|
#73989 |
hur vågsäkert är stadt? 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Hur vågsäkert är stadtlandet nu på hösten? är det värt att betala bensin( 4 pers från gbg), mat och boende för några dagars surf på höstlovet? Har läst någonstans att det i stort sätt bryter varje dag där uppe, men kan man räkna med kul vågor att surfa med kort bräda varje dag?
//harry
|
|
|
|
|
#73991 |
Svar: hur vågsäkert är stadt? 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Nej.
Men det är sjukt vackert och ta med en longboard så får du garanterat några vågor...
|
|
|
|
|
#73992 |
Stoke: 14 |
|
harry skrev:
Hur vågsäkert är stadtlandet nu på hösten? är det värt att betala bensin( 4 pers från gbg), mat och boende för några dagars surf på höstlovet? Har läst någonstans att det i stort sätt bryter varje dag där uppe, men kan man räkna med kul vågor att surfa med kort bräda varje dag?
//harry
Om du kan din sak så åk, om inte så stanna hemma. Denna tiden kan det bli ordentligt stort och jobbigt och många som åker upp får nöja sig med att sitta på stranden och se på. Nu ser i och för sig inte prognosen för veckan så bra eller så stor ut, men det kan smälla till rätt ordentligt:) Lycka till.
Peter
|
|
|
|
|
#74006 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
A jag håller inte med sista skribenten helt. Så stort blir det inte på stränderna på Stadtlandet. Beror väl lite på vad man menar det är ju inte alltid nybörjarsurf heller direkt. Däremot kan du nog räkna med ganska konstant surf så här års.
|
|
|
|
|
#74008 |
|
ErikG skrev:
A jag håller inte med sista skribenten helt. Så stort blir det inte på stränderna på Stadtlandet. Beror väl lite på vad man menar det är ju inte alltid nybörjarsurf heller direkt. Däremot kan du nog räkna med ganska konstant surf så här års.
Nej det e ju inte alltid att det e stort som fan, men det finns tillfälle då det är bättre att vara på land. som en dag i Oktober förra året;)
|
|
|
|
|
#74010 |
ErikG
|
Jojo det blir ju hyffsat stort i Hoddevik men det är ju relativt långgrunt och det bryter på sand. Kraften i vågorna är ju rätt begränsad om man jämför med rev på andra ställen i Norge eller för den delen övriga Atlanten. Ok att man kanske får lite sand i käften. Tycker ärligt talat att Hoddevik är lite överreklamerat, det blir ju oftast inte speciellt tubigt och stänger rätt mycket.
|
|
|
|
|
#74014 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Bäst med långbrädor, tycker iaf jag. Har iofs inte vistats där så mkt jämfört med andra. I jul surfade lillsyrran o jag bra vågor för nybörjare: knä till midja.
Förstamajhelgen däremot var det 'ngt' större...
Här Nisse på lagom stor en...
|
|
|
|
|
#74015 |
Esta
|
i juli var jag där, inte Jul!
|
|
|
|
|
#74022 |
Stoke: 4 |
|
Idag hade vi bästa surfet som vart i höst. Fruktansvärt cleant och headhigh..
Jag har bott här uppe i snart 2 månader och har haft 1 vecka med lite för litet surf.. Men ni kan räkna med att ni får bra surf oavsätt när ni kommer hit på hösten. Om det är alltför litet i Hoddevik så är det bara att ta turen till Ervik så är oftast lite större.. 11 grader i vattnet och det håller sig över 10 grader fram till Jul.
Ni är välkomna upp!
Hade
Linus
|
|
|
|
|
#74026 |
Stoke: 8 |
|
Jag var där 1:a majhelgen. åkte med Peter & Göran. När det var som värst då, så bröt det precis utanför vågbrytaren. Men det fanns tillfällen då longboarden funkade fint.
Dom sista 2 ggr var det fan så mycket bättre. Två helger i september, första var grymt bra. Axelhögt och snälla vågor. Funkade med både longboarden och shortboard.
Sista helgen var det OK den första dan. Sedan var det blåsigt som faaan, vinden vred 180' vid flera tillfällen och vågorna stängde som en rullgardin över hela viken.
Så det där med brädval under hösten är lite svårt, tycker jag. Nu börjar det växa till sig, ibland rejält.
|
|
|
|
|
#74028 |
Stoke: 11 |
|
Jag och ett gäng polare drar upp till höstlovet med Göran hoppas på bra vågor och tar med kort och lång bräda så man garanterat får surf vi ses i lineu ni som skall dit.. Det är jag som har vit bräda och svart våtdräkt så ni vet
|
|
|
|
|
#74035 |
Stoke: 33 |
|
|
|
|
|
#74048 |
Stoke: 84 |
|
Believe me, det kan bli stort i Stadtlandet. Förra året var det tydligen vågor på närmare 4 m, vet inte om det är det tillfället Feddan snackar om? Sist jag var där var det också BIG en av dagarna och svårt att ta sig ut. Men som tur är finns ju piren där man kan hoppa ut och på så vis komma i bakom vågorna.
Stadtlandet i all ära, men stränderna några mil utanför Stavanger håller fan världsklass. Kom hem därifrån inatt och jag är SÅ nöjd.
|
|
|
|
|
#74109 |
|
Liinus räcker det med en 5/4 eller ska man ta med 6/5/4 dräkten? och vantar booties o hoodie???
peace
|
|
|
|
|
#74123 |
Stoke: 2 |
|
Kan ju säga att det inte kommer bli tråkigt om ni drar upp. Som det skrivs högre upp så kommer ni nog inte bli våglösa, det är värre på sommaren. Och som det också står så är det bara dra till Ervika om Hoddevik inte funkar, det finns ett par secret spots som ligger typ 1 timma från Hoddevik som ni säkert kan få reda på om ni drar upp dit och det är kasst. Men jag tror det blir tvärtom snarare lite för höga vågor om ni inte är så "duktiga". Jag va där för en månad sen och det var snälla vågor och högre blev det när vi skulle därifrån. När vi va där så var det i snitt 7f vågor....
Lycka till and have fun
|
|
|
|
|
#74137 |
Esta
|
Elvir skrev:
... det finns ett par secret spots som ligger typ 1 timma från Hoddevik som ni säkert kan få reda på om ni drar upp dit och det är kasst.
I den stund du skrev detta, blev dessa spots inte längre secret...
Äsch orka. Redax, banna mig i en vecka nu så jag kan skaffa mig ett liv och återfå mitt lugn!
|
|
|
|
|
#74161 |
|
längtar till stadt nu hoppas del blir bra nästa vecka =)
|
|
|
|
|
#74184 |
ErikG
|
Surfing i Norge är en otrolig upplevelse. Den norska gästvänligheten, idyllen, vildmarken, norrskenet och de fina vågorna som verkligen finns därute för den som har fjälltält, ett par rejäla kängor och lite jävlaranamma.
|
|
|
|
|
#74186 |
|
Vackert:)
|
|
|
|
|
#74187 |
|
|
|
|
|
#74188 |
|
Stort och hårigt:ohmy:
|
|
|
|
|
#74206 |
|
Maiorana skrev:
Liinus räcker det med en 5/4 eller ska man ta med 6/5/4 dräkten? och vantar booties o hoodie???
peace
Verkar som en 5/4a funkar fortfarande, men jag kör på min 6/5/4 samt hoodie, skor och vantar. Mest för att kunna vara i så länge som möjligt. Flera som kör utan luva ännu dock.
|
|
|
|
|
#74211 |
Stoke: -234 |
|
harry skrev:
//harry
Hur vågsäker är DU?
|
|
|
|
|
#74225 |
|
sverre skrev:
harry skrev:
//harry
Hur vågsäker är DU?
Nu är du DRYG Sverre.
|
|
|
|
|
#74227 |
|
PS: Den kan ligga snö på ett par vägsträckor nu, så släng på vinterdäcken för säkerhetens skull.
Men hör med Cederholm, han borde ha koll på det.
|
|
|
|
|
#74338 |
Stoke: 4 |
|
ETT MÅSTE MED VINTERDÄCK! Ni kommer inte hit utan sladd annars..
Maiorana. Det är fortfarande rätt bra temp i vattnet.. Du bör ha booties, gloves och huva.. Men kör utan huva om du gillar Icecream headache=) Jag kör fortfarande 5/4 dräkt och det är lagom..
Såg att ni var på bokningen, hälsa Göran att sätta på vinterdäcken..
Helgen som var nu, va helt sick.. bästa surfet i höst.
Go tur! så ses vi här!
|
|
|
|
|
#74347 |
|
LinusE jag hoppas de har vinterdäck på haha
jag tar med mig 6/5/4 dräkten med booties o gloves... och varma kläder! ja vi är ett gäng unga surfare och icke surfare som kommer upp det kommer bli sjukt kul fast prognosen ser sådär ut... men har med min långbrädan!
vi ses i lineupen
|
|
|
|
|
#74365 |
Stoke: 7 |
|
|
|
|
|
#74384 |
|
|
|
|
|
#74400 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#74402 |
|
sverre skrev:
Maiorana skrev:
Gladaolle skrev:
Maiorana skrev:
Det är jag som har vit bräda och svart våtdräkt så ni vet
haha då känner man lätt igen dig
hahaha of course! nä men en mindre kid med halvlångthår med antingen en stor longboard rödvit eller en nord fish rödvit...
hahaha nej det är inte så långt... men inte kort heller
Jaså, fan va gött Ville att du har skaffat halvlångt hår!
|
|
|
|
|
#74457 |
|
|
|
|