Facebook data

1
Hajar i Indo
#52821 Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Hallo!
Efter senaste tidens nyheter om hajattacker blev min haj-fobiska tjej smått nervös inför vår bali-resa i sommar. För att lugna henne lovade jag därför att kolla runt lite vad folk har för erfarenhet inom detta område. Har någon hört/sett någonting om hajattacker i Indonesien?

Puss
Karolina

Logga in för att svara
#52822 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

ALDRIG !!

Er Gudfader

Logga in för att svara
#52826 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Gabbe1983
graphgraph

Jag har dykt mycket i indo och kan säga att det finns mycket haj i vattnet (dock mindre nu pga hajfensindustrin). Däremot är det nästan endast mindre revhajar som är helt ofarliga för både dykare och surfare. man behöver absolut inte vara orolig för haj i indo enligt mitt tycke.

Ha en grym resa!

Logga in för att svara
#52829 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Gabbe1983 skrev:
[quote](dock mindre nu pga hajfensindustrin).quote]

HAJFENSSOPPA är så jävla GOTT!!!!!!!

Logga in för att svara
#52830 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

hajar du nu Karolina!! ?

BOS making perfect jokes since 2007

Logga in för att svara
#52834 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Inte äta Hajfensoppa.....Dålig karma! Håll er till gädda!

Logga in för att svara
#52835 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Perka skrev:

SharkBoy approves of this post,

BOSY

Logga in för att svara
#52836 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Perka skrev:

hehehe.... Gudfadern har förståss aldrig smakat skiten.... men vad gör man inte för att få ämnen på tapeten..

Logga in för att svara
#52839 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Gabbe1983
graphgraph

sverre skrev:
Perka skrev:

hehehe.... Gudfadern har förståss aldrig smakat skiten.... men vad gör man inte för att få ämnen på tapeten..

ett jävligt viktigt ämne som borde höras mer! se filmen "Sharkwater" och förstå varför! (sorry att vi glider ifrån trådens ämne).

Logga in för att svara
#52844 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det finns tigerhajar i indonesien har jag för mig, av nån anledning blir ingen attackerad? Ibland hör man teorier om att de skulle ha så mycket annan fisk att äta. Inget att oroa sig över, man brukar ha fullt upp med att inte bli mosad av surfet så några hajar hinner man oftast inte tänka på.

Logga in för att svara
#52846 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Gabbe1983
graphgraph

ErikG skrev:
Det finns tigerhajar i indonesien har jag för mig, av nån anledning blir ingen attackerad? Ibland hör man teorier om att de skulle ha så mycket annan fisk att äta. Inget att oroa sig över, man brukar ha fullt upp med att inte bli mosad av surfet så några hajar hinner man oftast inte tänka på.

Har gjort ca 100 dyk runt om indonesien och aldrig haft turen att få se tigerhaj tyvärr... Men här kommer bevis på att de finns, stora är dom oxo:ohmy:

Logga in för att svara
#52849 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Logga in för att svara
#52850 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

risken verkar ju inte vara stor....?

www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/isaf/geomaps.htm

Logga in för att svara
#52851 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

seeb
graphgraph

sverre skrev:
ALDRIG !!

Er Gudfader

Tror ni har lite ouppklarade ide'er i erat "gang" ja e gudfader, nä ja e gudfader...
hur ska ni ha de
vi behöver en stor å stark ledare.. inte några små barn som slåss om spaden i sandlådan:P
pöss

Logga in för att svara
#52852 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

seeb
graphgraph

sverre skrev:
ALDRIG !!

Er Gudfader

Tror ni har lite ouppklarade ide'er i erat "gang" ja e gudfader, nä ja e gudfader...
hur ska ni ha de
vi behöver en stor å stark ledare.. inte några små barn som slåss om spaden i sandlådan:P
pöss

Logga in för att svara
#52858 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hira skrev:
risken verkar ju inte vara stor....?

www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/isaf/geomaps.htm

Verkar ju inte vara så mycket i Indonesien 3 st sedan 1847. Tvivlar rätt starkt dock på de skulle bokfört hajattacker i länder som Indonesien. Det är ju inte heller så vanligt med bad som rekreation bland indoneser, de flesta sysslar helt enkelt inte med sånt.
Å andra sidan har det surfats på Bali regelbundet sen sent 60 eller åtminstone tidigt 70 tal och jag tror inte nån blivit attackerad?

Logga in för att svara
#52923 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

Tjena,
varit i indo och surfat runt i landet i flera intervaller. Under den tiden har jag aldrig hört, sett eller hört en myt om hajattacker. Jag är dessutom rätt nojig om saken och brukar fråga localsen eller fiskarna i området om jag kommer till ett okänt ställe. Det sägs att hajarna inte gillar den höga temperaturen i vattnet. De brukar föredra mellan 14-18 grader och i indo är det ofta betydligt varmare än så.
Skall nog dit i sommar också, kanske ses i line-upen!
Lycka till!

Logga in för att svara
#52929 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jomen saken är ju at det finns massor av ställen i Stilla havet tex som har samma vattentemp som Indo ungefär och en hel del hajattacker. Den förklaringen håller inte, det måste bero på nåt annat. Jag har surfat massor i Indonesien och har heller aldrig hört om några hajattacker. Har dock sett småhaj på Sumba och fått hajvibbar i vattnet där också.

Logga in för att svara
#52943 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Gabbe1983
graphgraph

Håller med ErikG att vattentemperaturen inte spelar någon viktig roll. De fyra sorters haj som anses farliga för människan och står för de flesta incidenterna lever i varma vatten, förutom vithajen. sedan kan man räkna bort den vitfenade oceanhajen som är en pelagisk haj och lever långt ut till havs. Alltså har vi två sorters haj kvar, tigerhajen och tjurhajen. De lever nära reven och simmar i grunt vatten, varav tjurhajen även lever i sötvatten och har påträffats 20 mil in i Amazonas. (de har även djurvärldens högsta uppmätta testorsteronvärde, vilket gör dem ganska "nyfikna").

Anser däremot fortfarande att det finns värre saker att oroa sig för som surfare....

Det var dagens hajlektion

M v h "Sharklover"

Logga in för att svara
#52966 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Jag har faktiskt hört talas om folk som råkat illa ut i hajattacker i Indo (en kille försvann vid Padang och man hittade resterna ett par dagar senare). Dessutom har jag sett en fångad hammarhaj på över 3m fångad på ett ställe i Indo ungefär samtidigt som ErikG var där men det är en helt annan story. Jag tog dock inga bilder för jag var orolig för att min fru skulle hitta dom och att vi därmed aldrig skulle åka tillbaks... Indonesien är förresten inte det första landet i världen som kommer öppna för transparens vad gäller hajattackstatistik. Den dagen de börjar föra ordentlig statistik så kommer de väl göra som i Oz där det verkar legio att kalla allt som inte är uppenbara hajattacker för drunkningsolyckor.

Logiken säger att det finns många andra saker att oroa sig för (jag har t.ex fått lära mig att det farligaste i vattnet när man surfar är ens egen bräda, det nästfarligaste är polarens bräda osv) men likförbannat skiter man på sig varje gång det drar en skugga över vattnet (det visar sig alltid vara ett moln) .

Logga in för att svara
#52971 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

hman skrev:
Jag har faktiskt hört talas om folk som råkat illa ut i hajattacker i Indo (en kille försvann vid Padang och man hittade resterna ett par dagar senare). Dessutom har jag sett en fångad hammarhaj på över 3m fångad på ett ställe i Indo ungefär samtidigt som ErikG var där men det är en helt annan story. Jag tog dock inga bilder för jag var orolig för att min fru skulle hitta dom och att vi därmed aldrig skulle åka tillbaks... Indonesien är förresten inte det första landet i världen som kommer öppna för transparens vad gäller hajattackstatistik. Den dagen de börjar föra ordentlig statistik så kommer de väl göra som i Oz där det verkar legio att kalla allt som inte är uppenbara hajattacker för drunkningsolyckor.

Logiken säger att det finns många andra saker att oroa sig för (jag har t.ex fått lära mig att det farligaste i vattnet när man surfar är ens egen bräda, det nästfarligaste är polarens bräda osv) men likförbannat skiter man på sig varje gång det drar en skugga över vattnet (det visar sig alltid vara ett moln) .

Har vi träffats i Indonesien? Nåväl hursomhelst så har jag surfat ett par ställen på Sumba ett flertal gånger, bla ett ställe ute på västra Sumba. En liten fin by med stinkande bläckfisk ständigt på tork och en flodmynning där reven viker in och öppnar sig, där var/är det alltid "hajvibbar" i vattnet. Varken jag eller min polare var speciellt sugna på att sitta kvar i vattnet i skymningen när det glasade av och började bli bra.
Så lite hajregler för er som inte känner till. Det är smart att lämna vattnet när det skymmer och tidig gryning. Det är också smart att lämna vattnet om man skurit sig och blöder, pissa går bort och är man tjej och har mens kanske man skall överväga att stanna på land. Det är heller inte bra att surfa vid flodmynningar, speciellt när det regnat mycket. Flodvatten innehåller ju mycket skit som attraherar hajar och deras känsliga sinnesorgan.
Hajnoja är rätt onödigt egentligen, risken är svindlande liten och i Indonesien verkar den som sagt vara ännu mindre. Det finns ju värre ställen som tex Sydafrika, Mocambique, Madagaskar, norra Kalifornien, Australien osv. Här i Sverige har vi ju Håkärringen som har hittats med kadaver av renar och även delar av människokroppar i magen. Mums..

Logga in för att svara
#53026 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

Andrew
graphgraph

När vi surfa på Sumbawa va de 2 tigerhajar på ca 3m i lineupen=)

Logga in för att svara
#53062 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 1

flavio
graphgraph

Det bor enligt rykten en relativt sizey tigerhaj i vattnen runt green ball och nyang nyang. Tror aldring att någon blivit attackerad men jag har kompisar som delat line up med den. Den ska tydligen ha ett namn också. Vet dock inte vad.

Logga in för att svara
#53065 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Gabbe1983
graphgraph

Andrew skrev:
När vi surfa på Sumbawa va de 2 tigerhajar på ca 3m i lineupen=)

Hämtade Olle harpunen då eller!?

Logga in för att svara
#53342 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

ErikG skrev:
:

Har vi träffats i Indonesien? ..

Paddlade på din polare som du va på Sumba med när jag(vi) var på Lakeys. Kommer ihåg ditt namn för att jag tyckte det var kul med en annan skåning med samma namn på en sån plats. Sommaren 2005?

Logga in för att svara
#53359 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jo jag undrar vilka år jag vart där... 2005 misstänker jag att jag var där. Jo det står så i passet...Då var jag och Anders på Sumba och sen drog vi till Lakey peak med färjan från Sumba. Bingo. Faaan vad tiden accelererat på sista tiden:pinch:

Logga in för att svara
#53361 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

Perka skrev:

gäddfensoppa? är de gott?

Logga in för att svara
#53363 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

Charlie
graphgraph

Det finns gott om haj i Indonesien, det finns några tillhåll ut till havs söder om Lombok som anses vara ett av världens mäktigaste dyk med just Tigerhajar.

Dock har ingen blivit attackerad där vad jag vet.

Surfar man på öppet hav såsom Green Bowl eller utsidan på vilken vik som helst finns där stora fiskar vid revhyllan. Således finns även stora hajar.

Jag har själv aldrig sett någon stor haj i vattnet och är glad för det, men jag räknar med att det är en del hajar som sett mig.

Den enda hajattacken jag känner till i Indo är i Belongas, vet inte när det hände men det står i en spotguide jag har. Har även hört att Bangco Bangco är ett extremt populärt tillhåll för tigerhajar.

Jag tycker iof att det är märkligt att ni som dykt mycket inte sett några stora hajar i Indonesien, men kan inte det bero på att ni dyker på ställen där det inte bör finnas stora hajar? Nu kanske ni jagar haj när ni dyker, men min lilla erfarenhet av dykning i Indonesien har inte givit mig alltför många möten med pelagiska fiskar. Utan mer koraller och skäldpaddor.

Precis som Erik skrev så tror inte jag heller att det skulle rapporteras in hajattacker i Indonesien även om det händer. Bali skulle isf vara undantaget.

Så länge man frågar och tar till sig av de råd folk ger så finns det väl ingen anledning att vara rädd, men jag har till och med fått späckhuggarnoja en gång i Norge. Fattar inte varför, men det var bara att paddla in...

Det var någon som sa till mig att vara extra försiktig precis efter att det har regnat. Vet inte om det stämmer...

// Calle

Logga in för att svara
#53479 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 1

piiit
graphgraph

Tja. Tydligen mycket tiger runt bukterna pa Lombok och runt cenigan pa lembogan som man tydligen ska akta sig mycket for. Nagon phantom ocksa pa bali's ostkust runt nusa dua men inte sa mycket man behover oroa sig for tror jag. Det dar med temperaturen i vattnet har ni nog fatt om bakfoten och galler nog mest vithaj. Annars ar det helt klart mer attacker nar temperaturen stiger over 20-21 grader iaf for tjurhaj och tiger. Kolla bara pa alla hajar som kommer runt byron i australien over sommaren.

Logga in för att svara
#53481 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 1

piiit
graphgraph

...och det dar med regn stammer absolut speciellt runt flodmynningar da massa skit kommer ut dar som attraherar fisk som hajar i sin tur gillar. Ocksa nar vattnet ar grummligt pga att tjur och tiger framforallt inte ser speciellt bra da och forlitar sig pa vibrationer i vattnet av exempelvis surfare Manga fiskebatar aker ju ocksa in och ut genom manga flodmynningar hela tiden som ocksa kan dra med sig haj.

Logga in för att svara
#53505 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: -6

dalmasen
graphgraph

flavio skrev:
Det bor enligt rykten en relativt sizey tigerhaj i vattnen runt green ball och nyang nyang. Tror aldring att någon blivit attackerad men jag har kompisar som delat line up med den. Den ska tydligen ha ett namn också. Vet dock inte vad.

Hehe den har vi sett. Var på nyang nyang och surfade när en brungrå hajjävel visade sig och den var stor. Va bara vi 3 där så man blev lite smått nervös.

Logga in för att svara
#53514 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Bacca
graphgraph

Vad jag har hört är det för varmt i vattnet runt bali. Så hajarna trivsa inte där. Det hajar folk har sett är revhajar. Det ända dom kan göra är att ge en ett elakt sugmärken.

Lite info om dom trevligaste hajarna.

Vithaj: Vanligtvis omkring 3-4 m, men man har påträfat exemplar som varit 7 m långa. När det de anfaller människan är det oftast för att de tror vi är sälar.

Tjurhaj: Är inte inte lika stor som vithajen, vanligtvis under 2.5 m, anfaller oftast byten som är lika stora eller störren än dem själva. Det håller sig ofta nära stränder - precis där vi tycker om att simma. Tjurhajen kan leva både i söt och saltvatten.

Tigerhaj: Kan bli upp till 6 m, men är vanligtvis omkring 3 m. De äter nästan vad som helt - en medeltida rustning, hjorthorn och en kycklingbur är några exempel på saker som hittas i magen på tigerhajar:

Ungefär 100 hajattacker registreras per år, och minder än 10 % av som är dödliga. Störst risk att utsättas för haj attacker är om man surfar längs usa:a kust (80 % av attackerna sker där)

Så även om det finns haj där så är det 90 % att du bara blir av med en arm eller ben.
Jag skulle själv föredra ett ben faktist.

Logga in för att svara
#53541 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Finns betydligt mer otäcka saker på land i indonesien än vad det finns under ytan tror jag!
När jag fråga våran guide på en snorkel tur i Fiji om det fanns stora hajar omkring (en hund som simma ut efter en kastad pinne hade blivit uppäten veckan innan) svara han,,,,No maaan, Fiji fish,,,,,nice fish!

Logga in för att svara
#53543 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Glömde påpeka en annan sak. Okunskap föder rädsla. Visst man kan veta mycket fackta om olika hajar, men tills man simmat med dem och sett dem på en armlängds avståd så har man ju inte rikitigt lärt känna dem för vad de är,,stora fiskar! Min australienska flickvänn t,e,x var första gången hon i Sverige livrädd för att bli attackerad av älgar så fort hon gick utan för dörren när det var mörkt . Anntar att det är samma sak för en svenne som hoppar i tropiska vatten på andra sidan planeten!

Logga in för att svara
#53558 Svar: Hajar i Indo 15 år, 9 månader sen Stoke: 1

piiit
graphgraph

hehe..fast ar ju inte sa ofta man hor om en alg som ater upp en manniska eller ens attackerar...men jag fattar din poang.

Logga in för att svara
#53975 Svar: Hajar i Indo 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

Gabbe1983 skrev:
ErikG skrev:

Har gjort ca 100 dyk runt om indonesien och aldrig haft turen att få se tigerhaj tyvärr... Men här kommer bevis på att de finns, stora är dom oxo:ohmy:

jag har sett en mellan stor tigerhaj utanfor gili trawangan en liten o utanfor lombok. sa dom finns dar men verkar inte skada nagon.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!