Facebook data

1
angående att nämna spots...
#74302 angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

marre_k
graphgraph

Debatten här inne angående att outa spots här inne har pågått ett tag. Det som dock gör mig konfunderad att detta verkar enbart gälla spots i Sverige eller i dess närhet. När det kommer till andra länder så berättas dett vitt och brett om vilka ställen alla bör åka till och hur bra det är, vid olika riktningar på swell osv .
Jag personligen tycker inte att detta är mer ok än att outa spots i Sverige. Är jag enbart ensam om detta? Självklart finns det spots som, är världskända och alla hittar till, men många små pärlor finns fortfarande kvar. Var går gränsen?

Logga in för att svara
#74305 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Gränsen är nådd och överskriden!

Logga in för att svara
#74306 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Skit i var gränsen går - surfa ist. Sjukt less på den här meningslösa debatten. Basta.

Logga in för att svara
#74309 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

avslöja en surfspot är ju som att avslöja vart pudersnön fortfarande ligger kall när påsken har kommit.

mao, jätteonödigt om man gillar vågor eller puder.

man får leta, det är kul att leta med.

Logga in för att svara
#74310 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

är det någon hemliga ställen i utlandet som nämns? Jag gillar inte när det gör det i så fall. Men ställen där det finns WCT tävlingar eller annat som Huntington ser jag det inte som en problem om det nämns på surfsverige.

Det största skillnaden är att I Sverige så är vågorna 10X mindre consistent. Om det fanns vågor varje dag, så hade outning inte varit en lika stor problem,

Logga in för att svara
#74344 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 1

olfa
graphgraph

En fiskare berättar inte var fisken står...
En svampplockare berättar inte var kantarellerna finns...
En surfar berättar inte var vågorna bryter, svårare än så är det inte.

Logga in för att svara
#74345 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

Joyrider
graphgraph

olfa skrev:

och en äkta cowboy berättar aldrig vad han känner... det är därför han alltid är ensam till sist

Logga in för att svara
#74350 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 1

olfa
graphgraph

..men han slipper iaf dela sin heinz-burk med 40 pers till...

Logga in för att svara
#74351 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 1

olfa
graphgraph

Logga in för att svara
#74355 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

Bacca
graphgraph

Sällan stutsar en termos, sa mannen med två vänster fötter och fortsatte att gå i cirklar.

Logga in för att svara
#74357 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Ja liknelser . Däremot en scout denne delar ut ett sjökort o kompass o hjälper till att spana upp surfljuspunkterna tillsammans med den som frågar.

Logga in för att svara
#74358 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

äääh.... jo.....

titta upp sa mannen som såg en tupp och sa detta till tuppen men hans polare tittade upp istället HAHAHAHAHAHAHA!!!!
Den e för jävla go!!

Logga in för att svara
#74359 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Joyrider skrev:
olfa skrev:

och en äkta cowboy berättar aldrig vad han känner... det är därför han alltid är ensam till sist

Inget ont om cowboys, men..... "Brokeback Mountain" aka, "BrokenAss Mountain".

Logga in för att svara
#74363 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 7

Gladaolle
graphgraph

det löser sig sa bonden och sket i badkaret!

Logga in för att svara
#74367 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Gladaolle skrev:

de är just där du har fel. de löser sig inte om man bara ignorer problemet. Jag tycker de är bra att några står upp och säger vad dom tycker om fler folk på sina hemma spots. Men också etik är som sagt viktigt. Kolla andra länder, hur har de slutat där. Jag surfade ett spot i england när två bussar japaner kom och paddlade rakt ut i den enda bra peaken på den stranden istället för att paddla runt. Redan där hade de för andra gången inom 15 min gjort sig ovän med de andra som var där. Hade de vart smarta hade de delat upp sig på den och stranden 1km längre bort, paddlat runt vågorna som bröt. iställe för att paddla på allt som var haft lite mera avslappnad stil, väntat på sin tur och inte betet sig som om de ägde hela världen då hade de med säkerhet åkt hem med hela fönster på bussen utan trasiga däck... vad jag vill säga är att de är bättre att lyfta problemet innan de blir ett större problem. ok kanske inte helt följer rubriken på tråden men etik och sunt förnuft gäller både hemma och borta. Förutsatt att man nu har de...

Logga in för att svara
#74370 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

freddandson skrev:
Gladaolle skrev:

ok kanske inte helt följer rubriken på tråden men etik och sunt förnuft gäller både hemma och borta. Förutsatt att man nu har de...

Tänk på att alla har olika uppfattningar om vad som ingår i sunt förnuft. Japaner tycker på ett sätt o du tycker på ett annat sätt o båda har lika rätt eftersom att ni båda utgår i från ert sunda förnuft. En dialog måste uppstå först tycker jag så att båda parter får reda på vad ni lägger i detta begrepp först då kan ni snacka med varandras sunda förnuft. Självklart jobbigt o besvärligt men kan underlätta kontakten i fortsättningen.

Kom ihåg att ignorera mig för jag är ett stort problem här på SS eftersom att jag tycker en massa saker.

Logga in för att svara
#74372 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 7

Gladaolle
graphgraph

freddandson skrev:
Gladaolle skrev:

de är just där du har fel. de löser sig inte om man bara ignorer problemet. Jag tycker de är bra att några står upp och säger vad dom tycker om fler folk på sina hemma spots. Men också etik är som sagt viktigt. Kolla andra länder, hur har de slutat där. Jag surfade ett spot i england när två bussar japaner kom och paddlade rakt ut i den enda bra peaken på den stranden istället för att paddla runt. Redan där hade de för andra gången inom 15 min gjort sig ovän med de andra som var där. Hade de vart smarta hade de delat upp sig på den och stranden 1km längre bort, paddlat runt vågorna som bröt. iställe för att paddla på allt som var haft lite mera avslappnad stil, väntat på sin tur och inte betet sig som om de ägde hela världen då hade de med säkerhet åkt hem med hela fönster på bussen utan trasiga däck... vad jag vill säga är att de är bättre att lyfta problemet innan de blir ett större problem. ok kanske inte helt följer rubriken på tråden men etik och sunt förnuft gäller både hemma och borta. Förutsatt att man nu har de...

jaa, det var nog dumt av mig och säga så

Logga in för att svara
#74382 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Logga in för att svara
#74386 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Joyrider har helt rätt - man vill ju inte surfa ensam heller. Helt värdelöst i längden.

Logga in för att svara
#74390 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Liinus skrev:
Joyrider har helt rätt - man vill ju inte surfa ensam heller. Helt värdelöst i längden.

uh?

Logga in för att svara
#74391 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Elin_nybörjaren skrev:
freddandson skrev:
Gladaolle skrev:

ok kanske inte helt följer rubriken på tråden men etik och sunt förnuft gäller både hemma och borta. Förutsatt att man nu har de...

Tänk på att alla har olika uppfattningar om vad som ingår i sunt förnuft. Japaner tycker på ett sätt o du tycker på ett annat sätt o båda har lika rätt eftersom att ni båda utgår i från ert sunda förnuft. En dialog måste uppstå först tycker jag så att båda parter får reda på vad ni lägger i detta begrepp först då kan ni snacka med varandras sunda förnuft. Självklart jobbigt o besvärligt men kan underlätta kontakten i fortsättningen.

Kom ihåg att ignorera mig för jag är ett stort problem här på SS eftersom att jag tycker en massa saker.

Du har NOLL KOLL på surf.
Man utgår inte från sunt förnuft i sig utan vad som är sunt förnuft från SURFSPORTENS synvinkel. SURFINGEN är grunden varpå det sunda förnuftet utgår, inte tvärtom som du säger, att det sunda förnuftet är grunden.
OBS du behöver inte svara på detta, det är ett allmänt uttalande jag gör till alla, utifrån ditt argument. Jag avser INTE att gå i diskussion med DIG.
Om du nödvändigtvis ska svara så är det typ: WORD eller liknande.
tackar hej.

Logga in för att svara
#74392 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

SharkBoy skrev:
Liinus skrev:

uh?

Så ere.

Logga in för att svara
#74396 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

sverre skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
freddandson skrev:
Gladaolle skrev:

Du har NOLL KOLL på surf.
Man utgår inte från sunt förnuft i sig utan vad som är sunt förnuft från SURFSPORTENS synvinkel. SURFINGEN är grunden varpå det sunda förnuftet utgår, inte tvärtom som du säger, att det sunda förnuftet är grunden.
OBS du behöver inte svara på detta, det är ett allmänt uttalande jag gör till alla, utifrån ditt argument. Jag avser INTE att gå i diskussion med DIG.
Om du nödvändigtvis ska svara så är det typ: WORD eller liknande.
tackar hej.

WORD! Bra du gör ju precis som min text uppmanar dig till att göra, nämligen du förklarar vad som ingår i begreppet SUNT FÖRNUFT. Först nu kan jag få en förståelse vad du utgår i från med det begreppet kopplat till surfing.

Logga in för att svara
#74399 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

det är så här........................

dem oskrivna surfreglerna dök upp på 50-60 talet precis därför det började bli mycket folk i vattnet på vissa ställen och det behövdes tur och ordning i vattnet så att alla kunde få sina vågor i rätt ordning och att minimisera faran i vattnet och respekterar dem som bodde brevid vågorna...
det är precis det jag sa förut..många lera sig 'surfa' men inte inte känna reglerna..det är synd tycker jag..

sunt förnuft...är att använda HJÄRNAN....om man dyker upp med 30 pers i en buss..det är inte sunt förnuft att alla paddla ut på en gång på ett ställe...det blir inte tillräckligt nog med vågor till alla....(det beror helt på hur vågförhållanden var på denna dag alltså, men på 90% av tiden blir det automatiskt för trångt)..det är sunt förnuft

Logga in för att svara
#74401 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

RATMAN skrev:
det är så här........................

dem oskrivna surfreglerna dök upp på 50-60 talet precis därför det började bli mycket folk i vattnet på vissa ställen och det behövdes tur och ordning i vattnet så att alla kunde få sina vågor i rätt ordning och att minimisera faran i vattnet och respekterar dem som bodde brevid vågorna...
det är precis det jag sa förut..många lera sig 'surfa' men inte inte känna reglerna..det är synd tycker jag..

sunt förnuft...är att använda HJÄRNAN....om man dyker upp med 30 pers i en buss..det är inte sunt förnuft att alla paddla ut på en gång på ett ställe...det blir inte tillräckligt nog med vågor till alla....(det beror helt på hur vågförhållanden var på denna dag alltså, men på 90% av tiden blir det automatiskt för trångt)..det är sunt förnuft

WORD! Ännu en till förklaring om hur någon i detta fall du Ratman tänker på detta begrepp om sunt förnuft. Nu har jag o vi andra även din förståelse av hur du anser. Fler kanske vill berätta sina vinklar innan en dialog uppstår.

Varsågod att fortsätta att ignorera mina ord!

Logga in för att svara
#74413 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

Joyrider
graphgraph

olfa skrev:

Logga in för att svara
#74414 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

Joyrider
graphgraph

olfa skrev:

hihi

Logga in för att svara
#74415 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Haahahahahahahaaa

Logga in för att svara
#74417 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Din förklaring om din synvinkel om outning var intressant framfört Joyrider.

Logga in för att svara
#74418 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: 0

Joyrider
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:

tack elin

Logga in för att svara
#74420 Svar: angående att nämna spots... 14 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Joyrider skrev:
Elin_nybörjaren skrev:

tack elin

Tacka inte djuren!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!