vid avsmakning samt att du inte ätit kryddstarkmat vilket ofta grumlar till smaklökarna. Du bör även ha god belysning så att du kan bedöma färgen och viskositeten vilket ofta säger en del om lagringstid mm.
Explorer är för finsmakare, själv kör jag moonshine och kryddar med punschpraliner, smakar nästan samma...
|
|
|
|
|
#75128 |
|
Jesper skrev:
Revisorn skrev:
Explorer är för finsmakare, själv kör jag moonshine och kryddar med punschpraliner, smakar nästan samma...
Inget fel på moonshine men efter att prövat från flera olika leverantörer har jag nog kommit fram till att norrlänningarna i regel kolar moonshinen lite för mycket vilket leder till att karaktären dör. Kan även varmt rekomendera torrdestillerad sprit
|
|
|
|
|
#75131 |
Stoke: -234 |
|
hehe revisorn, din RACKARE!!
Själv varierar det mellan rökiga och mer eleganta..
just nu har jag bowmoore 12 y och en Balvenie 12y
ibland kör jag en skvätt vatten i, speciellt på Balvenie märker man hur nya smaker o dofter kommer fram, men även bowmoore. Ibland kör jag utan vatten när jag vill ha lite mer klös i halsen och genom bihålorna.
Alltid ur korrekt glas, aldrig is faktiskt.
nästa köp blir nog Glenmorangie som var längesen jag hade hemma nu.
Förslag mottages vänligt men bestämt.
P.S. kan rekomendera att hålla för handen för glaset, och rotera lite, stick sen ner näsan djup och andas in hårt, faktiskt jävligt skön upplevelse! Man känner först doftens styrka men sen väller nyanserna fram en efter en, sen tar man en klunk.
|
|
|
|
|
#75134 |
Stoke: 3 |
palo
|
|
|
|
|
#75135 |
|
Caol ila är rökig och fin, den ska du testa Sverre ( den kommer du att tycka om ).
Oban är också fin...
|
|
|
|
|
#75137 |
|
kan inte jag få testa den oxå....?
Var ju ändå jag som började tråden!
|
|
|
|
|
#75138 |
|
sverre skrev:
ibland kör jag en skvätt vatten i, speciellt på Balvenie märker man hur nya smaker o dofter kommer fram, men även bowmoore. Ibland kör jag utan vatten när jag vill ha lite mer klös i halsen och genom bihålorna.
P.S. kan rekomendera att hålla för handen för glaset, och rotera lite, stick sen ner näsan djup och andas in hårt, faktiskt jävligt skön upplevelse! Man känner först doftens styrka men sen väller nyanserna fram en efter en, sen tar man en klunk.
Säg att du tar en 6:a Whisky, Calvados eller Cognac vilket aldrig är fel (kanske fel innan blåstestet på E4 utanför Linköping), men efter det är det väl ok att blanda med Cola? Visst är det lite som att svära i kyrkan men smaklökarna är väl rimligen igenkorkade de närmsta timmarna och om jag utgår från mig själv så är kanske inte en 6:a är en helkväll för mig utan endast en aptitretare. Och kom inte med att en 6:a är lagom en vardag för när man väl skåpsuper blir det alltid en "lillen" till. Kan man likställa en rökig W. med en G.Dansk?
Elin, vad säger du??
|
|
|
|
|
#75139 |
|
firstdescente skrev:
Caol ila är rökig och fin, den ska du testa Sverre ( den kommer du att tycka om ).
Oban är också fin...
Caol ila har jag haft, mycket god.
Oban däremot har jag inte druckit, beskriv!!
|
|
|
|
|
#75141 |
Stoke: 24 |
|
Top 10 listan
1. Brora 30 yrs
2. Talisker 18 yrs
3. Macallan 18 yrs
4. Springbank 10 yrs
5. Yamazaki 12 yrs
6. Macallan 30 yrs
7. Glenrothes bottled 1987
8. Port Ellen 1979
9. Ardbeg lord of the isles 25 Yrs
10. Highland Park 18 yrs
Har jobbat som whisky försäljare och haft turen att få testa väldigt fina whiskys
Köper dock Macallan 10 yrs och Talisker 10 yr mest.. det är det man har råd med i bra prisklass..
|
|
|
|
|
#75142 |
|
Swingkid skrev:
Top 10 listan
1. Brora 30 yrs
2. Talisker 18 yrs
3. Macallan 18 yrs
4. Springbank 10 yrs
5. Yamazaki 12 yrs
6. Macallan 30 yrs
7. Glenrothes bottled 1987
8. Port Ellen 1979
9. Ardbeg lord of the isles 25 Yrs
10. Highland Park 18 yrs
Har jobbat som whisky försäljare och haft turen att få testa väldigt fina whiskys
Köper dock Macallan 10 yrs och Talisker 10 yr mest.. det är det man har råd med i bra prisklass..
O fan!
Brora 30 years... LIIIIITE mer beskrivning av din smakupplevelse där!!!!!!
|
|
|
|
|
#75143 |
|
Bra där Swingkid! Väntade just på att du skulle skriva någe!
Highland Park e´fin den oxå. Har inte testat 18y än.....
|
|
|
|
|
#75144 |
Stoke: -302 |
|
Revisorn skrev:
sverre skrev:
Säg att du tar en 6:a Whisky, Calvados eller Cognac vilket aldrig är fel (kanske fel innan blåstestet på E4 utanför Linköping), men efter det är det väl ok att blanda med Cola? Visst är det lite som att svära i kyrkan men smaklökarna är väl rimligen igenkorkade de närmsta timmarna och om jag utgår från mig själv så är kanske inte en 6:a är en helkväll för mig utan endast en aptitretare. Och kom inte med att en 6:a är lagom en vardag för när man väl skåpsuper blir det alltid en "lillen" till. Kan man likställa en rökig W. med en G.Dansk?
Elin, vad säger du??
Jag säger att om du kommer södergående längs E4:an så ska du sista biten innan Linköping svänga av mot Söderköping o därefter åka efter väg 210 o 35. Och om du kommer norrgående efter E4:an så ska du svänga av vid Mjölby och köra vägen via Sya, Mantorp, Sjögestad, Vikingstad, Malmslätt, Ryd , Skäggetorp o sen svänga ut på E4:an igen.
|
|
|
|
|
#75147 |
Stoke: -302 |
|
Elin_nybörjaren skrev:
Revisorn skrev:
sverre skrev:
Elin, vad säger du??
Jag säger att om du kommer södergående längs E4:an så ska du sista biten innan Linköping svänga av mot Söderköping o därefter åka efter väg 210 o 35. Och om du kommer norrgående efter E4:an så ska du svänga av vid Mjölby och köra vägen via Sya, Mantorp, Sjögestad, Vikingstad, Malmslätt, Ryd , Skäggetorp o sen svänga ut på E4:an igen.
Just det för då slipper du blåstestet.
|
|
|
|
|
#75149 |
|
Jadu.. hade turen o Smaka på Brora 30 årig på en whisky mässa i Oslo 2006.. Det nästan en religiös upplevelse.. Perfekt rökig och massa olika smaker allt i en fantastisk blandning.. Tyvärr lades Brora ner i början av 80 talet..
|
|
|
|
|
#75150 |
|
Har slutat lura mig själv med "lillen" går på en STOR direkt! Så kan man sitta å lukta å smutta en bra stund...
|
|
|
|
|
#75159 |
Stoke: -13 |
|
bowmore heter det FAKTISKT. dem gör en "bowmore surf"... skit.
laphroaig quarter cask hemma nu, lite tamare än "originalet" men fort så jävla trevlig. cigarill på det.
|
|
|
|
|
#75164 |
|
Kommer å hälsar på Rackarn!
|
|
|
|
|
#75175 |
|
c:a 4000 kr får man ge för en Brora 30 årig.... hm.....
ska jag köpa den eller ska jag på surfningsresa?
|
|
|
|
|
#75177 |
Stoke: 33 |
|
1. Jameson
2. Midleton
3. Powers
4. Paddys
|
|
|
|
|
#75180 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jameson är god vardagswhisky. Mild smak. Bra till Irish coffee.
Laphroiag om man vill ha mycket smak
Dalwhinnie har jag en flaska hemma ganska mild men mycket god. Distilleriet ligger högst av alla i Skottland enligt etiketten på flaskan. Oj hela 15 år gammal också
|
|
|
|
|
#75182 |
Stoke: 2 |
exiit
|
Antar att jag kommer bli halshuggen nu men va fan.
Whiskey (gärna billig) och cocacola MYCKET IS! och gärna i ett stort cocacola OS glas från macdonalds.
ORGAAAASMIC!
Kanske bäst att jag ber om ursäkt redan nu för att förstört allt för mycket whiskey.
|
|
|
|
|
#75185 |
|
exiit skrev:
Antar att jag kommer bli halshuggen nu men va fan.
Whiskey (gärna billig) och cocacola MYCKET IS! och gärna i ett stort cocacola OS glas från macdonalds.
ORGAAAASMIC!
Kanske bäst att jag ber om ursäkt redan nu för att förstört allt för mycket whiskey.
billig whisky förstör du inte med cocacola, den är så jävla äcklig att cocacola är ok!!
|
|
|
|
|
#75186 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Det är gött å supa.
|
|
|
|
|
#75192 |
Stoke: -18 |
|
Jag föredrar callahanmorgancholishmaclasughlan gjord av en druid 1000FKR
på en ö så liten att bara spritkokaren får plats nu pratar vi whiskey på riktigt
|
|
|
|
|
#75203 |
Stoke: 15 |
|
Caol Ila 12yrs definitivt en favorit, bättre än 18yrs tycker jag. Ben Riach 13yrs, de har en special ute på bolaget nu, har sparat specialeraren från förra året också. Lagavulin är inte alls dum och en kall jävla kväll efter surf så fungerar Laphroaig ganska fint också, fast den är lite väl tung i mängder.
Ardbeg lämnar en konstig eftersmak, Bowmore funkar i alla lägen, frågan vilken som är bäst, det är faktist inte Surf tycker jag. Oban är fin också, men Caol Ila är min vinnare just nu men Ben Riach är inte långt efter!
|
|
|
|
|
#75213 |
Stoke: 5 |
|
Systemet e jävligt billiga me whiskey så de e nog de bästa inköpet i Europa...
Aja anyways
Ardbeg 10y eller beist e fin.
Yamazakin e fin som fan me 12y sugen på å pröva 10y som dom har på danmarksbåtarna men inte på bolaget.
Talisker DE e fin inkl Coal...
svårt å sätta på fingret på nån faktiskt...alla har sin smak...
sen får man faktiskt inte dissa den svarta fågeln som e blenden som e jävligt prisvärd.
Springbank har ett par goda med i låg ålder...Mackmyran har ja dock inte smakat ännu, frågan är om den e prisvärd?
Har en tidigare tappning men pga priset på dropparna så sparas väl den....
Aja, cant get enough
|
|
|
|
|
#75214 |
|
Ok, har bestämt mig för att inhandla Ardbeg 10 eller Lagavulin 16 nästa gång!
rekomendationer!!????
|
|
|
|
|
#75215 |
|
sverre skrev:
rekomendationer!!????
beskriv gärna smakerna!
|
|
|
|
|
#75216 |
|
Daniel skrev:
Caol Ila 12yrs definitivt en favorit, bättre än 18yrs tycker jag. Ben Riach 13yrs, de har en special ute på bolaget nu, har sparat specialeraren från förra året också. Lagavulin är inte alls dum och en kall jävla kväll efter surf så fungerar Laphroaig ganska fint också, fast den är lite väl tung i mängder.
Ardbeg lämnar en konstig eftersmak, Bowmore funkar i alla lägen, frågan vilken som är bäst, det är faktist inte Surf tycker jag. Oban är fin också, men Caol Ila är min vinnare just nu men Ben Riach är inte långt efter!
Ja Bowmore surf e helt ok finns dock bara på Tax free.. Men Bowmore Mariner e min favorit..
Håller med om att Ardbeg smakar lite skumt men de lite dyrare varianterna är helt fantastiska....
Jag är inget stort fan av Famous Grouse men på systemet finns det en Famous Grouse malt whisky 12 årig som är helt fantastisk och väldigt prisvärd.. den består till största delen av 12 årig Macallan o 12 årig highland park..
Mackmyra ar jag bara testas Prelodium 1,2 o 3 och tykte de två första smakade inte alls gott medans Prelodium 3 var förvånansvärt god ( lagrad på bourbon o sherry fat med lite rök i smaken )
|
|
|
|
|
#75237 |
Stoke: 7 |
Wrane
|
Jag gillar Balveni Dubbelwood.
Just cherryfatslagringen ger en majsig efterton.
"Doctors Special" är bra att desinficera fötterna med när man har trampat på en sjöborre.
|
|
|
|
|
#75238 |
nrd
|
sverre skrev:
rekomendationer!!????
Kan starkt rekomendera Ardbeg, förbaskat god whisky, min personliga favorit. Väldigt fyllig smak med MYCKET rök.
|
|
|
|
|
#75239 |
Stoke: 7 |
Wrane
|
"Balvenie Dubblewood" ska det ju vara såklart.
Min svengelska är bättre än min engelska!
|
|
|
|
|
#75249 |
Stoke: 12 |
Fader
|
kul att se så mycket kunskap och intresse om uisge beatha. jag älskar de flesta islay whiskys. svårt att göra fel med de. kan även tipsa om Orkney whisky som Scapa och Highland Park.
Scapa 12yr har en exotisk smak, nästan mango, guava med kokosnöt tuggmotstånd. Surf-inspirerad.
För några veckor sedan fyllde jag år och mina tjejer köpte en Highland Park 18 till mig som present. Jag stack ut på e.m. och surfade höft höga vågor ensam. på vägen hem på färjan, satt ett antal tjejer i två bilar, drack öl med musiken på hög volym. De frågade mig om jag vill följa med till deras fest. Det var ett svart beslut men jag sa nej, Jag ska hem till min familj och dricka whisky som var lika gammal som tjejrna var! That´s maturity. or stupidity.
Samma sak hände några veckor senare, när min barndomskompis Joshua Radin, spelade på brewhouse i göteborg. Hundratals tjejer skrek at han skulle börja spela. Men bara vi satt backstage och drack en fin whisky.
|
|
|
|
|
#75281 |
|
Trevligt att det blev några seriösa inlägg på tråden till slut.
Okej å jag håller med... Tråden kanske skulle ha haft namnet "Whisky after surf" el likn...
Whisky kanske inte ÄR surf... Men bra jäkla trevligt å gött efteråt.
Hur som helst, efter lite inspiration härifrån så blev det ett nytt köp idag. Ska bli gött!
|
|
|
|
|
#75283 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Det blev en Captain Morgan (rhum) till festen imorn! sorry
|
|
|
|
|
#75298 |
Stoke: 5 |
|
Ardbeg 10 är väldigt rökig med högt PPM eller va de räknas i rökigheten.
Helt klart en av mina favoriter i klassen 350-500kr klassen.
Fast gillar man inte rökigt så skall man ju inte ta nån sån. En uppstickare än dock AnCnoc, sålde slut ganska snabbt när den kom i våras? Highland tror ja de e...väldigt god för ett lågt pris.
En whiskey behöver inte kosta 1000kr för å vara god. Man ser sig gärna blind på åren om man inte e kännare. Fast sån är människan i naturen, nåt med finare omslag betalar man gärna lite mer för en pryl med annat namn men med samma innehåll.
|
|
|
|
|
#75299 |
|
jävla trams alltihopa egentligen jag är på estas spår captain morgan och coke sen är man klar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!'
jag är packad som ett sjömonster i sjön mellan stryn och kongsvinger bråka inte nu
NERD CREW FUCK THE REST WERE THE BEST
|
|
|
|
|
#75300 |
|
när kommer vintage gitarr tråden??????????????????????????????????????
nån som ruvar på en fin ac30 från sent 60 tal eller en fin jävla gibson firebird från samma årgångar?
men mina gitarrer till skillnad från era spritsamlingar har ett värde som inte kan värdesättas i kosing
NERD CREW var är bos då?
|
|
|
|
|
#75303 |
|
Fan bästa tråden på år å dar.. Whisky o guror 2 av mina största passioner när man inte är i vattnet o surfar..
Hade en gammal vit Fender stat ett tag o den var helt ok.. Gillar dock ackustiska guror mer.. Dröm guran är nog en Guild M-20 Samma som Nick Drake använde sig av......
Annars är ju ljudet från en gammal Gibson Les Paul med Marshall högtalare, uppsättning a la Jimmy Page magisk också..
|
|
|
|
|
#75304 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Hade tills för ngr år sen en vit Hagström Superswede. Snyggare än Les Paulmodellen.
|
|
|
|
|
#75311 |
Stoke: 10 |
|
Men hallå!!, har ni missat den bästa whiskey'n av dom alla, Lagavulin destillers editon -91?
Tyvärr slut på bolaget men kan finnas på taxfree, men lugn det kommer ett nysläpp på måndag med
-93:ans version, är den lika bra så är ordningen återställd.
Men det är inte den ända som släpps på bolaget på måndag.
Caol Ila dest.
Talisker dest.
Mackmyra
Ska själv köa för lagavulin dest., Caol Ila dest. & Grönsteds congac
Sen är det bara att hoppas att Laphroaig släpper sin tripple wood på bolaget, finns bara på taxfree för tillfället.
|
|
|
|
|
#75313 |
Stoke: 20 |
|
Whisky är tvärbögigt... ledsen att säga det...
Hata sprit...
|
|
|
|
|
#75314 |
|
Tyreso_soulsurfer skrev:
jävla trams alltihopa egentligen jag är på estas spår captain morgan och coke sen är man klar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!'
jag är packad som ett sjömonster i sjön mellan stryn och kongsvinger bråka inte nu
NERD CREW FUCK THE REST WERE THE BEST
Hehe, Nerd Crew är en motståndare att räkna med trots allt. Men att berätta att du dricker whiskey och drar linor kanske är väl självutlämnande (läs vad du skrev en gång till)
|
|
|
|
|
#75320 |
|
|
|
|