Facebook data

1
Råd angående surfresa
#65875 Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ronnegard
graphgraph

Hej,

Detta blir mitt första men definitivt inte sista inlägg på detta forum. Inspirerad utav Endless Summer 1 och 2, kombinerat med blodad tand ifrån en vecka av Body Boarding på Cocoa Beach och drygt 2 veckor utav surfing på Bali så har jag bestämt mig för att göra en resa jorden runt för att se världen och lära mig surfa ordentligt med start nu i vinter.

Min tanke är att börja på Costa RIca och då ta en surfkurs med surfakademien i 2 veckor, som start på resan och för att lära mig grunderna rätt ifrån början (jag är självlärd inom andra områden och har upptäckt nackdelarna med att inte lära sig rätt ifrån början). Sedan tänkte jag stanna ett par månader i Latin/Syd Amerika och eventuellt även besöka Nica och Venezuela. Därefter hade jag tänkt fortsätta mot väst, via Hawaii emot Australien för att sedan avsluta resan i Indonesien (Bali primärt men kanske även Java och Lombok), innan man flyger hem till Arlanda. En eller ett par månader kommer spenderas på varje större destination, så att resa runt till grannländer och olika delar utav de olika destinationerna är absolut möjligt.

Jag skulle vilja ha lite råd ifrån folk som har varit runt om vart jag bör ta mig utifrån dessa "grund destionatiner", vart finns det bra surf för nybörjare (målet är att när man kommer tillbaka till Indensien vara så pass bra att man vågar sig ut på Uluwatu, Padang Padang, Dreamland osv en vettig dag), vart är det lättast att hitta trevliga öppna människor som inte ryter cook till en så fort man paddlar ut?

Vart köper jag en surfbräda till bäst pris? Ifall man tänkt göra detta under resans gång och vilka flygbolag bör jag hålla mig till för att inte bli nekad brädan eller behöver betala huttlösa extra kostnader?

Det är väldigt många frågor som surrar runt i ens huvud. Är det ens en bra idé att resa jorden runt eller vore det bättre att bara slå camp på t.ex. Costa Rica?

Fyll gärna på med information, förslag och råd... Jag behöver allt kött på axlarna som jag kan tänkas få.

Pengar är inget större diskussionsämne i sammanhanget, har knegat duktigt på 9-17 jobb i Oslo de senaste två åren och har en hel del undanlagt för detta ändamål. Men det kommer självklart bli Hostel-liv med tanke på att resan blir 6-8 månader lång. Så boende rekommendationer i samband med rekommendationer om destinationer tar jag gärna också.

Logga in för att svara
#65899 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Ronnegard skrev:
Hej,

Detta blir mitt första men definitivt inte sista inlägg på detta forum. Inspirerad utav Endless Summer 1 och 2, kombinerat med blodad tand ifrån en vecka av Body Boarding på Cocoa Beach och drygt 2 veckor utav surfing på Bali så har jag bestämt mig för att göra en resa jorden runt för att se världen och lära mig surfa ordentligt med start nu i vinter.

Min tanke är att börja på Costa RIca och då ta en surfkurs med surfakademien i 2 veckor, som start på resan och för att lära mig grunderna rätt ifrån början (jag är självlärd inom andra områden och har upptäckt nackdelarna med att inte lära sig rätt ifrån början). Sedan tänkte jag stanna ett par månader i Latin/Syd Amerika och eventuellt även besöka Nica och Venezuela. Därefter hade jag tänkt fortsätta mot väst, via Hawaii emot Australien för att sedan avsluta resan i Indonesien (Bali primärt men kanske även Java och Lombok), innan man flyger hem till Arlanda. En eller ett par månader kommer spenderas på varje större destination, så att resa runt till grannländer och olika delar utav de olika destinationerna är absolut möjligt.

Jag skulle vilja ha lite råd ifrån folk som har varit runt om vart jag bör ta mig utifrån dessa "grund destionatiner", vart finns det bra surf för nybörjare (målet är att när man kommer tillbaka till Indensien vara så pass bra att man vågar sig ut på Uluwatu, Padang Padang, Dreamland osv en vettig dag), vart är det lättast att hitta trevliga öppna människor som inte ryter cook till en så fort man paddlar ut?

Vart köper jag en surfbräda till bäst pris? Ifall man tänkt göra detta under resans gång och vilka flygbolag bör jag hålla mig till för att inte bli nekad brädan eller behöver betala huttlösa extra kostnader?

Det är väldigt många frågor som surrar runt i ens huvud. Är det ens en bra idé att resa jorden runt eller vore det bättre att bara slå camp på t.ex. Costa Rica?

Fyll gärna på med information, förslag och råd... Jag behöver allt kött på axlarna som jag kan tänkas få.

Pengar är inget större diskussionsämne i sammanhanget, har knegat duktigt på 9-17 jobb i Oslo de senaste två åren och har en hel del undanlagt för detta ändamål. Men det kommer självklart bli Hostel-liv med tanke på att resan blir 6-8 månader lång. Så boende rekommendationer i samband med rekommendationer om destinationer tar jag gärna också.

Ditt första... menar du väl?

You´ll be back for more!!

Logga in för att svara
#65913 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

anlita mig som din guide så slipper du tänka på ett skit hela jordenruntresan!

Logga in för att svara
#65914 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

jag kan va guide, ingen BETALNING INGEN!!! Betala endast resa OCH BOENDE FÖR MIG!

Logga in för att svara
#65916 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

sverre skrev:
jag kan va guide, ingen BETALNING INGEN!!! Betala endast resa OCH BOENDE FÖR MIG!

Jaha Sverre ska du göra precis som LEDARNA i CISV? Då betalar barnens föräldrar ledarnas resor och boende samt sina barns resor och boende och ledarna jobbar gratis som ledare på resan och kontaktperson på barnlägret.

Logga in för att svara
#65929 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 1

Hector
graphgraph

Lægg mycket tid i Nica, riktigt bra land med bra folk och många fina spots. Hela centralamerica kan du lætt resa från plats till plats smidigt med buss. Stanna I San juan del sur och bo på Arena caliente ! Då har du iaf fått ett tips

Logga in för att svara
#65934 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 3

Pazki
graphgraph

Slå inte camp på Costa Rica! Res runt för fan, du kommer inte ångra dig.
På Bali tycker jag att du ska bosätta dig ett tag på Balangan. Billigt som fan, skön, avslappnad miljö och nära till de flesta stora spotsen bl.a. Dreamland. Sen måste du ta en tur till Lombok också och hänga på surfcampet där. Hur grymt som helst och sköna revbryt!

Logga in för att svara
#66134 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ronnegard
graphgraph

sverre skrev:

Tack men nej tack .

Logga in för att svara
#66135 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ronnegard
graphgraph

Hector skrev:
Lægg mycket tid i Nica, riktigt bra land med bra folk och många fina spots. Hela centralamerica kan du lætt resa från plats till plats smidigt med buss. Stanna I San juan del sur och bo på Arena caliente ! Då har du iaf fått ett tips

Tackar! Ska definitivt undersökas närmre.

Logga in för att svara
#66137 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ronnegard
graphgraph

Pazki skrev:
Slå inte camp på Costa Rica! Res runt för fan, du kommer inte ångra dig.
På Bali tycker jag att du ska bosätta dig ett tag på Balangan. Billigt som fan, skön, avslappnad miljö och nära till de flesta stora spotsen bl.a. Dreamland. Sen måste du ta en tur till Lombok också och hänga på surfcampet där. Hur grymt som helst och sköna revbryt!

Med slå camp någonstans syftade jag på huruvida jag lärde mig surfa bäst igenom att stanna vid ett par breaks och verkligen lära känna dem istället för att byta miljö totalt efter 1-2 månader på ett ställe. Alltså: Vad är bäst i början, att testade många olika typer av breaks med olika storlek på swells och bli anpassningsbar eller att verkligen ta sig tid och lära känna ett par spots ordentligt?

Resaren inom mig vill ju redan kombinera en mångfacetterad resa med att surfa på varje plats man tar sig till.

Tack för Bali/Lombok-tipsen, vill verkligen inte fastna på Kuta...

Logga in för att svara
#66150 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

Ronnegard skrev:
Hej,

inte ryter cook till en så fort man paddlar ut?

Varför skulle ngn ryta Cook till dig? Är du släkt med honom?

Logga in för att svara
#66167 Svar: Råd angående surfresa 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Penna
graphgraph

ska du vara bra nog för att ge dig på Ulu och Padang padang, så ska du nog ha lite mer än vattenn under tassarna. Ulu en liten dag kan ju gå. men padang ska du nog passa dig för
finns dock sjukt många andra bra spots på Bali om du bara ser dej om kring lite, och där behöver du kanske inte riskera livet

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!