Facebook data

1
Idiot idé
#29103 Idiot idé 17 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag har försökt hitta flygresor till portugal och inser att man måste byta flyg en eller två ggr för att komma ner, helt sjukt. Tänkte få lite +10°C vatten surf i påsk. Är väl 12 i Bia just nu och 15 i Algarve.

Med tanke på att ett flyg kostar runt 4 000 (jag har letat som fan efter billigare) + frakt f. brädan. Ryan har billigare men då åker man på övernattning eller lång väntar i London.

Tanken är att köra ner fredag kväll 14mars, surf söndag 16mar i Biarritz eller tidigare spots. Åka därifrån tisdag kväll och köra några dagar i Spanien. Sen ner till Portugal, säg att man är där runt 17mar. Åka därifrån 22-23mars, hemma i Göteborg igen anndag-påsk den 24:e mars.

Det är dryga 350mil till Carrapateira den snabba vägen. Jag kör en ny etanolbil som drar soppa som faen, men runt 1,4l/mil m. brädor på taket får man nog räkna med, dvs. omkring 9 000 SEK ToR (700mil) om etanolen kostar 9 SEK och mindre. Är man tre pers så är det 3 000 per pers, och då får man med sig brädan "gratis" och dingfritt, dessutom slipper man bilhyra på plats.

Självklart tillkommer boende, på men på vägen ner och hem så kan man slagga i bilen, vilket ger fyra "gratisnätter" eller mer.

Jonas, Piotr, Daniel, Marutiz, Patrick, Göran, Per etc., någon som är sugen? Kom igen nu, låt oss göra något dumt, köra ner till Europa när det _inte_ är sommar dessutom med endast 10-11dgr på oss.

Logga in för att svara
#29105 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Du ska inte hängas med oss i bussen då!?

Kolla tråden

Logga in för att svara
#29106 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Ähh i ärlighetens namn så tillkommer det säkert 1 000 i färja och lika mycket till i vägavgifter, lite beroende om man kör den svindyra motorvägen i centrala Frankrike eller om man sneakar via Lille i nordvästra delen, och säkert en tusing till för avstickare och bil till och från surf på plats.

Så, kalkyl:

Drivmedel, vägtullar, färja etc. 12 000:-
Boende: €30/natt á 6 = €180 (lyxigt?!)
Mat: etc. (lyxigt): €20/dag á 10 = €200

Om tre i bilen blir det då en kostnad på = 3 600 i mat och logi plus 4 000 i transport. Dvs. alles in total 7 600:-.

Åker man ensam med flyg och behöver bil, t ex en Ford Fiesta, kostar den 2 700 för 9dgr, det går brant uppåt för större bilar. Själv kör jag en SAAB 9-3 SportCombi som är lite större. Om en biljett med bräda kostar 4 500:- ToR så får man förvisso kanske mer dgr surf, men tappar friheten till att surfa sex länder dessutom står man utan transport och riskerar en dingad bräda, för att inte tala om hur mycket mer flyget smutstar ner!

Nästan så jag övertalar mig själv att åka! Med två till i bilen är det bingo, är vi fyra totalt, blir ekonomin ännu bättre, ganska exakt 1 000/person.

Alltså mellan 1 000-2 000/pers att spara om man kör bil ner, med antagnade att bil behövs och man är minst 3 pers.

Logga in för att svara
#29108 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Får man samtala om annat än surf i bilen?

I för sig så föredrar jag att helst sitta tyst i baksätet och lyssna på min mp3 om det går bra. Tackar.

Logga in för att svara
#29109 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Det går bra, men det förutsätter att du får lov att följa med!

Logga in för att svara
#29110 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Det kostar under £400 för ett hus som rymmer fyra med pool. Dvs. 1 600:-/pers och vecka om man är tre eller 230/natt. Fan ett kap. Nej nu kör vi på, eller om någon hittar ett billigare flyg till Faro än det är att köra ner med hyrbil!

Logga in för att svara
#29114 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Behöver du verkligen Portugal? Vad finns inte att finna i Frankrike/norra Spanien som inte finns Portugal. Med dessa kalkyler så borde det vara en tanke att tänka om?

Logga in för att svara
#29115 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 0

dgiray
graphgraph

Eller så tar du din etanolbil till Skavsta, flyger Ryan 15-22 mars till Porto 1150 kr t/r + bräda 424 kr. 2.5 timmar till Peniche och kallt

Logga in för att svara
#29116 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

sverre skrev:
Du ska inte hängas med oss i bussen då!?

Kolla tråden
Du menar "hånglas" väl Sverre?

Logga in för att svara
#29118 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

vad sags om min ide idag:

Om 30 min kora 6km till beachen. Surfa. Kora hem.

Logga in för att svara
#29119 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Det gar av overallt idag

www.turfnsurf.ie/surfcam

Logga in för att svara
#29120 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jimbob skrev:
Behöver du verkligen Portugal? Vad finns inte att finna i Frankrike/norra Spanien som inte finns Portugal. Med dessa kalkyler så borde det vara en tanke att tänka om?

"Varmt" vatten, dvs. +15 finns inte i Biscaya eller norra Portugal. Har en annan idé på gång nu, köra snål dieselbil ner, nu saknas det bara två gubbar så...lite andra skäl till att jag vill ner till Algarve också.

Logga in för att svara
#29121 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

Vi flög ner till Faro med Brussels airline eller något, och bytte en gång i bryssel, kostade 3000/pers! Checka det!

Logga in för att svara
#29122 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

dgiray skrev:
Eller så tar du din etanolbil till Skavsta, flyger Ryan 15-22 mars till Porto 1150 kr t/r + bräda 424 kr. 2.5 timmar till Peniche och kallt

Jag håller med. Varför gör du inte såhär?

Logga in för att svara
#29135 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 0

popup_pete
graphgraph

Flög med Sterling för ett tag sen, billiga och bra. Värt att kolla upp det!
booking.sterlingticket.com/skylights/cgi-bin/skylights.cgi?

Logga in för att svara
#29137 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 0

popup_pete
graphgraph

fan länken funka inte(?).

sterling.dk i alla fall. I rullgardinen får ni kolla efter "Algarve (Faro)". Hittade från 1000spänn.

Logga in för att svara
#29142 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Blir ingen färjeavgift om jag ska med. Ger dig definitift besked i veckan som kommer, men ser tight ut med jobb vad jag vet så långt.

Logga in för att svara
#29148 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

hittade flyg till lissabon från köpenhamn t/r för 2400:- på flytap.com
då har jag iförsig bräda i portugal så den kostnaden försvinner.
kanske kan vara ett billigare alternativ.

Logga in för att svara
#29197 Svar: Idiot idé 17 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jag gillar norra spanien men "brukar" bila ner. I somras flög jag ner till Bilbao... då blev det problem.

Alltså - Har ni planer på att flyga ner till Bilbao så är risken stor att ni inte får ta med surfbrädan.

När man ringer och frågar så säger dom att det går hur bra som helst. När man sedan har köpt biljetten och ringer för att boka brädplats så säger dom att planet är för litet... Jag fick tjata ihjäl mig och ringa runt halva europa, det tog nästan två veckor att fixa. Och hade det inte varit för att jag hade flax och kom i kontakt med en trevlig dam som tyckte synd om mig och ordnade saken så hade vi fått surfa på luftmadrasserna istället.

Lufthansa = Bluffhansa

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!