Facebook data

1
Mentawais i november
#66192 Mentawais i november 14 år, 8 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

God morgon.

Någon här på forumet som varit i Mentawai-området i november? Kommer åka till Kandui, och undrar hur consistent swellet är vid den tiden, är det någonsin platt, eller bryter det alltid någonstans? som jag har förstått så ska bankvaults, burgers, etc alltid ha helt ok surf.

tänkte även spendera två veckor innan på bali. har bara varit där under juni/juli, var är det bäst att ha sitt basecamp under wet season? funkar bara östra sidan i november, eller kan man scora ok surf på morgonen på bingin, ulu, etc? jag brukar bo på bukit, är det bättre att bo i sanur under vintern?

tacksam för svar, och om det är någon som vill hänga med så hojta till. jag åker ner runt den 6e nov tror jag, är i kandui en vecka 21-28e.

peace in the upper east side
 
Logga in för att svara
#66209 Svar: Mentawais i november 14 år, 8 månader sen Stoke: 11

Frankie
Inlägg: 201
graphgraph
offline

prata med milo på nord, de va ju där för nåt år sen i ett par veckor
 
Logga in för att svara
#66214 Svar: Mentawais i november 14 år, 8 månader sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Har inte surfat Metawais, men helt klart ska du ju vara på östsidan under wetseason eller ute på öarna!
Väldigt sönderblåst har det i alla fall varit runt Kuta, Dream Land, Padang Padang och Uluwatu den perioden tyvärr.
Desto större och ibland för mäktigt och snabbt kring Nusa Dua.
Sri Lanka Reef var däremot riktigt snällt men konsistent. Bara att ta en inhemsk båt ut eller bet för en skjuts på vattenskoter i så fall... Turtle Island har ett snällt brake också lite längre åt nordost.
Ön Nusa Lembongang funkade också bra när vi var där under regnperioden. Tre olika rev som funkar vid olika tider på dagen och du kan se alla tre från t ex Coconut Resort. Playground (snällast), Lacceration (värst) och Ship Wreck (stort men inte alltför snabb).

Tips= Köp boken: Indo Surf Lingo
Visar dom flesta spotsen och ffa när dom funkar på året/dygnet... Har t o m ett litet lexikon med Ido-fraser som är bra att kunna:-).
 
Logga in för att svara
#66216 Svar: Mentawais i november 14 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
Inlägg: 1615
graphgraph
offline

Jag kan följa med så kan jag kolla vilka metoder du använder dig av när du surfar.

När du är på dessa platser i november är det för att du har ledigt från ditt snurrjobb?
 
Logga in för att svara
#66217 Svar: Mentawais i november 14 år, 8 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

tack above. jag har förstått det som att passadvindarna som kommer på förmiddagen blåser åt fel håll för de spotsen du nämner, men hur är det om man är där riktigt tidigt? jag brukar oftast vara i vattnet innan soluppgång...

turtle island har jag ingen lust att åka ända upp till, och nusa lembongan har jag varit på (tycker det var överskattat, dyr mat och boende + ännu värre crowd än bali)

nusa dua och sri lanka alltså, surfade du serangan och keramas också? tjejen kommer komma ner ett tag, hur är sanur's beachbreaks jämfört med det tvivelaktiga icke-spotet kuta beach?

indo surf lingo har jag faktiskt redan, så egentligen borde jag inte ens ha startat tråden. var mest intresserad av information direkt från folk i min egen nivå, och kanske kolla om det var någon på väg dit samma tid då jag kommer vara helt själv första veckan.
 
Logga in för att svara
#66264 Svar: Mentawais i november 14 år, 8 månader sen Stoke: 0

SimpaSurfer
Inlägg: 6
graphgraph
offline

Jag var i bali från mitten av Februari till slutet av April.. så det räknas väl som böran av slutet på wetseason..

Vi körde serangan en hel del och var man där tidigt så slapp man ofta den mesta crowden.. serangan var ett secret tills för bara något år sedan och har hört att när det närmar sig sommar så blir det sjukt mkt japaner där.. men inte sett det själv... Serangan tyckte jag var bra våg som är ganska enkel och rolig till en början, nog först när den börjar bygga till 1.5 gubbe som den börjar kännas tung och allt svårare.. tror det ska finnas några tubsektioner också men lyckades aldrig få några där själv..

Jag upplevde aldrig någon direkt crowd på Nusa Lembongan under de 5 dagar vi var där i mitten på mars så det kan ju vara en idé att bara ta en sväng över om du ändå tänkte ha ett basecamp i sanur typ (vad jag minns så tog vi båten dit från sanur?)

Hur länge hade du tänkt stanna jacob? Jag funderar på att ta en trip lite närmare jul och stanna några veckor..
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!