Facebook data

1
Surfare modell större
#27246 Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
Inlägg: 358
graphgraph
offline

En liten undran gäller om det finns lite större personer som surfar de svenska vattnen, och vad för brädor som faktiskt funkar för folk som väger 95kg och uppåt, och har lite längd 1,90 och över.

Är man förutbestämd att bara söka sig till Longboards eller har någon andra erfarenheter.

Anledningen är att jag funderar på att skaffa en bräda till.
Idags läget har jag en 7,2" Channin som jag trivs väldigt bra med.
Som surfare är jag väl kanske att beskriva som ganska urusel, men strävar att förbättra mig.

Så om det är någon som passar in på det här, så är jag nyfiken på era erfarenheter.
Har någon annan tips och förslag så tas de gärna emot.
 
Logga in för att svara
#27256 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 2

Stoney
Inlägg: 549
graphgraph
offline

Jag har en nord fishstyle 6'6 x 21 x 2 5/8(?) och en hemmabygd 6'4 x 22 x 2 5/8 och båda funkar fint från midjehögt och uppåt, 90 pannor utan våtdräkt och 194 cm.
 
Logga in för att svara
#27275 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

David W
Inlägg: 58
graphgraph
offline

Viktigaste frågan är väl VARFÖR du vill köpa en till bräda, vad är det för fel på den du har? Är det något som du saknar med den och vill uppnå med en ny bräda?
 
Logga in för att svara
#27277 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
Inlägg: 427
graphgraph
offline

Köp en nord 6.4 fish så är saken kirrad kan jag surfa med den kan ville valros surfa med den..


NERD CREW
 
Logga in för att svara
#27316 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

adisgladis
Inlägg: 156
graphgraph
offline

Jag väger 90 pannor och surfar en 6'2 nordfish. Skulle jag väga som dig hade jag som Gazzer säger valt en 6'4 fish eller en 6´8 funboard (om du inte är så haj på att surfa). Du är inte alls tvungen att ha en longboard - speciellt inte om ditt mål är att surfa shortboards en vacker dag. Det är ju annan teknik som gäller då.
 
Logga in för att svara
#27342 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
Inlägg: 358
graphgraph
offline

David W skrev:
Viktigaste frågan är väl VARFÖR du vill köpa en till bräda, vad är det för fel på den du har? Är det något som du saknar med den och vill uppnå med en ny bräda?

Bra fråga, först och främst vill jag ha en till bräda så att jag kan vara ute och surfa med min son som är 9 bast, så därför är jag på jakt efter något som skulle passa oss båda, till honom när vågorna är mindre och han kan vara med, och till mig när de blir större.

Annars är det väl kanske så att det materialistiska habegäret behöver mättas.
Kan också vara en stilla förhoppning att man skulle utvecklas snabbare på en ny bräda, hmm

Dessutom fruktar jag att min nuvarande bräda som egentligen duger gott snart inte klarar mer utan faller i bitar . Den är rejält lagad lite överallt.

Till sist var jag bara nyfiken på vad för något andra i min storlek har under fötterna i vågorna .
 
Logga in för att svara
#27396 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

David W
Inlägg: 58
graphgraph
offline

Papasharq skrev:
[b] Annars är det väl kanske så att det materialistiska habegäret behöver mättas.

Det känner man igen:)

Ok, så du vill ha en bräda som funkar för en 9-åring i små vågor och för dig i större vågor. Och dessutom nåt som hjälper dig att utvecklas mer än din nuvarande bräda..

För att din grabb ska kunna använda den tycker jag att du ska satsa på en bräda som inte är alltför bred, annars får han svårt att paddla. Men för att du ska kunna surfa på den behöver den volym, och eftersom du verkar vara ute efter en kortare bräda så lär tjockleken på brädan stå för volymen.

Jag skulle nog rekommendera en liknande bräda som Stoney's nordfish för att det inte skall bli alltför jobbigt för dig att gå över från din andra bräda. Runt 6'6", mindre än 21" bred och ca 2 3/4" tjock. Lite mer rocker för större vågor men med hyffsad volym i tailen.

Material? Kan eventuellt vara en fördel att ha en lätt bräda så att den blir enklare att hantera för din grabb, i så fall en BRA epoxybräda (ingen bic eller nsp). Dessutom mer hållbar om det gör någon skillnad för dig.

Var bor du? Surfers paradise i Varberg kommer ta hem mändger av brädor i vår.
 
Logga in för att svara
#27410 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
Inlägg: 358
graphgraph
offline

David W skrev:

Var bor du? Surfers paradise i Varberg kommer ta hem mändger av brädor i vår.[/quote]

Bor strax utanför Ystad.
Ser fram emot att se vad Surfersparadise får in nu till våren.
Har funderat på en Cannel Island Flyer F bräda, eller en Lost Shark men vet inte om det är någon som tar in dem till Sverige. Skall man skicka efter själv blir det ju rätt fet frakt inbillar jag mig.
 
Logga in för att svara
#27556 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 5

hman
Inlägg: 376
graphgraph
offline

Sharkboy kan nog fixa bra priser på LOST
 
Logga in för att svara
#27567 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
Inlägg: 1509
graphgraph
offline

Finns en uppsjö med fina brädor för de som är tyngre eller vill ha en bräda med lite volym, t ex kan du få tag i Webber Afterburner ända upp till 7'6", kör själv på en 6'8":a. Har även beställt mig en Walden CD4, en 6'4":a, finns i måtten 6'6" 22" 23/4" också som bör hålla för din vikt.

Annars har du Webbers fatburner som håller din vikt om du väljer måtten 6'9" 21" 27/8" dessutom har de börjat med SLX på hans brädor nu, dvs. motsvarande XTR, skum som inte suger vatten och epoxy för lite extra hållbarhet.

Annars är säkert Lost Shark:en en grymt fin bräda!
 
Logga in för att svara
#27592 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
Inlägg: 358
graphgraph
offline

Daniel skrev:
[quote]Har även beställt mig en Walden CD4, en 6'4":a, finns i måtten 6'6" 22" 23/4" också som bör hålla för din vikt.

quote]



Var beställde du denna, och ungefär hur mycket går den löst på, ser grym ut.
 
Logga in för att svara
#27594 Svar: Surfare modell större 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
Inlägg: 1509
graphgraph
offline

Jag beställde av Backdoor, minns faktiskt inte vad den kostar, du får maila och fråga, eller om Göran postar det här...har inte fått den än dock, så det blir väl premiärkörning i vår ngn gång.
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!