Facebook data

1
Tips på värme i minibuss?
#53205 Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

Nån som har erfarenhet av denna produkt?
www.kamafritid.se/nyhet.asp?nyhet_id=1800&start=0

Letar ett alternativ till Ebärspreche (eller hur det nu stavas) för att kunna nyttja parkeringsrätten på diverse platser vintertid.
Det blev en massa tomgångskörning i 3 dar på Torö och det e inte bra för träden.
 
Logga in för att svara
#53210 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=418016

Kolla in Julas fotogenkamin, den kör jag med i min buss. Utvecklar 2200 watt! Kostar nästintill ingenting nu 395 kr.

Det man bör se upp rätt rejält med är 1. Se till att man inte lägger sig och sover med kaminen igång
2. Se till att lufta lite så man släpper ut kondens och får in lite syre
3. Håll lite avstånd till inredningen runt kaminen, det står minimum en meter så jag tvekade lite innan jag slog till. Har ett avstånd på 40-50 cm till stolar och inredning i min buss och det går bra.
Trodde också det skulle stinka av fotogen från den men den förbränner 99,5 % eller nåt sånt så det är bara lite os när man drar igång och stänger av.
4. JAg avråder alla klantskallar från att ha en fotogenkamin i sin surfbuss, jag tar inget ansvar för detta tips...obs har dock funkat super för mig bland annat på 1 månads surftrippar i norge i november.

Fotogen är nog billigare än gas, mindre explosivt och lite mindre risk att gasa ihjäl sig.
 
Logga in för att svara
#53215 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

Jo, jag har även spanat in fotogenkaminer men är lite skraj för brandrisken. Även om det står "Försedd med tippskydd som släcker lågan om värmaren skulle välta", kan den höga värmen antända eller smälta ner diverse plastmaterial och giftig rök kan utvecklas. Det hände hemma när en het lampa kom i kontakt med en kontorsstol!
Både eld o gas i en buss e läskigt men finns det andra uppvärmingsätt?
 
Logga in för att svara
#53217 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Tippskyddet är en cylindrisk stålbit som när kaminen lutas utlöser en spärr. Veken dras då ner HELt omedelbart och lågan släcks direkt.
Dom har en lite behändigare kamin som bara strålar värmen åt ett håll också på Jula. Den heter Alpaca gjord i Taiwan istf Kina, hög kvalitet. Kolla in den kanske istället, den jag först föreslog är rundstrålande, Alpacan är helt av skärmad och strålar enbart åt ett håll, rätt dyr dock tror den låg på runt 1500kr eller mer.

Eld eller gas...tror inte du har så många fler alternativ egentligen El går liksom inte att värma sig med mht till batterikapacitet. Även en Ebersprakare har risker, glöm inte det.
Jag har ALDRIG haft nån tillstymmelse till incidenter med min fotogenkamin. Måste vara det mest prisvärda köp jag nånsin gjort! Det enda jävliga som hänt är att jag stött till den, tippskyddet löst ut och då börjar den ryka som fan av oförbränd fotogen. Då får man vara snabb att vädra eller dra upp veken och tända på nytt.
Jag skulle råda dig till att köpa en och prova, 400 spänn är ju ingen större förlust om du inte gillar den? jaja lycka till
 
Logga in för att svara
#53219 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=430968

Detta är den som kallas Alpaca, från Sydkorea var den inte Taiwan. Ligger på runt 1000 spänn. Med kokplatta! JAg brukar värma mat på min också, funkar helt ok.
 
Logga in för att svara
#53220 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

Kollade faktiskt in Alpacan efter Julas. Dyrare men mindre och lättare.
Blir din fotogenkamin het på undersidan så en värmeisolerande platta måste användas?
 
Logga in för att svara
#53221 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Nej den blir bara varm där veken är, det sitter liksom som ett kupolfomat nät över veken som börjar glöda när den värms upp. Sen justerar man veken så att lågan liksom håller sig inom kupolen och allt fotogen förbränns då (inget os). Värmen på den billiga strålar ju ut runt åt sidorna 360 grader och sen går ju värmen uppåt som varmluft också. Fotogentanken sitter i basen och sen är det en basplatta längst ner, dess blir aldrig varma!
 
Logga in för att svara
#53222 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Om du kollar på fotot ser du uppifrån och ner: Basplattan, den runda tanken, vredet för veken och bredvid sitter en stålcylinder som liksom är konad nertill. Detta är tippskyddet som när den lutas utlöser en spärr som låter veken åka i botten.
 
Logga in för att svara
#53228 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

Pratade nyss med en tekniker på en firma som säljer husvagns- och båttillbehör. Han sa gaskaminer slukar syre och är inte lämpliga att ha i trånga utrymmen. När syret tar slut, börjar kaminen tillverka koldioxid... Han tipsade om en fotogendriven Heat Pal som e tydligen populär hos båtfolket...
Blir nog en skoteroverall, ryssmössa och tjocka yllesockor till slut + lite aerobics...
 
Logga in för att svara
#53231 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Så länge man inte lägger sig och sover med kaminen igång funkar det toppen, jag brukar aldrig köra min utan att ha en eller att par rutor öppna med en glipa. JAg vet inte, men jag har aldrig känt av nån syrebrist på nåt sätt, tror man får huvudvärk om det händer? Jag har en Ebersprächer i min buss men jag använder den inte på långtripper eftersom det är en eldriven fläkt som matar in luften och drar ur batteriet.

Har blivit mer och mer så att jag bara kör min fotogenkamin, det blir varmt på nolltid så man kan sitta i tshirt och kallingar.
 
Logga in för att svara
#53234 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Vad du än eldar med så tar det syre, skall du vara helt på säkra sidan skall du givetvis ha en maskin som tar syret utifrån och matar varmluften in i din buss. Som en ebersprächer.

Jag eldar även med min inbyggda t-rödspis och ibland med ett bensinkök av modell optimus nova utan större problem. Kör man en kortare stund går det bra även utan att lufta, fast det är ju rätt enkelt att bara öppna en eller ett par rutor en aning. Tänk på att alla säkerhetsföreskrifter och varningar är gjorda så att saker skall bli IDIOTsäkrade.
 
Logga in för att svara
#53239 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
Inlägg: 427
graphgraph
offline

Kan vara värt att kolla vad som finns till båtar då har du olika fabrikat Webasto Wallas Ebersprächer finns både som diesel drivna och fotogen. du behöver ju en ganska liten till en buss. Finns även små värmare som förut hette Tinytott eller nåt sånt fotogen driven. Annars var ju din värmeljus installation fin esta

NERD CREW
 
Logga in för att svara
#53246 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Isolera invändigt annars
 
Logga in för att svara
#53250 Svar: Tips på värme i minibuss? 15 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

Tyreso_soulsurfer skrev:
Kan vara värt att kolla vad som finns till båtar då har du olika fabrikat Webasto Wallas Ebersprächer finns både som diesel drivna och fotogen. du behöver ju en ganska liten till en buss. Finns även små värmare som förut hette Tinytott eller nåt sånt fotogen driven. Annars var ju din värmeljus installation fin esta

NERD CREW

Borra efter bergsvärme blev för omständigt så nu e jag inne på atomdrivna värmeslingor ...
Det lutar åt nåt fotogendrivet...
sverre skrev:
Isolera invändigt annars
Oxå ett bra komplement! Senast ställde jag uppblåsta luftmadrasser för fönstren. Isolerade faktiskt bra mot drag + skyddar mot ljuset. Sov dock ngt hårt utan madrass...
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!