Facebook data

1
Vart ska man?
#28474 Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Bstyle
graphgraph

Jag och en polare funderar pa att sticka nagonstans och surfa i sommar. Vi siktar pa tre veckor och vill kunna borja pa mindre vagor for att sedan kunna ga pa lite storre grejer. Vi ar bada nyborjare.

Behover lite tips. Vi ska aka i slutet av Juni. Har sett att vissa rekommenderar att spendera pengarna pa att leva istallet for att ga pa surfcamps? Vi har kollat lite olika stallen men har valt bort mycket pga foljande:

Hossegor - for dyrt/svart att hitta boende och allmant sma vagor (?)
Fuerteventura - Sma och valdigt lite vagor.
Costa Rica - Regnperiod

Nagon som kan lite om Bali? Verkar finnas mkt att valja pa. Vi ar ute efter att lara oss mycket men vill inte missa en sommar mycket party.

Logga in för att svara
#28475 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

hossegor låter ju gott på sommaren men kan som sagt va lite smått. un croissant s'il vous plait! bali är annars sjysst under svensk sommar då det är torrperiod då. har ingen erfaranhet från fuerteventura elr costa rica.

Logga in för att svara
#28476 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Hej era partyrackare!

Kuta beachbreak är bra den tiden, kör där i 2 till 3 dagar och surfa sen Binging och Padang padang när det är lite större swell!

Logga in för att svara
#28481 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Bstyle
graphgraph

Vad tror ni om surfcampet pa Lombok utanfor Bali? 2 veckor dar, sen sticker vi till Kuta och testar vara surfarskills mixat med lite partaj?

Kan nagon beskriva Kuta i nagra rader?

Logga in för att svara
#28483 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

pelle
graphgraph

Sverre har helt rätt. 2-3 dagar på Kuta räcker om man e nybörjare, sedan är Padang eller Desert Point på Lombok helt perfekt.

Logga in för att svara
#28484 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

Om du är nybörjare skulle jag föreslå minst en månad vid kuta beach (inte vid större swell, sanddyningarna och strömmarna kan bli tunga där också ). Padang2, Bingin (Bali) och Desert Point (Lombok) är inga nybörjar-vågor och kort sagt väldigt farligt för fel person vid fel swell och vattenstånd. Jag tvivlar på om pelle och sverre ens skulla klara av Kuta en medioker dag.

Logga in för att svara
#28487 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Bstyle
graphgraph

Vad tror ni om att skaffa en surfbrada? Ska man gora detta dar nere eller kopa har hemma och ta med? Eller kanske hyra? Jag har ingen aning... verkar som surfcamps lar ut pa longboards som man far lana.

Logga in för att svara
#28488 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Hur mycket nybörjar är ni? Är ni helt gröna kommer ni inte vara så värst mycket mindre gröna på tre veckor...

Logga in för att svara
#28489 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Bstyle
graphgraph

Haha. Min polare har akt lite, jag ar helt gron. Kanns ju sa lont att aka och lara sig surfa nu! Tack for den...

Logga in för att svara
#28490 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Åk till Kuta Lombok om ni vill ha det lite lugnare, Det är inte så mycket partaj där men inte helt dött heller. Finns en del hyffsade bryt där om man letar lite.
Lombok är känt i Indo för sina tjuvar har jag för mig så lämna inte nåt obevakat förutom på stället ni bor där dom brukar bevaka.

Kuta på Bali är egentligen rätt svårt för en nybörjare, det är ofta för snabba vågor och fullt med folk och mycket duktiga locals.
Gott om nattklubbar med rätt sunkig stämning och apraka turister och massa Yobbos från Australien. Kan kanske va kul ändå ett tag.

Kolla noga längs trästringern för att kolla om ev begagnade brädor varit knäckta, pruta hänsynslöst. Kolla extra noga om hela brädan är ommålad på UTsidan.

Hade kul och glöm inte ta in den andliga sidan av Bali. Aum swastiastu!

Logga in för att svara
#28491 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

pelle
graphgraph

sorry Tompa, min kommentar var nåt så omodernt som ironi...
vad jag egentligen vill säga till Bstyle med polare är att Bali vid den tiden av året i 9,5 dagar av 10 kommer att vara för svårt, trångt och elakt för er.
Europa är inte så dumt alternativ om man ska lära sig.
Pelle

Logga in för att svara
#28495 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

pelle skrev:
sorry Tompa, min kommentar var nåt så omodernt som ironi...
vad jag egentligen vill säga till Bstyle med polare är att Bali vid den tiden av året i 9,5 dagar av 10 kommer att vara för svårt, trångt och elakt för er.
Europa är inte så dumt alternativ om man ska lära sig.
Pelle

Jag håller inte med om det, det gäller bara att uppsöka rätt ställe. tex Medewi eller Dreamland eller alla slöa bryt runt Grupuk på Lombok. Eller varför inte långt upp på Lomboks västkust runt Sengigi eller kanske tom Gili trawangan med mycket party?

Skaffa en guidebok om surfet i Indo, finns i alla surfshoparna eller fråga lokala surfare på plats.

Logga in för att svara
#28502 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 2

Andrew
graphgraph

Jag tycker de låter som en skit bra plan att dra till Surfcampet på Lombok. Svenska intrsuktorer som e duktig och inga beachboys på kuta beach som gör de för att ligga med dig =O
svenska surfcampet verkar grymt....du får lixom lär dig grunder i allt va som e viktigt... antar att dom lär ut allt va som gäller strömmar osv....för de är ju de som e jävligt obehabligt och farligt början! + att som någon nämnde ovan finns d bra vågor att lär sig på runt grupuk! 2 veckor där sen kan du forstätt på egen hand på bali elelr var du vill!

ha de så fett!

Logga in för att svara
#28509 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Bstyle skrev:
Haha. Min polare har akt lite, jag ar helt gron. Kanns ju sa lont att aka och lara sig surfa nu! Tack for den...

Klart det är lönt ändå, någonstans ska man ju börja. Menar bara att du kanske inte ska förvänta dig att ni ska surfa 3m tubande vågor efter 3 veckor.

Du skrev något i stil med att alla skolor kör med longboards...det finns en anledning till det. Du slipper nämligen harva runt dina tre veckor utan att ha fångat en enda våg om du kör med en longboard.

Logga in för att svara
#28550 Svar: Vart ska man? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Surfcamp eller inte tror jag beror på hur mkt research du/ni orkar göra. När jag var grön trodde jag att det bara var att ta brädan och knata ner till en känd surfbeach och så skulle det rulla in perfekta vågor. Detta var tyvärr fel. Ju mer jag lärt mig dessto mer fattar man att det beror på tidvatten, swell vs. vindvågor, bottenstruktur, vind och rikting på alltihop. Det tar tid att lära sig men är rätt kul, så om ni känner för det kan ni köra helt själva. Ni kan hyra en skoter på Bali och leta runt mha någon surfguidebok. Själv skulle jag nog tycka att det är en rätt bra ide att ta lite hjälp av surfcampen. Har aldrig varit på något själv men jag antar att de har rätt bra koll. De vet ju var och när olika bryt funkar och var din nivå ligger osv.

Hoppas ni får lite vågor.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!