sverre skrev:
Ok, Oscar säg mig... hur ofta gick det att surfa i Indo? En gång i månaden?
Du fattar visst inte skillnaden mellan crowd i Indo och i Sverige.
Att du har kvar din ståndpunkt om att crowd inte är ett problem i Sverige gör att DU är ett problem i Sverige.
Men lägg ner attityden och väx upp, om du nu vill ha en diskussion om det, för då den på ett sätt som inte får en tro att du precis lämnat sandlådan. Du har ju hört detta innan men du framstår bara som omogen och barnslig när du skriver som du gör. Är det någon som blir ett problem så är det du som bara skapar irritation och osämja med kommentarer likt den ovan.
När det inte finns något surf i Sverige, vilket vi alla troligtvis är överens om är alldeles för ofta, så är därmed heller inte crowden något problem då. Alltså är surfets frekvens egentligen inte super relevant inom en crowd diskussion för det är när vågorna väl kommer som en eventuell crowd blir störig. Visst kan du föra ett argument om att man inte fick några vågor eller tillräckligt många den dagen det faktiskt var surf och att vore du på Bali så skulle du kunna försöka på nytt nästa dag. Men jag personligen har i alla fall inte upplevt det som ett problem i Sverige, dvs att det är så mycket folk att jag inget får. Med all vind och strömmar osv är det snarare ett problem att ligga på rätt plats som är avgörande om jag får surf eller inte.
De gånger surfet väl kommer och man är i vattnet så anser iaf inte jag att jag har behövt leva med fruktansvärt mycket crowd de gånger jag har varit ute och surfat, även på de mest kända bryten. Vi var över 10 pers i Kåsa häromdagen och jag fick fortfarande vågor. Kände mig inte direkt hämmad av "crowden" och hade troligtvis inte fått mer utan den, för i alla lägen då jag låg rätt så att jag kunde ta vågen så fick jag den, annars inte och då fick jag se någon annan surfa och blev bara mer sugen och fick mer energi att paddla vidare.
Sedan kan ett annat resonemang föras, ju fler bryt som blir "kända" och surfade desto fler bryt att sprida ut folket på, konsekvensen av detta är att den lilla crowd som ibland kan uppstå skulle upplevas som mindre.