Facebook data

1
Göra egna fenor
#17924 Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: 0

Dola
Inlägg: 27
graphgraph
offline

Någon annan som tröttnat på att köra av fenor? Under om det finns någon där ute som vet om det går att gjuta egna eller om det bästa är att tillverka dem i trå och sen lacka???
 
Logga in för att svara
#17935 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: 7

Cagge
Inlägg: 318
graphgraph
offline

Vattenfast plywood, typ björkplyfa, som du laminerar ett par lager 155gr väv på varje sida. Plasten behöver inte vara ngn specialplast, det går bra med vanlig polyester. Det blir lätta fenor med bra flex. Plyfan bör vara ngn millimeter tunnare än dina org. fenor ( plast & väv bygger ngn millimeter ) Det är bara att malla av org. fenan för att passa fensystemet / glass on. Det svåraste är att göra träfenor som passar i U.S boxes dvs longboard/ sailboard orginal. Det lilla hålet för skruven gör att väggarna runt hålet blir tunna och lätt pajar. Lycka till.
 
Logga in för att svara
#17961 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

Om du vill göra egna fenor av glasfiber dola..skriv till mig på min gästbok då förklarar jag till dig..som cagge sa...precis allting du bestämmer du vill använda som grund material tills fenorna måste du först glasa över med resin och väv....då måste du använda en speciell typ av resin..det finns 3 olika typer av resin för 3 olika funktioer så du måste ta rätt typ alltså..skriv til mig få du info..Peace dude..RAT
 
Logga in för att svara
#17968 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: 2

Stoney
Inlägg: 549
graphgraph
offline

RAT, kan du inte skriva en liten allmän guide, jag är också intresserad av att veta hur man gör. Skar ut outline och rocker till min första bräda häromdagen och ska nog göra en liten mittfena själv.
 
Logga in för att svara
#17975 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: 7

Cagge
Inlägg: 318
graphgraph
offline

Lägg inte för stor vikt vid Rats inlägg här, han har kanske järnkoll ,på sin höjd. Jag däremot har blykoll, dvs det spelar ingen roll vilken plast du använder till fenorna, du kan tjacka vilken polyesterplast som helst, det kommer att funka. Skall du däremot laminera fast fenorna mot en epoxybräda bör du anv. epoxyplast just för fastplastningen,annars är det skit samma vilken plast du använder.
 
Logga in för att svara
#17996 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: -6

dalmasen
Inlägg: 20
graphgraph
offline

Håller just nu på och tillverkar några fenor. Är ingen expert på området men vi gjorde som så att vi köpte 2 olika slags glasfiberväv. En tjockare för själva fenan och sen en tunnare för ytterlagret. Sen behövs de lim så vi köpte polyesterlim med härdare, funkar bra till dings så borde funka till fenor också. Allt finns att köpa på de flesta måleributiker. Svårt att säga hur tjock väven ska vara men om den finaste väven de har är rätt lik papper när man känner på den så köp lite av den näst finaste för ytterlagret och den efter den för själva fenan. Bra förklaring men gå på känsla

Sen klippte vi ut 9 lager av den tjocka väven och 2 av den tunna och varje lager var typ 22x18 cm. Nästa limmar man ihop dem lager för lager (ytterlagret först och sist), de behövs en del lim för det och sen låter man det härda. Ett tips kan ju vara att ha plåt eller nån hårdare plast underst som man gör detta på så att man kan få loss det hela när det härdat, använda handskar kan också va schysst.

När de har härdat klart så använd en fena som mall och rita av. Sen är de bara att såga ut den och raspa, fila, raspa, sandpappra, fila, sandpappra, ta en pause och sen sandpappra en jävla massa till. Sen är de bara att göra en omgång lim till och måla på det på fenan så att den ser fin ut och de är klart.

Vette fan om de här är "rätt" sätt att göra det på men de fungerade iaf.
 
Logga in för att svara
#18001 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

Det är så här grabbar..jag kräver inte respekt här alls...jag vet det jag pratar om..jag har repererat och byggt surfbrädor i 25 år..jag vet det jag säger är rätt..100%..om ni vill har råd kan ni skriver till mig på min gästbok..då tar jag tid och förklara processorna ni vill göra i detalje..OK ???!!!
 
Logga in för att svara
#18058 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: 0

sandysurfgirl
Inlägg: 26
graphgraph
offline

Jag har skrivit i din gästbok!
 
Logga in för att svara
#18059 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: 0

sandysurfgirl
Inlägg: 26
graphgraph
offline

Tack för att du dela med dig
 
Logga in för att svara
#18074 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Har gjort vsurffenor som är lite större (lättare). Men så här kan du göra:
Ta en sån där en låda som är större än fenan du ska gjuta av. Fyll den till hälften med gips och pudra fenan du gjuter av med potatismjöl eller nått som gör att inte gipset fastnar på fenan och lägg den platt i mitten av lådan. Se till att halva fenan trycks ner i giset. När gipset torkat pudrar mer potatismjöl du över fenan och gipset bredvid fenan och häller sedan på gips så att det fyller lådan. Låt torka ordentligt.
Lossa försiktigt på det övre gipslagret. Ta bort fenan. Borsta bort potatismjölet med en mjuk pensel. Nu är mallen klar. Mallen kan bara användas en gång.

Klipp till glasfiber. lite mindre än fenan. Låt avlånga bitar gå ner i pluggarna (fcs fästet eller vad du har). Häll försiktigt i polyster eller epoxy. Epoxy är styvare och slagtåligare. Ju mer lättflytande plast desdå bättre resultat. Fyll inte ända upp, lått någon mm vara kvar. Gör lika dant för ovan och underdel. Lämna att härda ordentligt.
Rugga upp ytan som ska lamineras ihop (över- och underdel) lite, sandpapper eller nått. Häll plast så att det precis bågnar över kanten, inte så att det rinner över en massa. Lägg på överdelen och pressa samman. Du kan typ lägga på något tungt ovanpå. Låt härda dubbelt så länge som anges, kan ta längre tid eftersom det inte kommer åt så mycket syre.

Knacka loss gipset. Slipa bort fogen. Och hepp! Du har ett par fenor som garanterat håller bättre än standardfenorna du kan köpa.
 
Logga in för att svara
#18076 Svar: Göra egna fenor 16 år, 9 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Alltså... Jag skulle nog köpa nya fenor istället. Det blir faktiskt ungefär lika dyrt och det satans mycket enklare att öppna plånboken än att fixa och dona som jag just beskrev. Men är du händig och gillar att pilla med surfgrejer så är det helrätt.
 
Logga in för att svara
#79132 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
Inlägg: 1615
graphgraph
offline

Alltid bra och veta angående om detta pysslande.
 
Logga in för att svara
#79144 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: 6

frenchy
Inlägg: 34
graphgraph
offline

you mean something like that??

 
Logga in för att svara
#79145 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: 6

frenchy
Inlägg: 34
graphgraph
offline

or like that ??!!!!
 
Logga in för att svara
#79152 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

japp
 
Logga in för att svara
#79156 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
Inlägg: 1615
graphgraph
offline

frenchy skrev:
you mean something like that??



Ja att pyssla handlar inte endast om formen utan även om färger, härligt att se ditt pyssel.
 
Logga in för att svara
#79175 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

dalmasen skrev:
Håller just nu på och tillverkar några fenor. Är ingen expert på området men vi gjorde som så att vi köpte 2 olika slags glasfiberväv. En tjockare för själva fenan och sen en tunnare för ytterlagret. Sen behövs de lim så vi köpte polyesterlim med härdare, funkar bra till dings så borde funka till fenor också. Allt finns att köpa på de flesta måleributiker. Svårt att säga hur tjock väven ska vara men om den finaste väven de har är rätt lik papper när man känner på den så köp lite av den näst finaste för ytterlagret och den efter den för själva fenan. Bra förklaring men gå på känsla

Sen klippte vi ut 9 lager av den tjocka väven och 2 av den tunna och varje lager var typ 22x18 cm. Nästa limmar man ihop dem lager för lager (ytterlagret först och sist), de behövs en del lim för det och sen låter man det härda. Ett tips kan ju vara att ha plåt eller nån hårdare plast underst som man gör detta på så att man kan få loss det hela när det härdat, använda handskar kan också va schysst.

När de har härdat klart så använd en fena som mall och rita av. Sen är de bara att såga ut den och raspa, fila, raspa, sandpappra, fila, sandpappra, ta en pause och sen sandpappra en jävla massa till. Sen är de bara att göra en omgång lim till och måla på det på fenan så att den ser fin ut och de är klart.

Vette fan om de här är "rätt" sätt att göra det på men de fungerade iaf.


Lägg betydligt fler lager väv 25-30 st ungefär har jag för mig? OCh sen kan man lägga upp dom på en yta som man vaxat med bilvax så släpper det fint.
På en plywood fena kan man även lägga en halo av rovings som en ytterkant. Rovings är buntar av fibrer, tjocka buntar. Det finns en tråd med bilder och allt på swaylocks.com om ni orkar leta. För plywoodfenor alltså.
 
Logga in för att svara
#79177 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
Inlägg: 1615
graphgraph
offline

ErikG skrev:
dalmasen skrev:
Håller just nu på och tillverkar några fenor. Är ingen expert på området men vi gjorde som så att vi köpte 2 olika slags glasfiberväv. En tjockare för själva fenan och sen en tunnare för ytterlagret. Sen behövs de lim så vi köpte polyesterlim med härdare, funkar bra till dings så borde funka till fenor också. Allt finns att köpa på de flesta måleributiker. Svårt att säga hur tjock väven ska vara men om den finaste väven de har är rätt lik papper när man känner på den så köp lite av den näst finaste för ytterlagret och den efter den för själva fenan. Bra förklaring men gå på känsla

Sen klippte vi ut 9 lager av den tjocka väven och 2 av den tunna och varje lager var typ 22x18 cm. Nästa limmar man ihop dem lager för lager (ytterlagret först och sist), de behövs en del lim för det och sen låter man det härda. Ett tips kan ju vara att ha plåt eller nån hårdare plast underst som man gör detta på så att man kan få loss det hela när det härdat, använda handskar kan också va schysst.

När de har härdat klart så använd en fena som mall och rita av. Sen är de bara att såga ut den och raspa, fila, raspa, sandpappra, fila, sandpappra, ta en pause och sen sandpappra en jävla massa till. Sen är de bara att göra en omgång lim till och måla på det på fenan så att den ser fin ut och de är klart.

Vette fan om de här är "rätt" sätt att göra det på men de fungerade iaf.


Lägg betydligt fler lager väv 25-30 st ungefär har jag för mig? OCh sen kan man lägga upp dom på en yta som man vaxat med bilvax så släpper det fint.
På en plywood fena kan man även lägga en halo av rovings som en ytterkant. Rovings är buntar av fibrer, tjocka buntar. Det finns en tråd med bilder och allt på swaylocks.com om ni orkar leta. För plywoodfenor alltså.


Också kommer Mr.Pysslare fram med sina pysselråd . ErikG dalmasen skrev det dära för 2 år sen så antagligen är fenorna redan klara. Men jag tar gärna åt mig dina tips.
 
Logga in för att svara
#79190 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: 6

frenchy
Inlägg: 34
graphgraph
offline

Would be fun to see more pics of homemade fins here too. And yes lots of fuss and boring to make, probably not as efficient as plastic ones either but good stoke though!
 
Logga in för att svara
#79203 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

RATMAN skrev:
Det är så här grabbar..jag kräver inte respekt här alls...jag vet det jag pratar om..jag har repererat och byggt surfbrädor i 25 år..jag vet det jag säger är rätt..100%..om ni vill har råd kan ni skriver till mig på min gästbok..då tar jag tid och förklara processorna ni vill göra i detalje..OK ???!!!

 
Logga in för att svara
#79222 Svar: Göra egna fenor 14 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

Om du vill göra egna fenor av glasfiber dola..skriv till mig på min gästbok då förklarar jag till dig..som cagge sa...precis allting du bestämmer du vill använda som grund material tills fenorna måste du först glasa över med resin och väv....då måste du använda en speciell typ av resin..det finns 3 olika typer av resin för 3 olika funktioer så du måste ta rätt typ alltså..skriv til mig få du info..Peace dude..RAT

vad jag menade med denna inlägg var om man bygger fenorna bara från glasfiber alltså..då behöver man göra de 'i lagorna' då kan man göra oxå skit fina fenor som regnbåge färjade osv skit fina fenor!
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!