Facebook data

1
webber fatburner + mycket sprickor?
*
#70047 webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

Köpte en webber fatburner 6.3 för ca 1 månad sen.

Tänkte höra om nån har erfarenhet av denna bräda.

Det sägs att den ska vara väldigt stryktålig i och med att den är av nån ny slags epoxy variant.

Men jag upplever att den spricker väldigt lätt.

Verkar inte bli några pressure dings men mycket små sprickor. Såg en ganska stor spricka nu längs stringern.

Funderar på om det är nåt slags fabrikationsfel eller om dessa webber faktikst är så sprickiga av sig?

Vet nån vad man ska laga med? Borde väl kunna köra vanlig epoxy som man köper tex på clas ohlson å dyl.

Logga in för att svara
#70048 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det är väl helt vanlig EPS kärna (frigolit) och epoxy. Kan ev vara sprickor i finishlagret? Misstänker att dom "fuskar" med polyesterfinish..som krackelerar en aning?

Logga in för att svara
#70049 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Vem har sagt att den är stryktålig? Jag har haft en afterburner i SLX och jag upplevde den också som omtålig. Epoxyn känns väldigt tunn och styv och det med den mjuka foamen gör den väldigt skör.

Jag har inte lyckats hitta någon epoxy på classe eller liknande butiker, plastic padding har en epoxy men den är mjuk och är mer som ett lim. Lättaste är nog att köpa något som är gjort för att laga epoxybrädor med, typ solarez (den blå tuben) eller så köper du båtepoxy, problemet är att man måste köpa så stora mängder som dessutom har bäst före datum. Ett tips är att skaffa en våg om du köper epoxy med härdare.

Logga in för att svara
#70050 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: -2

mossan
graphgraph

Går sprickorna in i kärnan? i så fall är det ett seröst fiasko från tillverkarens sida...
men annars är det rätt vanligt att dom stryker på ett lager harts i efterhand efter att laminatet härdat fördigt som kan krackelera. som erikg redan sagt...

Logga in för att svara
#70051 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: -2

mossan
graphgraph

är sprickorna i ytlagret är det bara kosmetiskt, skit samma mao!

Logga in för att svara
#70053 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

ErikG skrev:
Det är väl helt vanlig EPS kärna (frigolit) och epoxy. Kan ev vara sprickor i finishlagret? Misstänker att dom "fuskar" med polyesterfinish..som krackelerar en aning?

Det är inte bara något lager som är skört. Brädan är skör rakt igenom. Hur vietcongsurfer's bräda har spruckit har jag ingen aning om dock.

Logga in för att svara
#70056 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

på ett ställe så har den spruckit igenom. Vet inte helt hur man ska lagga dessa sprickor.

Brädan är ritkigt bra att surfa,bra shape och kör quads fenor = kul. Men är bekymmrad över att den små spricker. det är mer än kosmetiska sprickor.

Haft den som sagt en månad, men ska jag vara ärlig så hade jag velat gå tillbaka till butiken och se om man kan reklamera. För en 5000 kr bräda ska allt hålla lite bättre än detta. Och det va personalen där som sa att de var stryktåliga.

Men tror det blir svårt att reklamera,det är inte så allvarliga sprickor "ännu" men har en känsla att om det redan är såhär så kommer det inte bli bättre framöver.

Har googlat lite och läst fler som haft problem med exakt detta. Bra shape, men dåligt material..

Vad tror ni om att lägga på ett eller två lager glasfiber extra på brädan.
kanske fuckar man upp den då, eller?

Logga in för att svara
#70057 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Dom görs i Thailand. Borde vara ok men helt säker kan man ju inte vara va..eller?

Logga in för att svara
#70058 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

vietcongsurfer skrev:
på ett ställe så har den spruckit igenom. Vet inte helt hur man ska lagga dessa sprickor.

Brädan är ritkigt bra att surfa,bra shape och kör quads fenor = kul. Men är bekymmrad över att den små spricker. det är mer än kosmetiska sprickor.

Haft den som sagt en månad, men ska jag vara ärlig så hade jag velat gå tillbaka till butiken och se om man kan reklamera. För en 5000 kr bräda ska allt hålla lite bättre än detta. Och det va personalen där som sa att de var stryktåliga.

Men tror det blir svårt att reklamera,det är inte så allvarliga sprickor "ännu" men har en känsla att om det redan är såhär så kommer det inte bli bättre framöver.

Har googlat lite och läst fler som haft problem med exakt detta. Bra shape, men dåligt material..

Vad tror ni om att lägga på ett eller två lager glasfiber extra på brädan.
kanske fuckar man upp den då, eller?

Prova reklamera den. Går det så går det.. ÄR det sprickor in till skummet så låt för fxn bli att ha den i vattnet. Den kan då börja suga upp vatten, rejält mycket vatten..Eps har luft mellan de små kulorna i skummet, när brädan kommer i vattnet kyls den ned med undertryck som följd.
Att lägga på ett eller ett par lager väv kan låta bra men det är kanske mer jobb än du anar. Och vikten som kommer till är ju ingen bonus, speciellt om du aldrig glasat nåt innan. Det är mycket slipjobb innan du kan glasa och även efter ifall du överhuvudtaget bryr dig nåt om finishen på brädan.

Logga in för att svara
#70063 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

jag körde solarex på sprickan,men det var mer en ding,crack. så ska vara tätt.

Hmm. Det ska tydligen vara nån special foam i dessa brädor som inte suger i sig vatten?

de andra är inte sprickor ner i foamen,inte vad jag kan se, dock känner jag den oroande sprickan med nageln, men om den är ner i foamen eller inte,det vet jag inte.

Det där med att glasa brädan var inte genomtänkt,det pallar jag inte.

Logga in för att svara
#70065 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Hade jag köpt min i Sverige hade jag lätt försökt reklamera, speciellt om personalen jag handlat av ljugit om hållbarheten. Jag har haft tunt glasade polysterbrädor som får märken efter fingertopparna när man är riktigt rädd som har hållt ihop bättre än min afterburner. Webbern kändes solid i handen, men som sagt, hårt, tunt och skört på något mjukt är ingen bra combo.

Logga in för att svara
#70066 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

vietcongsurfer skrev:

Hmm. Det ska tydligen vara nån special foam i dessa brädor som inte suger i sig vatten?

de andra är inte sprickor ner i foamen,inte vad jag kan se, dock känner jag den oroande sprickan med nageln, men om den är ner i foamen eller inte,det vet jag inte.

Solarez innehåller Styren, du kan smälta kärnan med det om det får kontakt. Har du otur blir din bräda som en schweizerost

Logga in för att svara
#70067 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fredriks skrev:
Hade jag köpt min i Sverige hade jag lätt försökt reklamera, speciellt om personalen jag handlat av ljugit om hållbarheten. Jag har haft tunt glasade polysterbrädor som får märken efter fingertopparna när man är riktigt rädd som har hållt ihop bättre än min afterburner. Webbern kändes solid i handen, men som sagt, hårt, tunt och skört på något mjukt är ingen bra combo.

Det måste vara nåt skumt med dessa Thaibrädorna. I vanliga fall håller en välgjord epoxy/Eps bräda bättre än en polyester/polyurethan tilverkad. jaja..

Logga in för att svara
#70069 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

ja.jag fick reda på det efter jag strukit på solarez, att det kan bli kemisk reaktion.. men det gick nog bra. haft det där i 3 veckor och har inte blivit nån ost av det.

Vad är det man ska använda när man lagar dessa halv epoxy bräda eller vad det nu är gjort utav?

Logga in för att svara
#70072 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men är det så att du ens funderar på att laga själv utan att det är en självförvållad ding så reklamera! Var hellre en besvärlig kund en hygglig kompis - låt inte de tjäna pengar på din hygglighet. Fight, ta de om ballarna, kvalitet för pengarna etc!

Logga in för att svara
#70074 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

vietcongsurfer skrev:
ja.jag fick reda på det efter jag strukit på solarez, att det kan bli kemisk reaktion.. men det gick nog bra. haft det där i 3 veckor och har inte blivit nån ost av det.

Vad är det man ska använda när man lagar dessa halv epoxy bräda eller vad det nu är gjort utav?

Alltså man brukar laga saker med det de är tillverkade av...Epoxy/glasfiber laminat lagas då med EPOXY /GLASFIBER:pinch:

Logga in för att svara
#70075 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

innan jag börjar laga detta åbäke ska jag innom surfers där den inhandlades och se vad de säger.hoppas på att kunna reklamera.

aldrig varit med om att en bräda visar tecken på dessa skumma sprickor och det är som "glasfiber" vävena visar sig mer å mer.

Det ska inte börja spricka på stringern efter 5-6 surfsessions.

Återkommer med uppdatering om hur det gick med reklamations begäran !!

Logga in för att svara
#70076 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Får man fråga hur mycket du väger? Du kanske helt enkelt är för tung för normalglasade brädor?

Logga in för att svara
#70079 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

ErikG skrev:
vietcongsurfer skrev:

Solarez innehåller Styren, du kan smälta kärnan med det om det får kontakt. Har du otur blir din bräda som en schweizerost

Solarez har (som jag skrev i mitt första inlägg) en produkt för epoxybrädor, den blå tuben. Menar du att denna inte skulle vara kompatibel eps-foamen trots att till exempel firewire rekommenderar denna produkt?

Logga in för att svara
#70085 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Kan vara nåt skumt med just ditt ex. Jag har en Thai-tillvekrad/sverigeköpt afterburner som håller bra. Den känns skör och jag är rädd om den men den har inga allvarliga sprickor efter ett drygt år. Har i och för sig inte surat sååå mycket på den, men den är i vart fall inte extremskör, nej jag upplever den som rätt hållbar med tanke på att den är lätt och krispig. Prova reklamation! Om inte annat är det bra att säljarna ser den så fort som möjligt även om sprickorna ännu inte är superallvarliga. /JB

Logga in för att svara
#70121 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Klart du ska testa reklamera. Att försöka laga brädan innan du reklamerar den är tyvärr en dålig ide. De gör ofta att de är svårare att för igenom reklamationen

Glöm inte bort att tala om att du är jäkligt nöjd med brädan i övrigt.

Logga in för att svara
#70123 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fredriks skrev:

Epoxy/Eps är en utmärkt kombination. Materialen passar väldigt väl ihop, epoxy är inte ett hårt skört material. Snarare mer åt det segare hållet (jämfört med polyester). Det går bättre att böja härdad epoxy än tex polyester som är betydligt skörare och krackelerar lättare. Epoxyn som klarar böja och fjädra tillbaka passar då rätt bra ihop med EPS som kan tryckas ihop och sen åter expandera.

Logga in för att svara
#70124 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fredriks skrev:
ErikG skrev:
vietcongsurfer skrev:

Solarez har (som jag skrev i mitt första inlägg) en produkt för epoxybrädor, den blå tuben. Menar du att denna inte skulle vara kompatibel eps-foamen trots att till exempel firewire rekommenderar denna produkt?

Solarez har väl även UV-epoxy, förmodligen den Blå tuben då? Har läst mig fram till att epoxy inte riktigt funkar lika bra som UV-variant. Åtminstone byggs inga brädor med UV-epoxy.

Logga in för att svara
#70133 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

kan hända att epoxy/eps är bra kombination. De hävdar jo att detta ska vara väldigt starkt och stryktåligt.
Dock. så har det inte märkts på min bräda. Om det är fabrikations fel på den eller inte, det kan jag inte svara på.

Men utifrån vad jag sett på min bräda så har jag aldrig varit med om en mer ömtålig och skör bräda som denna.
Det är som att materialet är torrt och VÄLDIGT sprick benäget.

Har lämnat in den nu för reklamation,får som sagt se vad som sägs. En sak är säker. Jag ska fanimej kämpa för att få igenom reklamationen,för det är jo löjligt att en bräda spricker såhär enkelt..

Tack för alla råd =)

Logga in för att svara
#70183 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 15 år sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

ErikG skrev:
Fredriks skrev:

Epoxy/Eps är en utmärkt kombination. Materialen passar väldigt väl ihop, epoxy är inte ett hårt skört material. Snarare mer åt det segare hållet (jämfört med polyester). Det går bättre att böja härdad epoxy än tex polyester som är betydligt skörare och krackelerar lättare. Epoxyn som klarar böja och fjädra tillbaka passar då rätt bra ihop med EPS som kan tryckas ihop och sen åter expandera.

Då du citerar mig och förklarar att epoxy och eps är en utmärkt kombination så antar jag att du läste mitt inlägg lite väl fort. Jag hävdar aldrig att eps och epoxy inte fungerar ihop. Med risk för att förklara det uppenbara, webber har lyckats glasa sina (i alla fall min och vietcongssurfers) brädor med en epoxy som är för hård och styv. Vilket resulterar i att den mot den mjuka foamen spricker väldigt lätt. Att epoxy är seg och "böjer och fjädrar" är en grov generalisering som inte alltid stämmer, som i det här fallet.

Logga in för att svara
#70526 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 12 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag har en Webber afterburner som jag köpte efter att blivit övertygad om att den är bra å rajda i dessa vågor å dessutom är den lite extra hållbar.

Jag har haft sönder tailen genom att göra den mesigaste touchen på en mjuk träbalk i huset, alltså nu snackar vi sån kraft som kristallglas håller i, men brädjävlen sprack.

Sen körde polaren in nosen i den å de blev ett hål rakt in. Inte heller särskilt hårt men mer verkligt än de förra.

Sen på en liten dag gick skiten av när han wipa en liten våg.

Brädan är skön att åka på men fortsätter det såhär ger jag den de sämta betyget nånsin!
Till råga på allt spricker lacken sådär som ni säger högre upp.

Logga in för att svara
#70527 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 12 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag lagar med ett stift som är vitt i mitten och grönt utanpå, man klipper av en bit å knådar vit i handen innan man mosar in den in dingen..
Funkar bra.

Logga in för att svara
#70529 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 12 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Produkten du pratar om heter ding dough och jag håller med, den är riktigt bra och enkel, men det blir tyvärr inte så snyggt när man lagar med den.

Är man ute efter en hållbar bräda ska man inte köpa webber eller någon annan SLX-bräda från global surf industries.

Logga in för att svara
#70582 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 12 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Tacka vet jag biltema snabbepoxy. 19 kr per förpackning (räcker en evighet för smådings) och är surfbart på lite styvt en timme.

Logga in för att svara
#70589 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 12 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Hur blir den när den härdar? plastic paddings epoxy är lite för mjuk och mer som lim. Skulle ju vara perfekt om den verkligen fungerar.

Såg även något jag inte sett förut, ett ding dough-liknande stift med riktigt bra pris på.
marQs: var det denna du hade testat eller var det den andra gjord för surfbrädor?

Logga in för att svara
#70602 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 12 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Jag kör på den från FCS! Grön å vit..
Blir stenhård å lätt å slipa å färglägga om man vill det, dock inte med färg som äter materialet såklart. Vilken de nu är.

Logga in för att svara
#70609 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 12 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Efter en genomgång av brädan har jag konstaterat att den spricker i lacken eller vad det än är som är yttersta lagret, längs railsen är den krakilerad.

Är det här värsta skitbrädan eller, isåfall blir jag aslack.

Logga in för att svara
#70809 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 11 månader sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

ska hämta ut en ny bräda imorn, för de höll med om att sprickorna inte var normala.
tydligen var foamen för mjuk.

Ivartfall.

frågan är om man ska testa sig en ny fatburner eller nåt annat?

Är väldigt skeptisk till denna bräda,men visst. kan ha haft otur och fått ett felfabrikat.

brädan i sig var jäkligt skön.

funderar ändå på att köra på en "vanlig" polyester bräda. Den där Aloha stryka verkar go.

Jäkligt nöjd att jag reklamera den =)

Logga in för att svara
#70812 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 11 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

vietcongsurfer skrev:
Köpte en webber fatburner 6.3 för ca 1 månad sen.

Tänkte höra om nån har erfarenhet av denna bräda.

Det sägs att den ska vara väldigt stryktålig i och med att den är av nån ny slags epoxy variant.

Men jag upplever att den spricker väldigt lätt.

Verkar inte bli några pressure dings men mycket små sprickor. Såg en ganska stor spricka nu längs stringern.

Funderar på om det är nåt slags fabrikationsfel eller om dessa webber faktikst är så sprickiga av sig?

Vet nån vad man ska laga med? Borde väl kunna köra vanlig epoxy som man köper tex på clas ohlson å dyl.

En polare kopte en webber (ar inte saker pa att det ar en fatburner men jag tror det) som sprack helt oprovocerat, bara fran vanlig anvanding. Den sprack langs stringern precis som din. Hon reklamerade och fick en ny. Rolig brada men vilken skitkvalitet!

Logga in för att svara
#70813 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 11 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Hon har forresten haft den nya ett tag nu, utan problem. Men jag har hort flera som haft problem med dem sa det verkar vara ett himla fuskjobb.

Logga in för att svara
#70852 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 11 månader sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

ja.tyvärr är brädan ritkigt go,men kvaliteten verkar sisådär.

en del verkar hålla medans andra brädor bara verkar falla isär utav helt vanlig användning.

får se vad jagkommer hem med idag, funderar på att köra en Aloha stryka bräda istället. eller omman sak ge fatburnern en chans till? hmmm

Logga in för att svara
#70853 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 11 månader sen Stoke: 0

vietcongsurfer
graphgraph

men hon är nöjd med den nya webbern, den har inte visat tendenser på att spricka?

Logga in för att svara
#70902 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 11 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

vietcongsurfer skrev:
men hon är nöjd med den nya webbern, den har inte visat tendenser på att spricka?

Ja hon ar nojd med den. Hon har nog haft den i nastan ett ar tror jag, mellan ett halvar och ett ar (surfar nastan varje dag, atminstone 5 dagar/vecka) och den haller fortfarande. Men hon hade ocksa hort om nagon webber som spruckit sa, sa det verkar ju vara lite sisadara.

Logga in för att svara
#79435 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 7 månader sen Stoke: 0

Big Tony
graphgraph

Köpte en Fatburner begagnad för något år sedan. Det var redan då sprickor längs stringen men jag blev garanterad att de endast var kosmetiskt och det gjorde att jag fick ett bra pris! Nu är det sprickor från tailen nästen hela vägen till nosen men verkar inte suga åt sig något vatten. Jag har dock hört att man inte kan använda vilket medel som helst att laga dessa SLX epoxy bräder med. Vissa ska äta upp skummet, frigoliten eller vad det nu är. Någon som hört något om det? Behöver laga tailen på min och undrar om biltemas snabbepoxy skulle funka?

Logga in för att svara
#79460 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 7 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Du skulle helt klart tagit brädan till De Pontes som kan se om det är en skitbräda eller icke, vilka svagheter brädan hade. Med tanke på hur mycket du betalat skulle jag köpt en custom made ist.

Logga in för att svara
#79468 Svar: webber fatburner + mycket sprickor? 14 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ja det är bra stötta din lokale shaper om du har nån!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!