Facebook data

1
Axellux grov...
#488 Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

The_Glider
graphgraph

Drog sönder min axel för 30 gången i åre i April.
Väntar nu på operation som kommer ta ett halvt sekel och just nu är axeln så lös att jag inte ens kan nysa. Sjukpersonalen säger att jag ska träna upp den med massa övningar men det verkar inte hjälpa ett skit...

Är det nån som har erfarenhet av riktigt trasig axel och har nått tips till en riktigt bra sjukgymnast alt. bra övningar,,,???,,,

Har inte surfat sen april så man börjar bli en bitter något lönnfet gammal gubbe som tycker det är mysigt med promenader... hjälp för faan!!

Logga in för att svara
#494 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen  

Mdude

Tjena,

den här killen e grym. Har bland annat hjälpt mig och ett antal polare med dvs problem. Bla nackkotor, skadade ryggar avslitna senor m.m. Han heter Bengt och jobbar bla med elit idrottsmän. Vet inte vart du bor men det e garanterat värt att åka hit och få behandling. Håll tillgodo.

Aktiv Rehab - Stockholm
Tel. 08-660 10 54
Stureg. 18 , 2 tr., 11436 STOCKHOLM

Logga in för att svara
#507 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Ska operera ena axeln i Januari. Nån som har erfarenhet från axel-operationer och resultat av dessa?

Drog axeln rejält ur led vid snowboardåkning så jag har benbitar som är lösa vid muskel/senfästena samt en sena som är skadad. Det gör att jag inte kan använda axeln särskilt bra i vinklar över 90 grader samt att jag blir extra trött i den axeln vid paddling.

Hur bra kan man hoppas på att det blir??

Logga in för att svara
#509 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen  

JÖrgen

Sveriges bästa ortoped i ämnet finns här i stockholm. en polare blev opererad av honom, andra gångens
han gjrode en operation, och det blev bra.
om du mejlar mig, jorgen.lindqvist@idg.se kan jag fixa fram namnet på ortopeden. viktigt att rätt person opererar i din axel, tror jag.

Logga in för att svara
#511 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Jag kan inte välja vad jag vet...

Har fått till det här genom jobbet så det är nån kille på Elisabethsjukhuset i Uppsala som opererar...

Man får väl hålla tummarna då antar jag

Logga in för att svara
#513 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

Gustaf
graphgraph

Trillade på skidor för ett antal år sedan och drog sönder axeln. Gjorde inte märkvärdigt ont just då men sen när jag några mån senare skulle surfa, hoppade axeln ur led och i igen. Provade några gånger innan det blev doktorn. Sen blev det operation (lösa benbitar som växt fast fel, mm) och 8 månader på sjukgymnastik. Nu kan jag surfa ordentligt igen men blir lite extra trött i axeln. Gick hos sjukgymnasten 3 ggr i veckan.

Logga in för att svara
#516 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

Boys boys boys....
Det finns nog stora chanser att ni blir bra efter operationen. Har några snowboardpolare som är helt friska efter operation.
MEN, det låter som att glömt bort det grundläggande! Att träna fysiken INNAN ni blev kvaddade..
Menar inte att ni ha ska pumpa tpå gym men kanske simmat/spelat tennis etc regelbundet..
Men det kanske ni har jag vet inte...men värt att tänkas på.
lycka till

Logga in för att svara
#523 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

Gustaf
graphgraph

Limpan, du har väll sett hur vältränad jag är, klart jag hade tränat hårt innan, hehe.

Logga in för att svara
#524 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

Absolut!!! Du är ett fysiskt fenomen!!!

Logga in för att svara
#532 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Ryde
graphgraph

Har oppererat min axel tre gånger och får ångest bara nån nämner hoppande axlar. Första två gångerna så tajtade dom upp mina ledband samt sydde i hop nått skräp där inne men det hjälpte inte ett dugg. Tredje gången så flyttade dom ett muskelfäste från biceps och efter det har axeln varit som ny. Stel som fan men det är det lätt värt!

Logga in för att svara
#533 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

ouff , lät hardcore det där Ryde....
kung att det funkar iaf!

Logga in för att svara
#534 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Ja, det lönar att träna så som sjukhuspersonal säger. Om det inte hjälper så försök lite till. Rehab, före och efter skada är skittrist men sjukt viktigt för att bli återställd. Så gör övningarna 4 ggr oftare än vad du har lust med så blir det nog bra. Svaga axlar fångar inga setvågor.

Lycka till
/
J

Logga in för att svara
#552 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Har opererat båda mina axlar. Högeraxeln hoppade ca 30ggr, fick sova med mitella en hel sommar för att de tog sån jävla tid att komma till operationsbordet. Tränade sjukgymnastik kontinuerligt och samma övningar på gym medans jag väntade. Klarade nästan att slippa operera vänsteraxeln, men tiden han ikapp, och den hoppade i Costa rica när jag dök under en våg. Tog operationen innan den blev för dålig. Har inte haft några större problem med någon av dom efter operation och rehab. Utsätter dom kontinuerligt för både skidåkning och judo utan problem. Operera axlarna var helt nödvändigt och jag är hjättenöjd!
Om ett halvår kan du vara tillbaka, de är så grymmt kort tid i jämförelse med att behöva tveka när man ska göra nått skoj resten av livet. Dessutom är surfing rätt muskler att träna (plus ett antal till som din sjukgymnast kan hjälpa dej med)

Hoppas de går bra!!

/Qanik

Logga in för att svara
#555 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen  

p

Någon av er som har erfarenhet av att operera och som det gått bra för som kan svara på detta:

Vilka övningar av alla man fått efter operation är "best-of". Jag har själv opererat och går nu inte längre på sjukgymnastik men det viktigaste är ju som sagt att fortsätta träna. Jag har dock säkert totalt 30 olika övningar och det är ju inte direkt möjligt att göra alla 30 flera gånger i veckan.

Vilka övningar har ni fortsatt göra för ett bra resultat? Jag simmar mycket och självklart är det bra men jag tror inte att det är tillräckligt?

Som ni förstår har jag inte varit ut i vågorna sen jag opererat och jag är lite skraj för det också. Sjukgymnasten säger jag nu är "ok" och har full rörlighet men jag märker ju själv att jag är svagare i den axeln än den andra (blir trött fortare).

Logga in för att svara
#562 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

Gustaf
graphgraph

Minns att jag tyckte boxning på sandsäck var den roligaste övningen. Sen om det var den bästa har jag svårt att säga. Kul att göra något annat än att bara stå och dra i olika maskiner.

Logga in för att svara
#738 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

De som jag har känt har gätt mej mest är nog att med armbågen i 90 raders vinkel dra mot magen eller från magen och ut. Lite svårt att förklara i text, men du kanske förstår vilka jag menar utifrån de du fått av din sjukgymnast. kändes även som en som funkade ungefär som att bryta arm fast med armen i samma vinkel som axlarna. Offta sånna små musker som gör stor skillnad.
Annars att som stärker de som färster i axeln bröst, skuldror, biceps, triceps, utsida axel mm. Chinns och dipps stärker ju de flesta av dom musklerdna, de är nästan den enda styrketräning jag gör nu mer. Simmning är säkert riktigt bra också.

Logga in för att svara
#740 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

chips och dipp e bra också

Logga in för att svara
#741 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Ryde
graphgraph

Qanik pratar om rotationerna och de var de som va till bäst hjälp för mig med. Är de musklerna som hållar allt på rätt plats.

Logga in för att svara
#789 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen  

P

Ryde skrev:
Qanik pratar om rotationerna och de var de som va till bäst hjälp för mig med. Är de musklerna som hållar allt på rätt plats.

Ryde / Qanik:

Menar ni de övningarna när man med gummiband håller armen in mot magen och med 90 graders vinkel på armbågen drar utåt? (och sedan tvärtom, utifrån och in)

Ryde är de det du menar med "rotationerna"?

Logga in för att svara
#791 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

Wrane
graphgraph

Jag hade problem med min vänstra axel under tio år.
Det blev så illa att jag fick börja dagen med att stoppa tillbaka axeln i sin hållare innan jag kunde kliva upp ur bingen.
Ett hot om repmöte gjorde att jag fixade ett läkarintyg och fick tid för operation omgående på S:t Görans i Stockholm.
Under nedsövningsfasen med muskelavslappnande i axeln trillar den ur sitt "fäste" utan yttre våld...
Efter operationen frågade kirurgen om jag inte hade haft en massa ont i huvudet å så, för jag hade tydligen gått omkring med konstant muskelspänning kring leden det var det enda som höll axeln på plats.

Nu har det gått nio år utan att den ens har glappat!
Med en hyfsad rehabmotivation och frisksportande livsföring kan man alltså bli helt återställd med lite flax.
Att jag nuförtiden har klättring som sportuno och surfing som sportdue har ju gjort att jag numera kan skryta med ett axelparti i deluxeklass...

Peppar, peppar

/M

Logga in för att svara
#792 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Ryde
graphgraph

Ja det är precis de övningarna. Men jag gilla dock gymmets maskiner bättre än gummibanden då gummibanden ger så pass ojämn belastning genom övningen.

Logga in för att svara
#796 Svar: Axellux grov... 17 år, 11 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Redax skrev:
chips och dipp e bra också

Chips?? Är det en freudiansk felstavning av chins eller har jag missat nån rolig övning?

Logga in för att svara
#32555 Svar: Axellux grov... 16 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jag säger bara -Pahh!
Axelux och det ena med det andra. Pluttigt.

- Jag bröt nacken -97! slog en ofrivillig frivolt utöver ett stup på ca 20 m i ganska hög fart och valde (också ofrivilligt) att landa på huvudet så det tryktes typ ner i kroppen som i en sån där rolig tecknad film. Det liksom pirrade i armar och ben ett tag men jag kunde ta mig ner själv. Doktorn som väl var halvfull på Glühwein sa att det bara var muskelskador sa att det bara var att vila. Tre härliga år senare började min högra arm domna bort helt och hänga som en lös gummigrej utan känsel. Efter att besökt Göteborgs samlade Ortopenkår sa till slut en höjdare på SportRehab (som specialicerat sig på skidskador) att det var en faktur på typ 4:e kotan och jag kunde glömma allt som hade med skidåkning och vindsurfing (som jag höll på med då). Något nedstämnd (kraftig underdrift) fick jag sedan hjälp av samma företags rehabtränare som sa att jag nog skulle kunna åka igen, kanske inte som förr men nästan. Det tog ca fem år av rehabträning, varav tre kändes mer eller mindre meningslös eftersom jag knappt kunde lyfta en femkiloshantel utan att högerarmen svajjade åt alla håll. Så här i efterväg så är man glad åt det man fick ha kvar av kroppskontroll. Det kunde lätt ha varit värre...

Jaha, har ni hört detta förr. Dessutom på en länk som är typ 2 år gammal. Äsh! Jag fick skriva av mig lite i alla fall och slapp för en stund tänka på den där konstiga kunden som bara bvill pruta hela tiden

Logga in för att svara
#32563 Svar: Axellux grov... 16 år, 5 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Många här på forumet med axelproblem, och egentligen är det inte så konstigt då det är en väldigt påfrestande sport för axlarna.

Har själv haft problem men inte av luxationer utan SLAP-skada. skada i ena biceps-senans infästning vilken hållit mig från surfscenen sen september. operation för två månader sen och premiären avklarad i förrgår igen så nu e jag nöjd.

Tips till alla. Träna förebyggande vilket inte bara innebär-lyfta tungt på gymmet. träna rotatorcuffen som håller ledkulan på sin rätta plats. Innåt och utåtrotationer med armen. uppåt och nedåtrotationer om armen hålls rakt ut.

Ett vanligt fel hoss oss alla som surfar är att vi är starkare i framsidan av axelmusklerna och därför dras ledkulan lite framåt i alla rörelser. Oerhört viktigt att träna upp baksidestyrkan och töja framsidan för att få en ballans i muskulaturen och en led där kulan glider rätt. Rekomenderar "sleepers stretch" sök på nätet.

Tro inte att en sjukgymnast kan göra underverk om ni inte är villiga att ge det tid och träna regelbundet. Gärna med gummiband då man ofta tränar för tungt för dessa muskler på gymmet...

Lycka till med era axlar så ses vi i vågorna!!!

Logga in för att svara
#32566 Svar: Axellux grov... 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

dana
graphgraph

tja glider va fan vilket oflyt du har.

ang bra rehab

jag opererade ju axeln typ 12 år sen inte hoppat sedan den. den va riktigt fukad, hade hoppat ur led typ 30 ggr under några år och jag gjorde missen att inte dra till sjukhus en enda gång, polare fick göra jobbet. så när det blev dags för operation var det mycket värre än väntat, allt va avslitet och operationen tog dubbelt så lång tid. nu till det intressanta med rehab, läkaren gav mig inte så mycket hopp att det skulle bli bra, pga av att den var så sönder så operationen blev typ att dom bara la allting till rätta och att allt hängde på rehaben.

träffa en skön gammal sjukgymnast som gav mig rådet att knyta en mobiltelefon i ett snöre hänga den typ runt ett dörrhandtag och dra i den framåt, bakåt och åt sidan (tänk staka med stavar), 30 reps vardera. 5 ggr om dagen i 3 månader inget annat. för att på detta sätta bygga upp alla små muskler som håller allt på plats.

funka skitbra, typ8% förminskad rörlighet men axeln har inte hoppat sen dess, och har utsatt den för en del påfrestningar genom åren. men måste hålla igång den med lite armhävningar då och då. vilket börjar bli allt mer sällan då jag också börjar blir gubbfet...

drar t ervika nästa fredag, väcker goa minnen därifrån glider..

du har bytt nr va, dra över det till mig så tar vi en bira nån dag.

peace
dana

Logga in för att svara
#32579 Svar: Axellux grov... 16 år, 5 månader sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

Tjena The Glider
Jag kan också rekomendera Bengt Rilegård på Aktiv Rehab (sturegatan) han är gammal spjutkastare så han har grymt bra koll på just axlar. Dessutom kan du träffa på Ludmila Engqvist som också jobbar där och hon lär ju kunna en del om rehab.....

Lycka till och hoppas du är tillbaka i vattnet snart
/Andreas

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!