Facebook data

1
Vind och vågkunskap?
#66388 Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Hej!

Var kan man lära sig mer om vilka förhållanden som krävs för att det skall bli surfbara vågor?

Jag tänker då exempelvis på hur länge det måste blåsa från en viss riktning för att rätt swell skall byggas upp i Sverige eller vilken inverkan en vindkantring har.

Hur skall botten se ut för optimala förhållanden? Vad skall man leta efter i sjökorten för att hitta potentiella spots som man skall åka och titta på?

Vilken sida är bäst för att följa lågtryckens vandring och för att själv kunna göra en mer långsiktig (fast osäkrare) prognos än de vågprognoser som finns på DMI eller som Finska vädret ger?

Hur kommer det sig att det kan vara så stor skillnad på de olika vindprognoserna på Windguru?

Jag är medveten om att det naturligtvis är oslagbart bäst att följa prognoserna och sedan åka ut och titta. Allt eftersom tiden går bygger man sen upp erfarenhet nog för att göra säkrare prognoser men efter förra bilresan skulle det vara skönt att vara mer säker innan och inte bara åka på en önskeprognos

Det skall bli spännande att se vad de här frågorna kan leda till för blandning av seriösa och endast underhållande svar

Logga in för att svara
#66389 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Oceanografi finns som universitetsutbildning.

annars är allt väldigt väldigt enkelt. Varför komplicera till allting?
När det blåser hård vind i Sverige så bildas vågor.

Logga in för att svara
#66390 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Jupp det funkar men jag är så jävla sugen på att komma ut att det vore skönt att veta om det funkar när det bara blåser hårt och inte stenhårt

Blåser det 17 m/s kommer det troligtvis att funka men 10 är ju på gränsen känns det som.

Logga in för att svara
#66391 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

OK frågorna inbjuder kanske till att man skall krångla till det men även enkla svar kan ju funka....

jag skulle bli överförtjust om svaret var att det skall blåsa minst 10m/s i 1 timme rakt mot rätt strand för att funka.

Logga in för att svara
#66393 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jonty det kan du lära dig av mig samt av de andra i vår surfcirkel Vågsurfing. Vår cirkel får bidrag till allt studiematerial...

Logga in för att svara
#66404 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jonty skrev:
Hej!

Hur skall botten se ut för optimala förhållanden? Vad skall man leta efter i sjökorten för att hitta potentiella spots som man skall åka och titta på?

De dära frågorna har ett svar för de frågorna studerade jag i min förberedande surfutbildning på google förra månaden. Fast här ger jag inte svaren endast i surfcirkeln kan jag ge dig den infon.

Logga in för att svara
#66405 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Elin_nybörjaren skrev:
Jonty skrev:
Hej!

De dära frågorna har ett svar för de frågorna studerade jag i min förberedande surfutbildning på google förra månaden. Fast här ger jag inte svaren endast i surfcirkeln kan jag ge dig den infon.

fan vad SKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNT !!!!!

Logga in för att svara
#66408 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

firstdescente
graphgraph

sverre skrev:

Words of wisdom...varför komplicera det...

Med tiden kommer erfarenhet...och med tiden vet du hur ditt lokala spot fungerar vid olika förhållanden...
Dock blir det lite problem om du har väldigt långt till ditt lokala spot...

Logga in för att svara
#66415 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

firstdescente skrev:
sverre skrev:

Med tiden kommer erfarenhet...och med tiden vet du hur ditt lokala spot fungerar vid olika förhållanden...

Jonty i vår surfcirkel kan vi placera ut en liten spionkamera på tex Torö. En liten en så att ingen annan utanför surfcirkeln upptäcker den. Och då kan vi kolla live från Torö och där med kolla om det går några bra vågor. Fast denna finess får nog Soulshine stå för han är ju teknisk.

Logga in för att svara
#66416 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jonty skrev:
Hej!

Var kan man lära sig mer om vilka förhållanden som krävs för att det skall bli surfbara vågor?

Jag tänker då exempelvis på hur länge det måste blåsa från en viss riktning för att rätt swell skall byggas upp i Sverige eller vilken inverkan en vindkantring har.

Vilken sida är bäst för att följa lågtryckens vandring och för att själv kunna göra en mer långsiktig (fast osäkrare) prognos än de vågprognoser som finns på DMI eller som Finska vädret ger?

Hur kommer det sig att det kan vara så stor skillnad på de olika vindprognoserna på Windguru?

Jag är medveten om att det naturligtvis är oslagbart bäst att följa prognoserna och sedan åka ut och titta. Allt eftersom tiden går bygger man sen upp erfarenhet nog för att göra säkrare prognoser men efter förra bilresan skulle det vara skönt att vara mer säker innan och inte bara åka på en önskeprognos

Det skall bli spännande att se vad de här frågorna kan leda till för blandning av seriösa och endast underhållande svar

oceanografi och lära om vågbildning osv finns det lite om i stormriderguideböckerna och även på sidor som magicseaweed och stormsurf.com finns det en hel del att läsa.
Prova även läs en hel del fysik, en hel del våglära från fysik kan appliceras på havsvågor också. Refraktion, diffraktion, interaktion mellan vågfronter, vågors spridning, vågspektrum, uträkningar av vågors hastighet, våglängder, perioder osv osv.
DEt finns en relativt lättfattlig bok skriven av oceanografen/surfaren Tony Butt som även skriver vetenskapliga artiklar i tidningen Surfers Path. Artiklarna i den tidningen är också väldigt bra och täcker oceanografi, meteorologi mm.

Eller prova google..

Logga in för att svara
#66420 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

store.magicseaweed.com/Waves-and-Weather/Browse/29/
store.magicseaweed.com/product.php?productId=1

Bra böcker om du inte läst massa redan innan.
Stormsurf.com har 10dygns kartor för lågtryck/högtryckens rörelser. 10 dagars prognoser är givetvis väldigt osäkra men man kan få ett hum om var lågtrycksbanorna kommer gå. Kan va smart om man är osäker inför tex en sista minuten biljett.

Logga in för att svara
#66425 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Den här är bra:
www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=11168&a=34562&l=sv

Inget där om bottenformen dock.
Men en enkel tumregel gällande bottenkurva:
- Djupt där det blåser och grunt där du ska surfa.

Sedan bör det inte vara grunt på alltför stora områden någonstans i blåssträckans (fetchens) riktning.

Men jag tycker i och för sig att en del av tjusningen är att det ibland funkar när man inte hade trott det.
Tråkigare såklart när det är vice versa men vafan, hur kul är det om man vet allt här i livet redan i förskott?

Logga in för att svara
#66439 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

tack för svaren!

Lite som väntat :o)

Fysiken klarar jag nog och det kan dessutom vara intressant att få använda all den där skiten man läst i skolan någon gång också

Jag lovar att bara bilda mig en grov uppskattning så att överraskningsmomentet finns kvar men samtidigt har jag så sjukt tråkigt på jobbet just nu att jag hellre läser sidor med teori.. nu kommer det säkert förslag om att man kan titta på surffilmer istället men det är blockat som fan

Logga in för att svara
#66441 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jonty skrev:
tack för svaren!

Lite som väntat :o)

Fysiken klarar jag nog och det kan dessutom vara intressant att få använda all den där skiten man läst i skolan någon gång också

Jag lovar att bara bilda mig en grov uppskattning så att överraskningsmomentet finns kvar men samtidigt har jag så sjukt tråkigt på jobbet just nu att jag hellre läser sidor med teori.. nu kommer det säkert förslag om att man kan titta på surffilmer istället men det är blockat som fan

Försök att tänka på ditt surfintresse lite mindre varje dag för då blir det ännu mer spännande att surfa när vinden och vågorna väl kommer, det tror jag eftersom att du bara vill få en grov uppskattning. Och inte som mig en helhets uppfattning.

Förresten vad för tråkigt jobb har du?

Logga in för att svara
#66442 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

firstdescente skrev:
sverre skrev:

Jorå det är en bit att köra till Torö inte så snällt mot miljön Men ibland är det värt resan.

Logga in för att svara
#66443 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

AH!!

miljön... miljön används som ursäkt överraltt nu, speciellt av kapitalisterna!

i tvättstugan står det att man ska släcka ljuset. TÄNK PÅ MILJÖN.
Helvete!!!! Det handlar om att hyresvärden inte vill betala massa pengar i onödan o för in i helvetes snål för att byta ut ljusåbäket mot en rörelsedetektor eller nån jävla timer på

var var jag... jo just det. DU tycker bara det är frustrerande, tråkigt och dyrt att åka o surfa utan surf. Fair enough MEN skyll inte på att du vill att granarna ska få andas in renare luft, dom vill ju för fan HA KOLDIOXID, det är DET DOM LEVER PÅ!!!!

Logga in för att svara
#66444 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Jonty skrev:
firstdescente skrev:
sverre skrev:

Jorå det är en bit att köra till Torö inte så snällt mot miljön Men ibland är det värt resan.

Och jag är inte rädd att chansa så länge det finns fler som är beredda att ta en lååång biltur tilsammans med mig Grymt tråkigt att köra själv och inte särskilt inspirerande att sitta i långa bilköer ut ur Stockholm när man just gjort en härlig bomkörning på 3 timmar enkel resa på grund av kö in i Stockholm...

Logga in för att svara
#66445 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

hehe, just det...där kom sanningen fram, det var där skon klämde...

Logga in för att svara
#66446 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

sverre skrev:
AH!!

miljön... miljön används som ursäkt överraltt nu, speciellt av kapitalisterna!

i tvättstugan står det att man ska släcka ljuset. TÄNK PÅ MILJÖN.
Helvete!!!! Det handlar om att hyresvärden inte vill betala massa pengar i onödan o för in i helvetes snål för att byta ut ljusåbäket mot en rörelsedetektor eller nån jävla timer på

var var jag... jo just det. DU tycker bara det är frustrerande, tråkigt och dyrt att åka o surfa utan surf. Fair enough MEN skyll inte på att du vill att granarna ska få andas in renare luft, dom vill ju för fan HA KOLDIOXID, det är DET DOM LEVER PÅ!!!!

Frustrerande, check!
Tråkigt, check!
dyrt, ja men även en trevlig biltur till Torö kan vara värd pengarna.

Logga in för att svara
#66447 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jonty skrev:
Jonty skrev:
firstdescente skrev:
sverre skrev:

Och jag är inte rädd att chansa så länge det finns fler som är beredda att ta en lååång biltur tilsammans med mig Grymt tråkigt att köra själv och inte särskilt inspirerande att sitta i långa bilköer ut ur Stockholm när man just gjort en härlig bomkörning på 3 timmar enkel resa på grund av kö in i Stockholm...

spionkamera på Torö är svaret.

Logga in för att svara
#66448 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
Jonty skrev:
Jonty skrev:
firstdescente skrev:
sverre skrev:

Eller så ringer Surfcirkeln upp någon från Nynäshamns surfklubb.

Logga in för att svara
#66449 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Jonty skrev:
Jonty skrev:
firstdescente skrev:
sverre skrev:

En flytt till västkusten kanske är lösningen på problemet?

Logga in för att svara
#66450 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jonty skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Jonty skrev:
Jonty skrev:
firstdescente skrev:
sverre skrev:

En flytt till västkusten kanske är lösningen på problemet?

Vadå? Om du flyttar till västkusten kan du varken vara med i min surfcirkel eller få reda på när det blir bra surfväder på Torö, eftersom om du ska pendla från västkusten varje gång det blåser upp på Torö så lär du inte hinna fram innan det har slutat blåsa.

Logga in för att svara
#66454 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 9

perry
graphgraph

Mycket tid ledig på jobbet? --> skapa ett Excel-ark.
Skriv in alla parametrar du kan komma på vid tillfället för bomkörningen:
Prognoser (DMI, SMHI, Finska m.m, vad spådde de för färger)
Vindriktning (helst ned till grader) (ett par timmar innan, under och efter surftillfället)
Observationer (ett par stationer, ett par timmar innan, under och efter surftillfället)
Våghöjd + vågriktning (ett par bojar, ett par timmar innan, under och efter surftillfället)
Vattenstånd
Sedan sammanfattar du och kategoriserar resultatet, typ från spegel, ankleslappers, höftmush, epic, monster, sönderblåst, m.m.
Notera även om det blev bättre/sämre under sessionens gång.
För in detta för varje gång du har varit på Torö, oavsett om det är vågor el inte.

Det finns säkert mkt mer att beakta (ex. vattentemperatur), men på det här sättet nyttjar du bomkörningar på ett produktivt sätt. Utan bomkörningar kan du aldrig förstå när det funkar el inte funkar.
Rena skrivbordsprodukter funkar sällan vad gäller surf!

Logga in för att svara
#66456 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

perry skrev:
Vindriktning (helst ned till grader) (ett par timmar innan, under och efter surftillfället)
Observationer (ett par stationer, ett par timmar innan, under och efter surftillfället)
Våghöjd + vågriktning (ett par bojar, ett par timmar innan, under och efter surftillfället)
Vattenstånd
Sedan sammanfattar du och kategoriserar resultatet, typ från spegel, ankleslappers, höftmush, epic, monster, sönderblåst, m.m.
För in detta för varje gång du har varit på Torö, oavsett om det är vågor el inte.

Det finns säkert mkt mer att beakta (ex. vattentemperatur), men på det här sättet nyttjar du bomkörningar på ett produktivt sätt. Utan bomkörningar kan du aldrig förstå när det funkar el inte funkar.

pust, kan ni ingenting om vädrets fenomenologi?
Det funkar inte beräkna eller föra statistik på sådan detaljnivå.
vi HALLÅ snackar KAOS matematik här!!!

Logga in för att svara
#66457 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Jag tror att en bra parameter kan vara aktiviteten här innan potentiellt surf Hur många ringer och tigger skjuts... får alla plats i bilen så kan det vara läge att stanna hemma. Det är konsten att använda andras surt förvärvade erfarenheter.

Logga in för att svara
#66458 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Sen är det som du själv säger, hur kul är det att speeda ner, full av adrenalin och glädjeSTOKE för att komma fram o det är platt...
O sen åka tillbaka på antiklimaxens bittra motorväg..

därför åker jag bara när det är säker prognos, vilket är mycket sällan i det här landet.

Varför chansa när det är tveksamt om det kommer funka? Om det funkar är det ju ofta smått o pissigt ändå.

Nä, som nybörjare i Sverige måste man snart lära sig att kyla ner sin stoke och se landet som ett icke surfland, då när det väl funkar blir det som en bonus. Istället får man kolla på porrfilm, röka braj, eller gå på strippklubb för att få lite STOKE!

Logga in för att svara
#66459 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 9

perry
graphgraph

sverre skrev:
perry skrev:
Vattenstånd

nja, det kanske inte handlar om så mkt statistik, kanske mer en halvdan sannolikhetsberäkning som kan lugna den rastlösa surfsjälen med lite logik i all stoke.
Kalla mig svensk, men jag gillar när det finns siffror att stödja sig på...

Logga in för att svara
#66462 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

perry skrev:
sverre skrev:
perry skrev:
Vattenstånd

nja, det kanske inte handlar om så mkt statistik, kanske mer en halvdan sannolikhetsberäkning som kan lugna den rastlösa surfsjälen med lite logik i all stoke.
Kalla mig svensk, men jag gillar när det finns siffror att stödja sig på...

Jag ska nog googla efter någon meteorologs telefonnr så kan jag få en exakt uppgift samt frågesätta om jag inte förstår hur allt hänger ihop.

Logga in för att svara
#66463 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

firstdescente
graphgraph

Jonty, jag utgår alltid från att det är platt när jag åker till ett surf, det är ju ens vanliga tur liksom.
Så känns det som ren bonus om det verkligen går att surfa...

Håller med dig om att det känns surt att nöta på motorvägen i flera timmar för att komma fram och konstatera att det bara är att vända

Logga in för att svara
#66531 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Alla tycker olika om när det är surfbart, så man får ju nästan börja där...

Om man menar när det blir knä-lårhögt och det är surfbart på en fet longboard krävs det nog 7 sekundmeter och att det finns lite sträcka att bygga vågor på. Viktigt att det blåser ute till havs och inte inne vid land (många som bara kollar väderstationen där man ska surfa).

Den klassiska gränsen är väl 10 m/s för att det ska bli hyfsat ok.

Sen är det ju viktigt att hitta ett exponerat bryt som plockar upp vågor också (blir ju tyvärr on-shore) för att det ska bli så stort som möjligt...

Sitter och kollar ut över Hoddevik, hyfsad storlek idag och vinden ser ut att lägga sig ikväll och vrida till off-shore imorgon. Hoppas på riktigt schyssta vågor innan man ska hem....

//Göran

Logga in för att svara
#66533 Svar: Vind och vågkunskap? 15 år, 1 månad sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Tack Göran!

lite som jag trodde och hoppades. Man får nog se det som att för min McTavish twin fish får det blåsa 10 m/s i några timmar för att det skall funka så pass att det blir kraft nog i vågorna för att jag skall komma upp.... men orkar man inte det kan man ju alltid titta på DMI:s vågprognoser och bara åka när det är rätt färg.

Hoppas att du får mycket bra surf idag!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!