|
#71740 |
Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Okey... det snackas om utrustning, vågkvalité, träning etc men en lika viktig grej när man surfar är ens psyke - tycker iaf jag. (finns säkert ett gäng artiklar om det redan...)
"Vågar jag ta av på denna stora våg?"
"Oj, jag håller på att tappa balansen, kommer inte klara det här"
"Kommer jag klara det till nästa sektion?"
+ alla andra funderingar som kan dyka upp när man minst behöver det, när det som egentligen viktigast är e tänket: JUST DO IT!
Jag pre- och postvisualiserar mitt surfande på olika bryt, vilka fel jag gjorde och hur jag ska göra nästa gång, vad som funkade osv. När jag sen surfar, kopplar jag bort dom tankarna (så gott det går). Att tveka, om än 1/10 sek, kan göra att man sumpar en våg.
Sen det där med själva vågen... Jag ser den som ett underlag jag glider på och som har olika skepnader: ibland nästan platt, ibland väldigt brant och allt däremellan.
Igår tog jag av en sk trappstegsvåg. Hade jag tänkt det minsta, skulle det slutat med en wipe-out. Nu såg jag bara en till backe att åka nerför. Funkade hur bra som helst.
Så vad anser ni om surfpsykologi?
Kom gärna med fler exempel på hur psyket kan påverka ens surfande.
|
|
|
|
|
#71741 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: -234 |
|
du vet väl att du riskerar att släppa lös...
for me its all about feeling the flow of the wave..
listen to the wave, the wave tells you were to go.. and what to do..
BOS bevingade ord sen 2007
|
|
|
|
|
#71742 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Bara dom med erfarenhet av surf, kan veta vad jag menar...
Flow - absolut!
|
|
|
|
|
#71743 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Finns säkert en hel vetenskap inom KBT eller liknande om hur man ska tänka inom idrott mm.
Viktiga är att dra lärdom av tidigare missar men sen fokusera framåt. Sen kanske man inte orkar rigga en videokamera för att studera alla tavlor. Tror även om man är på visset humör så påverkar det ens surf negativt men o andra sidan brukar jag bli glad när jag är och surfar. Ok, resonemanget låter lite som plattityder men jag har aldrig påstått jag är Freud.
|
|
|
|
|
#71749 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Lugnt, jag e inte heller nån Freud - bara en profet enligt vissa...
Bara att fortsätta brainstorma.
|
|
|
|
|
#71760 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 9 |
perry
Inlägg: 384
offline
|
Riktigt intressant område. Speciellt för surf, där man ena dagen kan känna sig som Kelly och nästa session som E**n_ny******en i vattnet.
Kommer ihåg på 80-talet när vi i fotbollslaget matades med Willi Railos "Bäst när det gäller" (en av de första riktiga idrottspsykologerna, innan kreti och pleti började med coaching, eller heter det coachning?). Pärlor för svin visserligen, eftersom vi var alldeles för ointresserade och alldeles för dåliga.
Men, devisen: "Jag kan, jag vill, jag vågar" funkar faktiskt mkt bättre när jag svajigt tar av och ser Torös stenbotten torna upp sig i avgrunden än "jävlar, nu får jag käka sten igen".
Fastnade också för snacket om de två prestationstaken: (klipper lite som jag vill från Google här nu...)
"Vad vi tror att vi kan prestera sätter taket för vad vi faktiskt presterar. Vi tillåter oss inte att prestera maximalt, för vi tror inte att vi kan.
Vi har även en lägre gräns, det sämsta vi accepterar att vi presterar. Gör vi sämre ifrån oss än så tycker vi att vi är jättedåliga och hatar oss själva.
FÖR ATT KUNNA HÖJA DET ÖVRE TAKET, MÅSTE MAN SÄNKA DET NEDRE. Acceptera att man presterar ganska kassa resultat ibland. Om spannet mellan vad man kräver av sig själv och det bästa man kan prestera är litet, får man väldigt trångt utrymme att leva och prestera i."
|
|
|
|
|
#71767 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 11 |
Willy
Inlägg: 1862
offline
|
För mig handlar det om rädsla. När jag surfat ett bryt många gånger eller kraschat på ett bryt flera gånger utan att slå mig så kommer denna dära skit samma känslan. Då börjar jag sätta drops som jag aldrig klarar annars. Hybris är bra! Själförtroende är allt (så länge jman har kräm kvar i armarna, för orkar man inte paddla r det kört).
|
|
|
|
|
#71784 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Willy skrev:
För mig handlar det om rädsla. När jag surfat ett bryt många gånger eller kraschat på ett bryt flera gånger utan att slå mig så kommer denna dära skit samma känslan. Då börjar jag sätta drops som jag aldrig klarar annars. Hybris är bra! Själförtroende är allt (så länge jman har kräm kvar i armarna, för orkar man inte paddla r det kört).
Jag kan delvis hålla med, men min "damp" har tyvärr vuxit bort med åren. Tanken eller en vurpa med påföljden blåmärke och man går hem till mamma och dricker varm choklad medans hon tvättar kallingarna. Kommer fan knappt ur sängen på morgonen om den varit för mjuk. Shit, finns det något forum för aspirerande bridge spelare?
|
|
|
|
|
#71791 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: -302 |
|
Nämen titta .
Ska du nu prata om ditt fristående sinne Esta?
|
|
|
|
|
#71793 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Elin_nybörjaren skrev:
Nämen titta .
Ska du nu prata om ditt fristående sinne Esta?
Tanken e inte att bara jag ska prata.
Men om du får leka med tanken att du sitter där i lineupen o ett monsterset kommer. Vad gör du då? Ber du eller tummen-på-lillfingret-alltid-redo?
|
|
|
|
|
#71798 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Nu ska jag läsa mer om det. Hittade just detta citat:
"My mind has created the success that I've had above everything else"
KELLY SLATER 9x World Champion
|
|
|
|
|
#71800 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
taget från www.xomba.com/surfing_psychology
(och uppdelat i olika stycken)
No where on earth is there any more pressure for an athlete than taking off on a big wave in shallow water over a sharp reef. In other sports if an athlete chokes he stands a chance to lose the game. If a surfer chokes while surfing big waves he stands a chance of losing his life. Regardless off the size of waves for surfers or sport of choice for athletes every athlete should increase his chances for success by practicing the four C's.
|
|
|
|
|
#71801 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Being CONSCIOUS is being alert, aware of everything going on externally and internally. Big wave surfing does not require surfers to be supernatural it does require surfers to pay attention. Surfers should know what's going in order to have a feeling for what is going to go on. One lapse of attention can mean the difference between catching the best wave and getting caught by the worse wave. Surfers should always be looking ahead to see what's coming well before it comes. Remain conscious and aware by keeping an open mind.
|
|
|
|
|
#71802 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Being CONFIDENT comes from being smart. If a surfer has trained and put in the practice he can be confident. When a surfer takes off on an exceptionally dangerous wave he cannot predict the future but he can make it by being confident. Once a surfer is on a wave there can be no second-guessing, no hesitation, no turning back, only supreme confidence he will make it. Have faith and always believe in yourself.
|
|
|
|
|
#71803 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Being CALM is having faith in your belief. When a surfer catches an eye-opening wave, no matter how exciting or scary he must maintain composure. Just as the eye of the hurricane is calm within the storm or the center of the tube is calm within the power of the wave, surfers must stay calm regardless of the circumstances. A surfer cannot be fully conscious or confident if he were to panic. Even if the wave looks impossible to make he must remain cool, calm and collected. Relax the mind and the body will follow, relax the body and the mind will follow.
|
|
|
|
|
#71804 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Being CONSISTENT is the hallmark of champions. Surfers cannot change surfboards in the middle of surfing a wave. No two surfers will ever surf exactly alike. Successful big wave surfers work with what they have and make the most of it by polishing their strong points and eliminating or improving their weak ones. Through constant effort to become a great big wave surfer surfer's become great big wave surfers. Like an empty bucket of water as long as you keep filling it up, even just one drop at a time, sooner or later it will be filled. Try once you may succeed keep trying and you will succeed.
|
|
|
|
|
#71805 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: -302 |
|
Esta skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Nämen titta .
Ska du nu prata om ditt fristående sinne Esta?
Tanken e inte att bara jag ska prata.
Men om du får leka med tanken att du sitter där i lineupen o ett monsterset kommer. Vad gör du då? Ber du eller tummen-på-lillfingret-alltid-redo?
Som reflekterande nybörjare skulle jag ju självklart redan på stranden ha tänkt ut att detta scenario skulle kunna uppstå och vid detta tillfälle gjort upp en handlingsplan med mig själv. Och detta för att förbereda mitt sinne när det väl händer. Som du själv nämnde så gäller det ju speciellt för mig som scout att alltid vara redo när något stort händer så att jag inte missar det.
Så väl ute i lineupen så skulle jag börja paddla och sen fångat vågen och gjort några snygga surftricks. Det gäller ju att ta tillvara tillfället. Att tveka väl där ute kan ju vara farligare än att surfa med vågen.
Sen efteråt då jag har lyckats surfa mig igenom detta monsterset och traskat upp mot stranden skulle jag på en gång sätta mig ner och gå igenom vad jag precis har lyckats med. Jag skulle förmodligen fascineras av mig själv och känna mig nöjd med att jag är en så reflekterande surfnybörjare som bidragit till att jag denna dag fick uppleva något som jag visste var möjligt att klara, men inte visst att det var denna dag som jag skulle få uppleva denna surfutveckling hos mig själv. Typ så Esta hade det gått till.
|
|
|
|
|
#71808 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Elin_nybörjaren skrev:
Sen efteråt då jag har lyckats surfa mig igenom detta monsterset och traskat upp mot stranden skulle jag på en gång sätta mig ner och gå igenom vad jag precis har lyckats med.
Själv skulle jag paddla tillbaka... (och då menar jag förstås svenska monstersets. skulle annars 'göra en Redax' om det var i utlandet, haha sorry)
forts...
Mind surfing finns det ett uttryck som heter.
Intressant läsning här:
www.thesurfersmind.com/
"... mind surfing may also be considered a form of mental practice that when used in conjunction with physical practice, can enhance our surfing performances."
|
|
|
|
|
#71809 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
Elin, tack för ditt svar förresten.
|
|
|
|
|
#71810 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: -302 |
|
Esta skrev:
Elin, tack för ditt svar förresten.
Din fråga var så intressant så den var värd att besvaras.
|
|
|
|
|
#71818 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: -234 |
|
Esta skrev:
[quote] Elin_nybörjaren skrev:
. skulle annars 'göra en Redax' om det var i utlandet, haha sorry)
."
vad är det? BERÄTTA!!!
|
|
|
|
|
#71819 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 4 |
|
Willy skrev:
För mig handlar det om rädsla. När jag surfat ett bryt många gånger eller kraschat på ett bryt flera gånger utan att slå mig så kommer denna dära skit samma känslan. Då börjar jag sätta drops som jag aldrig klarar annars. Hybris är bra! Själförtroende är allt (så länge jman har kräm kvar i armarna, för orkar man inte paddla r det kört).
Samma här. Rädslan är och har alltid varit mitt problem för att utvecklas ordentligt. Rädslan att göra sig själv illa och/eller andra. T ex om det blir en crowd på en tight och intensiv take-off zon hamnar jag längre och längre ut på skuldran, med "shoulder pussy" i RÖTT i pannan!
|
|
|
|
|
#71822 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: -302 |
|
perry skrev:
Riktigt intressant område. Speciellt för surf, där man ena dagen kan känna sig som Kelly och nästa session som E**n_ny******en i vattnet.
Vill du känna dig som mig eller menade du bara en vanlig nybörjare?
Om du menade mig så innebär detta att du Perry då skulle ha utgått från de tankebanor som jag skrev i det inlägg där jag svarade på Estas inlägg.
Självklart tänker inte jag som Kelly eftersom att jag oftast tänker som E??n_Ny??????en i vattnet gör, med mycket reflektion grundat på osäkerhet och rädsla. Som en Elin_nybörjaren skulle jag känna mig som en som har hög bassjälvkänsla men som har låg prestationssjälvkänsla och därför vara nöjd om jag endast fångar ett monsterset och sen går upp på stranden och reflekterar över detta. Kelly skulle säkert precis som Esta paddlat ut igen och surfat vidare eftersom att dessa surfare har hög motivation och villig att utmana sig själv till en ännu högre grad. De är nöjda först då kroppen inte orkar längre, då de är helt utslagna fysiskt samt mentalt.
Bara en liten kommentar så där så att alla andra vet vad du utgår ifån om du syftade på mig.
|
|
|
|
|
#71826 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 7 |
Wrane
Inlägg: 151
offline
|
Jag tycker att psykologin mellan surftillfällena är det knepigaste.
Ett tag när mina barn var mycket mindre missade jag många tillfällen att surfa. Det påverkade min mentala hälsa så till den grad att jag fick koppla bort surfing helt och hitta ett substitut (klättring).
Stressen av att missa surf var översteg lyckan de få gångerna jag fick surf. Surf blev stressrelaterat.
I dag är det bara roligt igen.
|
|
|
|
|
#71830 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 84 |
|
Som Esta skrev: Nu såg jag bara en till backe att åka nerför. Funkade hur bra som helst.
Precis vad jag tänkte nu efter att ha varit i Norge. Det är ju faktiskt bara en backe, som i fjällen. Inte fan är man rädd då, att svinga sig nerför. Känns som en fiiin insikt som kommer hjälpa mig då vågen ser way för stor ut.. Men det var det där med fallet och att få vågen över sig ist..
Och tanken när man tar en våg som känns svajjig i början är alltid : STÅ FÖR FAAN KVAR NU FÖTTERNA!!! FÖR JAG VILL SÅ GÄÄÄRNA SURFA DEN HÄR VÅGEN!
|
|
|
|
|
#71832 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Surfpsykologi (eller helt enkelt idrottspsykologi) är väldigt spännande och får större förtroende för varje år som går. Jag arbetar som psykolog och har länge varit intresserad av psykologi i relation till extremsporter. Det är spännande att titta på varför vissa individer sticker ut mer än andra (typ Shaun White, Terje Haakonsen på sin tid, Kelly Slater, Tony Hawk osv). Det finns många områden inom psykologin, kognition- och personlighetspsykologi är två områden man ofta undersöker för att förstå individuella skillnader. Finns en hel del psykologiska studier som har intresserat sig för big wave riders, isklättrare och extrem skidåkare, ska se om jag kan hitta dem och kanske lägga upp dem här.
|
|
|
|
|
#71833 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: -234 |
|
Jag är för rädsla!! hehehehe!!! muuhehehehe!!
Liinus liknelse till en skidbacke är intressant, jag skulle vilja utveckla den lite vidare..
Hade man inte varit rädd i backen om man hade en stor lavin efter sig, hehe..
och då säger nån, jo men man fastnar inte i vattnet som man gör i en lavin...
hehehe, jaså inte... hehe... tänk på att man kan spolas in i en håla, man kan tryckas fast mot botten av starka strömmar, benrepet kan fastna i någon tång eller sten, och strömmar kan göra att man inte kommer åt att lossa det, man kan slå i huvudet hårt i botten, man kan få fenorna i sig, man kan få brädan i huvudet
man kan bli disillusionerad och inte veta vad som är upp och ner, man kanske simmar i sidled, får inte luft..
man kan bli inspolad mot klippor, omöjligt att paddla ut därifrån, caught inside,
hehehehe...
Detta är psykologi, det är bra så att man tänker sig för lite extra nästa gång!
|
|
|
|
|
#71847 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
the surfing psycho skrev:
Surfpsykologi (eller helt enkelt idrottspsykologi) är väldigt spännande och får större förtroende för varje år som går. Jag arbetar som psykolog och har länge varit intresserad av psykologi i relation till extremsporter. Det är spännande att titta på varför vissa individer sticker ut mer än andra (typ Shaun White, Terje Haakonsen på sin tid, Kelly Slater, Tony Hawk osv). Det finns många områden inom psykologin, kognition- och personlighetspsykologi är två områden man ofta undersöker för att förstå individuella skillnader. Finns en hel del psykologiska studier som har intresserat sig för big wave riders, isklättrare och extrem skidåkare, ska se om jag kan hitta dem och kanske lägga upp dem här.
Psykologi är lite av en temporär vetenskap a´la skallmätning. feminism. Finns det någon som är teologiskt eller astrologiskt kunnig här på forumet? Redan kopplat in Redax för att förvisa dig ditt mammon törstande kvacksalvar barbar!
|
|
|
|
|
#71852 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 1 |
|
nekons skrev:
Samma här. Rädslan är och har alltid varit mitt problem för att utvecklas ordentligt. Rädslan att göra sig själv illa och/eller andra. T ex om det blir en crowd på en tight och intensiv take-off zon hamnar jag längre och längre ut på skuldran, med "shoulder pussy" i RÖTT i pannan! [/quote]
I agree with you on this one, but in my case my biggest fear is the surfers in the water that don't know the rules...which increases the risk of injury/damage in the water to you or your equipment. Because surfing is a relative new sport in Sweden there are many beginners (no pun intended)....other than that you have to let yourself go, confront the fears and adjust as you go along to become better at it....
Nice topic for a change as supposed to the usual crap like "I need a ride", "surf tomorrow"
|
|
|
|
|
#71863 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Revisorn skrev:
the surfing psycho skrev:
Surfpsykologi (eller helt enkelt idrottspsykologi) är väldigt spännande och får större förtroende för varje år som går. Jag arbetar som psykolog och har länge varit intresserad av psykologi i relation till extremsporter. Det är spännande att titta på varför vissa individer sticker ut mer än andra (typ Shaun White, Terje Haakonsen på sin tid, Kelly Slater, Tony Hawk osv). Det finns många områden inom psykologin, kognition- och personlighetspsykologi är två områden man ofta undersöker för att förstå individuella skillnader. Finns en hel del psykologiska studier som har intresserat sig för big wave riders, isklättrare och extrem skidåkare, ska se om jag kan hitta dem och kanske lägga upp dem här.
Psykologi är lite av en temporär vetenskap a´la skallmätning. feminism. Finns det någon som är teologiskt eller astrologiskt kunnig här på forumet? Redan kopplat in Redax för att förvisa dig ditt mammon törstande kvacksalvar barbar!
Hehe, törstande kvacksalvar barbar : ) Thats me:evil:
|
|
|
|
|
#71867 |
Svar: Surfpsykologi 14 år, 11 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
Inlägg: 2405
offline
|
sverre skrev:
[quote] Esta skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
. skulle annars 'göra en Redax' om det var i utlandet, haha sorry)
."
vad är det? BERÄTTA!!!
Njaa, jag tycker Redax har fått äta upp det dära tillräckligt så jag preskiberar 'ärendet', haha.
Måste iväg o jobba igen men kul att många skrivit.
Ajl bi bäck!
|
|
|
|
|