|
#40622 |
Bästa hajfria surfstället? 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
Davo
|
Tja, jag har alltid varit skadat rädd för hajar men har också alltid velat surfa. Och även om riskerna är ganska små så är det ändå jobbigt. Sverige är ju såklart hajfritt, men hur är det i övriga världen, finns det några definitivt hajfria (vit-, tiger- och tjurhaj då) ställen som också är schyssta? Hur är det längs Europas kuster?
Tack på förhand!
|
|
|
|
|
#40623 |
Svar: Bästa hajfria surfstället? 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 3 |
palo
|
Du ska nog oroa dig mer över bilar och annat tjaffs som går/åker på vägarna ist för hajar.
|
|
|
|
|
#40624 |
Stoke: -234 |
|
Hej, jag skulle vilja rekomendera Sydafrika, södra och västra Australien.
Om du vill vara säker på inte bli hajmat så knyt fast ett stort köttstycke i ett rep från brädan, på så sätt tar hajen DET ISTÄLLET FÖR DIG!!!
Pissa också ofta för då skrämmer du bort hajsen, dom tål inte lukten av urin.
Lycka till! 
|
|
|
|
|
#40638 |
Davo
|
Tack för svaren dudes, skitbussigt. Ska överväga Sydafrika och btw så är jag inte rädd för att dö av en bil, men jag är jävligt rädd för att bli huggen av en vit jättegris med fenor...
|
|
|
|
|
#40640 |
Stoke: -1 |
ådén
|
then sydafrika it is!
|
|
|
|
|
#40641 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Såhär gör du när du surfar i Sydafrika om hajen kommer för nära.
Killen på bilden är iofs i en båt men det är lättare göra när du står står på en surfbräda.
|
|
|
|
|
#40642 |
Willy
|
(Fan vad kackigt jag skriver)
|
|
|
|
|
#40643 |
Willy
|
En liknande teknik som utförs i SA (södra Australien)

|
|
|
|
|
#40644 |
Stoke: 6 |
|
frankrike är nog det bästa stället för dig gissar jag på.
finns haj men är nog minst risk att bli äten där .pumpar gör det alltid oxå.
|
|
|
|
|
#40645 |
Willy
|
Finns det nånstans i Europa där man ska oroa sig för haj? Måste vara helt sjukt sälsynt att någon anfalls av haj längs europeiska kusten. Annars är ju Sverige hyfsat säkert. Vänern och Vättern är 100 % hajfria. Har även hört om folk som surfat Storsjön, men där kan faktiskt storsjöodjuret skapa oreda istället.
|
|
|
|
|
#40650 |
Stoke: 2 |
|
Påstås ju att medelhavet har några av världens största vithajar. Verkar inte så vanligt med attacker, är det kanske för att de stora hajarna inte lämnar några spår kvar??? 
|
|
|
|
|
#40655 |
Stoke: 20 |
|
VA FAN! FINNS DET HAJAR! DOG INTE DOM UT FÖR TYP 4,5 MILJON ÅR SEN!
Det här är den senast kända bilden på en haj och den hittade man i grottorna på Mjörn mellan Tjörn och Orust
|
|
|
|
|
#40658 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Norge borde vara rätt säkert. Fast de finns späckhuggare i lofoten
När jag var i costa rica runt 2000 sa de att de aldrig varit en hajattack där. jag såg iof en  , fast den var liten som en stor kraftig norrlandsgädda.
|
|
|
|
|
#40660 |
|
|
|
|
|
#40666 |
Remo
|
Det finns ett klassiskt och effektivt test för att ta reda på om det finns haj i ett vatten:
1.Stoppa fingret i vattnet
2.Stoppa samma finger i munnen
3.Om det smakar salt så finns det haj i vattnet
Lycka till!
|
|
|
|
|
#40667 |
Stoke: 1 |
|
Mitt tips är att se denna film www.sharkwater.com/ skitbra film.
Och lär dig fakta om haj, istället för att se hajen filmerna....
|
|
|
|
|
#40668 |
Jake
|
En gammelgädda är ju fan lika stor som en haj och har rätt ilskna tänder oxå så man ska nog akta sig för vänern och vättern...
|
|
|
|
|
#40678 |
mem
|
|
|
|
|
#40680 |
Stoke: -10 |
|
Men hallå ärligt nu då. Själv haft en hajupplevelse värd namnet varpå jag gjorde lite efterforskningar i ämnet.
1. Surfa inte i gryningen eller solnedgång. Då äter de...
2. Surfa inte i grumligt vatten, där kan inte hajjarna se något (av förklarliga skäl) så de biter för att testa vad det är.
3. Om du blöder (även tjejer som har mens) gå upp ur vattnet. Hajjar kan känna doften av en droppe blod på ca 1 km avstånd.
4. Pinka INTE i dräkten, det luktar som värsta Entrecoten för hajjar. Använd inte en dräkt som du (eller någon annan) har pinkat i någon gång över huvud taget.
5.Använd inte kläder eller dräkter med silvriga (metalliska) eller blänkande detaljer.
6. Är du rädd för haj är surfing inte rätt sport. Börja vindsurfa istället. Då blir du lite mer svårfågad åtminståne...

|
|
|
|
|
#40682 |
Stoke: 1 |
|
Ledsen Alex, men har läst flera artiklar om kissandet......INTE sant! Bl.a. en i TWS.
Därimot har dom 2 sinnen mer än oss.
Och kan te.x. känna ditt hjärtslag på långt håll.
De har ALDRIG "ätit" en människa utan bara bitit för att sedan släppa taget.
(alla människor som dött av en haj attack har dött av blodförlust, INTE blivit uppätna).
...dom är som älgen.....lika rädda för oss, som vi för dom....
Peace/
|
|
|
|
|
#40683 |
Willy
|
alex el gordo skrev:
4. ... Använd inte en dräkt som du (eller någon annan) har pinkat i någon gång över huvud taget.
Finns det?
|
|
|
|
|
#40684 |
Stoke: 6 |
|
Fartboy skrev:
Ledsen Alex, men har läst flera artiklar om kissandet......INTE sant! Bl.a. en i TWS.
(alla människor som dött av en haj attack har dött av blodförlust, INTE blivit uppätna).
Peace/
vet du att en haj alldrig ätit en mäniska?? är du 100% säker på det?
vill bara få dina uppgifter lite extra bekräftade .....
|
|
|
|
|
#40685 |
Stoke: 28 |
|
|
|
|
|
#40691 |
Stoke: 4 |
|
Lindvallens flowrider....? 
|
|
|
|
|
#40692 |
|
plåtslagarn skrev:
Fartboy skrev:
Peace/
Jodå, folk blir ju uppkäkade titt som tätt, men det är ju lite av tjusningen med att surfa.
Längst ner på den här sidan kan man läsa om en snubbe som blev uppäten på den ogästvänliga surfspotten La jolla i San diego:
www.sharkresearchcommittee.com/unprovoked_diver.htm
|
|
|
|
|
#40703 |
Stoke: 9 |
perry
|
barto skrev:
plåtslagarn skrev:
Fartboy skrev:
Peace/
Jodå, folk blir ju uppkäkade titt som tätt, men det är ju lite av tjusningen med att surfa.
Längst ner på den här sidan kan man läsa om en snubbe som blev uppäten på den ogästvänliga surfspotten La jolla i San diego:
www.sharkresearchcommittee.com/unprovoked_diver.htm
Var väl en simmare som gick åt i La Jolla ganska nyligen också?
Då kanske vi har identifierat ett ställe man inte bör sticka benen i vattnet på?
Annars borde hajskräck göra en bättre på surf, för det är väl mindre sannolikt att bli attackerad väl uppe på brädan i full fart va? Den tanken kan göra under för paddlingsinsatsen! 
|
|
|
|
|
#40706 |
|
Haj är gott som fan.
Sillhaj o pigghaj är utomordentligt!
|
|
|
|
|
#40730 |
mem
|
|
|
|
|
#40731 |
Stoke: 15 |
|
Remo skrev:
Det finns ett klassiskt och effektivt test för att ta reda på om det finns haj i ett vatten:
1.Stoppa fingret i vattnet
2.Stoppa samma finger i munnen
3.Om det smakar salt så finns det haj i vattnet
Lycka till!
Okej, så för de som vill köra lite wake i Brisbane river är alltså helt säkra då? Typ en av världens mest kända "breeding grounds" för tjurhaj.  Jo det är sant, den trivs fint i bräckt vatten.
Vithajar har synts till utanför Norges kust, här på västkusten inte så ofta, men det har hänt. Sen fattar jag inte hur vithajen kan trivas i medelhavet, är inte det lite varmt, eller är det om vintern den smyger in där?
Ang. Costa Rica så borde där finnas gott om tigerhaj och andra varmvatten hajar, typ tjurhaj, grejen är väl att det finns så gott om annan mat, så de håller sig borta från stränderna.
Undvik att surfa i gryning och skymmning, kissa inte i dräkten, plaska inte som en skadad fisk, använd inte röda eller gula brädor/våtdräkter, då minimerar du risken för hajattack. Om du ser en haj, sitt helt still, en skröna om en kille som stötte på en stor tigerhaj i The Spit på Gold Coast, han satt blick stilla i 2hrs innan hajen gav upp, enl. experter så hade han blivit attackerad om han försökt fly. *ryys*
|
|
|
|
|
#40736 |
Stoke: 30 |
|
sharks bite people they usually don't eat them
bull sharks bite because they are grumpy not hungry and you are too close to them, they also have a lot of testosterone which makes them aggro.
Great whites don't eat people but the smaller ones that are around 13 feet are confused when they stop getting their baby food like fish and start having to eat däggdjur like seals, they don't know that we don't have enough fat for them and try us out, we taste like fat free seals in a rubber package and they usually don't become return customers.
Tiger sharks will eat anything but dont attack as often as they could and usually do it slowly when they do.
Oceanic Whitetips will eat you. They are the ones that attack in packs and clean up after air/sea disasters.
One came to shore in strömstad last summer.
Sleep tight
|
|
|
|
|
#40738 |
Stoke: 30 |
|
oh yeah, in sweden and norway there is a shark called the greenland shark. they can be 8 meters long, eskimos are scared shitless of them, they have found a whole horse in the stomach of one and an eskimo and parts of a kayak in another
they live off the swedish west coast
|
|
|
|
|
#40747 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Greenland shark= Håkärring på svenska har jag för mig. Man har även hittat människorester i magen på denna art. Kommer in till svenska västkusten och Norge om vintern när vattnet är kallt har jag för mig.
Troligen mer av en slö haj men om man läser om den verkar den sätta rejäl fart när den attackerar...
Är definitivt den hajsort som man bör frukta mest i skandinaviska vatten..
Har för mig att man även påträffat enstaka ex av hammarhaj i Östersjön och även andra stora hajar enstaka ggr...
|
|
|
|
|
#40748 |
Willy
|
|
|
|
|
#40753 |
|
Låt bli att surfa i gryning och skymmning ni andra... less crowd!
|
|
|
|
|
#40784 |
|
På Torö skådas det då och då en och annan börshaj, även om dess storhetstid var på 80- och 90-talet. Den blev dock kraftigt decimerad till antalet p.g.a. hjärtsjukdomar, som drabbade denna art särskilt hårt. Sägs dock vara på framfart igen. Tämligen ofarlig för människor men undvik ögonkontakt samt att bära saker som glimmar.
Farligare är då dess släkting Lånehajen som har ökat kraftigt i antalet ute på Torö, men främst på de skånska spotsen de senaste åren. Denna art kan vara farlig för människor, men kommer troligtvis inte att äta upp dig. Däremot har det rapporterats en hel del attacker mot främst knäskålar samt fingrar. Om du håller fram surfbrädan som en sköld kan den ibland nöja sig med den beroende på märke och skick.
Båda av dessa arter jagar mest i gryning och skymning...

|
|
|
|
|
#40829 |
Stoke: 143 |
|
Surfa i Nord Norge, för där fins det bara två haj sorter .Pigghaj (liten) och H-kärring (Kan bli stor) men bara farlig om den är större änn 3 meter.  Och eftersom jag bara har sett en haj i Unstad (3meter) så är det således ingen fara,,,  Typ hajfritt således,,  Ja utom på vintern då då kan dom stora H-kärringarna från norr komma  Men det finns fler farliga" Kärringar "att passa sig för...  Jag och Ironman hamna riktigt illa till en gång i Nordnorge.På "Det andra stället" i en mörk gränd så blev vi anntastade av en Öst stats hora spacklad som faan och nedlusad av guld,,,så tiggde hon pengar av oss,,,Det hela va så djävla absurt så vi,,,vi,,,vi,,trodde att det va dolda kameran eller nått,,, 
|
|
|
|
|
#40940 |
|
ha ha ha ha!!!!
( nervöst skratt )
|
|
|
|
|
#40974 |
Remo
|
Dom hittade ju en vitfenad oceanhaj i gullmarsfjorden förra året. Den äter människor ibland, brukar vara först på plats efter fartygsförlisningar och sjöslag. "Under andra världskriget tros en stor del av besättningen på ångaren Novia Scotia ha dödats av oceanisk vithaj. Knappt 200 av 1 000 man överlevde"
Läste om håkärringen oxå. Påträffas på grunt vatten under vintermånaderna men " "kärring" refererar till att det passiva livsbetendet hos hajen. Detta kommer från att det är en mycket passiv och slöaktig haj.... "sleeper shark" på engelska. Inga attacker har rapporterats fån denna haj, till och med en människa rör sig snabbare i vattnet än vad håkärringen gör."
|
|
|
|
|
#40975 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Remo skrev:
Dom hittade ju en vitfenad oceanhaj i gullmarsfjorden förra året. Den äter människor ibland, brukar vara först på plats efter fartygsförlisningar och sjöslag. "Under andra världskriget tros en stor del av besättningen på ångaren Novia Scotia ha dödats av oceanisk vithaj. Knappt 200 av 1 000 man överlevde"
Läste om håkärringen oxå. Påträffas på grunt vatten under vintermånaderna men " "kärring" refererar till att det passiva livsbetendet hos hajen. Detta kommer från att det är en mycket passiv och slöaktig haj.... "sleeper shark" på engelska. Inga attacker har rapporterats fån denna haj, till och med en människa rör sig snabbare i vattnet än vad håkärringen gör."
"Canadian wildlife biologists in Arctic Canada, where Greenland sharks have been sighted snatching caribou from the water's edge."
en.wikipedia.org/wiki/Greenland_shark
Öh vet inte om jag skulle va kvar i vattnet om en stor Håkärring dök upp... 
|
|
|
|
|
#41046 |
|
Hade jag mött en håkärring i vattnet hade jag paddlat in, hade där på land stått en kåtkärring som Jocke beskrev stått på land hade jag kanske paddlat i igen..
för att kyla ner mig.. 
|
|
|
|
|
#41050 |
Stoke: 15 |
|
Var la jag sälbilden, kanske mer trolig kandidat på våra breddgrader:

|
|
|
|
|
#41052 |
Stoke: 143 |
|
sverre skrev:
Hade jag mött en håkärring i vattnet hade jag paddlat in, hade där på land stått en kåtkärring som Jocke beskrev stått på land hade jag kanske paddlat i igen..
för att kyla ner mig..  Den Polska/Rysska/Baltiskakärringen i gränden va så ful att,,,Ja djävlar,,  Jag tordes förmodligen hoppat i ,bland ett stimm hungria H-Kärringar.Men,,,  Som tur var så satt vi i min gammla Jettadisel,,,  Ävenkallad Diseldoris  Så jag gasade,och gasade samt gasade lite till.Och la ut en rejäl rökridå ,så Öststatshoran tappade orenteringen.När hon virrade runt i gränden ,så la jag in ettan växel och smög försiktigt ut ur gränden:) (så försiktigt man nu kan smyga med en 84:as diseljetta)  När vi kom ut ur all dimma och såg vägen igen,,,  Så tändes åter hoppet i våra surf själar ,att vi åter skola få paddla ut till vågorna och dö en hederssam död kämpandes bland alltför stora våger. Och inte dö i en gränd stucken med en nål av en tjack hora från Öst,,,  Lyckan va Oändlig således,,,,  ,,,,Fortsättning följer,,,,  Sen kanske:kiss:
|
|
|
|
|