|
#33299 |
För ni som är 'shape' interesserad 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 30 |
|
|
|
|
|
#33301 |
Svar: För ni som är 'shape' interesserad 16 år, 6 månader sen |
Stoke: 68 |
|
Anyone who knows boards can tell IMMEDIATELY that he's shaped 1000's of boards..if u watch him with his planer block sander and gauze u see what i mean...he gives a good tip for all who think of shaping, draw and cut the outline and then put the curve in, then 'straighten it out' he means that u refine the curve to the way u want it...goos vid sharky!
|
|
|
|
|
#33310 |
Stoke: -10 |
|
Såg det. Han verkar ha fruktansvärd koll. Skulle vara ball och få en Custom Made Big Boy Swede Board (CMBBSwB som det kallas internationellt) av honom.
|
|
|
|
|
#33315 |
Stoke: 17 |
|
Anyone who knows shapemachines can tell IMMEDIATELY that he uses DSD/surfcad. Visst är Matt grym med elhyveln och slipklossen, men varför inte göra rätt från början? Hela snacket om att lägga in massa kurva först som sedan måste planas ut eller att "you make or break the board in the finish with your hands", eller bara en sån sak som att föra loggbok med ändringar som gjorts för hand istället för att ändra i CAD-filen, är ju enbart ett resultat av att deras SKITMASKIN varken skär ut stringer, gör konkaver, eller ens rundar till kanterna på brädan
Att hans brädor trots detta blir riktigt bra tyder ju dock på att han är en grymt duktig shaper
/Jonas
|
|
|
|
|
#33328 |
Stoke: 11 |
Willy
|
|
|
|
|
#33333 |
|
Du surfline.
Du har en poäng där men man kan också se det så här - Jämför till exempel med vindsuringbrädor som sedan länge varit gjorda maskinellt, exakta kopior efter proffsens brädor sägs det. Men för alla er som provat en handshapad vindsurfingbräda så vet ni att det är ganska stor skillnad, till fördel för de handshapade.
Man kan också jämföra med bildesign och kanske då börja förstå varför. Förr designades allt för hand och former som tex rundad motorhuv hade (om man studerade den med moderna mätinstrument) ingen jämn kurva utan små knyck och böjer (väldigt små alltså) som gjorde formen mer intressant än de som nu görs helt och hållet i datorer. Om du studerar en modern bil så får man nästan känslan av att de är FÖR perfekta och att de därför inte är riktigt lika tilltalande som de "hand"designade.
Och vad vill jag komma till. Jo att ofta kan det var små operfektheter som gör att surfbrädan verkligen fungerar så bra som den gör. Dessa är det svårt att få med i datoriserade svarvar efter som de endast uppstar i händerna på någon som har typ 1000 brädor i ryggmärgen.
|
|
|
|
|
#33334 |
|
Du surfline.
Du har en poäng där men man kan också se det så här - Jämför till exempel med vindsuringbrädor som sedan länge varit gjorda maskinellt, exakta kopior efter proffsens brädor sägs det. Men för alla er som provat en handshapad vindsurfingbräda så vet ni att det är ganska stor skillnad, till fördel för de handshapade.
Man kan också jämföra med bildesign och kanske då börja förstå varför. Förr designades allt för hand och former som tex rundad motorhuv hade (om man studerade den med moderna mätinstrument) ingen jämn kurva utan små knyck och böjer (väldigt små alltså) som gjorde formen mer intressant än de som nu görs helt och hållet i datorer. Om du studerar en modern bil så får man nästan känslan av att de är FÖR perfekta och att de därför inte är riktigt lika tilltalande som de "hand"designade.
Och vad vill jag komma till. Jo att ofta kan det var små operfektheter som gör att surfbrädan verkligen fungerar så bra som den gör. Dessa är det svårt att få med i datoriserade svarvar efter som de endast uppstar i händerna på någon som har typ 1000 brädor i ryggmärgen.
|
|
|
|
|
#33337 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
Du surfline.
Håller nog med till viss del en del av det spontana kreativa kaoset måste helt enkelt försvinna när datafräsen går.
Men jag tror inte Biolos m.fl helt lagt bort shapehyveln. Har svårt att tänka mig att de som har tid över helt skulle lägga ner handshapandet.
Sen det där med knyckar i kurvorna är nog i flertalet fall negativt, vatten är ju vatten.
|
|
|
|
|
#33339 |
Stoke: 1 |
|
Jo, om man hellre vill ha en "gammal" handgjord bil för att man tycker att det är charmigt med små skavanker så.
Jag tycker att det som spelar störst roll är hur brädan ser ut när den är klar, hur den blir det bryr jag mig mindre om. Jag har inte en massa shapers livsuppehälle på mitt samvete, som jag ser det. Och de som säljer sina former till typ surtech gör ju rätt bra pengar på det med.
Som jag ser det så är det ett utdöende sätt att resonera, att en bräda skulle vara bättre för att någon har stått och pustat och stånkat över den med sandpapper och hyvlar. Och att små imperfetioner skulle göra brädan bättre har jag svårt att tänka mig.
Jag respekterar alla som tycker att hanshapade brädor är bättre, men jag håller inte med. Däremot kan jag tycka att det är roligare med handgjorda brädor. Speciellt om man som vissa tillskriver sin bräda en själ, det är nog lättare att komma undan med om brädan är handjord. Personligen tror jag att en surfbräda är ett stycke dött materia, och hur den kom till är alltså ganska ointressant så länge den fyller sitt syfte...
|
|
|
|
|
#33341 |
|
Janosch skrev:
Jag respekterar alla som tycker att hanshapade brädor är bättre, men jag håller inte med. ...
not one guy on the WCT surfs a board that's not handshaped. You don't have a clue what you are talking about
|
|
|
|
|
#33342 |
Stoke: 68 |
|
until 1 year ago i'de NEVER surfed a board...in ALL my years of surfing...that wasn't shaped from start to finish by a human being.....had some great boards..had a few shitty ones as well..but for some reason the hand shaped ..(not specifically custom) but handshaped boards (by a good shaper) feel better under my feet...might be psychological but surfing is a whole lot psychological when it comes to waves and confidence and reading the ocean..feeling like it's YOU and not the ocean in control ..mmmmmB)
|
|
|
|
|
#33345 |
|
nä, jag vet inte har lika mycket om surfbrädor som dig Sharkboy, det är jag den förste att säga. Men jag har fortfarande rätt till min åsikt. Det kan hända att jag ändrar mig någon gång i framtiden när jag lär mig mer.
Men, det verkar tillhöra god ton och hyfs för folk som har surfat ett tag att ständigt upprepa hur mkt bättre handshapade brädor är, och det kan finnas andra anledningar till det än att handgjorda brädor verkligen är bättre.
|
|
|
|
|
#33346 |
|
... kan lika mycket om surfbrädor....,skulle det stå.
|
|
|
|
|
#33347 |
Stoke: -234 |
|
En sak är jävligt säker.. handhyvlade hyllor är skit!
Faaaan vad man stod länge i slöjden med sin rubankshyvel och skulle hyvla den där jävla brädan som skulle spikas ihop med en annan till en apful hylla. Man skulle lägga den där jävla kanten på rubanken mot brädjäveln o kolla efter ljusgenomsläpp, gick ju för fan inte att få platt..
|
|
|
|
|
#33354 |
|
Att Matt Biolas och andra toppshapers brädor är bra beror nog till väldigt liten del på de imperfektioner som de orsakar vid handshapandet, utan främst på att de helt enkelt är väldigt bra på att förstå surfarnas behov och önskemål och översätta dessa till brädformer. Personligen tror jag att de har en ganska klar bild för hur de vill att brädan skall se ut redan innan de sätter igång och shapar och lämnar väldigt lite utrymme för spontana infall. Anledningen till att de ändå väljer att göra justeringarna för hand är nog (i) att programvaran/maskinen inte klarar att göra dessa finjusteringar, (ii) att de helt enkelt är relativt dåliga datorshapare. Om toppshapern bara klarar att designa brädorna i ett CAD-system har jag väldigt svårt att tro att en handshapad version av dessa skulle bli bättre än en maskinshapad.
/Jonas
|
|
|
|
|
#33355 |
|
well, i posted this because I was interested in his perspective as a designer. I didn't expect this to be turned into a handshaped vs machine discussion. But whatever, machine's will be the future for sure, and the top shapers will become top designers instead. But for now, handshape reigns strong and guess what...some people just like shaping and riding their own shapes!
|
|
|
|
|
#33356 |
ErikG
|
surfineurope skrev:
Att Matt Biolas och andra toppshapers brädor är bra beror nog till väldigt liten del på de imperfektioner som de orsakar vid handshapandet, utan främst på att de helt enkelt är väldigt bra på att förstå surfarnas behov och önskemål och översätta dessa till brädformer. Personligen tror jag att de har en ganska klar bild för hur de vill att brädan skall se ut redan innan de sätter igång och shapar och lämnar väldigt lite utrymme för spontana infall. Anledningen till att de ändå väljer att göra justeringarna för hand är nog (i) att programvaran/maskinen inte klarar att göra dessa finjusteringar, (ii) att de helt enkelt är relativt dåliga datorshapare. Om toppshapern bara klarar att designa brädorna i ett CAD-system har jag väldigt svårt att tro att en handshapad version av dessa skulle bli bättre än en maskinshapad.
/Jonas
Jag håller inte helt med..spontanitet och kreativitet går hand i hand.
Att shapa en bräda för hand ger ett visst inslag av slumpmässighet, man kan även få ideer under arbetets gång när man står och vrider och vänder på skumblocket från olika håll.
Jag har mycket svårt att se att upplevelsen hand-öga-känsel-hjärna nånsin kommer att ersättas helt av att sitta vid en datorstyrd fräs.
Visst kan man sitta och vrida och vända på en 3d modell i en dator också. Men ingetdera utesluter helt det andra.
Det vore trevligt att ha en datorstyrd fräs i garaget, jag är grymt avis på dig Jonas..
|
|
|
|
|
#33362 |
|
Jo alla har lite rätt både åt en och andra hållet. Men ni har inte riktigt förstått hydrodynamiken. Hjälp mig någon som har ingenjörsnivå på detta, finns det någon där ute?
Så här har jag i alla fall förstått det då jag med min ringa kompetens läst in mig på hydrodynamik.
Det finns två olika typer av ström (alltså hur vattnet rinner förbi brädan).
> Laminär strömning flödar rakt utan turbulent, detta sker dock enbart precis närmast surfbrädan (handlar om mm).
> Turbulent Strömning. Ju längre ifrån brädan man kommer (men börjar alltså redan efter några mm) så blir strömningen mer och mer turbulent och väldigt svår att beräkna. Ju längre bort från brädan desto större turbulens. MEN turbulensen kan även "slå igenom" den laminära strömingen vid lägre hastigeter och påverka brädans egenskaper.
OBS! - Väldigt små förändingar (ojämheter) i en kurvad form som förs igenom vatten kan påverka vattenströmningen på relativt stort sätt beroende på hur stor kraften är i vattenflödet.
När det gäller surfbrädor som färdas (normalt sett) i låga hastigheter så är det den laminära strömningen som man har med i de enkla beräkningar som ligger till grund för brädformen. Man tänker sig hur brädan ska fungera typ - mer rocker i tailen så svänger den mer osv. Men man räknar alltså inte med vad som händer med den turbulenta strömningen.
>> Det är här som den handshapade brädorna kickar stjärt. Som Ratman sa så blir en del custombrädor inte så bra, men oftast (om det är en duktig shaper) så ligger de ett par klasser över de maskingjorda. Detta på grund av just detta fenomen. >>> Små knycker eller förändringar i kurvor påverkar brädan mer än man tror. Dessa kommer fram genom mer eller mindre oavsiktliga förändingar av trycket på slipblock mm när de handshapas. Detta händer inte vid maskinproduktion.
Så, nu vet ni varför handshapat är bäst (än så länge)
|
|
|
|
|
#33363 |
|
För den som inte förstog.
De små ojämnheter som en shaper omedvetet lägger in gör att brädorna fungerar bättre än de maskingjorda som har 100% homogena linjer.
Ta text JAS flygplanet, deras vingar har i flera zoner där man medvetet har brytit den perfektal vingformen för att de annars genererar för mycket kraft och också skulle blir för känsliga för turbulens...
|
|
|
|
|
#33364 |
|
also, every top pro is still riding handshaped boards. Case closed.
|
|
|
|
|
#33365 |
|
VERY VERY INTERESTING!!!
Kan det finnas en universiell princip om detta kanske, att 99 procent perfekt är bättre än 100% ?
Exempelvis är det mutationerna som har drivit livets utveckling framåt. Små imperfektioner på själva skapelsen ex "brädan" eller "människan" leder till perfektion i själva "utövandet" dvs själva surfingen eller själva livet.
Och det är bara en skapare som inte är perfekt som kan skapa något som resulterar i perfektion.
Slutsats:
1: Gud är inte perfekt, dvs gud är inte allsmäktig. Hade han varit det skulle inte skapelsen kunna bli perfekt.
2: Människan är inte perfekt men kan i sitt sätt att leva uppnå perfektion, det finns hopp för framtiden.
Heureka!!!
Jag visste att surfingen inte bara var meningen med livet utan att surfingen också ruvade på livets hemlighet!!!
All rigths reserved
|
|
|
|
|
#33366 |
|
excellent example Sverre
But maybe instead of 100% perfect, we can say 100% specialized. For example, the alligator has been on the planet and is so specialized in it's environment that it can no longer adapt to a 'changing' environment.
We on the other hand, are not fully evolved or specialized (which is why we might still be so destructive, in phylogenic terms) but we are more capable of changing and adapting to new environments because we are not so specialized and evolved for one type of environment.
So like you say, minor changes to suit a changing environment are better than the notion of there being something perfect. And since no two waves are alike, (changing environments), adaptability is the key.
|
|
|
|
|
#33369 |
|
Ähh! Kanke bara är jag som är intresserad av hydrodynamik, så varför bry sig om diskussionen... att dra det till med gud och hans moster är bara ytterligare ett av Sverres fantastiskt genomarbetade sätt att sätta punkt och ta över alla intressanta diskutioner. Synd! Alla trådar behöver ju inte sluta skoj och flams (även om jag oftast gillar det)... Men det bestämmer naturligtvis inte jag, men i all fall värt att nämna.
Finns det inte fler som gillar att snacka om brädform och hydrodynamik på grottnivå utan att spinna iväg i osammanhängande bladder?
|
|
|
|
|
#33372 |
|
Right!
The crock is to perfect (or specialized) for its own good. Therefore the crock is not perfect but rather to much specialized.
The word perfect indicates therefore a kind of limit where further developing would be counterproductive. In that way you could see the word "perfect" as a higer quality form of the swedish word "Lagom" the difference is that "lagom" feels a bit more like its ok, but nor superb. Perfect though is that its superb.
There is the advance for a creator compare to a machine, whereever it is a painter or a boardshaper, the feeling of that special moment where he stops and says, Now it is finished, now it is perfect. No more to be done.
There are no straight lines in the nature! There is a staright line when it comes to an overall observation from point a to point b. But in a close up look at the line it has small curves in it, THOUGH these small curves of course are as much at both directions and therefore the total makes it up to a straigt line, it is to be compared to the theory of fractals!
And here comes the point!!! The EYE are ( or maybe our brain) are VERY GOOD at when watching a line let the small imperfections to both sides solve in to the straight line! The EYE/brain can see the overall line and let the opposite imperfections inmerse into eachother.
Allso an advance for the eye is that it can see beauty!
|
|
|
|
|
#33373 |
ErikG
|
SharkBoy skrev:
Is that really true? I thought they were riding cnc-routered boards that were custom designed by say Al Merrick and then finish shaped by the same guy?
Interesting...maybe
|
|
|
|
|
#33375 |
|
alex el gordo skrev:
Ähh! Kanke bara är jag som är intresserad av hydrodynamik, så varför bry sig om diskussionen... att dra det till med gud och hans moster är bara ytterligare ett av Sverres fantastiskt genomarbetade sätt att sätta punkt och ta över alla intressanta diskutioner. Synd! Alla trådar behöver ju inte sluta skoj och flams (även om jag oftast gillar det)... Men det bestämmer naturligtvis inte jag, men i all fall värt att nämna.
Finns det inte fler som gillar att snacka om brädform och hydrodynamik på grottnivå utan att spinna iväg i osammanhängande bladder?
Oj du han skriva detta innan jag var färdig! Mitt right var ju till Sharkboy.
DET ÄR INGET FLAMS O SKOJ JAG PRATAR OM!!!
Dessutom är det inget osammanhangande bladder eller pladder utan fullt sammanhängande. Dessutom är det INTE emot hydrodynamik utan snarare i linje med det! Krokodilen har tex ett skrovligt skinn, kan det vara av hydrodynamiska skäl, du själv nämde flygplan..
Men vad mer kan man säga om hydrodynamiken än att det är så som du sa? Att en viss mjuk oregelbundenhet är bättre för strömmningsrörelserna..?
|
|
|
|
|
#33379 |
|
ErikG skrev:
SharkBoy skrev:
Is that really true? I thought they were riding cnc-routered boards that were custom designed by say Al Merrick and then finish shaped by the same guy?
Interesting...maybe
ok, maybe handfinished is a better word, but they are still doing the work. Why else would Simon Anderson, Gibbo, and all the other guys fly all the way to Europe during the Euro leg of the tour to shape boards if they didn't have to?
Many guys switch to other shapers as well. Matt Biolas and the Lost shapers do a heap of the WCT guys boards on the California leg. Chilli and DHD's can be seen under the same feet during the australian leg. Bobby Martinez was out at Bell's on a Chilli and he has his own Pro Model from Channel Islands!
They are also very picky about who 'finishes' them so that could mean there is a lot more to 'finishing' then it sounds
|
|
|
|
|
#33380 |
|
Lägger till detta i linje med hydro-pladdret jag körde förut.
Gjort en väldigt överdriven skiss på skillnaden mellan för harmoniska linjer som blir resultatet av maskinproduktion och mindre harmoniska linjer som blir resultatet av handjobbande.
OK, vill påpeka att detta är VÄLDIGT överdrivet för att försöka förklara. Och det jag försöker förklara är var de små knyck som uppstår i kurvan är någonstans. Så vi förstår varandra rätt.
Givetvis kan dagens svarvar lägga in riktningsförändringar i en kurva med det är inte dessa "pivot-punkter" jag menar utan micro-knyckar i en för ögat helt jämn linje.
|
|
|
|
|
#33381 |
|
|
|
|
|
#33382 |
|
|
|
|
|
#33383 |
|
va faan i helvete
|
|
|
|
|
#33385 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
Lägger till detta i linje med hydro-pladdret jag körde förut.
Gjort en väldigt överdriven skiss på skillnaden mellan för harmoniska linjer som blir resultatet av maskinproduktion och mindre harmoniska linjer som blir resultatet av handjobbande.
OK, vill påpeka att detta är VÄLDIGT överdrivet för att försöka förklara. Och det jag försöker förklara är var de små knyck som uppstår i kurvan är någonstans. Så vi förstår varandra rätt.
Givetvis kan dagens svarvar lägga in riktningsförändringar i en kurva med det är inte dessa "pivot-punkter" jag menar utan micro-knyckar i en för ögat helt jämn linje.
Jo den där idén är ju rätt intressant. Jag är heller ingen expert på turbulent eller laminär strömning.
Men den laminära strömningen (som ger mindre motstånd) kan man inte helt räkna med finns över hela ytan enbart för att den skulle vara totalt slät och precisionstillverkad av och med en dator.
Nästa gång ni flyger nånstans så kolla t.ex in de små "vortex generators" som sitter på vissa strategiska platser på vingen. De ser ut som små mikrofenor i aluminiumplåt.
Dessa sitter på vissa ställen för att framkalla virvlar som i sin tur rullar längs ytan för att förhindra och bryta eller minska turbulent strömning.
Det finns även snubbar som bygger fenor med spalter i eller speciella små vortex generator fenor som sätts framför den vanliga fenan.
En annan sak man bör tänka på är att ALLA brädor fortfarande finishslipas för hand. Såvitt jag vet iallafall.
Undantaget brädor typ BIC som ploppas ut ur en form..
Helt klart tror jag att shapen och materialen helt klart är viktigare än turbulent/laminär strömning på mikronivån. Men fxn vet...
|
|
|
|
|
#33386 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
va faan i helvete
På a svarar jag ok på B långsam turbulent krokodil
Knyckar i kurvan på den nivån är definitivt inget bra...speciellt inte i rockern...du får nog gå ner på mikromikro nivån om knyckar ev ska va nåt att ha.
|
|
|
|
|
#33388 |
|
ErikG skrev:
Helt klart tror jag att shapen och materialen helt klart är viktigare än turbulent/laminär strömning på mikronivån. Men fxn vet...
Aha, kärnan av samtalsämnet.
Det är precis så de flesta tror men jag hävdar att shapen och materialet påverkar dessa strömmar på ett så pass kraftigt sätt att alla utom de absoluta nybörjarna känner skillnaden. - Många bäckar små blir en stor å -
Helt klart så har Sharky rätt i att laminering och finish är ytterst viktigt. För om någon shapat in 1 mm förändring som sedan försvinner i ett alldeles för tjockt laminat så spelar det ju ingen roll.
|
|
|
|
|
#33389 |
|
Aha igen!
Där tar du tyvärr heeeeelt fel. Knyckar i rockerkurvan är gör att brädan inte fastnar / suger fast som en klockren rund form gör. Den blir mer "loose", får mindre friktion = går igpng snabbare och får högre toppfart.
Skulle vara roligt att få in Mattias Holmbergs kommentar på detta. Kom ihåg att vi snackade typ -94 om cm-förändringar i rockerns böjkurva som gjorde stora skillnader. Han hade gjort typ 50 brädor som skillde sig typ en cm från varandra i div kurvor.
MEN!!! återigen handlar det inte om så stora knyckar som min överdrivna skiss visar. Det hoppas jag du förstår.
|
|
|
|
|
#33390 |
|
Kan vara bra att tillägga att jag inte kan detta till100% utan bara går efter vad jag förstått utefter det böcker mm som min lilla hjärna klarat av att läsa.
Jag kan ha skitfel. Fast troligtvis inte
|
|
|
|
|
#33391 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
Aha igen!
Där tar du tyvärr heeeeelt fel. Knyckar i rockerkurvan är gör att brädan inte fastnar / suger fast som en klockren rund form gör. Den blir mer "loose", får mindre friktion = går igpng snabbare och får högre toppfart.
Skulle vara roligt att få in Mattias Holmbergs kommentar på detta. Kom ihåg att vi snackade typ -94 om cm-förändringar i rockerns böjkurva som gjorde stora skillnader. Han hade gjort typ 50 brädor som skillde sig typ en cm från varandra i div kurvor.
MEN!!! återigen handlar det inte om så stora knyckar som min överdrivna skiss visar. Det hoppas jag du förstår.
Jovisst så är det men det brukar inte benämnas knyckar, det handlar ju mer om olika kurvor som fasas i och ur varandra. Stegade rockerkurvor
|
|
|
|
|
#33392 |
|
Den fysiska benämningen på det du pratar om kallas pivot-punkter. Det är inte det jag försöker förklara utan små små förändingar i en för ögat jämn linje. Inte faan funkar en bräda som ser ut som Rubiks kub på undersidan
|
|
|
|
|
#33394 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
Den fysiska benämningen på det du pratar om kallas pivot-punkter. Det är inte det jag försöker förklara utan små små förändingar i en för ögat jämn linje. Inte faan funkar en bräda som ser ut som Rubiks kub på undersidan
öh allvarligt talat tror varken du eller nån annan längre förstår vad som diskuteras..
Hur ska du ha det? Knyckar och pivotpunkter är inte samma sak en knyck är nåt helt annat än en krökning.
|
|
|
|
|
#33395 |
|
Stegade rockerkurvor måste en bra bräda ha. En bräda som har en enda jämn kurva skulle bete sig väldigt konstigt. Men det är en diskussion jag inte kan ta för det är alldeles för komplext för mig, har inte tillräcklig erfarenhet av hur de ska ligga i förhållande till outline mm osv etc. Det får Du gärna skriva lite om, är mycket intresserad !!... Men vi pratade om maskin kontra shaper, därför mina tankar.
|
|
|
|
|
#33396 |
|
alex el gordo skrev:
Kan vara bra att tillägga att jag inte kan detta till100%
Jag kan ha skitfel. Fast troligtvis inte
Troligtvis har du inte fel! Det är ju som sagt en stor fördel att du inte kan det till 100%, det konstaterade jag förut. Om du kan det till 99% kan det vara mer perfekt kunskap!
|
|
|
|
|
#33397 |
|
Jo det är lätt att prata förbi varandra. Det jag tror du menade var skillnaden mellan de olika stegen i en dylig rockerkurva. Jag pratade mer om de små förändringar som bildas när man jobbar för hand och således inte kan kontrollera att tryck och drag med olika verktyg är exakt konstant.
|
|
|
|
|
#33398 |
|
... Märks det att jag inte har något att göra utan bara sitter och väntar på ett viktig mail?
|
|
|
|
|
#33400 |
|
actually i think you misunderstood me a little earlier Alex, the boards are handfinished, meaning that they don't come out 100% by hand and that the pros demand that their shapers put in the finishing touches (rails, concaves, etc) but you are also right in that they are handlaminated afterwards and that that is a very crucial part as well.
|
|
|
|
|
#33401 |
|
|
|
|
|
#33402 |
|
Jag tror jag förstog det fast jag förklarade mig som vanligt skitkonstigt. Mycket bollar i huvet men svårt att hantera dom när de börjar dimpa ner...
|
|
|
|
|
#33403 |
|
|
|
|
|
#33405 |
|
alex el gordo skrev:
Jag tror jag förstog det fast jag förklarade mig som vanligt skitkonstigt. Mycket bollar i huvet men svårt att hantera dom när de börjar dimpa ner...
... kanske skulle skrivit - dampat ner... Ha ha ha ha ha! Snacka om självironisk. Fantastisk människa den där Alex. Känner honom mycket väl...[Yrol]
|
|
|
|
|
#33418 |
|
alex el gordo skrev:
För den som inte förstog.
De små ojämnheter som en shaper omedvetet lägger in gör att brädorna fungerar bättre än de maskingjorda som har 100% homogena linjer.
Ta text JAS flygplanet, deras vingar har i flera zoner där man medvetet har brytit den perfektal vingformen för att de annars genererar för mycket kraft och också skulle blir för känsliga för turbulens...
Jo, men JAS-ingenjörerna modellerar nog dessa brytningar innan vingarna produceras. Jag har svårt att tänka mig att de modellerar vingarna med extra mycket kurva och raka kanter (som Matt Biolas gör i filmen) och sedan går loss på vingarna med elhyveln, eller att de mitt i produktionen får ett spontant infall att lägga till en extra knyck i vingen...
/Jonas
|
|
|
|
|
#33419 |
|
ha ha ha!
så går det när man försöker förklara något svårt på ett enkelt sätt. Råtorsk!
Men jag tror nog ändå att du förstår vad jag menade, eller
|
|
|
|
|