Facebook data

1
Sportguiden skriver om surfing
#17037 Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Här kan du diskutera inlägg på SSA web om Sportguidens artikel om surfing och SM. Se inlägget och Spotguidens artikel på www.surfforbundet.se

Logga in för att svara
#17038 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 1

Krille H
graphgraph

Mer crowd...

Logga in för att svara
#17039 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

Krille H skrev:
Mer crowd...

alla som inte gillar crowd e looooosers. FUCK PEACE!

Logga in för att svara
#17043 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Finns väl ingen annan blaska som har lika mycket om Surfing som just Sportguiden. Oavsett årstid. Om just denna artikel kommer att locka ut nyfikna i blomshorts med texten Vad handlar hypen oM snurrandes över huvudet är möjligt . Men eftersom det är Sthml... så gör det inget

Logga in för att svara
#17048 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Surf SM är alltid officiellt mästerskap eller hur!

Logga in för att svara
#17050 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Så det heter "brejk" nu, inte bryt?

Logga in för att svara
#17052 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Jag har sett bilder från SM Torö i mitten av 80-talet med Greger Hagelin och Peter Klang mm. Kanske var det inte så officiellt då? Kanske kan Janne eller Binge bekräfta det, eller Peter kanske?

Logga in för att svara
#17053 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Angående fel så borde man rätta till rätt fakta. Så här:

SM är SM. Ja.

Men när det gäller tävlingar och årtal är det följande som gäller.
*Sveriges första landslag åker till sin första tävling, EM på Irland, 1985.
*Första svenska VM-deltagandet sker i England (Cornwall) 1986.
*Första SM på Torö är tänkt att genomföras först 1989 men kan inte genomföras förrän 1991 (90-tal således). För övrigt vinner Staffan Björlin. På t-shirtsen som organisationen fixat redan 1989 står dock årtalet 1989 kvar (sponsor Maui & sons). Alltså är det 90-tal vi borde prata om när det gäller första SM. Eller? Där har ju SportGuidens skribent helt rätt alltså.

Källor: Janne Ekstedt, Peter Klang och Niclas Sjögren (artikelförfattare SportGuiden och närvarande som skribent vid första SM)

För övrigt är SportGuiden den enda svenska tidning som följt den svenska surfscenen sedan svensk surfing bestod av surfare som man kunde räkna på ena handens fingrar.

Logga in för att svara
#17055 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 5

KLANG
graphgraph

Sportguiden har helt rätt och Ants helt fel, som vanligt.

Ants när ska du komma till insikt att du hjälper svensk surfing och männskligheten bäst om du bara kollade lite fakta innan du slänger dig över tangentbordet för attack.

Peace
PK

Logga in för att svara
#17056 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Tack för svar Peter och alltid lika trevlig..

Logga in för att svara
#17067 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 5

KLANG
graphgraph

Varsågod Ants och bilen går bra?

Logga in för att svara
#17069 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Jorå, men den hostar lite extra när jag stoppar i för mycket etanol i tanken i försök att vara mer miljöbil.

Ändrade lite i texten

Logga in för att svara
#17070 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Hehe vilken sandlåda! Ni har fel allihopa. Den första officiella SM-tävlingen arrangerades 1992 på Torö och det var mycket riktigt Staffan som vann den. Har utklipp från Nynäshamnstidningen och Surfsport samma höst som bevisar detta. Men jag kan väl inte vara den enda som har fått det rätt.

Jag gjorde som det stod i Surfblask och ringde Staffan några dagar innan tävlingen och frågade om SM skulle gå av under kommande helg som verkade bli blåsig. Han blev överraskad eftersom han inte hunnit kolla prognoserna än. Därefter ljöd djungeltrumman och trupperna samlades på Stenstrand till helgen. Hade ingen möjlighet att åka ner själv den gången men kanske påverkade jag det hela lite iallafall med mitt telefonsamtal. Är övertygad om att Staffan idag glömt bort att jag ringde.

Logga in för att svara
#17073 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Kanske var jag där 92, minns inte så noga. Men varför skulle just den tävlingen var mer officiell är den jag såg bilder på från 80-talet med Greger Hagelin och Peter Klang(?) mm. Tror det var Studenten som tog bilderna som jag såg 1984. Kanske var Corky med på bilderna också? Kommer ihåg att jag såg bilderna 1984 då jag hade missat Mike McGill göra världens första McTwist i Täby dagen innan. Vi får se vad de svarar..

Logga in för att svara
#17075 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

För det första så fanns det inget svenskt surfförbund som kunde arrangera ett officiellt SM innan 1985.
För det andra så kan säkert Klangen svara på frågor angående denna session med Greger, som nämnt det även för mig vid ett tillfälle.

Logga in för att svara
#17085 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Det vet jag, men om då det inte fanns något förbund så kan ju några andra ha arrangerat det officiella SM i surfing. Bara för att det inte har funnit någon förbund så behöver det inte hindra folk från att arrangera officiella tävlingar. Det har ju gjort i skateboard många år och de har ju varit fullt så officiella!

Logga in för att svara
#17086 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Hmmm.
Ja, det skulle kunna vara 1992 som var första gången SM genomfördes. Tischorna är dock från 1989.

När det gäller surfing i mitten av 80-talet på Stenstrand så är det också rimligt satt anta att det surfades. Men att kalla det för SM eller ens tävling innan det ens fanns förbund, domare eller annan organisation verkar lite långsökt. Session möjligtvis.

Dessutom tycker jag att det ofta i dylika sammanhang blir som att det ska bräckas med hur tidigt man var med. Fråga en svensk skejtare i 40-årsåldern när han började skejta så blir svaret oroväckande ofta typ "1972 tror jag det var" det vill säga innan skateborad ens fanns i Sverige. Fråga Ants eller nån annan tidig snöbrädare när dom började åka snowboard så blir svaret garanterat nåt år långt innan Klang och Tony Magnusson byggde Simsbrädor (1983) i Kalifornien. Likadant när det gäller surfing. För att sammanfatta:
Janne Ekstedt upptäckte Stenstrand i början av 1980-talet, troligtvis 1982. Stenstrand var helt övergiven, Ekstedt borträknad, till efter 1985. Då kom en handfull andra surfare dit, bland annat Klang, Skaldin, Cargelius, Gibson, Binge, Viking (R.I.P.) och några till. Greger Hagelin är det ingen som sett där ute, mig veterligen. Bilderna Ants pratar om kanske är från 1989 ungefär.
Det äldsta printade dokument jag hittat är från Åka Skidors nr 4 1989 då de publicerade ett reportage om Stenstrand ("Höstsurf"). På bilderna ser man Klang, Viking och Ekstedt.
För att fördjupa diskussionen ytterligare kan jag lägga till att flera källor gör gällande att en eller flera longboardsurfare varit synliga på Stenstrand redan på 70-talet, kanske ännu tidigare. Det ryktas också om en poseringsbild där flera surfare står med brådor bakom ryggen på Stenstrand. Svartvitt foto...

Bilden som bifogas (om den kom med) är från Stenstrand igår förresten, tyvärr fanns inga gubbar i vattnet så jag fick plåta enbart vågen.

Logga in för att svara
#17093 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Jag citerar Binge från en intervju jag gjorde för några år sen:

"Det var runt '81 som vågsurfing och hopp med vindsurfingbrädor började bli populärt och alla letade öppet hav. Det var så vi hittade Torö. På den tiden hade jag kvar min surfbräda från San Diego. En Nectar swallowtail singlefin med gummisnodd som leash. Runt '83 började jag lägga min Nectar i vattnet på Torö, eftersom vinden alltid dog lagom till jag kom ner och allt som fanns kvar var underbara vågor. Från '85 och framåt tog jag inte ens med mig vindsurfingbrädan längre."

Läs resten av intervjun på surfsverige.se/index.php?option=com_content&task=view&id=80&Itemid=103

Det finns en legend om en gammal bild som visar en man poserande med sin bräda på Torö. Förmodligen från 60-talet. Tror det var Gibson som berättade om den, eller Binge. Någon hade sett den hemma hos någon gammal öbo där ute.

Logga in för att svara
#17094 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

KinkyFriedmann skrev:
Hmmm.
Ja, det skulle kunna vara 1992 som var första gången SM genomfördes. Tischorna är dock från 1989.

Hmm, det är inte omöjligt att bilderna rån surf SM jag såg var från 1982. Ska fråga.

När det gäller surfing i mitten av 80-talet på Stenstrand så är det också rimligt satt anta att det surfades. Men att kalla det för SM eller ens tävling innan det ens fanns förbund, domare eller annan organisation verkar lite långsökt. Session möjligtvis.

Jag kommer kalla det för SM om de som var med gör det.

Dessutom tycker jag att det ofta i dylika sammanhang blir som att det ska bräckas med hur tidigt man var med. Fråga en svensk skejtare i 40-årsåldern när han började skejta så blir svaret oroväckande ofta typ "1972 tror jag det var" det vill säga innan skateborad ens fanns i Sverige.
Fråga Ants eller nån annan tidig snöbrädare när dom började åka snowboard så blir svaret garanterat nåt år långt innan Klang och Tony Magnusson byggde Simsbrädor (1983) i Kalifornien. Likadant när det gäller surfing.

Bullshit Niclas. Jag började skata 1975 då jag skruvade ihop rullskridskor med stenhårda truckar och hjul på en planka. Bytte ut metall bussningarna till ihoptejpde suddgummin och svängde dubbelt så snävt som Independent truckar som kom ungefär samma år. Sen så köpte jag mig en Newportbräda osv.. 1976 byggde jag något som liknar snowboard, men vi kallade det för skiboard, snowsurfer, snurfer osv. Körde både med och utan snöre fram, men valde att köra med snöre för det mesta. Vi var ett helt gäng som laddade utför Kolarängens radhustrappor och race'ade med varandra.

För att sammanfatta:
Janne Ekstedt upptäckte Stenstrand i början av 1980-talet, troligtvis 1982. Stenstrand var helt övergiven, Ekstedt borträknad, till efter 1985. Då kom en handfull andra surfare dit, bland annat Klang, Skaldin, Cargelius, Gibson, Binge, Viking (R.I.P.) och några till. Greger Hagelin är det ingen som sett där ute, mig veterligen. Bilderna Ants pratar om kanske är från 1989 ungefär.

Det måste jag kolla upp med Studenten som tog bilderna. Själv vågsurfade jag första gången 1982 på Fårö. Helt vindstilla och glassy vågor på 1-2m rullade in. Endast min bror och jag paddlade in på dem. Sen skimmade vi stranden efter cykel i den packade sanden. Tidig wake skate!

Det äldsta printade dokument jag hittat är från Åka Skidors nr 4 1989 då de publicerade ett reportage om Stenstrand ("Höstsurf"). På bilderna ser man Klang, Viking och Ekstedt.
För att fördjupa diskussionen ytterligare kan jag lägga till att flera källor gör gällande att en eller flera longboardsurfare varit synliga på Stenstrand redan på 70-talet, kanske ännu tidigare. Det ryktas också om en poseringsbild där flera surfare står med brådor bakom ryggen på Stenstrand. Svartvitt foto...

Ja Petter har nämnt att han sett en bild från Torö från 50-talet med en amerikan!

Logga in för att svara
#17097 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Du är ett unikum Ants, du kanske är undantaget som bekräftar regeln.

jag menade ju förstås alla andra som ljuger om hur först dom var med ditten och datten...

med uppgifter som är omöjliga att kolla...

:n

Logga in för att svara
#17098 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Tillägg (som illustrerar "jag-var-nog-egentligen-först"):

1973 åkte jag och en kompis på durken efter min Askeladdenbåt med 6 hk Jonsson-snurra. Det är bräda på vatten... Sen kan ni dra egna slutsatser hur nära surfing det är.

Logga in för att svara
#17099 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Dryg som jag är så hävdarjag att jag hade kanske Sveriges första windsurfing hemmabygge?

Ältasjön, mitten av 70-talet (plyfa, frigolit, gummiduk, häftpistol, bamboo mast, plywood bom, och sydd presenning till segel..) Den var lite svår att få upp i planing dock..

Se bild,
surfsverige.se/components/com_joomlaboard/uploaded/images/antswindsurf.png

Logga in för att svara
#17102 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Skönt med galna människor. Du vinner nog den tävlingen Ants.

Jag lovar dock att återkomma i ämnet svensk (våg)surfinghistoria.

För övrigt vet jag att Johan Cargelius byggde en vindsurfingbräda (rip off på Henio Skaldins Rip Curl-bräda) sommaren 1982. Och på något outgrundligt sätt fick han det arbetet godkänt som specialarbete. Dokumentationen skedde med Polaroidkamera och epoxyhartsen lades på (på stulna foambitar) med bara händerna, bar överkropp och i shorts. Det här var alltså tiden innan man hajade att direktkontakt med epoxy gav leverskador och krävde heldräkt/helmask för dem som jobbar med det.

Brädan ligger numera på en vind i Nynäshamn. Cagge... ja Cagge lever fortfarande och bor i Nynäshamn. Hur det är med den levern kan dock vara svårbedömt.

Nåja.

Over and out från KF.

Logga in för att svara
#17104 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

När det gäller första svenska surfarna vill jag påpeka att romska släktingar en generation över mig tog med brädor hem från södra europa redan på 60 talet. Dessa provades av oss barn och även vuxna på västkusten! Alltså långt innan windsurfing gjort entre i Sverige. Det här med surfande romer var dock inget som blev officiellt eller tillkännagivet. Själva smög vi med det, det skulle ju bara öka på myten om att vi inte arbetade etc.

Logga in för att svara
#17114 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ATA
graphgraph

Jag har hört av min morfar John Gustavsson (1899-1989) att det var så här att Duke Kahanamoku surfade på Torö i samband med OS 1912, vi var alltså före Australien... Citat från www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=704

Vägen till vågen
Surfing är en sport som har haft ett stort inflytande på vår populärkultur och vårt språkbruk trots att den knappast utövas i Sverige. Konsten att rida på vågorna kunde dock ha förblivit en antropologisk anekdot om den inte i början av 1900-talet förts från Hawaii till USA av den unge Duke Kahanamoku. Grunden till sin berömmelse lade dock Duke i Sverige.

Därmed sauna.

Logga in för att svara
#17116 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

är det möjligtvis någon som har storyn om Duke digitalt?
Eller var det där bara driv?

Logga in för att svara
#17117 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

vill inte verka negativ men vart delas dennna tidning ut?? verkar lite konstigt att pusha surfing i sverige.....

Logga in för att svara
#17118 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

upptackte dock att de skrev att det ar mostersvart att lara sig.... tur!

Logga in för att svara
#17133 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha,

Tror minsann att alla har fel, för är man petig har surfing inte SM status, utan det är RIksmästerskap ...

Ser ut att bli lite vågor till helgen iallafall, ska bli skönt med lite Norgesurf igen...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#17136 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Jag var också inne på det där med Riksmästerskap men blev rättad av Riksidrottsförbundet (när jag pratade med dem). De menar:
"det är upp till var och en att anordna SM i stövelkastningen eller vad man nu vill, vi har inget patent på det där med SM..."

Alltså kan SSA kalla tävlingarna precis vad dom vill, utan sanktioner från nåt förbund.

Logga in för att svara
#17138 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Varför är inte SSA anslutet till idrottförbundet? Torde de inte kunna kunna hjälpa oss i frådor som "rädda mölle" en hel del?

Logga in för att svara
#17149 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

shark_feeder skrev:
Varför är inte SSA anslutet till idrottförbundet? Torde de inte kunna kunna hjälpa oss i frådor som "rädda mölle" en hel del?

Det jobbas på det. Jag kan meddela att jag personligen jobbar med grunderna till Svenska Brädsportförbundet, www.bradsportforbundet.se där jag hoppas följande förbund kommer kunna samsas under,
Swedish Surfing Association, www.surfforbundet.se
Svenska Skateboardförbundet, www.skateboardforbundet.se
Svenska Snowboardförbundet, www.snowboardforbundet.se

Jag var själv med och utformade Skateboardförbundet ansökan till Riksidrottsförbundet [RF] som postades i slutet av december förra året. Tyvärr blev det ett nej, men i dialog med RF så såg de positivt på iden att skapa ett brädsportförbund i Sverige.

Det är en väg kvar att gå med forma organisationerna som kommit olika långt och har olika potential i Sverige. Men att få ihop över 20.000 brädåkare över hela Sverige ska inte vara en omöjlighet. 3.000 surfare, 10.000 skateboardåkare och 10.000 snowboardåkare tror jag går att få med i organisationerna vartefter saker faller på plats.

Men min vision är att forma klara förslag på regler hur sporterna organiseras under brädsportförbundet. Sporterna ska skiljas åt och behålla sin egna kultur var och en försig, men det finns också mycket de kan samarbeta om. Om någon är intresserad av att hjälpa till att forma detta så tag kontakt med mig.

SSA har nu 2 medlemsföreningar, vilken blir den tredje. Finns det ingen surf-förening i södra Sverige? Det behövs minst 5 personer för det. Skriv ihop enkla stadgar som ni med tiden kan utveckla på årsmöte. Arrangera ett event och får ihop fler medlemmar.

Surf & Create!

Logga in för att svara
#17176 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Vet ej hur det är med levern men minnet är det inget fel på. Har föreslagit Niclas att han gör en sammanställning på skate,surf och snowboard historien innan han och dom som var med blir allför senila. Det är förövrigt jag som vet storyn om den tidiga bilden från Stenstrand, källan är 1/2 säker.

Logga in för att svara
#17179 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Snackade med Student-Johan som har Torö-surf diabilder från 1982(?) som både han och Corky tog med samma kamera. Studentens far ska scanna in dem med sin superduperscanner, men det lär nog dröja innan vi får se dem.. Om det var SM eller inte minns han inte..

Bra idé att sammanfatta historien innan allt blir för suddigt!

Logga in för att svara
#17206 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

Cagge skrev:
Vet ej hur det är med levern men minnet är det inget fel på. Har föreslagit Niclas att han gör en sammanställning på skate,surf och snowboard historien innan han och dom som var med blir allför senila. Det är förövrigt jag som vet storyn om den tidiga bilden från Stenstrand, källan är 1/2 säker.

ja den där bilden har jag också hört talas om från mr skaldin himself. vore ju så coolt att få tag i bilden och få ihop en story från dom första åren på stenstrand vem eller när det nu än var.

Logga in för att svara
#17213 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Ekläpp
graphgraph

Surfade Torö ffg sommaren 1980B)

Logga in för att svara
#17234 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Det låter som om jag får samla ihop ett gubbgämg och gå igenom detaljer, årtal å dyl för att få den sanna storyn. Söker dessutom mer Duke-fakta. Tips emottages tacksamt.

Logga in för att svara
#17248 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

I Matt Warshaw's "The Encyclopedia of Surfing" står följande att läsa om sverige:
[först är det ett stycke om väder och surfställen som jag inte orkar citera]
...Stockholm's Jan Ekstedt was the first to surf Sweden, in 1982, and three years later he founded the Swedish Surfing Association. Surfers Paradise, a sailboard shop in Varberg, began retailing surfboards in 1989; the country's first surf contest was held in 1991 at Torö Stenstrand (jag hade för mig att det var -92, och det är ju ett förbannat oskick att inte skriva ut vem som vann); the first annual Swedish Surfing Championships were held in 1994. As of 2003, Sweden was home to six surf shops and about 3000 surfers. The Swedish surf is detailed in the Stormrider Guide Europe (1998). Edge, a Swedish action sports magazine that features surfing, began publishing in 1995.

Logga in för att svara
#17249 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Första bilden av svensk surfing som jag såg i någon tidning var för övrigt en bild av Janne på Torö i en Åka Skidor frrån 1982 eller 83.

Och förresten, Petter, jag kommer tyvärr inte ihåg att du ringde. Sorry....

Logga in för att svara
#17250 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Sa ju det hehe!

Logga in för att svara
#17253 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Jag vill påstå att Andreas Linnell påverkat svensk surfing mest med "Blå Rummet". Är det förresten någon som minns webadressen dit så visar jag en kul grej?

Logga in för att svara
#17257 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 3

cobben
graphgraph

Ants skrev:
Jag vill påstå att Andreas Linnell påverkat svensk surfing mest med "Blå Rummet". Är det förresten någon som minns webadressen dit så visar jag en kul grej?

är väl inte många lirare här som kan den, men adressen var www.bluebell.a.se

Logga in för att svara
#17262 Svar: Blå Rummet 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Logga in för att svara
#17264 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

ådén skrev:
vill inte verka negativ men vart delas dennna tidning ut?? verkar lite konstigt att pusha surfing i sverige.....

ådén skrev:
upptackte dock att de skrev att det ar mostersvart att lara sig.... tur!
[/quote]

Varför är det konstigt att pusha för surfing i Sverige?

Logga in för att svara
#18825 Svar: Sportguiden skriver om surfing 17 år, 1 månad sen Stoke: 7

Wrane
graphgraph

"the first annual Swedish Surfing Championships were held in 1994"

Undrar om inte jag då går till historien som "First winner of the first annual Swedish Surfing Championships"... Kommer jag ihåg rätt årtal?
Får kolla med farsan, som fick ärva förstapriset.
Jag tror att ett stort fel i detta försök att finna svensk surfhistoria ligger i ett omåttligt bruk av berusningsmedel i anslutning till tävlingstillfällena.

Ta tag i saken Niclas!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!