|
#47355 |
Optimera din paddelteknik 16 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
366
|
Hej
Jag tillsammans med en kompis är tränare i en av Sveriges främsta simklubbar i Sverige, vi har båda 20 års erfarenhet av elitsimning, som aktiva och nu som tränare. Vi har dessutom ett brinnande intresse för surfing och har tänkt att det kanske finns en efterfrågan bland surfare runt om i Sverige att ta del av simmares träning?
Vår ide är att under januari/februari sätta ihop ett program på 4-6 träffar a 2-4h då vi teoretiskt och praktiskt går igenom de moment som simmare använder för att utveckla sin explosivitet, sitt "vattengrepp", uthållighet och sin förmåga att hålla andan. Vi kommer själva stå för instruktionerna men även ha externa föreläsare i form av landslagssimmare och aktiva undervattenrugbyspelare.
Vårt mål är att få surfare att själva kunna lägga upp en varierad och rolig träning i vatten som kommer att göra din tid i vattnet med surfbrädan roligare. Något som kanske är extra viktigt inför en utlandsvistelse med många timmar på brädan varje dag.
Men innan vi drar igång detta är frågan om det kan finnas ett intresse? Vad tror ni här på surfsverige.se?
|
|
|
|
|
#47358 |
Svar: Optimera din paddelteknik 16 år, 3 månader sen |
Stoke: -2 |
|
Är detta i gbg eller sthlm?
|
|
|
|
|
#47359 |
366
|
Detta kommer i första skede vara i Stockholmsområdet. Men märker vi att det att det finns ett stort intresse på andra platser vet man inte om vi kanske lägger in en heldag på annan plats.
|
|
|
|
|
#47360 |
Stoke: 8 |
|
|
|
|
|
#47361 |
Stoke: 4 |
Ants
|
Bra grej! Om det är i Sthlm, så är jag med, skriv upp mig på listan.
Ants Neo, 073 545 91 00, ants.neo<alfakrull>subsurfers.se
|
|
|
|
|
#47362 |
Stoke: 2 |
|
kul initiativ!!
hade varit väldigt intressant.. men jan-feb, då är man ju i utlandet och surfar...
|
|
|
|
|
#47363 |
366
|
Jo det brukar jag också vara, dock inte i år så då måste man hålla surfabstinensen under kontroll på något sätt (tror detta kan vara ett bra sätt  ). Finns det efterfrågan kan det bli en upprepning senare under 2009.
|
|
|
|
|
#47367 |
|
|
|
|
|
#47369 |
|
Jag är mycket intresserad. Dock bosatt i Malmö.
|
|
|
|
|
#47370 |
Stoke: -10 |
|
|
|
|
|
#47371 |
|
366 skrev:
Detta kommer i första skede vara i Stockholmsområdet. Men märker vi att det att det finns ett stort intresse på andra platser vet man inte om vi kanske lägger in en heldag på annan plats.
Låter kul och intressant, dels att utveckla sin teknik men æven att træffa andra surfare runt om i sverige. Hørt att man paddlar snabbare om man sparar ut naglarna, typ 1cm ut från fingertoppen. Något ni tipsar om?
|
|
|
|
|
#47372 |
rune
|
jag är på...bor dock på kalkstenshawaii aka. Gotland. men maila info på rune16@hotmail.com
/niklas
|
|
|
|
|
#47373 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Låter inte så tokigt det, jag skulle lätt vara med!
|
|
|
|
|
#47374 |
366
|
Haha...nej naglarna är inget vi tipsar om, men det fungerar säkert  . Har dock suttit och tittat på surffilmer kring just paddlingen och läst ett par rapporter. Australiensarna ligger inte förvånande långt fram i utvecklingen. I övrigt finns det mycket att lära av simmare, vill även försöka få folk att inse att simning inte behöver vara tråkigt! Med variation och polare (som man kan simma om) e det kul!
Tror precis som du säger att det skulle vara kul att lära känna lite fler Sverigesurfare. Speciellt under lugnare förhållanden än i vattnet när alla mest e sugna på att sneaka vågen framför kompisen, haha!
|
|
|
|
|
#47376 |
|
|
|
|
|
#47381 |
|
|
|
|
|
#47390 |
|
det låter väldigt intressant. jag bor dock i norrland så det kanske blir svårt. Tror ni det finns möjlighet att fö lite träningstips ändå?
|
|
|
|
|
#47398 |
Rig
|
Är med största sannolikhet oxå på om det går av i Sthlm.
|
|
|
|
|
#47400 |
|
Oja klart jag är på... Bor i stockholm så vi ses!
|
|
|
|
|
#47401 |
|
Bor i malmö, men är klart intresserad, så hör av dig om det blir något här nere. Har börjat på egen hand och tycker det är klart skön träning. Men det är synd att säga att man är duktig... 
|
|
|
|
|
#47402 |
Stoke: 28 |
|
|
|
|
|
#47406 |
366
|
Att vara duktig är relativt både i surf och simvärlden...Viktigaste är att man tränar och försöker bli bättre, eller som vi säger: If you train hard, you'll not only be hard, you'll be hard to beat -Herschler Walker
Men kul att det verkar vara flera som tycker att det är ett roligt initiatvi. Vi sitter med planeringen nu och hoppas att den ska vara klar i dec, mer info kommer då. Om det blir av kommer det att vara ett begränsat antal platser för att hålla kvalitet, så har ni intresse hör gärna av er så att ni har förtur.
|
|
|
|
|
#47408 |
Stoke: 11 |
|
jag är gärna med är as seg i armarna så det vore ju perfekt! 
|
|
|
|
|
#47409 |
366
|
Gazzer skrev:
Kostar det nåt?
Självklart så kommer det att kosta lite pengar. Bara att hyra banor på badet kostar pengar. Sen vill vi ha kvalitet och göra något som sticker ut. Man kan gå en vanlig crawlkurs på något bad, men hur inspirerande är det? Vi vill ha träning med enbart fokus på surfing, eller allt runtomkring just själva surfandet  , vad ska man göra för att kunna paddla snabbare, orka paddla längre, komma upp på brädan fortare, klara att hålla andan längre...
|
|
|
|
|
#47411 |
|
|
|
|
|
#47413 |
|
366 skrev:
Gazzer skrev:
Kostar det nåt?
Självklart så kommer det att kosta lite pengar. Bara att hyra banor på badet kostar pengar. Sen vill vi ha kvalitet och göra något som sticker ut. Man kan gå en vanlig crawlkurs på något bad, men hur inspirerande är det? Vi vill ha träning med enbart fokus på surfing, eller allt runtomkring just själva surfandet , vad ska man göra för att kunna paddla snabbare, orka paddla längre, komma upp på brädan fortare, klara att hålla andan längre...
kommer man att få ta med brädan i polen och paddla på? 
|
|
|
|
|
#47415 |
|
|
|
|
|
#47416 |
366
|
viktor m skrev:
366 skrev:
Gazzer skrev:
Kostar det nåt?
Självklart så kommer det att kosta lite pengar. Bara att hyra banor på badet kostar pengar. Sen vill vi ha kvalitet och göra något som sticker ut. Man kan gå en vanlig crawlkurs på något bad, men hur inspirerande är det? Vi vill ha träning med enbart fokus på surfing, eller allt runtomkring just själva surfandet , vad ska man göra för att kunna paddla snabbare, orka paddla längre, komma upp på brädan fortare, klara att hålla andan längre...
Vi har faktiskt funderingar kring detta, å det e inge ljug  . Men sen e det frågan om det ger något...
|
|
|
|
|
#47419 |
|
366 skrev:
viktor m skrev:
366 skrev:
Gazzer skrev:
Kostar det nåt?
kanske lättare att lära sig då 
peace
Vi har faktiskt funderingar kring detta, å det e inge ljug . Men sen e det frågan om det ger något...
|
|
|
|
|
#47420 |
|
En malmöbo till som är klart intresserad, som om det skulle bli av här neråt så hör gärna av er till mig på: magnuswallon@gmail.com.
|
|
|
|
|
#47432 |
|
|
|
|
|
#47439 |
Stoke: 28 |
|
Det helt OK att det kostar nåt - jag jobbar inte heller gratis och Ni verker seriösa - men HUR mycket?
|
|
|
|
|
#47440 |
Obie
|
Kom till Götet så kommer jag oxå..
|
|
|
|
|
#47445 |
366
|
Gazzer skrev:
Det helt OK att det kostar nåt - jag jobbar inte heller gratis och Ni verker seriösa - men HUR mycket?
Kan tyvärr inte idag säga ett pris. Sitter som sagt med upplägget, men så fort vi vet mer kommer denna info att komma ut. Det jag kan tala om är att vi kommer ha ett enkelpris ifall man enbart vill vara med på en el två delmoment, sen kommer vi ha ett paketpris ifall man väljer att vara med på alla träffar då snittpriset per del givetvis blir billigare.
|
|
|
|
|
#47455 |
|
Låter grymt, men självklart kommer Norrland aldrig att besökas av er?
|
|
|
|
|
#47458 |
KåGe
|
|
|
|
|
#47463 |
Stoke: 1 |
Maks
|
Kommer ni till Göteborg så är jag o 2 vänner intresserade
|
|
|
|
|
#47466 |
|
Låter Bra!
Jag kommer gärna om priset är ok, student som man är...
Förstår att det beror på hur många som kommer...
Låter som en bra idé.
maila info: jenblo@kth.se
|
|
|
|
|
#47467 |
Stoke: 6 |
|
|
|
|
|
#47468 |
Stoke: 8 |
|
Jag är oxå på. Men som sagt, bara om ni kommer till Götet. annars får det vara  DYRT!!
|
|
|
|
|
#47469 |
Stoke: -13 |
|
|
|
|
|
#47471 |
|
|
|
|
|
#47475 |
|
Om jag e hemma så är jag lätt på som du vet. Har alltid velat ha den där extra robotväxeln som du lägger i ibland när du blir maskin. Nu håller vi tummarna för en 2m+ session snart igen.
Later dude!!
|
|
|
|
|
#47510 |
Remo
|
Om ni kommer till götlaborg e jag på!
|
|
|
|
|
#47729 |
366
|
Måste först tacka för den fina responsen vi fått för initiativet att dra igång kurser för att utveckla träning i vatten utan surfbräda. detta har gjort att vi verkligen blivit sugna på att sätta ihop något riktigt bra!
Har nu fått klartecken av Simon Sjödin att han kommer att föreläsa och vara med och visa övningar under den första träffen. För er som inte vet vem Simon Sjödin är så har han svenskt rekord på den distansen som många simmare anser är den tyngsta, 200m fjäril. Simon missade semifinal under OS i Peking på just denna sträcka med ett fåtal tiondelar och ses som ett stort löften inför OS i London.
Efter ha snackat med Simon i veckan så ser han fram emot att få berätta sin bakgrund, vad han gjort för att lyckas och dessutom bidra med ett gäng roliga (och jobbiga) träningstips.
Vi kommer hålla er uppdaterade om mer info ang föreläsare och upplägg så snart vi vet något mer.
|
|
|
|
|
#47742 |
Stoke: -10 |
|
Ursäkta 366, vill inte var glädjedödare, men jag är inte speciellt intresserad av att höra någon babbla om någons bakgrund som bara nästan ledde till OS. Det är bara jag, vet inte vad andra tycker?
Jag är däremot kanonintresserad av att lära mig paddla bättre, lära mig teknik och träningstips. Men snälla, skippa all övrig teori. Bättre att hoppa i vattnet direkt och få lära sig vad man gör fel och hur man blir bättre. Och sedan träna ihop naturligtvis.
Eller är jag helt ute och cyklar?... som vanligt
|
|
|
|
|
#47743 |
Stoke: 6 |
|
TEORI är fan bra. å jag känner ingen stress å hoppa i vattnet. och klart man vill höra vad han har å berätta. han ska ge tränings tipps står det ju.
JAG VILL LYSSNA!
|
|
|
|
|
#47744 |
Obie
|
|
|
|
|
#47771 |
366
|
alex el gordo skrev:
Ursäkta 366, vill inte var glädjedödare, men jag är inte speciellt intresserad av att höra någon babbla om någons bakgrund som bara nästan ledde till OS. Det är bara jag, vet inte vad andra tycker?
Jag är däremot kanonintresserad av att lära mig paddla bättre, lära mig teknik och träningstips. Men snälla, skippa all övrig teori. Bättre att hoppa i vattnet direkt och få lära sig vad man gör fel och hur man blir bättre. Och sedan träna ihop naturligtvis.
Vad kul med diskussion! Det är precis vad som behövs. Vårt mål med dessa kurser är NI (surfare) ska få ut något av detta. Med andra ord är det viktigt att ni talar om vad ni efterfrågar och vad ni helst hoppar över. Det vi ska komma ihåg är att en "vanlig" crawlkurs (som du beskriver) skulle vi kunna arrangera imorgon på Eriksdalsbadet. Du skulle även kunna ringa mer eller mindre vilket annat bad och det skulle kunna erbjuda liknande träning för dig, i grupp el privat.
Tänkte dra kort hur vi tänkte med dessa kurser (detta är givetvis inte ristat i sten). Att vara svensk surfare är inte alltid så lätt. Även fast SMHI gör sitta bästa är det inte alltför sällan som man efter ha åkt x-antal mil upptäcker att det inte går att surfa, eller i bästa fall får pumpa på vågor som det precis går att surfa på. Klimatet gör också så att det inte är varje gång man vill hjula ner i vattnet trots att vågorna på håll ser helt ok ut. För några veckor sedan var jag nere på Torö när det var större och stökigare än vanligt. Efter en riktigt tuff paddling kom jag ut till lineup men var då så sliten i axlarna att de två försöka på att ställa mig upp slutade med att jag mer eller mindre drunkande (med lite tur fick några av de många surfarna på land sig ett gott skratt). När jag väl var inne på stenstrand såg jag en av de bättre surfarna plocka ett riktigt fint åk och detta gjorde inte min session bättre. Var förbannad större delen av vägen hem pga att jag inte lagt ned mer tid på min träning.
Vad jag vill komma med detta är att vi svenska surfare ibland kan ha det svårt att hitta motivationen. Hur svårt är att det att vara motiverad och inspirerad när man är i Costa Rica då det under de senaste tre veckorna rullat in linjer med 3-6 fotsvågor, detta tillsammans med en offshore ifem timmar varje morgon Det svåra är att hitta motivationen till träning när man går hemma, sparkar grus och ännu en vecka har passerat utan några lågtryck på SMHI:s kartor.
Simning är inte alltid kul. Det är ibland svårt att motivera sig för att gå upp och käka mjölksyra till frukost kl 0600 innan jobb el skola. Jag vet också att Simon inte var helt 100% nöjd med sitt OS (trots nytt svenskt rekord), men har är trots allt rankad som 15:e i världen på 200fj. Om jag inte har fel så har vi ingen svenska på ASP som är rankad bättre än 15(rätta mig om jag har fel  ). Han kan visa er hur man hittar motivationen att trimma sin kropp till max även fast det ibland känns tungt. Vill vi bli bättre på att surfa måste vi jobba med det som vi kan påverka på hemmaplan. Tyvärr är det så att surfing är väldigt komplext att träna, men många delar klarar man med enbart en bassäng och ett gym.
Men det kanske är vi som är ute och cyklar?
|
|
|
|
|
#47772 |
366
|
alex el gordo skrev:
Vad kul med diskussion! Det är precis vad som behövs. Vårt mål med dessa kurser är NI (surfare) ska få ut något av detta. Med andra ord är det viktigt att ni talar om vad ni efterfrågar och vad ni helst hoppar över. Det vi ska komma ihåg är att en "vanlig" crawlkurs (som du beskriver) skulle vi kunna arrangera imorgon på Eriksdalsbadet. Du skulle även kunna ringa mer eller mindre vilket annat bad och det skulle kunna erbjuda liknande träning för dig, i grupp el privat.
Tänkte dra kort hur vi tänkte med dessa kurser (detta är givetvis inte ristat i sten). Att vara svensk surfare är inte alltid så lätt. Även fast SMHI gör sitta bästa är det inte alltför sällan som man efter ha åkt x-antal mil upptäcker att det inte går att surfa, eller i bästa fall får pumpa på vågor som det precis går att surfa på. Klimatet gör också så att det inte är varje gång man vill hjula ner i vattnet trots att vågorna på håll ser helt ok ut. För några veckor sedan var jag nere på Torö när det var större och stökigare än vanligt. Efter en riktigt tuff paddling kom jag ut till lineup men var då så sliten i axlarna att de två försöka på att ställa mig upp slutade med att jag mer eller mindre drunkande (med lite tur fick några av de många surfarna på land sig ett gott skratt). När jag väl var inne på stenstrand såg jag en av de bättre surfarna plocka ett riktigt fint åk och detta gjorde inte min session bättre. Var förbannad större delen av vägen hem pga att jag inte lagt ned mer tid på min träning.
Vad jag vill komma med detta är att vi svenska surfare ibland kan ha det svårt att hitta motivationen. Hur svårt är att det att vara motiverad och inspirerad när man är i Costa Rica då det under de senaste tre veckorna rullat in linjer med 3-6 fotsvågor, detta tillsammans med en offshore ifem timmar varje morgon Det svåra är att hitta motivationen till träning när man går hemma, sparkar grus och ännu en vecka har passerat utan några lågtryck på SMHI:s kartor.
Simning är inte alltid kul. Det är ibland svårt att motivera sig för att gå upp och käka mjölksyra till frukost kl 0600 innan jobb el skola. Jag vet också att Simon inte var helt 100% nöjd med sitt OS (trots nytt svenskt rekord), men har är trots allt rankad som 15:e i världen på 200fj. Om jag inte har fel så har vi ingen svenska på ASP som är rankad bättre än 15(rätta mig om jag har fel  ). Han kan visa er hur man hittar motivationen att trimma sin kropp till max även fast det ibland känns tungt. Vill vi bli bättre på att surfa måste vi jobba med det som vi kan påverka på hemmaplan. Tyvärr är det så att surfing är väldigt komplext att träna, men många delar klarar man med enbart en bassäng och ett gym.
Men det kanske är vi som är ute och cyklar?
|
|
|
|
|