Facebook data

1
Trasig vinterdräkt
#13348 Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

jorgenl
Inlägg: 102
graphgraph
offline

Har börjat upptäcka små, små sprickor i ärmsluten på min Quiksilver Cell. Antar att det är bra att stoppa dessa så fort som möjligt, någon som har tips på hur jag går tillväga?
 
Logga in för att svara
#13350 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 15

Daniel
Inlägg: 1509
graphgraph
offline

Menar du nere vid handlederna? Detta är nog rätt vanligt förekommande, så länge som du inte har sprickor/revor i sömmar och kritiska punkter. Annars finns Liguidsole eller andra liknade neoprenlim/tätningar. Du hittar nog det lättast i dykbutiker.
 
Logga in för att svara
#13352 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

Det håller inte bara med lim tyvärr..man måste göra finare reperationer om du vill att det ska hålla..Sy först med små summar ganska tätt ihop och sedan våtdräkts lim..Om du tar hand om dräkten kan det hålla längeB)
 
Logga in för att svara
#13353 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Ah jag håller inte med Ratman riktigt, jag brukar limma med flytande urethan. Prova få tag i Aquasure tex.
Brukar finnas i dyk eller fiskebutiker. Otroligt starkt! Misstänker att Liquisole är samma klet.

Det kan vara lurigt att sy, speciellt om du syr i neopren som inte är tygklätt. Då har tråden inget att fästa och gummit rivs upp.
Jag brukar använda sån där vaxad vit tandtråd om jag syr i nån dräkt.
 
Logga in för att svara
#13354 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

jorgenl
Inlägg: 102
graphgraph
offline

Det är inte sprickor i sömmarna utan i gummit. Än så länge bara 2 cm långa och kanske 2-3 mm djupa. Bara på utsidan, har inte gått igenom hela vägen.
Finns alltså två skolor här: sy och ngn typ av lim eller bara limma. Vad är rätt?
 
Logga in för att svara
#13355 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Urethan är otroligt starkt och ffa är häftförmågan enorm. jag limmar upp stringers på mina block med en annan typ av urethanlim. Första gången gjorde jag det utan handskar, det var ett stort misstag.

Enda sättet att få bort limmet var i princip att slipa bort det med sand. Vissa limrester satt kvar i nån vecka. Minst!

Det största problemet med Aquasure är att tuben kan torka igen och ibland torkar hela tuben ihop. Motverkas genom att man lägger in tuben i frysen. Urethan härdar på luftfuktigthet.
 
Logga in för att svara
#13356 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Johan
Inlägg: 749
graphgraph
offline

Jag lagade ett hål efter en fena i min vinterdräkt (1cm) med hjälp av att sy ihop den. sydde först tätt på utsidan av dräkten (1-2 mm djupt) sen på insidan. Det har hållait fantastiskt bra. Kronan på verket hade varit att toppa aquasure för o täta ordentligt. Fördelen med att sy på både in och utsida är att neoprenet inte migrerar, som det har en tendens att göra.
 
Logga in för att svara
#13357 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

there's a special technique in the sewing method..Johan did it right..you sew very small stitches just a little way in on both sides and then glue over..you can also glue inside when you are sewing..If you do that it will hold forever..It's your wetty..do what you think is best mate...that's what I have learned to do especially in wetties where you have sealed seams..then you never get any water in..Tha'ts my tip..erik g's probably works too...
 
Logga in för att svara
#13363 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 2

Stoney
Inlägg: 549
graphgraph
offline

Jag har lagat min elasto lite här och var med liquisole (som förövrigt finns hos tex clasohlson, rusta och ungefär alla andra ställen i hela världen du skulle gissa säljer lim). Dessa limfogar har inte gått upp över huvud taget.
 
Logga in för att svara
#13364 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: -4

lena
Inlägg: 115
graphgraph
offline

Har du kollat noga vad det star pa din garanti?! Manga glommer att det ofta ar otrologt bra garantier pa vadrakter. Vi (jag och Karin) brukar lamna in dem sa fort nagot gatt sonder, ibland fixar de det at en och ibland far man en helt ny vatdrakt:-D Fast jag kanner inte till hur de gor pa Quiksilver, sjalv kor jag RipCurl och S-core. Lycka till
 
Logga in för att svara
#13365 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 12

Per
Inlägg: 771
graphgraph
offline

Har testat Liquisole, Aquasure mm. Men hittills så är Black Wizard det absolut bästa lim jag prövat. Funkar som kontaktlim. Lägg på båda ytorna och tryck ihop efter 10 min. Sitter benhårt och är mer elsastiskt än exempelvis Liquisole.
 
Logga in för att svara
#13370 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

markus
Inlägg: 38
graphgraph
offline

ja, black wizard rockar!
 
Logga in för att svara
#13399 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 2

Stoney
Inlägg: 549
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#13404 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

IslandWarrior
Inlägg: 56
graphgraph
offline

Jeg kastet min Q-Cell 5/3 etter 5 måneder. Drakten revnet på alle mulige måter og var ubrukelig til slutt Drakten hadde jeg fått gratis, så det var no big deal!
 
Logga in för att svara
#13416 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

jorgenl
Inlägg: 102
graphgraph
offline

Har nu köpt Black Wizard och ska limma så det står härliga till.
Stort tack, detta forum är fanimig grymt!
 
Logga in för att svara
#13417 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 4

Lee
Inlägg: 279
graphgraph
offline

jorgenl skrev:
Har nu köpt Black Wizard och ska limma så det står härliga till.
Stort tack, detta forum är fanimig grymt!


where did u buy Black Wizrd from?
 
Logga in för att svara
#13422 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 68

RATMAN
Inlägg: 2714
graphgraph
offline

You can get afgani' black or maroccan black or turkish black ..hahahahha don't know about the wixard bit..i guess you could feel like a wizard..
 
Logga in för att svara
#13467 Svar: Trasig vinterdräkt 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

jorgenl
Inlägg: 102
graphgraph
offline

Lee: shop.oxygenediving.com/ product_info.php?cPath=29_120_46&products_id=151&osCsid=3005dcddce29a0484bae40763a33ffa6
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!