Facebook data

1
Rusty Pirahna Quad?
#49239 Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

robin_201
graphgraph

Någon här som har surfat den? Är sugen på en 6'4.

Logga in för att svara
#49240 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

robin_201
graphgraph

Ehh, när jag ändå håller på... O'Neill Psyhco 2 eller RipCurl E-bomb? Dräkten skall bara användas i Californien inte svenska vatten.

Logga in för att svara
#49243 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

psyco:silly:

Logga in för att svara
#49244 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

viktor m skrev:
psyco:silly:

oneill psycho menade jag:blink:

Logga in för att svara
#49253 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Ta den du får billigast, jag har en e-bomb 3/2 som jag är sjukt nöjd med.

Logga in för att svara
#49254 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

Prova båda dräkterna och gå runt lite och känn vilken som är bekvämast och sitter bäst. Dom görs vägg i vägg ändå dessa dräkter. fråga även i en bra shop om råd vilken dräkt du bör välja. dom har mer erfarenhet än många här på forumet.

Piranha shapen är skön, om det är den sizen på bräda du är ute efter och att du älskar quad så kolla in firewire quadraflex 6´4 19 5/8 2 1/2. Har inte provat quad på firewire men är nöjd med min firewire futura. håller så mkt längre än glasfiber brädor och i min smak skönare.

lycka till.

Logga in för att svara
#49258 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Hur känns Firewire-brädorna då? Precis köpt en Surftech som jag tycker blev lite för nervös för min smak. Gillar polyesterbrädornas lite mjukare gång i vattnet... Du säger att Firewirebrädorna är skönare, hur?

Logga in för att svara
#49301 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

Jag har fastnat för brädor som är lätta, snabba och hållbara. Tycker Firewire förmedlar en skön känsla och snabb respons.
PU brädor säger många proffs och erfarna surfare har den skönaste känslan och ingen ny teknologi kommer kunna ändra på det. Många glasar även brädorna tunnare för att komma ner i vikt. Då är hållbarheten minst 5 gånger än på en Firewire.
Det som är positivt med PU brädor är om man är väldigt duktig och kan känna skillnaden på 1/16 bredare tail och 1/8 smalare nos så funkar små justeringar på custombrädor klockrent. För min surfing skulle jag inte behöva gå till en shaper för att få fram den perfekta brädan. det finns 100tals of the rack som är gjorda för min vikt och surfstil.
Jag tror att Taj Burrow kunde beställa 50st 5´11 av Greg Webber i en veva när han hade sina mått dialed. Nu snappar inte Taj brädor längre när han surfar för Firewire. Eller väldigt sällan i allafall. (läst från en intervju i surfermag för ett tag sen)

Jag är inte särskilt erfaren och alla har olika smak, jag surfar PU brädor också och älskar dom när dom kommer från en bra fabrik. Men för tillfället är jag förtjust i båda S-core och Firewire. Tuflite är inte dumt det heller för småvågor.

Logga in för att svara
#49307 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Well, små milimeter justeringar gör en satans skillnad på Firewire brädorna också, såg ett reportage där Nev tvingade Taj att köra med vikter på brädan för att hitta den optimala shapen/vikten, han verkar grymt nöjd och framförallt att kunna surfa samma bräda i alla heat.

Men Poly är skönt, men det är sååå trist att laga....

Logga in för att svara
#49308 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Custom epoxy säger jag (XTR, Keahana etc). Lätta, hållbara, individuella mått och mindre krångliga att laga än poly. Jag e kort och realtivt tung så de flesta "off the rack"-brädor funkar inte för mej, antingen är de för långa men har bra volym eller så har de rätt längd men för lite volym.

Logga in för att svara
#49310 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Håller helt med Freddas!

Custom eps/epoxy har fördelarna att vara stark och tål slag (surfade upp på stenen i Åsa och min bräda höll fint) och så är den mer lik en pu i flexet. Eftersom eps skummet är lättare kan man glasa en shortboard 2 x 6 + 6 och den är fortfarande lika lätt som en normal pu bräda (om man inte har lågdensitets skumm och comp glasning då).

Surfade mest Tuflite under flera års tid, men när man byter tillbaka nu känner man stor skillnad i hur brädan flexar. Så nu blir det bara custom eps i framtiden.

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#49311 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

EPS är ju bra. hade en webber i deras nya EPS konstruktion och den funkade fint.
Små millimeter skillnader spelar självklart roll för Taj också på vilket brädmärke som helst. men som amatör är det inte samma sak.

Surfing magazine interview har en ny shaper varje dag som pratar lite om allt möjligt.
www.surfingthemag.com/news/surfing-pulse/month-of-the-shaper-william-stretch-riedel-111308/

16 olika shapers än så länge.

Detta svarade Rusty Preisendorfer på ena frågan:

Do you feel polyurethane foam/polyester resin will always be the dominant surfboard construction?

Not always. I don't see too many wood tennis racquets around anymorecollector's items mainly. Persimmon drivers, steel bikes, wood airplanes and so on. For the most part, things keep moving along. At some point superior materials and construction techniques will replace most of the PU/PE in the marketplace except for art's sake. Some folks like driving old cars around because they are cool and have some good memories attached. For the most part, the average consumer is concerned with value: good mileage, safety and comfort. Same thing with surfboards: something that has good performance characteristics is durable, and affordable. Short term, there are some riding characteristics of PU/PE that still appeal to some surfers in certain conditions. Classic longboards, big-wave paddle-in equipment. At some point sturdier materials with the "right" feel will take over more of the traditional market. Also, as the years tick by, isocyanate urethane foam along with polyester resins will become increasingly problematic from environmental standards and legislatively unwelcomeeven in other countries.

så XTR och EPS är detsamma?
Valet mellan parabolic stringer och klassisk stringer?

Logga in för att svara
#49332 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

robin_201
graphgraph

gamla skolans trådkapning...

Logga in för att svara
#49400 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Sorry för trådkapningen. Har aldrig testat en Rusty Pirahna men tycker 6'4" låter sjukt långt om du inte är typ 190cm+.

snakie skrev:

så XTR och EPS är detsamma?
Valet mellan parabolic stringer och klassisk stringer?

XTR och EPS är inte samma, skummet i XTR suger inte vatten men släpper ifrån sig gaser vi högre temperaturer, detta har man löst med att ha hål i epoxyn. EPS suger vatten men släpper inte ifrån sig gaser som XTR gör. Sen vet jag inte om det e någon flexskillnad i de två.
Angående vanlig eller parabolic stringer så snackade jag försäljningschefen på lost i våras, han tyckte att parabolic stringer endast var bra i epic förhållanden, i kalifornien föredrog han vanlig stringer.

Logga in för att svara
#49411 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Testade min kompis polyester Pirahna 6.4 en liten dag på stad i sommar. Dock en thruster och inte en quad. Gillade den skarpt, väldigt smoth i svängarna. Belv riktigt sugen på att köpa en. Han använder den till nästan allt från sverige till bali. Har dock ingen större erfarenhet av brädor runt 6.4, min egen bräda är en fishstyle 6.6.

Tror helt klart att de är bra brädor, är som sagt rätt sugen på en själv. Men vet inte om de är en fish jag eg behöver lägga till i min brädhög.

Logga in för att svara
#49422 Svar: Rusty Pirahna Quad? 15 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

robin_201 skrev:
Någon här som har surfat den? Är sugen på en 6'4.

Rusty Piranha is a great board, more performance than a funboard, more paddle than a shortboard. But at 6'4" it sounds more like a funboard, and why a quad?

This message has been brought to you by the Godfather.

BOS, giving free online surfboard support since 2007

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!