Facebook data

1
Flex på brädan, bra eller dåligt?
#51399 Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Har funderat en del på effekter på flex på brädan. Det har varit en viss hype runt detta men är det bara försäljningsargument? Har gjort en enkel beskrivning av min hypotes i paint (inte snygg).

Min tanke är att det är precis tvärtom, man vill ha så lite "flex" på brädan som möjligt.
Jämför med skidor eller snowboard t e x där man inte som på surfbrädan står "i stort sett" längst bak utan har en ansenlig del av skidan/brädan framför och bakom fötterna och där av få effekt av flexen som de ger.
Om surfbrädan skulle vara så mjuk att den kunde ge en "kick" out of the bottomturn ( som det ofta så snyggt låter) så borde snarare detta inträffa (se bild)

Vad tror ni om detta resonemang där ute?

Logga in för att svara
#51404 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Hmmm... det här känns som något Sverre skulle kunna svara på med en av sina väl illustrerade teckningar.

Logga in för att svara
#51405 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Rusty hade en brada som var stringerless typ one foot off till tailen. Enligt detta okade detta flexen i tailen vilket skulle medfora att man kunde kora tightare svangare eftersom tailen bojde sig mer. Kan inte hitta modellen nu men det var nan pro/hobgood variant. Det verkade vara en fluga eftersom den forsvann lika snabbt.

Sen ar det val ocksa beroende pa om vilken typ av surfare man ar, kor sjalv mycket front foot. Fast kan tanka mig att tailrocker ger mer an om man okar flexet.

Logga in för att svara
#51406 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Snarare varianter av var man placerar sin stringer ar mer intressant t.ex om man lagger stringern i kanten istallet som t.ex med firewire bradorna. Dar man kor parabolic balsa rails...

Logga in för att svara
#51408 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Logga in för att svara
#51411 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Är det inte så att genom att brädan ger efter lite i bottomturnen så kan man pressa hårdare och DÄRAV i sig får man mer kraft vilket ger en större kraft upp mot vågen. Vad jag menar är att det är pressandet i sig själv som ger möjlighet till större bibehållen fart, eftersom högre press i en cirkelrörelse ger acceleration!
Det är alltså inte själva tillbaka flexen i brädan som ger den ökade farten. Det är bara en effekt.
Sen hur exakt tillbaka flexen ser ut.... om den ser ut som på din skiss säger vi... men vad är problemet med det menar du?

peace

Logga in för att svara
#51412 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

fugusports skrev:
Har funderat en del på effekter på flex på brädan. Det har varit en viss hype runt detta men är det bara försäljningsargument? Har gjort en enkel beskrivning av min hypotes i paint (inte snygg).

Min tanke är att det är precis tvärtom, man vill ha så lite "flex" på brädan som möjligt.
Jämför med skidor eller snowboard t e x där man inte som på surfbrädan står "i stort sett" längst bak utan har en ansenlig del av skidan/brädan framför och bakom fötterna och där av få effekt av flexen som de ger.
Om surfbrädan skulle vara så mjuk att den kunde ge en "kick" out of the bottomturn ( som det ofta så snyggt låter) så borde snarare detta inträffa (se bild)

Eftersom brädan redan är krökt kommer den aldrig att kröka sig som du illustrerar utan fortsätta krökas ännu mer åt det håll den redan är böjd.
Det är nog ffa g-krafterna från surfarens vikt/hastighet som kröker brädan i en bottomturn, vikten ligger i en längre sväng mer framöver. Vattentrycket tror jag inte heller pressar så ensidigt som din vektorpil anger utan mer jämnt över den del av brädan som ligger i mot vattnet.

Intressant fråga, en bra bräda tycker jag brukar ha en viss uppladdning av kraft. Jag kan ibland märka det inte minst då jag missat timingen i nån sväng. JAg har aldrig fått tillfälle prova nån bräda med parabolic stringers, skulle vara intressant att bygga två likadana fast med olika stringeruppsättningar.

Logga in för att svara
#51418 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

sverre skrev:
Är det inte så att genom att brädan ger efter lite i bottomturnen så kan man pressa hårdare och DÄRAV i sig får man mer kraft vilket ger en större kraft upp mot vågen. Vad jag menar är att det är pressandet i sig själv som ger möjlighet till större bibehållen fart, eftersom högre press i en cirkelrörelse ger acceleration!
Det är alltså inte själva tillbaka flexen i brädan som ger den ökade farten. Det är bara en effekt.
Sen hur exakt tillbaka flexen ser ut.... om den ser ut som på din skiss säger vi... men vad är problemet med det menar du?

peace

Helt sant att mer tryck ger högre fart i (cirkelrörelsen) bottomturn t e x. Problemet tror jag blir att om brädan är mjuk (flexar) så kommer rockerkurvan i sig att bli mindre istället för mer och därigenom hellre få brädan att sakta in eller bli trögre att svänga.

Logga in för att svara
#51419 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

ErikG skrev:
fugusports skrev:

Eftersom brädan redan är krökt kommer den aldrig att kröka sig som du illustrerar utan fortsätta krökas ännu mer åt det håll den redan är böjd.
Det är nog ffa g-krafterna från surfarens vikt/hastighet som kröker brädan i en bottomturn, vikten ligger i en längre sväng mer framöver. Vattentrycket tror jag inte heller pressar så ensidigt som din vektorpil anger utan mer jämnt över den del av brädan som ligger i mot vattnet.

Intressant fråga, en bra bräda tycker jag brukar ha en viss uppladdning av kraft. Jag kan ibland märka det inte minst då jag missat timingen i nån sväng. JAg har aldrig fått tillfälle prova nån bräda med parabolic stringers, skulle vara intressant att bygga två likadana fast med olika stringeruppsättningar.

Håller inte med riktigt då brädan redan är böjd åt ena hållet så kommer därför att fortsätta böja sig åt detta håll. Titta hur en carvingskida beter sig. En normal skida har ett spann (böjning åt fel håll) men under tryck ger den med sig och ger en böjkurva som liknar brädans. Nu har det också kommit skidor som redan har rocker istället för spann. Min kompis har provat sådana och sa att de gick som smör.

Skillnaden dock mellan skidor och surfbräda är att på skidor står man på (mitten) medan på brädan mer eller mindre längst bak. Högst tryck av vattnet ligger någonstans under surfarens tyngdpunkt (mellan fötterna) skulle då brädan flexa bör den sannolikt böja sig för detta tryck och därmed påverka rockerkurvan negativt.

Logga in för att svara
#51423 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

fugusports skrev:
ErikG skrev:
fugusports skrev:

Håller inte med riktigt då brädan redan är böjd åt ena hållet så kommer därför att fortsätta böja sig åt detta håll. Titta hur en carvingskida beter sig. En normal skida har ett spann (böjning åt fel håll) men under tryck ger den med sig och ger en böjkurva som liknar brädans. Nu har det också kommit skidor som redan har rocker istället för spann. Min kompis har provat sådana och sa att de gick som smör.

Skillnaden dock mellan skidor och surfbräda är att på skidor står man på (mitten) medan på brädan mer eller mindre längst bak. Högst tryck av vattnet ligger någonstans under surfarens tyngdpunkt (mellan fötterna) skulle då brädan flexa bör den sannolikt böja sig för detta tryck och därmed påverka rockerkurvan negativt.

Jojo men varken brädan eller skidan kröker sig uppåt? Det är mer eller mindre fysikaliskt omöjligt om man belastar så hårt med G-krafter som man gör i en sväng. Det är också en dum jämförelse att jämföra vatten och snö eller skidåkning med surfing. Vatten följer hydrodynamiska lagar för strömning osv, det gör inte snö. Om du tänker dig in i scenariot att en surfbräda skulle flexa lika mycket % sett som en skida så förstår du givetvis att det skulle funka käpprätt åt helvete. En bräda kan då den lyder under hydrodynamiska strömningregler inte tillåtas ändra sina kurvor alltför mycket. Rätt mängd flex kan dock ge små förändringar som tillåter brädan att ändra kurva lite efter de olika typer av svängar man tar dem igenom. Flex är troligen mkt svårt att få rätt, troligen därför till exempel rätt många upplever surftechbrädorna (styva som fan) som ganska trista och livlösa.
Flex är även bra för att ta upp stötar ur vattnet, nåt som är vanligt i Sverige. Även flexrespons och resonans spelar säkert roll.

För att svara på din första fråga? Nej jag tror inte det är bra med en bräda utan flex, troligen spelar det dock mindre roll i småvågor där man kanske klarar sig bättre utan flex eftersom brädan inte kommer flexa lika mycket.

Logga in för att svara
#51427 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Jag tror på flex. Alla brädor skall flexa. Nya brädor är mer reaktiva, efter en tid blir brädor trötta & svampiga, tar slut pga delaminering och microfrakturer. Energin du tillför i en sväng vill du ha tillbaka, den skall inte absorberas i brädan ( lite spray kan vara ok ). Avisiobrädorna som är byggda i kolfiber skall tydligen inte förlora så mycket energi utan istället ge en ordentlig skjuts ur svängarna
Jag tror att en styv / stel bräda blir jobbig att köra på, den kanske blir snabbare, kanske också studsig.
Känn på brädan när du har den fastspännd på takräcket nästa gång, mkt flex är det.
Såg att senaste skapelsen laminerades med kolfiber det borde ge en styvare bräda med mindre flex, kanske rappare alltså? Kolf. har ju sämre ( mindre ) e-modul än glasf. ( varför skriver jag om det ? )
Jag tror att jag var sjuk på den fysiklektionen som handlade om krafter&motkrafter:unsure:
Hursomhelst Kenneth, bygg på och testa, vi andra för tugga i oss kakor & fiskar och tro på reklamen.

Logga in för att svara
#51428 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Det som också är bra med flex är att väl att man kan gå in tidigt ( i svängen ) och då lämna tidigt eller om man vill komma in sent och gå då också gå sent !!!

muuuuuuu... hahaha...

Logga in för att svara
#51430 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

ErikG skrev:
[quote]fugusports skrev:
ErikG skrev:
fugusports skrev:

Rätt mängd flex kan dock ge små förändringar som tillåter brädan att ändra kurva lite efter de olika typer av svängar man tar dem igenom. Flex är troligen mkt svårt att få rätt, troligen därför till exempel rätt många upplever surftechbrädorna (styva som fan) som ganska trista och livlösa.
Flex är även bra för att ta upp stötar ur vattnet, nåt som är vanligt i Sverige. Även flexrespons och resonans spelar säkert roll.

vad är rätt mängd flex? Och var flexar brädan? Fortfarande tror jag om brädan är mjuk så kommer den att flexa på fel ställe. (till skillnad mot ex skidor). Där tror jag också surfingen har mycket att lära! Surfare är för konservativa oftast i sitt tankesätt,ser man på windsurfing eller snowboard eller skidåkning så vågar de experimentera i större grad.
en eloge till Kelly som nu bryter trenden ganska radikalt genom att "kapa" nosen på en 7 ´bräda för att göra den 5´11´´ och vinna pipeline masters. Är inte det också en gimmick ändå från de lokala shapers i USA som vill behålla deras marknad och inte förlora den till popouts som surftech etc. att hävda att brädorna är för styva mm.
Att ta upp stötar i vattnet menar du säkert när det är "shoppigt" och det är inte förbehållet endast till Sverige. Säkert kan man tänka sig att en bräda som är lite mjuk "flexig" softar upp de slag som kommer av chop men garanterat också sänker farten. där är det nog fråga om smak!

Logga in för att svara
#51434 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

"vad är rätt mängd flex? Och var flexar brädan? Fortfarande tror jag om brädan är mjuk så kommer den att flexa på fel ställe. (till skillnad mot ex skidor). Där tror jag också surfingen har mycket att lära! Surfare är för konservativa oftast i sitt tankesätt,ser man på windsurfing eller snowboard eller skidåkning så vågar de experimentera i större grad.
en eloge till Kelly som nu bryter trenden ganska radikalt genom att "kapa" nosen på en 7 ´bräda för att göra den 5´11´´ och vinna pipeline masters. Är inte det också en gimmick ändå från de lokala shapers i USA som vill behålla deras marknad och inte förlora den till popouts som surftech etc. att hävda att brädorna är för styva mm.
Att ta upp stötar i vattnet menar du säkert när det är "shoppigt" och det är inte förbehållet endast till Sverige. Säkert kan man tänka sig att en bräda som är lite mjuk "flexig" softar upp de slag som kommer av chop men garanterat också sänker farten. där är det nog fråga om smak!"

Surfare är väl inte direkt kända för att vara konservativa? Möjligen en hel del surfare lite pundiga?
Shapeutvecklingen inom surfing är INTE konservativ...har aldrig varit. Möjligt att den avstannat något på senare år men nu är du ute på hal is! Tex variablerna mellan flex, olika material och former på brädor, olika vågor, vatten som rör sig, olika surfstilar osv osv omöjliggör i sig ett konservativt konstant tänkande. Tror vi kommer fortsätta få se olika korsbefruktningar mellan flex, material, och olika shapes långt framöver. Det finns ingen ände på variablerna och med datordesign som hjälp kan man mer och mer förfina och utesluta det som inte funkar (kanske?)

Windsurfingen är sprungen ur surfingen så den utvecklingen har ju kommit ur just surfingen...
Snowboard och skidåkning...jag kanske inte kan så himla mkt om detta men skilladerna som finns mellan olika snowboards och skidor är ju mkt mindre än mellan surfbrädor.
Återigen går det inte att jämföra surfing med skidåkning..surfingen har så otroligt många fler variabler. Det är garanterat enklare att ta fram en snowboard som funkar bra.

Logga in för att svara
#51607 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 9 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I have a custom made www.coilsurf.com board. It's epoxy with no stringer but more glass instead, light as hell and when I turn it upside down I can stand on it and press the rocker out flat in the middle. I was a bit worried when I got it, but my old shaper convinced me to try it and the Godfather of BOS felt like he had a responsibility to try new technology and report back to surfsverige.

at any rate, the results:
the board felt like a normal board on flicky tail turns but on rail there was a huge loading up and spring out of turns, you'd get such a whip and acceleration it was amazing. The waves in central america have a bit more face then here so I haven't used it so much but I love that feel in a carve. I didn't really see too many pitfalls in the design and to top it off, the board is so ding resistant that it's insane. Had it a year now, it's had a few shots but is ding free.

I also have tried XTR/ EPS/ Surftech epoxies and what not. Stiff boards aren't necessarily bad either, they feel instantly lively in small small surf i find, the problem is when they are both light and stiff AND too big. Then you lose some serious drive. It feels like if you don't have the right volume board (meaning you have too much) and the board is light, you push the board but it doesn't want to travel the distance you pushed for. Also, once you get up to speed you sit further out of the water on a stiff board so control definitely becomes an issue (of course this can probably be counteracted by the actual shape of the board as well)

as for Poly, it has that nice in between feeling of not too much not too little so I think shapes for poly aren't necessarily good shapes in epoxy, sandwich or vacuum constructions

Logga in för att svara
#51624 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 9 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Om du kan skidor så säger jag bara Olin Mark V vs Völkl typ den mjukaste flexigaste skidan mot den mest hårda. Båda har sina användningsområden, eller hur? (och det här skriver jag utan att ha läst tråden alls)

Logga in för att svara
#51625 Svar: Flex på brädan, bra eller dåligt? 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Daniel skrev:
(och det här skriver jag utan att ha läst tråden alls)

NÄHÄ !!?? Du är ju inte klok Daniel!
Nu sticker du ut hakan! Igen!

Men jag har läst, och kan därmed intyga att det gick bra ändå, den här gången, men det var en chansning som gick hem, eller hur

Merry One!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!