Facebook data

1
miljö, vatten- och vindkunskap.
#42602 miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 0

mem
Inlägg: 87
graphgraph
offline

I dessa dagar och tider då det inte vankas några vågor tvingar sig den platta verkligheten in på kroppen. Paniken spirar i var och varannan surfares ögonvita och för att inte få ett energiöverslag, som kan leda till fatala följder, gäller att sysselsätta sig med diverse intressanta uppgifter (som att bränna brädor eller eventuellt dansa krigsdans). Jag tänkte att man kanske kunde fylla på hjärnan med lite viktig kunskap. Började googla på information om våg-, vatten- och vindförhållanden som kunde vara av intresse för en surfare. Upptäckte att det fanns otroligt mycket kunskap som ingen ville dela med sig av....

Men så kom tanken! Varför inte gå in på surfsverige och starta en tråd! Där finns det ju en mängd kompetenta människor som gärna delar med sig av sina kunskaper. Så om ni sitter inne med information, fördjupningsarbeten, hemsidor eller länkar av essentiell karaktär - posta de här och förära, i allafall mina hjärnceller, med mer att tugga på..................................
 
Logga in för att svara
#42606 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 12

Fader
Inlägg: 262
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#42614 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 33

Andiss
Inlägg: 2432
graphgraph
offline

magicseaweed.com/content/surf-forecasting.php

Wave Fundementals
The waves we ride have a few interesting and unique properties. Below, I'm going to explain just a few of them. But first, let me briefly clarify some of the simple terminology associated with a wave: If you keep seeing words like amplitude, height, period, wavelength, frequency and phase, and don't know what some of them mean, then this might be useful.


The amplitude is the vertical displacement of the water from its resting position (more precisely, its average position or the mean sea level).
The height is the distance from trough to crest, which is twice the amplitude. For those of you cool enough to think that's too big, sorry.
The period is the time taken between when any part of a wave passes a fixed point and when the same part of the next wave passes that point.
The wavelength is the distance between the same parts of two successive waves. Period and wavelength are only meaningful when you have a continuation of waves, not a solitary wave.
The frequency is the number of waves that pass a fixed point per second. It is the inverse of the period, i.e. the frequency in Hertz (cycles per second) is one divided by the period in seconds.
The phase is the relative starting position of one wave compared with another. If two waves start at the same position (or time) they are in phase; if they start at slightly different positions (or times) they are out of phase.

One parameter you'll see all the time when looking at wave measurements and predictions, is a thing called the significant wave height. This was originally designed to correspond to the height an experienced observer' (usually aboard a ship) might guess the waves to be. Because even experienced observers tend to focus their attention on the biggest waves, the statistical parameter found to be closest to the observed wave height was not just a simple average. Instead, it was obtained by taking the average of the highest third of the waves observed over a short length of time.







Terminology describing the anatomy' of a wave: The two panels represent the same wave, but in the lower panel the wave has advanced to the right a distance of exactly one wavelength. The time elapsed is the wave period.

One of the most important things to understand about surface water waves is the fact that they transmit energy through the water but the water itself isn't actually transported anywhere. This can be demonstrated in lots of ways; for example, when you flick a piece of rope up and down and send a wave along it from one end to the other. The energy needed for the up-and-down movement is transmitted along the rope, but the rope itself doesn't go anywhere. The wave does not carry rope' from one end to the other; it just carries energy. Each particle along the rope describes a circular motion as the wave passes through it, but, eventually, every particle in the rope ends up in the same place.

As long as the wave isn't just about to break, a particle on the surface will describe a complete circle as the wave passes through it. If the wave is near breaking point, however, the particle will spiral forward slightly, resulting in a very small net movement of water towards the shore. This surface motion is transmitted downwards to the other particles below the surface, which also take on a circular motion, but the circles quickly become smaller and smaller with distance from the surface. In deep water, a point is reached below the surface where the motion of the particles is practically zero. In shallower water, the theoretical position of this point might be further from the surface than the bed itself " in this case, the particles near the bed start to take on an elliptical motion and, right on the bed they just move backwards and forwards.

Another interesting property of waves in deep water is the way they behave in relation to the wave groups, or sets. After having propagated some distance away from the storm centre, waves tend to organise themselves into groups (of course we all know that because waves arriving on our coasts from a long-travelled swell always come in sets). In deep water, as the group travels along, each individual wave in the group travels at twice the speed of the group. This has the strange effect that, as the group is crawling along the surface of the ocean, all the waves in it are constantly moving from the back of the group to the front. Each wave is born at the back of the group, moves through to the front and then vanishes; in other words, each wave only lives for as long as it takes to get from the back of the group to the front. So, although you could track a wave group across the ocean for some distance, you couldn't do this with a single wave. It follows that energy that the swell is carrying travels at the group speed, not the individual wave speed.

Closely related to the above is the fact that waves are dispersive. This means that, in deep water, they travel at a speed directly proportional to their period" the longer the period, the faster it goes. As waves start to come into shallower water, the presence of the sea bed gradually starts to influence their motion, and the wave speed becomes increasingly dependent upon the water depth. In really shallow water, the wave speed is dependent on the depth and nothing else. Also, as the waves come into shallow water, the ratio between wave speed and group speed gradually reduces. In really shallow water this ratio is 1, i.e. the wave speed is equal to the group speed.







In deep water, each individual wave in a group propagates at twice the speed of the group, resulting in a constant flow of waves from the back of the group to the front. Individual waves do not last very long" they are born at the back of the group and die at the front.



--------------------------------------------------------------------------------
 
Logga in för att svara
#42628 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 0

MarreGBG
Inlägg: 22
graphgraph
offline

Jag har köpt en sjukt fin bok som heter just "Havet" av Stefan Anderberg. Där kan man läsa allt om havet, vind, strömmar och det liv som finns i just havet. Den finns på AdLibris för 250:- Många härliga bilder på både väder, miljöer och konstiga djur i havsdjupet.
 
Logga in för att svara
#42636 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 2

Charlie
Inlägg: 148
graphgraph
offline

Tjena,

Vi driver ett surfcamp i Indonesien och kände att vi inte riktigt kunde svara på alla frågor vi fick när vi hade teorigenomgångar. Vi hade redan sen tidigare samlat på oss mycket teorimaterial men det dyker ändå upp en del frågetecken i olika sammanhang, så har jag precis beställt följande bok:.


"The Wetsand Wavecast Guide to Surf Forecasting: A Simple Approach to Planning the Perfect Sessions"

Den finns på amazon.com

Har inte hunnit läsa igenom den ännu, men jag tycker den verkar grymt bra. Kan nog vara bra att ha som uppslagsverk när saker faller ur minnet.

Man ska väl inte vara för teoretisk kanske, men jag hatar när det visar sig i efterhand att man köpt en teori med hull och hår och trott sig veta hur något fungerar som sedan visar sig vara felaktigt.

// Calle
 
Logga in för att svara
#42637 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

www.stormsurf.com/page2/tutorials/menu.html

Det är bara googla runt, finns otroligt mycket på olika websidor, kolla även Tony Butts artiklar i Surfers Path tror han givit ut böcker i ämnet också.
Står en bra introduktion i Stormriders guideböckerna också. Och sen är det bra att läsa lite vanlig fysik också det är rätt mycket av vågläran som man kan applicera på vattenvågor.
 
Logga in för att svara
#42639 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 0

mem
Inlägg: 87
graphgraph
offline

jag skulle vilja veta vad det finns för typer av botten, hur de påverkar vågorna mm. Eller som tex att det finns rippar. Det hade jag ingen aning om innan jag läste surfing nr 3... Jag tycker att det mesta man hittar tar upp hur vågor bildas och hur de förflyttar sig mm och det är ju super intressant, men jag vill ha mer.
Tack för tipsen, de är mycket läsvärda!
 
Logga in för att svara
#42643 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Det är ju inte botten i sig så mycket som påverkar vågorna utan mer formen på botten och inte minst djupförhållandena. Även omgivande bottnar bredvid eller utanför brytet påverkar vågorna genom refraktion, diffraktion interferens osv osv. Vill man förstå detta är lite fysik rätt oundvikligt. Tex kan ett grund utanför där du surfar fokusera vågfronterna lite som en lins böjer av ljusknippen. Om det ligger på rätt plats och djup osv osv.

En annan sak som kanske är lite överkurs är great circle paths? Var kommer vågorna ifrån och vart går dom???
www.stormsurf.com/gc/mht/globe.html
 
Logga in för att svara
#42655 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 1

Oldschool
Inlägg: 310
graphgraph
offline

Du kan sitta å kolla våg, vind å bottenkartor allt du orkar, men sen så kan det ju skita sig ändå i slutändan. Händer rätt ofta att teorin inte stämmer i praktiken...........speciellt när det kommer till vågor

Blåser det så blåser det. Blåser det så går det vågor nånstans.

Varsågod. Du behöver inte tacka!

MVH

BOS
Er man i söderort
 
Logga in för att svara
#42656 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Vi kanske ska ta det från grunden grabbar!

vågor bryter då bottnen börjar grunda upp så att de långa dyningarna börjar resa sig och till slut rulla över sig själva. För bra vågor bör det därför helst vara djupt innan det grundar upp. Är det långgrunt så blir det inga bra vågor. Det ska också vara öppet vatten så att swellen kan rulla in.

Då det grundar upp med en sandbotten: beachbreak, så bryter vågorna över sandbankar. Dessa kan variera och förflytta sig så vågorna förändras hela tiden, från år till år, från dag till dag.

Det kan också grunda upp genom ett korallrev, levande eller dött, eller ett stenrev. Denna våg bryter alltid på samma ställe och likadant ( men varierar med tidvattnet dock )

Ett point är när en udde går ut och vågen rullar in längs denna "sneda strand " brukar bli långa vågor, botten kan bestå av rev, sten eller sand eller rullstenar.

strömmar kan gå från land och ut eller längs med stranden.

specifierade frågor?
 
Logga in för att svara
#42659 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
Inlägg: 1904
graphgraph
offline

MarreGBG skrev:
Jag har köpt en sjukt fin bok som heter just "Havet" av Stefan Anderberg. Där kan man läsa allt om havet, vind, strömmar och det liv som finns i just havet. Den finns på AdLibris för 250:- Många härliga bilder på både väder, miljöer och konstiga djur i havsdjupet. Den fick jag i Julklapp Klart läsvärd.
 
Logga in för att svara
#42661 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Oldschool skrev:
Du kan sitta å kolla våg, vind å bottenkartor allt du orkar, men sen så kan det ju skita sig ändå i slutändan. Händer rätt ofta att teorin inte stämmer i praktiken...........speciellt när det kommer till vågor

Blåser det så blåser det. Blåser det så går det vågor nånstans.

Varsågod. Du behöver inte tacka!

MVH

BOS
Er man i söderort


One piece of your soul will allways remain over the islands of Hawaii man!

You can feel BOS in the air overthere in the pacific brezze..

 
Logga in för att svara
#42708 Svar: miljö, vatten- och vindkunskap. 15 år, 12 månader sen Stoke: 1

Oldschool
Inlägg: 310
graphgraph
offline

Om tre veckor så blir det full BOS ruljans igen i söderhavet.

Alldeles för kallt här norden
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!