Facebook data

1
Inköp av en ny surfingbräda
#52928 Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

oxgrip
graphgraph

Hej vänner.
Jag har nu bestämt mig för att köpa en ny bräda då jag var tvungen att sälja min trogna webber i bali i fjol, och därför varit utan en skön sverigebräda ett bra tag.

Jag surfade på min gamla 7.6 minimal ett under sommaren, sedan köpte jag en 6.6 shortboard som jag använde på island vilket funkade riktigt bra, den funkar dock mindre bra här i sverige eftersom den är väldigt långsmal och jag har svårt att fånga vågor med den om det inte är OH vilket kanske inte händer så ofta, och när det väl gör det måste man ju vara ledig också :o

Därför tänkte jag köpa en bräda som är lite mer allsidig än 6.6:an som funkar bra utomlands men även i sverige.
7.6:an har jag problemet med att jag fastnar på insidan så fort det är lite stökigt eftersom den är allt för stor för att duckdiva med och jag har inte riktigt förstått det är eskimårullet. jag har alltså ingen bräda som funkar bra i halvgubbe, vilket det oftast är när det är värt att dra iväg, är det sämre förhållande har jag ju alltid min minimal.
Jag kommer dessutom inte att göra någon utlandsresa förän i höst förutom en vecka i Marocko i mars, så det blir mest sverigesurf.

Jag har kollat in www.southpointepoxy.com/index.php?cccpage=downing63 vilket jag tycker verkar vara en riktigt trevlig bräda, vad tror ni om den?
Jag är 176 och väger 70kg

hiphopyoyo

Logga in för att svara
#52930 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Jag kör på en hemmabyggd fish som är 6"4 x 22 x 2 1/2 och ganska lite rocker. Funkar jättebra i allt från midja och uppåt. Kan vara lite besvärlig när det är allttför stökigt eftersom det är så lite rocker i nosen. Jag är 194cm och väger runt 90kg.

Logga in för att svara
#52931 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

longboard, performance variant;)

Logga in för att svara
#52933 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Ser intresant ut!

Min åsikt är att SouthPoint gör riktigt bra brädor å som tål mycke stryk.
Själv är jag fortfaranda nykär i min Bonga 7.6 Funboard!

Logga in för att svara
#52938 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Den såg ju lite klumpig ut på videon. Av nån anledning så surfar dom aldrig sina småvågsbrädor i kassa förhållanden i videona..Vill du verkligen ha en så stor bräda till småvågor?

Jag är ingen större fan av popoutbrädorna dom gör i Thailand, har lagat ett par NSP. Det som ser så tjusigt ut på de grafiska techbilderna ser ofta ut som fan när man karvar upp brädan. NSP tex har ingen väv i sina brädor utan matta som är otroligt mkt billigare. Lite fånigt också att dom har en ditmålad stringer på den där southpointbrädan.

Webber har ju en ny intressant fish som jag tycker är rätt innovativ, dessutom är webberbrädorna handlaminerade med en mer traditionell konstruktion där man vet vad man får i ett helt genomskinligt laminat. Greg Webber är helt klart en av de mer verkligt innovativa brädbyggarna som är välkända.
www.surfindustries.com/surfboards/webber_miniFish.php

Kolla in fenuppsättningen..

Logga in för att svara
#52946 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

oxgrip
graphgraph

Det kostar ju dock därefter :/, vill helst landa runt 4000, max 4500 min ekonomi är lite tight just nu, är mellan 2 jobb (arbetslös)
7S superfish verkar ju också vara en trevlig bräda.
Har southpoint verkligen dålig kvalité?

Logga in för att svara
#52948 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Uhm, merparten av Webber brädorna vi ser ute i Europa och för den delen på våra resor är väl just pop-outs från Thailand, men visst är konstruktionen mer traditionell. Viss, Pukas gjorde dem under ett år också...men jag kanske missförstod.

Har själv en Webber Afterburner (förvuxen) från GSI fast i poly med vanligt skum och inte den nya tåligare varianten. Har för mig att det fanns en 6'4" Tuflite till Salu här för ett tag sen!?

Logga in för att svara
#52953 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Nja....man ska nog inte jämföra en SouthPoint med en NSP dåra....!? Rätt stor skillnad.

Logga in för att svara
#52955 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Eftersom Webber poppar upp i diskussionen.
Så kan jag tillägga att jag har en Webber Afterburner i TufLite. Den är helt ok den med! Även Fatburnern verkar vara ett säkert kort, enl folk jag känner å stött på.

Logga in för att svara
#52967 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

oxgrip
graphgraph

Jo jag hade en afterburner också men i epoxy, men nu söker jag en mer lättpaddlad än den, med lite mer volym. Kommer nog inte heller vilja ha kortare än 5'10 och

Logga in för att svara
#52969 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Daniel skrev:
Uhm, merparten av Webber brädorna vi ser ute i Europa och för den delen på våra resor är väl just pop-outs från Thailand, men visst är konstruktionen mer traditionell. Viss, Pukas gjorde dem under ett år också...men jag kanske missförstod.

Har själv en Webber Afterburner (förvuxen) från GSI fast i poly med vanligt skum och inte den nya tåligare varianten. Har för mig att det fanns en 6'4" Tuflite till Salu här för ett tag sen!?

Daniel, termen "pop-out" brukar avse brädor som bakas eller gjuts i slags form. jag misstänker starkt att både NSP och southpoint brädorna görs på detta vis. Southpoint verkar ha aningen bättre material än NSP.
Det verkar vara många som är nöjda med både NSP och Southpoint, en bräda behöver ju inte automatiskt vara dålig för att formpressad. Jag kanske är för kräsen själv men jag skulle inte vilja ha en. Surfing är ju också en estetisk upplevelse som iallafall jag skulle få mindre av med en le massproducerad bräda.

Logga in för att svara
#52970 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: -4

lena
graphgraph

danneroyal skrev:
Eftersom Webber poppar upp i diskussionen.
Så kan jag tillägga att jag har en Webber Afterburner i TufLite. Den är helt ok den med! Även Fatburnern verkar vara ett säkert kort, enl folk jag känner å stött på.

Jag har oxa en 6.6 Webber Afterburner i TufLite, den är lätt paddlad och bra för större vagor. Jag har aven andra brädor, men denna är min absoluta favorit! Problemet är ju förstass priset:sick: men den är hur grymm som helst, (ps, jag surfar den nästan varje dag under 3ar, grymt hallbar eftersom den är tuflite)

Logga in för att svara
#52997 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

ådén skrev:
longboard, performance variant;)

Yes, yes, yes!!

Longboard is the shit!!

Logga in för att svara
#53000 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

seeb
graphgraph

nån som fixat en hang ten?(nose ride)

Logga in för att svara
#53001 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

seeb
graphgraph

oj.. fel.. mena ten over:P my bad

Logga in för att svara
#53021 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

www.redsnapper eller www.darkblue.dk kan sakert hjalpa till

Logga in för att svara
#53075 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Ett tips kan vara Backdoor Custombrädor,
hör med Göran så kan du ju få en bräda som passar
just dig och de förhållanden du vill surfa.

Logga in för att svara
#53156 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Hör av dig till mig så kan jag shapa dig en custombräda för dig och de förhållanden du ska surfa:)
/Kenneth

Logga in för att svara
#53157 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Får att ta på mig rollen som andra tidigare axlat, är det inte dags att du också köper en banner Kenneth? Verkar har fint grymma brädor, men det förefaller mer och mer vara något du tjänar pengar på, än att litet eget hobbyprojekt för att göra egna brädor.

Som jag sa, verkar ha min griniga vecka just nu

Logga in för att svara
#53187 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Daniel skrev:
Som jag sa, verkar ha min griniga vecka just nu
Käkat för lite banana peels???

Ja, att beställa en custombräda i Svea kan vara ett alternativ. Förutom redan nämnda namn, finns även DePontes som 'skräddarsyr' brädor i sin shaper-ateljé. Såg förreten en snygg liten fish i hans butik häromdan...

Logga in för att svara
#53188 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

fugusports skrev:
Hör av dig till mig så kan jag shapa dig en custombräda för dig och de förhållanden du ska surfa:)
/Kenneth

vad kostar en sån här custombräda hos dig då?
ligger det på vanligt pris känns det som om man lika gärna kan anlita en känd shaper, jag tvivlar inte på din förmåga men det måste finnas någons slags morot;)

Logga in för att svara
#53200 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

oxgrip
graphgraph

Göran hörde faktist av sig på mail till mig så jag ska nog snacka lite med honom. Backdoors "The Pig" såg ju riktigt fin ut faktist.

Jag säger som ådén också, vad kostar dina brädor Kenneth?

Logga in för att svara
#53226 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

oxgrip skrev:
Göran hörde faktist av sig på mail till mig så jag ska nog snacka lite med honom. Backdoors "The Pig" såg ju riktigt fin ut faktist.

Jag säger som ådén också, vad kostar dina brädor Kenneth?

vet att hans brädor kostar cirka 3500 med glasade fenor

Logga in för att svara
#53520 Svar: Inköp av en ny surfingbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Skulle vara jättekul om man kunde ha en banner som reklam och shapa custombrädor till de som vill. Men faktum är att jag inte shapat någon custom till någon ännu. Svårt att driva något kommersiellt när många är misstänksamma mot en "svensk" shaper. Kan han verkligen bygga?
Lägger det på is, räcker för mig att ha nya quiver varje vår till mig själv åtminstone.
Samtidigt synd då jag tror jag kunde hjälpa många utveckla sin surfing genom att ha utrustning som passar just deras nuvarande nivå och framtida utveckling.

Ingen big deal.
Peace
Kenneth

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!